Windows 10 clean install

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Blue
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09-2024
Beste tweakers,

Mijn pc heeft al enige tijd last van een hardnekkig virus, wat er vandaag tot geleid heeft dat ik mijn Windows 10 niet meer opgestart krijg. Ik blijf foutmeldingen ontvangen tijdens het opstarten dat Windows niet opgestart kan worden en dat de autorepair functie ook het probleem niet kan verhelpen. Ik praat hier over Windows 10 geüpdate vanaf Windows 7 64 bit.

Nu wil ik dus een clean install doen, sowieso moet ik het doen vanaf een usb stick aangezien ik jaren geleden mijn Windows 7 schijf ben kwijtgeraakt. Ik heb echter nog wel de orginele key.

Hoe kan ik nu het beste tewerk gaan Windows 10 opnieuw op mijn pc te krijgen.

Via mijn usb stick Windows 7 installeren en dan laten updaten naar 10.

Of kan ik vanaf mijn usb stick Windows 10 gelijk installeren en activeren met mijn Windows 7 key?

Op Internet heb ik verscheidene topic over dit onderwerp gegeven maar niemand lijkt echt te weten wat nou precies werkt met dat 'nieuwe' Windows 10.

Wellicht dat jullie me kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Flying Blue schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:25:
Beste tweakers,

Mijn pc heeft al enige tijd last van een hardnekkig virus, wat er vandaag tot geleid heeft dat ik mijn Windows 10 niet meer opgestart krijg. Ik blijf foutmeldingen ontvangen tijdens het opstarten dat Windows niet opgestart kan worden en dat de autorepair functie ook het probleem niet kan verhelpen. Ik praat hier over Windows 10 geüpdate vanaf Windows 7 64 bit.

Nu wil ik dus een clean install doen, sowieso moet ik het doen vanaf een usb stick aangezien ik jaren geleden mijn Windows 7 schijf ben kwijtgeraakt. Ik heb echter nog wel de orginele key.

Hoe kan ik nu het beste tewerk gaan Windows 10 opnieuw op mijn pc te krijgen.

Via mijn usb stick Windows 7 installeren en dan laten updaten naar 10.

Of kan ik vanaf mijn usb stick Windows 10 gelijk installeren en activeren met mijn Windows 7 key?

Op Internet heb ik verscheidene topic over dit onderwerp gegeven maar niemand lijkt echt te weten wat nou precies werkt met dat 'nieuwe' Windows 10.

Wellicht dat jullie me kunnen helpen.
Als je Windows 10 netjes automatisch geactiveerd is (zou wel moeten na een upgrade van een legale Windows 7), kan je Windows 10 gewoon installeren zonder je zorgen te maken over een sleutel. Het serienummer van je moederbord staat dan in de database van Microsoft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je originele key gaat niet in Windows 10 werken.

Wat je moet doen:
Stap 1.: Op Windows 10 download Magical Jelly Bean Keyfinder.
Stap 2.: Kopieer de key van Windows 10 naar een tekstbestand en druk deze af.
Stap 3.: Maak een USB stick met Windows 10 en installeer die met de cd key van Win 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:32:
Je originele key gaat niet in Windows 10 werken.

Wat je moet doen:
Stap 1.: Op Windows 10 download Magical Jelly Bean Keyfinder.
Stap 2.: Kopieer de key van Windows 10 naar een tekstbestand en druk deze af.
Stap 3.: Maak een USB stick met Windows 10 en installeer die met de cd key van Win 10.
Dat werkt niet en is helemaal niet nodig. Bij de upgrade krijg je een standaard key die bij iedereen gelijk is. Gewoon de stap overslaan bij het invullen van de key en Windows wordt vanzelf geactiveerd als er een internet verbinding is. Zie ook reactie hierboven, MS heeft je activatie als 't goed is al en die wordt dan opgehaald.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:06

Speedmaster

Make my day...

Hero of Time schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:43:
[...]

Dat werkt niet en is helemaal niet nodig. Bij de upgrade krijg je een standaard key die bij iedereen gelijk is. Gewoon de stap overslaan bij het invullen van de key en Windows wordt vanzelf geactiveerd als er een internet verbinding is. Zie ook reactie hierboven, MS heeft je activatie als 't goed is al en die wordt dan opgehaald.
En deze beschrijving kan ik onderschrijven, gewoon clean install van Win10, bij vraag over key gewoon overslaan. Na verbinding volgt activatie vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het werkt wel, of het daadwerkelijk nodig is dat weet ik niet zeker (niet zonder geprobeerd) maar ik kreeg van 5 verschillende Windows 10 upgrades 5 verschillende keys welke ik 5x met een schone installatie heb gebruikt. En dat werkte steeds weer.

Eigenlijk zou ik moeten controleren of ik dezelfde key krijg wanneer ik geen key opgeef bij de installatie tov. wanneer ik dat wel doe. Anders, zoals ik verwacht, heb je een 90 dagen trial versie wanneer je zonder key installeert,

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2015 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niemand die zich afvraagt waarom het virus zo hardnekkig is en niet weg te krijgen is? Hoe is geconstateerd dat het virus op je PC bevindt en zich daadwerkelijk bemoeit met het opstarten van je OS?

Na recente berichten in de media (waar bijvoorbeeld malware zich ophoudt in fysieke componenten van een machine), denk ik dat het eerst zaak is om het zogenaamde virus te benoemen, 100% zeker te weten dat je het wegkrijgt met een clean install maar ook 100% zeker te weten dat het zich niet nog bevindt in (wegstrepen wat niet van toepassing is) USB-sticks, externe drives, je NAS, andere PC's, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 16:57
[...]

Het werkt wel, maar is in principe niet nodig. Na de eerste upgrade van Windows 7, 8 of 8.1 staat je licentie geregistreerd bij MS als ge-upgrade. Mocht je moederbord over een ingebakken licentie beschikken, wat tegenwoordig bij vrijwel elke fabrieks laptop/PC al het geval is, dan hoef je alleen overslaan te klikken en activeert Windows zichzelf weer.

Als je een upgrade hebt gedaan op een PC die je zelf gebouwd hebt, dus geen key in je moederbord ingebakken hebben dan kan het nodig zijn je vorige Windows key(7,8(.1)) nog even in te voeren na de installatie. Hier zal de key dan ook herkend worden als reeds ge-upgrade.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bardi-1 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 11:15:
[...]

Het werkt wel, maar is in principe niet nodig. Na de eerste upgrade van Windows 7, 8 of 8.1 staat je licentie geregistreerd bij MS als ge-upgrade. Mocht je moederbord over een ingebakken licentie beschikken, wat tegenwoordig bij vrijwel elke fabrieks laptop/PC al het geval is, dan hoef je alleen overslaan te klikken en activeert Windows zichzelf weer.

Als je een upgrade hebt gedaan op een PC die je zelf gebouwd hebt, dus geen key in je moederbord ingebakken hebben dan kan het nodig zijn je vorige Windows key(7,8(.1)) nog even in te voeren na de installatie. Hier zal de key dan ook herkend worden als reeds ge-upgrade.
Ik heb een oude laptop geüpgraded en ik kreeg de algemene key die in dit forum was genoemd gekregen. De laptop heeft geen embedded licentiesleutel. Iedereen krijgt die key. Ontvang je een andere, dan heb je een andere editie van Windows gedraaid voor de upgrade. Zelfbouw maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Idd hoe weet je dat je een virus hebt? Als je dat zeker weet dan moet je ook weten wat voor virus het is en dan is er vast ook wel een oplossing voor. Weet je het niet zeker dan kan het bijvoorbeeld ook driver of hardware probleem zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 12:19
Het hoeft idd geen virus te zijn. Bij een reset naar factory komen sommige win10 installaties ook in een reset loop met de melding 'inaccessible boot device'.

Ik ben hier zelf met 2 systemen tegenaan gelopen en heb uiteindelijk gekozen voor de route windows 7/8 reinstall > windows 10 upgrade. Ik kon op de een of andere manier ook niet activeren zonder een key in te voeren, maar misschien had ik daarvoor langer moeten wachten?

Als je bij de upgrade aan geeft dat je je bestanden niet wilt behouden wordt alles wat al op je schijf stond netjes in Windows.old geplaatst, die vervolgens door de disk cleanup tool kan worden verwijderd.

Kortom hetzelfde effect als een clean install, maar zonder activatieproblemen.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:24
En nu de volgende vraag: als ik een clean install doe op een systeem waarop geen uefi ingesteld stond bij de upgrade, hoe weet windows dan dat het om een pro versie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Windows weet dat niet, maar een server van microsoft ergens op deze wereld wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
Reepje schreef op woensdag 02 september 2015 @ 18:40:
Windows weet dat niet, maar een server van microsoft ergens op deze wereld wel.
Dat zou betekenen dat je bij de installatie al op internet moet zitten om te kunnen bepalen welke versie, welke bestanden, er geinstalleerd moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Waarom?

Als ik een iso heb van win7 home of win7pro of win8.1 etc etc, dan kan ik al die versies gewoon instaleren, Dat is al tientallen jaren zo en ik denk niet dat dit vandaag opeens veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DanielAlm schreef op woensdag 02 september 2015 @ 18:51:
[...]

Dat zou betekenen dat je bij de installatie al op internet moet zitten om te kunnen bepalen welke versie, welke bestanden, er geinstalleerd moeten worden...
Nee hoor. De ISO die je hebt is gewoon een ongeactiveerde Windows en die kan je altijd installeren. Sterker nog, bij bijna alle ISO's (nadruk op bijna) met een beetje hangen & wurgen kan je de activatie van een licentie ook telefonisch doen mits je ooit al eens met je device online bent geweest vroeger. Dat scheelt een stuk; ik moest ooit eens met spoed mijn Windows 7 herinstalleren maar had de key niet bij de hand en geen internet; gewoon installeren, wazige procedure volgen met een automatisch antwoordapparaat van Microsoft en hup, Windows 7 geactiveerd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
Reepje schreef op woensdag 02 september 2015 @ 18:55:
Waarom?

Als ik een iso heb van win7 home of win7pro of win8.1 etc etc, dan kan ik al die versies gewoon instaleren, Dat is al tientallen jaren zo en ik denk niet dat dit vandaag opeens veranderd is.
Het grote verschil is dat er twee smaken zijn, home en pro, en dat deze op één iso staan. Dus is het de logische vraag, hoe en wanneer weet windows welke bestanden er geinstalleerd moeten worden. Bij de eerdere upgrade is dat simpel, want dat staat er al een versie op de comp. Bij efi begrijp ik dat er iets weggeschreven staat in de bios, maar als dat nu niet het geval is. Of bijvoorbeeld enkel met een lokaal account werken...

Of hypothetisch: je maakt alleen verbinding om te activeren. Vervolgens doe je zonder internet een clean install..

[ Voor 7% gewijzigd door DanielAlm op 02-09-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
DanielAlm schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:05:
[...]

Dus is het de logische vraag, hoe en wanneer weet windows welke bestanden er geinstalleerd moeten worden.
Nogmaals dat weet windows niet. Dat moet je dan zelf invullen bij de install.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MYBZgXM0KRUzO1Q6W69vpgxT/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
Reepje schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:13:
[...]

Nogmaals dat weet windows niet. Dat moet je dan zelf invullen bij de install.

[afbeelding]
Ehhh, ok, dat screenshotje dat je gemaakt hebt, heb ik nergens kunnen vinden. Aardig om te weten dat de vraag naar een versie dus wel gesteld wordt. Hierbij is mijn vraag beantwoord en met grote dank!!!

Trouwens en overigens lees ik dat wanneer win 10 geen eerdere sleutel kan vinden e.d. het overslaan van de vraag naar de sleutel niet werkt en je dus niet verder komt... Ben benieuwd dan of dat gaat werken.

[ Voor 17% gewijzigd door DanielAlm op 02-09-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de installatie niet vraagt welke editie je wilt, staat dat al voorgeselecteerd in ei.cfg. Zo werken alle edities en kan je van een normale installatieschijf voor Home eentje voor Pro maken. In geval van Windows 7 kan je op die manier Home Starter, Home Premium, Pro en volgens mij ook Ultimate als keus beschikbaar maken. Alleen Enterprise is apart vanwege de KMS activatie.

Voor het skippen van de W10 licentiecode hoef je niet bang te zijn. Dat kan gewoon, dat kon met Windows 8 ook al en dat is in de tussentijd niet verandert. Wil je 't testen? Pak een ISO van W10 en gooi 'm in een VM.

Pagina: 1