Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 689691

Topicstarter
Ik zit er al een tijdje over te denken om mijn muis te vervangen voor een Wacom, maar nu is het punt dat ik linkshandig ben. Mijn muis bedien ik wel met mijn rechterhand maar de Wacom zal ik echt met mijn linkerhand moeten gaan bedienen.

Nu is alleen het punt dat ik veel gebruik maak van shortcuts en deze zitten bijna allemaal aan de linkerkant van het toetsenbord. Aangezien ik de Wacom echt als vervanging voor mijn muis wil gaan gebruiken en niet perse om mee te tekenen vraag ik me af of dit handig is.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 12:34
Anoniem: 689691 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:57:
Ik zit er al een tijdje over te denken om mijn muis te vervangen voor een Wacom, maar nu is het punt dat ik linkshandig ben. Mijn muis bedien ik wel met mijn rechterhand maar de Wacom zal ik echt met mijn linkerhand moeten gaan bedienen.

Nu is alleen het punt dat ik veel gebruik maak van shortcuts en deze zitten bijna allemaal aan de linkerkant van het toetsenbord. Aangezien ik de Wacom echt als vervanging voor mijn muis wil gaan gebruiken en niet perse om mee te tekenen vraag ik me af of dit handig is.

draai de wacom om... tadaa leftie!! :+

(serieus zelfs een optie in de wacom properties om hem voor links/rechtshandige te maken)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 08:46
Veel Wacom tablets hebben knoppen die je aan shortkeys kunt binden, maar de goedkoopste hebben dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

AjDuLion schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:02:
[...]

draai de wacom om... tadaa leftie!! :+

(serieus zelfs een optie in de wacom properties om hem voor links/rechtshandige te maken)
Wou t al zeggen. M'n zusje is ook n leftie en gebruikt al jaren Wacom tablets.
Wolfos schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:03:
Veel Wacom tablets hebben knoppen die je aan shortkeys kunt binden, maar de goedkoopste hebben dat niet meer.
Goedkoopste is de Bamboo toch? Volgens mij kan ik dat wel. Zou komende week even moeten checken, ligt op m'n werk. Gebruik 'm daar primair als muisvervanger en het voelt veel natuurlijker voor de pols dan een willekeurige muis.

[ Voor 40% gewijzigd door McKaamos op 16-08-2015 00:43 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 12:34
McKaamos schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:41:
[...]

Wou t al zeggen. M'n zusje is ook n leftie en gebruikt al jaren Wacom tablets.

[...]

Goedkoopste is de Bamboo toch? Volgens mij kan ik dat wel. Zou komende week even moeten checken, ligt op m'n werk. Gebruik 'm daar primair als muisvervanger en het voelt veel natuurlijker voor de pols dan een willekeurige muis.
zelfs de bamboo die ik voor ''field'' werk gebruik heeft inderdaad ook gewoon programmeerbare toetsen is geen probleem.

ik zou zeggen ren ff naar de mediamarkt en dan de mac afdeling vaak staan daar wat bamboo's als showcase kijk ernaar voel het en ga ervoor :)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 08:46
Hangt van de Bamboo af. Ik heb er hier een zonder knoppen. Maar goed, dat weet je voordat je 'm koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet dat je een Wacom in kan stellen voor linkshandig, maar omdat ik dan niet meer bij m'n shortcuts kan vraag ik me af of het handig is om hem te gebruiken. Ik lees namelijk ook veel dat linkshandigen de knoppen op hun Wacom uitschakelen omdat ze ze per ongeluk indrukken met hun arm..

Ik vind ze te duur om er eentje aan te schaffen om het uit te proberen, vandaar dat ik het maar even vraag hier. Als ik er langzamer door ga werken schiet ik er niet heel veel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 09:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Gaat het je hier om de knoppen op het tablet, of om schortcuts op je toetsenbord die lastiger te gebruiken zijn als je je "muis" hand continu moet verplaatsen?

De Wacom Intuos tablets hebben de knoppen aan de bovenkant zitten, daarbij maakt links of rechtshandig gebruik helemaal niet uit.
De Intuos Pros hebben de knoppen aan de zijkant zitten (standaard aan de linker kant), maar in de software kun je aangeven of je rechts- of linkshandig bent, als je aangeeft dat je linkshandig bent draaien alle knoppen om, en kun je het complete tablet omdraaien zodat de knoppen aan de rechterkant zitten.

Dus het tablet zou geen reden moeten zijn tot problemen.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Spike_wolf schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:59:
Gaat het je hier om de knoppen op het tablet, of om schortcuts op je toetsenbord die lastiger te gebruiken zijn als je je "muis" hand continu moet verplaatsen?

De Wacom Intuos tablets hebben de knoppen aan de bovenkant zitten, daarbij maakt links of rechtshandig gebruik helemaal niet uit.
De Intuos Pros hebben de knoppen aan de zijkant zitten (standaard aan de linker kant), maar in de software kun je aangeven of je rechts- of linkshandig bent, als je aangeeft dat je linkshandig bent draaien alle knoppen om, en kun je het complete tablet omdraaien zodat de knoppen aan de rechterkant zitten.

Dus het tablet zou geen reden moeten zijn tot problemen.
Het gaat er inderdaad om of de shortcuts lastiger te gebruiken zijn. Mijn vraag is eigenlijk of ik met een Wacom net zo snel kan zijn als met een muis. Ik werk veel met Adobe programma's en gebruik dus heel veel verschillende shortcuts, maar zijn die knoppen op de Wacom zo in te stellen dat ik deze allemaal kan gebruiken en werkt dit net zo snel (en makkelijk) als nu met mijn muis en het toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon14
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:22
Anoniem: 689691 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:05:
[...]

Het gaat er inderdaad om of de shortcuts lastiger te gebruiken zijn. Mijn vraag is eigenlijk of ik met een Wacom net zo snel kan zijn als met een muis. Ik werk veel met Adobe programma's en gebruik dus heel veel verschillende shortcuts, maar zijn die knoppen op de Wacom zo in te stellen dat ik deze allemaal kan gebruiken en werkt dit net zo snel (en makkelijk) als nu met mijn muis en het toetsenbord?
Je kunt elke knop op de tablet/pen instellen hoe jij die zelf wilt. Ik vond het in het begin vooral even wennen aan het feit dat het kan maar als je er aan gewend bent gaat wel sneller volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 09:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Anoniem: 689691 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:05:
[...]

De keyboard shortcuts die je nu met links gebruikt worden uiteraard lastiger omdat je linker hand nu tussen tablet en keyboard heen en weer moet switchen, of omdat je jezelf moet aanleren de shortkuts met je rechter hand te gebruiken inplaats van je linker..
Maar of je daar langzamer van wordt kunnen wij natuurlijk niet voorspellen, dat is iets wat je zelf moet ervaren.
Je kunt veelgebruikte shortcuts toewijzen aan de knoppen op het tablet zodat je die heel makkelijk bij de hand hebt.
Je kunt keyboard shortcuts van Adobe programma's ook naar andere knoppen op het toetsenbord toewijzen, die met rechts makkelijker te bereiken zijn.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:50

polthemol

Moderator General Chat
Anoniem: 689691 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:57:

ik ben ook een zuivere lefty ;) Muis rechtshandig. Je kunt je wacom tablet gewoon omdraaien en instellen dat je linkshandig bent, works like a charm.

Het enige nadeel wat ik ervaar is dat als ik de pen gebruik als muis met mijn linkerhand, ik daar vrij onnauwkeurig mee ben (photoshoppen ed. gaat dan wel weer perfect met links, denk dat het gewoon komt door gewenning van altijd rechtshandig met muis te werken).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 17:08
Ik heb hetzelfde probleem, rechtsmuizig (omdat mijn vader rechtshadig was en ik op zijn pc ben begonnen met computeren) en verder linkshandig. Het probleem is zeker niet het wisselen van muis, dat heb je in no time onder de knie (of meer pols, palm, oid :P ). Als je al lang met programma's werkt als Photoshop, maar ook gewoon met je OS (of dat nu Mac, Win of *ix is) dan zitten er heel veel shortcuts in je linkerhand.
Vooral de basisdingen als knippen en plakken zijn op de meeste toetsenborden in de linkeronderhoek van de knoppen te vinden. Zelfs met grote handen werkt t voor geen meter om de rechter control/cmd toets te gebruiken in combi met X, C of V. De optie om je tobo dan meer naar rechts te verschuiven is weer niets als je veel moet wisselen tussen muizen (lees wacommen) en typen.
Ik heb zelf diverse Wacoms, van A3 tot de kleinere varianten, maar gebruik ze vooral voor echt tekenwerk (en dat doe ik te weinig) of tijdelijk als ik last van muisarm-verschijnselen krijg. Verder liggen ze meestal aan de kant als nutteloze gadgets. Ik heb diverse keren geprobeerd of ik shortcuts kan aanpassen, maar de standaard zijn zo geautomatisereerd...

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1