Prijsdalingen procentueel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quako
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:31
Beste Tweakers,

Geen idee of ik dit via de juiste weg doe. Mocht dit niet het geval zijn dan hoor ik het graag.

In de pricewatch kan je netjes de prijsdaling zien over een periode. Wat ik graag zou willen kunnen is dat er gefilterd kan worden op prijsdaling. Bijv. wanneer je tablets kiest als categorie dat je dan bijv kan zeggen dat de producten die in 1 week/maand/jaar het meest zijn gedaald procentueel gezien als eerste komen te staan. Natuurlijk gewoon op bedrag is ook een leuke optie.

Fijn zou dan ook zijn dat je het oude bedrag (hoogste bedrag van 1 week/maand/jaar geleden) ziet naast de laagste prijs nu.

Zijn er nog meer mede-tweakers die dit een leuke optie lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Feitelijk vraag jij om een dashboard met dynamische info over prijzen. Enig idee wat je vraagt en wat daarvoor nodig is? ;)
Een of twee historische gegevens zijn makkelijk bij te houden, en dat doet T.net ook. Wat jij vraagt is het bijhouden van alle historische variabelen.
Leuke optie: ja. Voegt het iets toe? imho niet, anders dan een leuke gimmick.
Kosten / baten: ik zie hoge kosten en weinig baten.

Er is imho maar 1 manier om hier een haalbare businesscase van te maken en dat is door alle historische data van de PW door een statistisch pakket te halen en vervolgens aan geinteresseerde PW adverteerders te verkopen. Maar dan moet je 1) al alle historische data hebben (en ik vraag me af of die er is), en 2) de PW adverteerders moeten er ook op zitten te wachten.
Bovendien heb je dataminers en data science figuren nodig en mensen met verstand van Big Data technieken. Die moet je dan bij bij VNU gaan lenen want die heeft T.net niet zelf .

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:55
quako schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:26:
Fijn zou dan ook zijn dat je het oude bedrag (hoogste bedrag van 1 week/maand/jaar geleden) ziet naast de laagste prijs nu.
Wat zou je usecase zijn? Meestal als ik de pricewatch gebruik wil ik weten wat iets nu, op dit moment, kost. Van een specifiek product kan het zijn dat ik graag het prijsverloop wil zien. Maar dat is iets wat nu al kan...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

The Eagle schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:35:
Feitelijk vraag jij om een dashboard met dynamische info over prijzen. Enig idee wat je vraagt en wat daarvoor nodig is? ;)
Hoewel ik met je eens ben dat het geen triviaal verzoek is, zie ik niet in waarom ie een 'dashboard' zou vragen.
Een of twee historische gegevens zijn makkelijk bij te houden, en dat doet T.net ook. Wat jij vraagt is het bijhouden van alle historische variabelen.
Gezien het feit dat we grafieken met prijsverloop al kunnen genereren is dat nou net niet het moeilijkste deel... ;)
Leuke optie: ja. Voegt het iets toe? imho niet, anders dan een leuke gimmick.
Kosten / baten: ik zie hoge kosten en weinig baten.

Er is imho maar 1 manier om hier een haalbare businesscase van te maken en dat is door alle historische data van de PW door een statistisch pakket te halen en vervolgens aan geinteresseerde PW adverteerders te verkopen. Maar dan moet je 1) al alle historische data hebben (en ik vraag me af of die er is), en 2) de PW adverteerders moeten er ook op zitten te wachten.
ad 1; dat hebben we grotendeels wel, maar niet in hetzelfde detailniveau dat je nu per product kan krijgen. Dus zaken als verzendkosten of filtermogelijkheden om alleen prijzen van winkeliers die binnen 24h kunnen leveren zitten er niet in.

ad 2; ze willen vziw vooral weten wat hun concurrenten nu vragen. Historische prijsgegevens wat ik nooit uit die hoek heb gehoord (maar ik spreek ze nooit, dus wellicht wordt door de accountmanagers af en toe nee gezegd). Redacties zouden het nog interessant kunnen vinden voor nieuwswaarde... maar vast niet als ze onze de prijs moeten betalen die we nodig gaan hebben om de kosten terug te verdienen.
Bovendien heb je dataminers en data science figuren nodig en mensen met verstand van Big Data technieken. Die moet je dan bij bij VNU gaan lenen want die heeft T.net niet zelf .
Voor de tooling heb je niet per se data science mensen nodig. Die moet de gebruiker van de data zelf hebben om de juiste interpretatie er aan te kunnen geven. Verder is het ietwat beledigend dat je suggereert dat wij niet zelf met de bij deze ordegrootte behorende hoeveelheden gegevens overweg kunnen :/

Hoedanook. Het is zeker geen triviaal verzoek. De huidige filterfunctionaliteit in de pricewatchcategorieen is onder andere zo snel omdat alle gegevens eenmalig in het RAM-geheugen geladen kunnen worden tijdens en effectief als in-memory database werkt. Die historische gegevens passen daar niet ook bij, dus als die opgevist moeten worden tijdens het uitvoeren van de filtering zal het flink trager worden.
We kunnen natuurlijk dat nog oplossen door een vaste set opties (1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar...) aan te bieden en die dagelijks te herberekenen... maar dan moet het natuurlijk alsnog de moeite waard zijn :)

Je topic staat trouwens niet helemaal op de juiste plek, hier is het Mooie Features-forum voor, dus ik verplaats 'm even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tav ad2: ik doel meer op predictive analytics. Als jij per leverancier, per product en per productgroep het prijsniveau van dag tot dag kunt analyseren en daar predictive analytics op los kunt katen, kun je je concurrenten voorspellen. Als je weet dat je concurrenten pas een week later een prijsverlaging doorvoeren kun je daar op inspelen enzo.
In het verleden behalde resultaten bieden geen 100% garantie voor de tekomst...maar kunnen meer zeggen dan je zou verwachten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het probleem met dit soort geinige features is dat de use case vaak niet zo sterk is maar de feature wel veel complexiteit toevoegt. We moeten extra filteropties aanbieden, de weergave aanpassen en op de achtergrond berekenen met welk percentage een product is gedaald in een bepaalde periode. Als we in de toekomst onze site verbouwen moet deze functionaliteit mee-evolueren en zal hij dan ook tijd kosten.

De vraag is ook: wat kun je ermee? Is een product dat onlangs sterk in prijs gedaald nu interessant om te kopen of moet je juist wachten op het eventuele voortzetten van de prijsdaling? Heeft een product waarvan de prijs is gedaald altijd een goede prijs/kwaliteit-verhouding of was de prijs voorheen wellicht gewoon veel te hoog?
Pagina: 1