Hoewel ik met je eens ben dat het geen triviaal verzoek is, zie ik niet in waarom ie een 'dashboard' zou vragen.
Een of twee historische gegevens zijn makkelijk bij te houden, en dat doet T.net ook. Wat jij vraagt is het bijhouden van alle historische variabelen.
Gezien het feit dat we grafieken met prijsverloop al kunnen genereren is dat nou net niet het moeilijkste deel...

Leuke optie: ja. Voegt het iets toe? imho niet, anders dan een leuke gimmick.
Kosten / baten: ik zie hoge kosten en weinig baten.
Er is imho maar 1 manier om hier een haalbare businesscase van te maken en dat is door alle historische data van de PW door een statistisch pakket te halen en vervolgens aan geinteresseerde PW adverteerders te verkopen. Maar dan moet je 1) al alle historische data hebben (en ik vraag me af of die er is), en 2) de PW adverteerders moeten er ook op zitten te wachten.
ad 1; dat hebben we grotendeels wel, maar niet in hetzelfde detailniveau dat je nu per product kan krijgen. Dus zaken als verzendkosten of filtermogelijkheden om alleen prijzen van winkeliers die binnen 24h kunnen leveren zitten er niet in.
ad 2; ze willen vziw vooral weten wat hun concurrenten nu vragen. Historische prijsgegevens wat ik nooit uit die hoek heb gehoord (maar ik spreek ze nooit, dus wellicht wordt door de accountmanagers af en toe nee gezegd). Redacties zouden het nog interessant kunnen vinden voor nieuwswaarde... maar vast niet als ze onze de prijs moeten betalen die we nodig gaan hebben om de kosten terug te verdienen.
Bovendien heb je dataminers en data science figuren nodig en mensen met verstand van Big Data technieken. Die moet je dan bij bij VNU gaan lenen want die heeft T.net niet zelf .
Voor de tooling heb je niet per se data science mensen nodig. Die moet de gebruiker van de data zelf hebben om de juiste interpretatie er aan te kunnen geven. Verder is het ietwat beledigend dat je suggereert dat wij niet zelf met de bij deze ordegrootte behorende hoeveelheden gegevens overweg kunnen
Hoedanook. Het is zeker geen triviaal verzoek. De huidige filterfunctionaliteit in de pricewatchcategorieen is onder andere zo snel omdat alle gegevens eenmalig in het RAM-geheugen geladen kunnen worden tijdens en effectief als in-memory database werkt. Die historische gegevens passen daar niet ook bij, dus als die opgevist moeten worden tijdens het uitvoeren van de filtering zal het flink trager worden.
We kunnen natuurlijk dat nog oplossen door een vaste set opties (1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar...) aan te bieden en die dagelijks te herberekenen... maar dan moet het natuurlijk alsnog de moeite waard zijn
Je topic staat trouwens niet helemaal op de juiste plek, hier is het
Mooie Features-forum voor, dus ik verplaats 'm even.