Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zijn mijn eigen bestanden ontoegankelijk voor anderen (TN)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds een paar maanden woon ik op mijzelf in een studentenflat. Hier maak ik gebruik van een thuisnetwerk: Beveiligd met een wachtwoord dat we met zijn allen delen.

Nu zag ik onder 'Deze pc' het e-mailadres staan van een huisgenoot. Onder 'Netwerk' vond ik tevens zijn pc naam onder het kopje 'Computer', daarnaast ook onder 'Multimedia apparaten'. Mijn pc staat er ook bij en als ik deze aanklik, krijg ik een mapje met 'Users' met daarin de mappen: Default.migrated, EasySurvey, *Mapje met mijn naam*, Openbaar. Er staan verder geen bestanden in de openbare map. Maar is het ook mogelijk dat men toegang heeft tot de bestanden in Mijn Documenten e.d.?

Samengevat is mijn vraag hoe ik zeker kan weten dat ALLE bestanden op mijn pc afgesloten zijn voor de rest?

Andere huisgenoten hebben ook een pc, maar die staan niet vermeld onder het kopje 'Deze pc'. Vandaar mijn argwaan.

Bedankt voor jullie hulp!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Windows kent een aantal settings wat betreft netwerkkeuze. Is het een Thuisnetwerk, Bedrijfsnetwerk of een Publiek netwerk.
Afhankelijk daar van worden bepaalde netwerkservices beschikbaar gemaakt.
Je hebt waarschijnlijk ooit gekozen voor Thuisnetwerk, wat o.a. bestands- en printerdeling activeert.
Dit betekent echter nog niet dat je bestanden ook allemaal gedeeld zijn, maar wel dat de standaard Publieke Mappen zichtbaar worden. Zolang hier niets in staat (moet je zelf doen) is er dus ook niets voor anderen te zien.

Wat wel belangrijk is, is dat je gebruikers (meestal maar 1, waarmee je inlogt op je PC) een goed wachtwoord hebben.
ALs dit er niet op zit, kan je \\computernaam\c$ ingeven in Verkenner, en dan zie je alles.
Uiteraard kan je dit niet checken vanaf je eigen machine, want je bent dan al ingelogd en die rechten worden dan ook gebruikt om die share aan te spreken.

Het zichtbaar zijn onder 'Deze PC' kan komen doordat jullie beide Thuisnetwerk als netwerktype hebben gekozen, en de rest niet.
Het kan ook zijn dat die huisgenoot extra netwerkservices draait die automatisch gedetecteerd worden. Misschien draait hij wel een mediaserver op zijn PC, om te gebruiken met XBMC/Kodi, Xbox if Playstation (die kunnen DLNA streams gebruiken vanaf een PC of NAS)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nee en Ja. Per definitie Nee, maar het kan dus ook Ja zijn. Er zijn een aantal belangrijke zaken die je even in de gaten moet houden voor Veilig gebruik in en dergelijke situatie.

1. Windows firewall aan laten staan. Vrij cruciaal vind ik persoonlijk, hoewel de meningen hierover verdeeld zijn.
2. Rechten op je systeem goed houden, dus geen everyone rechten op folders zetten die gedeeld zijn.
3. Shares weghalen die je niet nodig hebt.
4. In je Netwerk Adapter "Bestands- en Printerdeling voor Microsoft Netwerken" uit zetten.
5. In je services de volgende zaken op disabled: Remote Registry, Windows Media Player Network Sharing Service.

Daarna ben je nog veiliger (aanvulling op McKaamos).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor julie reactie.

Ik heb het wachtwoord van deze pc veranderd, in de Netwerk Adapter heb ik de Bestands en printerdeling voor Microsoft Netwerken uitgezet en heb ik in de services de Remote Registry en WMP Network Sharing uitgezet.

Ik ga er vanuit dat de enige openbare mappen onder Netwerk -->*Naam pc*-->Users-->Openbaar staan.

En stel iemand heeft bestanden in kunnen zien of overgezet op hun pc, kun je dit achterhalen/zien?