• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:09
Bijna een jaar geleden heb ik mijn eerst zelf gemaakte pc gemaakt, hij heeft zonder enige problemen gedraaid tot afgelopen week.

Omdat ik hem als htpc gebruik draait hij op Openelec. Ongeveer vanaf het begin van deze week duurde het opeens langer om tot het copyright en daarna logo van openelec te booten, waar dit eerst bijna direct gebeurde. Op woensdag duurde het zelfs zolang dat ik de aan knop heb ingehouden totdat hij was afgesloten om hem daarna opnieuw op te starten, toen bootte hij wel bijna direct.
Donderdagochtend heeft hij nog gedraaid, omdat ik even weg moest heb ik de htpc uitgezet. Toen ik s'middags hem wou starten lukte dat niet. De keuze voor de bios komt zelfs niet langs, het blijft een en al zwart scherm. Dit terwijl de case-fans, cpu-fan en hdd draaien en het aan-ledje ook brand. Na wat gegoogle waarin naar voren kwam dat het misschien de PSU kon zijn, gister maar een nieuwe gekocht. Helaas gaf dit hetzelfde resultaat als met de originele PSU. Daarna geprobeerd of hij startte met maar 1 van de 2 ram banken maar wederom geen resultaat. Nu net nog geprobeerd of het lag aan de hdmipoort, maar zelfs met een vga-kabel krijg ik alleen maar zwart beeld.
Ik weet nu niet goed meer wat ik moet doen en hoop dus dat iemand misschien een idee heeft of de symptomen herkent.

Ter informatie de samenstelling:
#Product
1AMD A6-6400K Black Edition
1ASRock FM2A78M Pro4+
1WD Green WD30EZRX
1Silverstone Grandia GD05B
1Crucial CT2KIT25664BA160BJ
1be quiet! Pure Power L8 300W
Bekijk collectie
Importeer producten

Verwijderd

cmos clear geprobeerd?

• Pompi
Ja bedacht mij net dat ik dat was vergeten te zeggen, maar had ook al de batterij vervangen omdat ik die ook langs had zien komen.

Verwijderd

Al eens kaal opgestart, alleen mobo, processor en geheugen?

• Pompi
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:40:
Al eens kaal opgestart, alleen mobo, processor en geheugen?
Dat weet ik niet meer zeker, dus ga dat morgen nog wel eens proberen. In principe zou ik dan toch in het bios moeten komen als het goed is?

Verwijderd

Precies, in ieder geval moet je beeld krijgen.

• Pompi
Vanochtend gekeken wat er gebeurde als ik hem zoals hierboven kaal opstartte, helaas gebeurde hetzelfde als eerder. Toen nogmaals cmos clear gedaan en wederom alleen maar zwart beeld.
Heeft iemand anders nog een idee om te proberen?

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-01 14:31
Iets wat ik met een dergelijke CPU gehad heb is dat het scherm pas door het OS geïnitialiseerd word als het niet bij de boot al aan staat. Hoe is de PC aangesloten op het scherm, is dit HDMI, DisplayPort of iets anders?

En bestaat het probleem ook als je het scherm aanzet voor je de PC aanzet?

• Pompi
Xudonax schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:35:
Iets wat ik met een dergelijke CPU gehad heb is dat het scherm pas door het OS geïnitialiseerd word als het niet bij de boot al aan staat. Hoe is de PC aangesloten op het scherm, is dit HDMI, DisplayPort of iets anders?

En bestaat het probleem ook als je het scherm aanzet voor je de PC aanzet?
Het was eerst via hdmi aangesloten, heb het toen de problemen optraden ook via vga-kabel geprobeerd. Zet het beeldscherm altijd tegelijk/eerst aan. Maar volgens mij ligt het probleem niet aan die verbinding, want toen hij normaal startte gingen het led-lampje op mijn netwerk switch branden als hij opstartte en dat gebeurd nu ook niet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Zoveel mogelijk hardware verwijderen, usb sticks , printers, etc.
Harde schijf losmaken, opstarten vanaf een livecd(linux of windows.).

Of moederbord opbouwen op een stuk karton, met zo min mogelijk hardware.
Moederbord goed bekijken of niks defect is, kabels checken, de condensators checken of deze nog mooi rond zijn.

• Pompi
jan99999 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:13:
Zoveel mogelijk hardware verwijderen, usb sticks , printers, etc.
Harde schijf losmaken, opstarten vanaf een livecd(linux of windows.).

Of moederbord opbouwen op een stuk karton, met zo min mogelijk hardware.
Moederbord goed bekijken of niks defect is, kabels checken, de condensators checken of deze nog mooi rond zijn.
Opstarten van livecd kan denk ik niet als ik niet eens in de bios kom, heb de condensatoren al beetje bekeken en zag er geen die er slecht uit zagen. Maar ga morgen dan wel rustig de hele pc uit elkaar halen, had gehoopt dat het niet zou hoeven zeker omdat het moederbord nog geen jaar oud is. Plus had ik dan niet al eerder problemen moeten hebben als de pc aan stond en niet alleen met het booten?

EDIT: Toch maar gekeken en zag geen slechte condensatoren. Is een fout/kapot moederbord de enigste reden die voor langere boot tijden kan zorgen of is er nog iets anders waar ik naar zou moeten kijken?

[ Voor 17% gewijzigd door Pompi op 16-08-2015 16:25 ]

• Pompi
Uiteindelijk moederbord onder garantie terug gestuurd. Daarna een nieuwe geinstalleerd en nu start hij gelukkig weer, dus iedereen bedankt voor het mee denken en er mag een slotje op het topic.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je ooit in je zes jaar dat je hier rondhangt een topic gesloten zien worden als het probleem is opgelost ;)?
Pagina: 1