[Bootcamp] Windows draaien op externe HDD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:50

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Op de Apple site staat dat dit niet mogelijk is, maar die pagina is van 10 maart 2014 en er zijn ondertussen al veel updates gekomen. Is het dus mogelijk om te bootcampen vanaf mijn externe HDD? Want als ik dit op de interne 256GB moet gaan doen hou ik niets over. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:36
Nee dit is helaas nog steeds niet mogelijk. :'(
De enige andere optie die je hebt is virtualisatie d.m.v. Parallels of VMware Fusion.

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Dan ga ik denk ik toch gewoon een bootcamp op de MSATA SSD zetten en dan als ik in de bootcamp zit hang ik er een HDD aan en die zet ik als D:/ schijf. Of kan dat ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
Dat kan zeker. Dat heb ik zelf ook een tijd gedaan. Dan kun je die HDD gebruiken om bv je programma's en bestanden op te zetten. Daarbij is een USB 3.0 schijf wel aan te raden.

Jolla C2 (Sailfish OS 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Ja ik ga er inderdaad een 1TB WD USB 3.0 gebruiken. Bedankt. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Euh wat voor mac heb je en wat voor spul wil je gaan gebruiken? Bootcamp is namelijk een probleem extern, maar dat betekent niet dat extern onmogelijk is. Ik draai nu osx ook extern vanaf ssd en kan daar als het goed is gewoon bootcamp op gebruiken. Zou ik thuis even moeten nakijken aangezien ik na het aanzetten van de automatische setup op vakantie ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
supersnathan94 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:34:
Euh wat voor mac heb je en wat voor spul wil je gaan gebruiken? Bootcamp is namelijk een probleem extern, maar dat betekent niet dat extern onmogelijk is. Ik draai nu osx ook extern vanaf ssd en kan daar als het goed is gewoon bootcamp op gebruiken. Zou ik thuis even moeten nakijken aangezien ik na het aanzetten van de automatische setup op vakantie ben gegaan.
Ja dat klopt. Volgens mij als je OS X zelf op een externe SSD installeert en vanuit daar gaat 'bootcampen', dan draait de Windows Bootcamp installatie ook op die externe SSD.

Jolla C2 (Sailfish OS 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Heel internet staat vol met manuals over hoe je moet bootcampen vanaf een externe disk. Dat is geen enkel probleem. Ik heb het zelf nog geprobeerd vanaf een SD kaart. Dat krijg ik helaas niet aan de gang, maar installeren van een externe USB / Firewire disk is geen probleem. Dat is mij ook goed gelukt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:38
Hoezo kan dit niet extern ? Zelf heb ik jaren Windows gedraaid op een externe thunderbolt schijf.
Thunderbolt is ook meer aan te raden dan usb 3.0 , aangezien de stabielere verbinding.

Ik had toen een 120GB bootcamp partitie aangemaakt . De Thunderbolt drivers hierop geinstalleerd. Daarna had ik de partitie naar een externe 120GB ssd gekloond. Daarna daarop opgestart en de originele partitie op mijn interne disk verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
supersnathan94 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:34:
De MacBook Pro 15'' en een externe 1TB HDD van WD.
Als ik via de bootcamptool een bootcamp wil maken lukt het niet. De Win 8.1 ISO die ik gebruik komt van de officiële Microsoft site dus daar kan het niet aan liggen. Zodra ik een partitie heb aangemaakt en de Mac gaat rebooten boot hij gewoon weer op OS X. Dan log ik in, komt er een laadbalkje en ja, dan zit ik weer in het Apple OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Je zal je eerst eens goed moeten inlezen in deze materie. Bootcamp installeren rechtstreeks op een externe schijf gaat ook niet volgens mij. Je zal het moeten truuken. Als je windows hebt draaien ergens anders, dan is het handiger om middels de tool ImageX.exe van Microsoft zelf de hele ISO te installeren op de exterene disk en dan pas te starten vanaf de mac.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Ook op de interne schijf lukt het niet. Zie bovenstaand bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

option-key ingedrukt tijdens opstarten zodat je een andere partitie kan kiezen tijdens boot? Wellicht open deur, maar vraag het toch maar even.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Brand die iso dan eerst eens naar een DVD. Dat werkt veel beter dan usb sticks vaak. Waarschijnlijk zit et em niet in de iso maar is je device niet bootable gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Uiteindelijk is het gelukt, nu de volgende uitdaging. Hoe krijg ik mijn wifi werkend?
Windows ziet geen wifihardware. Googletime. ::)

EDIT:
Ik heb de hele bootcamp eraf gegooid en ga een nieuwe verse bootcamp erop plaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door Boost9898 op 17-08-2015 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 13:09
supersnathan94 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:19:
Brand die iso dan eerst eens naar een DVD. Dat werkt veel beter dan usb sticks vaak. Waarschijnlijk zit et em niet in de iso maar is je device niet bootable gemaakt.
Ook, en sommige systemen willen niet via USB-stick booten om de Bootcamp installatie werkend te krijgen.
Dit is vooral bij systemen die officieel met een CDRom drive zijn geleverd.

Ik had een Early 2011 MBP 15". Daar had ik de CDDrive vervangen door een HDD (en op de plek van de HDD een SSD). Hij wilde maar NIET booten via USB (en ja die USB stick was bootable gemaakt).
Bleek dat hij gewoon niet kon doorstarten naar USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Boost9898 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:45:
Uiteindelijk is het gelukt, nu de volgende uitdaging. Hoe krijg ik mijn wifi werkend?
Windows ziet geen wifihardware. Googletime. ::)

EDIT:
Ik heb de hele bootcamp eraf gegooid en ga een nieuwe verse bootcamp erop plaatsen.
Bootcamp utility maakt voor jou een USB stick met drivers erop!? Wat ben je nu eigenlijk aan het proberen? Die USB stick met drivers heb je juist nodig nadat windows geinstalleerd is op die nieuwe partitie.

Ik wil toch echt sterk aanraden je eerst in de materie te verdiepen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Ik heb de officiele drivers gedownload vanaf de Apple site: https://support.apple.com/kb/DL1720?locale=nl_NL

Maar als ik hem wil installeren krijg ik dit twijl ik gewoon Windows 8.1 erop heb staan.
Afbeeldingslocatie: https://snapr.pw/i/f6409792b8.png

[ Voor 9% gewijzigd door Boost9898 op 17-08-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ryur schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 08:01:
[...]

Ook, en sommige systemen willen niet via USB-stick booten om de Bootcamp installatie werkend te krijgen.
Dit is vooral bij systemen die officieel met een CDRom drive zijn geleverd.

Ik had een Early 2011 MBP 15". Daar had ik de CDDrive vervangen door een HDD (en op de plek van de HDD een SSD). Hij wilde maar NIET booten via USB (en ja die USB stick was bootable gemaakt).
Bleek dat hij gewoon niet kon doorstarten naar USB.
De early 2011 is geleverd met een DVD superdrive en is via USB gewoon te installeren op zowel osx als Windows. Usb installatie werkt sws al vanaf de mbp2008. Heb ik laatst nog gedaan. Dus dat zou gewn issue moeten zijn. 2nd hdd via een caddy heb ik tot nu toe bij al mn macbooks gedaan en werkt altijd prima via install via usb of een clone. Ook op mn neie mac mini (2011) komt een 2e hdd in te hangen. Die kan ook via USB gewoon booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Boost9898 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:32:
Ik heb de officiele drivers gedownload vanaf de Apple site: https://support.apple.com/kb/DL1720?locale=nl_NL

Maar als ik hem wil installeren krijg ik dit twijl ik gewoon Windows 8.1 erop heb staan.
[afbeelding]
Again. Wat voor systeem gebruik je dan? Want zo kunnen we je erg slecht helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
supersnathan94 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:33:
[...]

Again. Wat voor systeem gebruik je dan? Want zo kunnen we je erg slecht helpen.
Sorry, ik gebruik gewoon een officiële Windows 8.1 die legaal is op de laatst nieuwe MBP 15''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja logisch dat het niet werkt. De drivers die je gebruikt zijn voor de macbooks uit 2013 XD

Edit: grapje. Lezen is moeilijk

Edit2: waarom heb je de bootcamp assistent geen drivers laten binnenhengelen? Die werken altijd?

[ Voor 44% gewijzigd door supersnathan94 op 17-08-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Oké, damn...
Ik was even YouTube aan het doorspitten, kom ik erachter dat hij die driver al op de WININSTALL heeft gezet. Ik dacht dat je die nog apart moest downloaden. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://snapr.pw/i/9c23e1d841.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Aha. Dan heb je dus gewoon alle vinkjes aan laten staan bij de bootcamp assistent zonder ff goed te lezen. Vinkje nummer twee is namelijk het downloaden van de benodigde drivers. XD
Pagina: 1