Opzoek naar een nieuwe sub, wat moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi Tweakers,

Ik heb momenteel een standaard Jamo subje staan bij mijn Jamo zuilen, opzich wel geinig maar hij gaat veel te snel over de zeik en klinkt niet strak genoeg wat mij betreft. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe subwoofer (actief).

Ik zat al een tijdje te kijken naar de : pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart), maar die is niet meer leverbaar.

Ik zoek nu dus een andere sub, budget ~600 euro. Heeft er iemand goede tips waar ik eens naar zou kunnen gaan luisteren? Voornamelijk gebruik bij TV kijken en films, op z'n tijd een goed avondje muziek moet ook kunnen uiteraard (maar dat kan evt gewoon in 2.0).
Als het even kan zoek ik ook gelijk een sub die 'trillingsvrij' is, net zoals de sub van Sonos!

Alvast reuze bedankt :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:35
Hij is bij Hificorner nog gewoon leverbaar:

http://hificorner.nl/speakers/subwoofers/sb-1000-mat-zwart

Als het meer voor films is, zou ik eerder de pb-1000 doen (deze gaat wat lager)
HC heeft die ook wel.

Zie wel dat ze duurder zijn geworden (waren altijd 499, nu 549... )

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:40:
Hij is bij Hificorner nog gewoon leverbaar:

http://hificorner.nl/speakers/subwoofers/sb-1000-mat-zwart

Als het meer voor films is, zou ik eerder de pb-1000 doen (deze gaat wat lager)
HC heeft die ook wel.

Zie wel dat ze duurder zijn geworden (waren altijd 499, nu 549... )
Dank voor je advies! Die PB-1000 gaat lager omdat ie ported is ipv sealed neem ik aan? Heeft dat nog voor of nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:38
Over 't algemeen klinken gesealde subs beter voor muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Luqq schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:46:
Over 't algemeen klinken gesealde subs beter voor muziek.
Dat gaat nog een lastige keuze worden dan :P
Iemand hier goede ervaring met een sub die zowel films als muziek goed kan weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dan zou ik voor de SB-1000 gaan als muziek even belangrijk is.
Deze gaat ook laag (23 hz) en volgens genoeg reviews werkt deze ook prima met films. Misschien iets minder laag, maar blijft gewoon strak.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:57:
Dan zou ik voor de SB-1000 gaan als muziek even belangrijk is.
Deze gaat ook laag (23 hz) en volgens genoeg reviews werkt deze ook prima met films. Misschien iets minder laag, maar blijft gewoon strak.
Waarom die dan? Waarom niet de ported versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Het schijnt (ik ervaar/hoor het niet namelijk) dat de pb1000 wat trager is voor muziek en heft last van portnoise. Maar ik heb er geen last van of hoor het gewoon niet(of weet niet wat ik moet horen😋)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qua trillingsvrije sub kun je natuurlijk ook voor iets van een subdude gaan. Dat past overal bij :)
Verder kan ik weinig toevoegen, heb hier een Klipsch SUB-10 staan. Is ook redelijk muzikaal maar verder mijn eerste sub, dus kan er weinig over zeggen verder :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:06:
Qua trillingsvrije sub kun je natuurlijk ook voor iets van een subdude gaan. Dat past overal bij :)
Verder kan ik weinig toevoegen, heb hier een Klipsch SUB-10 staan. Is ook redelijk muzikaal maar verder mijn eerste sub, dus kan er weinig over zeggen verder :)
Werkt zo'n subdude nou echt goed? Ik bedoel merk je het verschil?
Die Klipsch zag ik ook, ziet er goed uit qua specs.. Ook maar eens gaan beluisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Geen idee, gebruik hem zelf niet. Schijnt ook beter te helpen bij front firing subs dan bij downfiring (en de mijne is downfiring).
Verder wordt die van mij vziw al een tijdje niet meer gemaakt / geleverd.

Maar wat ik me afvraag: wat heb je nu voor set staan, zowel qua speakers (types) als qua receiver?
Kan me voorstellen dat je met het akoestisch inregelen van het spul met bijv Audissey veel meer bereikt dan met een nieuwe sub. En ik weet nu ntuurlijk niet wt voor receiver je hebt staan en of die dat kan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:29:
Maar wat ik me afvraag: wat heb je nu voor set staan, zowel qua speakers (types) als qua receiver?
Kan me voorstellen dat je met het akoestisch inregelen van het spul met bijv Audissey veel meer bereikt dan met een nieuwe sub. En ik weet nu ntuurlijk niet wt voor receiver je hebt staan en of die dat kan :)
Ik heb nu een S 606 HCS 5 set staan (met bijbehorende sub dus) en een Marantz SR5009/N1B receiver :)
Audissey heb ik idd gedaan, en het klinkt ook wel prima, maar als ik een keer op goed volume een film wil kijken en er explodeert een keer wat goed, dan hoor je dat de sub het niet bij kan benen. Die gaat dan helemaal over de zeik, vervormen etc! ( + Hij doet pas iets vanaf 38Hz...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hm, als ie vervormt dan klopt dat niet. Dat zou niet moeten....dan stuur je hem denk ik verkeerd uit.
Wat is het type van die sub? een SUB600 ofzo? En hoe is dat ding aangeslote (neem aan via sub pre-out) en hoe heb je op de sub de crossover en de versterking staan? Als je de boel met de receiver inregelt moet de cross namelijk vol open, en de versterking op half staan. Dan zou ie echt niet moeten oversturen :)

En dat ie pas iets doet vanaf 38Hz is een kwestie van je bass management goed instellen op je receiver :)
Heb je je speakers op large of op small staan?

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 17-08-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:07:
Hm, als ie vervormt dan klopt dat niet. Dat zou niet moeten....dan stuur je hem denk ik verkeerd uit.
Wat is het type van die sub? een SUB600 ofzo? En hoe is dat ding aangeslote (neem aan via sub pre-out) en hoe heb je op de sub de crossover en de versterking staan? Als je de boel met de receiver inregelt moet de cross namelijk vol open, en de versterking op half staan. Dan zou ie echt niet moeten oversturen :)
Vervormt... of nou ja niet strak klinkt in mijn oren, laat ik het zo zeggen. Het is natuurlijk ook niet echt een high-end sub. Volgens internet is het de SUB 250.
Zit idd op pre-out op de versterker, crossover staat vol en versterking staat op ~75% (hij moet wel een beetje punch kunnen geven). Over het algemeen gaat het ook goed, tot er een scene komt waar echt de hell los breekt qua lage tonen, dan lijkt ie het gewoon niet te trekken.
Maar goed, zeg je nu eig dat een SUB 250 net zo goed zou moeten kunnen klinken als een sub van ~600 euro ? :P

Edit : En nee, de sub zelf gaat maar tot 38Hz volgens de specs... fronts staan iig op large (dat zijn ze ook )

[ Voor 4% gewijzigd door DennusB op 17-08-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

DennusB schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:22:
[...]

Werkt zo'n subdude nou echt goed? Ik bedoel merk je het verschil?
Het is een tweak, je moet er echt geen wonderen van verwachten. Overigens heb je - naar mijn mening - iets mooiers tegenwoordig: SVS SoundPath Subwoofer Isolation System.
DennusB schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:10:
[...]
... fronts staan iig op large (dat zijn ze ook )
Ga eens inlezen over "LARGE" en "SMALL", dat heeft niets te maken met het fysieke formaat van de speakers. Begin eens met de speakers op "SMALL" te zetten en de crossover op 60 - 80 Hz. Die woofer aan de zijkant van de Jamo S606 ziet er imposant uit, maar het vervangt echt geen subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:37
Kijk ook eens naar REL. Heb jaren geleden een quake mk2 gekocht en dat is voor het formaat nog steeds een van de beter subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:11:
[...]

Het is een tweak, je moet er echt geen wonderen van verwachten. Overigens heb je - naar mijn mening - iets mooiers tegenwoordig: SVS SoundPath Subwoofer Isolation System.

[...]

Ga eens inlezen over "LARGE" en "SMALL", dat heeft niets te maken met het fysieke formaat van de speakers. Begin eens met de speakers op "SMALL" te zetten en de crossover op 60 - 80 Hz. Die woofer aan de zijkant van de Jamo S606 ziet er imposant uit, maar het vervangt echt geen subwoofer.
Thanks. Dat SVS SoundPath systeem ga ik ff naar kijken.
Wat betreft Large vs Small, uiteraard heb k niet gekeken naar het fysieke formaat, maar naar hoe laag ie wil qua Hz'en, maar idd, die subs aan de zijkant kunnen bij lange na geen sub vervangen. Ik zal er nog even wat mee spelen!
Domino schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:22:
Kijk ook eens naar REL. Heb jaren geleden een quake mk2 gekocht en dat is voor het formaat nog steeds een van de beter subs.
Thanks voor de tip! Maar eens even zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

DennusB schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:57:
[...]

Wat betreft Large vs Small, uiteraard heb k niet gekeken naar het fysieke formaat, maar naar hoe laag ie wil qua Hz'en...
Dan is de interpretatie nog steeds niet correct ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:59:
[...]

Dan is de interpretatie nog steeds niet correct ;)
Hoe zit dat dan in elkaar? Ik bedoel waar staat LARGE voor volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Leuke discussie over large en small
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Dat ziet er goed uit, maar eens doorlezen en vanavond de speaker instellingen eens omgooien (moet wel zeggen dat Audissey zelf vond dat ze 'large' waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

gebeurt wel eens vaker. Bij mij stonden ze ook op Large en gelijk weer terug gezet naar Small en kleine aanpassingen gedaan aan crossovers etc. Dit na eigen smaak.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog wat advies van een SVS eigenaar :)

SB gaat minder laag en produceert ook flink minder output. Heb je er plaats voor en is je woonomgeving er voor geschikt, ga dan lekker voor de PB. Deze zijn qua formaat echt wel een flink stuk groter.

Over discussie small/large. Het blijft een kwestie van smaak maar ik heb een aantal jaar geleden ook die tutorial aangehouden en mijn geluid heeft nog nooit zo imposant geklonken. Gewoon lekker spelen met verschillende crossovers tot je jouw ideaal vindt. :)
Pagina: 1