Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Variërende ethernetsnelheden

Pagina: 1
Acties:

• Gladiolus8
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-02-2023
Hoi!

Ik heb een vraag over variërende internetsnelheden in mijn ouderlijk huis. Zij hebben een winkel en wonen boven de zaak, waardoor er een vrij groot netwerk is. Er is een glasvezel aansluiting van 500 Mbps. Overal zijn een jaar geleden CAT6 kabels gelegd, en alle computers zijn voorzien van statische IP's. De routerfunctie van het modem is uitgeschakeld, en onze ASUS RT-N66U werkt als router, de enige DHCP server. Achter de router bevindt zich een 32-poorts gigabit switch. Alles is correct aangesloten, ook qua WAN poorten etc. Alle PC's beschikken over gigabit poorten.

Ter illustratie (*klik*):
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/55cf446dba593/55cf446db864b-netwerkmap.thumb.jpg

De internetsnelheden in het netwerk variëren nogal.
PC1 is aangesloten op de switch met een vrij lange CAT6 kabel. PC1 heeft een normale 1TB HDD, niks van caches of SSD's en haalt met een speedtest 500 Mbps.
PC2 is ook aangesloten op de switch met een andere CAT6 kabel, en beschikt over een 500GB SSD. Deze pc haalt 200 Mbps op de speedtest.
PC3 is een laptop met een 500 GB 7200rpm HDD, aangevuld met een 24GB mSATA cache. Ook deze haalt maar 200 Mbps, zelfs als deze aangesloten is op dezelfde kabel als PC1. Ook rechtstreeks op de router aangesloten haalt deze maar 200 Mbps.

PC1 (*klik*):
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/55cf4a8ce44cc/55cf4a8ce064a-Knipsel.thumb.jpg

Nu zou je concluderen dat het dus aan de computers zelf ligt, waarschijnlijk fout geconfigureerd of iets dergelijks. Ik denk echter dat dit niet het geval is, aangezien PC3 aangesloten op het netwerk van TU/e wel weer prima de 800 Mbps aantikt.

Ik heb de 3 netwerkapparaten als een gereboot, maar helaas zonder effect. Ik kom er niet meer wijs uit. Iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen?

Alvast hartelijk bedankt!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Staat er toevallig QoS ingeschakeld op die asus?
Gezien het allemaal rond de zelfde snelheid stokt..

(Also: Waaraan merkte je het probleem? 200Mbit is namelijk nogal veel voor een enkele client).

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Speedtest is geen correcte meting; ik zou je eerst eens adviseren om eerst eens het eigen netwerk te troubleshooten om zeker te weten dat alle PC's met elkaar kunnen communiceren op meer dan 200Mbps en hopelijk zo dicht mogelijk tegen de 1Gbit aan.

Als dat niet lukt, dan is je switch "defect". Lukt dat wel, dan zou je kunnen proberen om alle ethernet-kabels in je Asus te prikken en de tests nogmaals te herhalen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Gladiolus8
Bedankt voor jullie reacties! QoS staat niet ingeschakeld op de ASUS. Mijn broertje merkte het terwijl hij GTA V van de Steam servers downloadde. Ik weet dat dit nogal heftige first world problems is, maar als je betaalt moet je het ook kunnen gebruiken.

Bedankt MAX3400, zal ik doen. Wat kan ik hier beste voor gebruiken? Kan ik een FTP-server en client opzetten en zo wat laten lopen?

• MAX3400

MAX3400

Gladiolus8 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 15:21:
Bedankt MAX3400, zal ik doen. Wat kan ik hier beste voor gebruiken? Kan ik een FTP-server en client opzetten en zo wat laten lopen?
FTP client/server is een optie. Je kan ook grote bestanden zoals ISO's heen & weer kopieren over shares. Je kan eventueel kijken naar http://nutsaboutnets.com/netstress/ of http://www.tamos.com/products/throughput-test/ aangezien dat applicaties zijn die op elke machine client & server kunnen spelen.

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Ik denk dat je gewoon een betere netwerkkaart moet gaan kopen!
Een Intel NIC die kost CA 25 a 32 Euro

[ Voor 24% gewijzigd door kmichael op 16-08-2015 17:44 ]

• MAX3400

MAX3400

kmichael schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:43:
Ik denk dat je gewoon een betere netwerkkaart moet gaan kopen!
Een Intel NIC die kost CA 25 a 32 Euro
Handig inderdaad; een extra NIC is zeker aan te bevelen. Heb je ook een oplossing hoe je deze in een laptop gaat solderen bijvoorbeeld?

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Jep, Een Intel NIC kopen met een Laptop er om heen

• Gladiolus8
Ben momenteel niet op locatie, dus heb het nog niet met FTP kunnen testen.

Kmichael, dat lijkt me nogal kort door de bocht aangezien de laptop op een ander netwerk wel op volledige snelheid werkt. Ik denk dat de hardware van de computers niet het probleem is in deze situatie.

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Check ook even de MTU op alle PC's:

http://www.sevenforums.co...onnections-mtu-limit.html

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gladiolus8 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 15:21:
Bedankt voor jullie reacties! QoS staat niet ingeschakeld op de ASUS. Mijn broertje merkte het terwijl hij GTA V van de Steam servers downloadde. Ik weet dat dit nogal heftige first world problems is, maar als je betaalt moet je het ook kunnen gebruiken.

Daar zijn ook tools voor zoals iperf.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 09:59
Heb je al eens een andere UTP kabel gepakt ? evnt rechtstreeks aansluiten op je routern om te kijken wat dat doet met de snelheiden ?

• Gladiolus8
Bedankt, ik zal iperf gebruiken. LightStar, zoals verteld in de OP heb ik dat al eens gedaan, zonder resultaat.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

heb je elk component eens gereset ? is zoiezo handig voor dat je de test begint,

laatst win 10 geinstalleerd, ... schelden .. netwerk doet het niet .. uiteindelijk terug naar win 8,1 nog steeds zelfde probleem .. totdat ik de adsl modem een schop verkocht .. en BAM alles werken.

oftewel meer pret met reset, als btw je gateway (router adres) beschikt over traag interface (100mbit) of minder goed dan is dat ook niet handig, wellicht voorkeur op IPV6 ipv ipv4 ..

Tja vanalles

• Gladiolus8
Dat heb ik al eens gedaan ja, vso. Denk je dat een switch naar IPv6 het zal oplossen? Moet dan nog al veel omgooien.
Pagina: 1