Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.
Sinds een week heb ik een shut down van mijn pc tijdens het gamen. Soms gebeurt dat na een uur gamen, soms pas na enkele uren. Eén keer heb ik een shut down gehad zonder dat ik intensieve programma's gebruikte.

Ik heb een desktop met de volgende eigenschappen:
Intel Core i5-2300 CPU 2.80 GHz met een 8 GB RAM.

Op dit moment zit er een GeForce GT 440 grafische kaart in.

Verder heb ik 350W tot mijn beschikking.

Ik heb geen idee waar het aan kan liggen. In eerste instantie dacht ik aan mijn grafische kaart; die is vrij oud. Twijfel toch of het niet de voeding of iets dergelijks is.
Heeft iemand een tip voor me?
Much gracias alvast, ben redelijke n00b en geen idee waar ik kan beginnen...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke voeding heb je exact? 350W zou voldoende moeten zijn, mits het een fatsoenlijk model is. Als je het niet weet, maak even een foto van het label aan de zijkant van de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Model FSP 350-60 EMDN
Ac input 230-240V 50-60 Hz
Dc output 350W
Heb je hier voldoende aan?

Overigens geeft mijn monitor tijdens de shutdown de melding: no signal input, check video cable

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat gebeurt er eigenlijk bij wat jij noemt een shutdown? Moet je hem weer inschakelen? Is die nog aan maar is het beeld weg? Is het een blue screen?

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik onlangs een nieuwe monitor gekocht (hanns-G HG281D) omdat ik in eerste instantie mijn beeld verloor terwijl mijn game doorging.

Met warm weer heb ik overigens ook een shut-down.

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn nieuwe monitor slaat de computer af (mijn woorden inderdaad shutdown).
Ik krijg een zwart scherm met de melding "no signal input, check video cable".
De pc forceer ik dan tot afsluiten mbv powerknop.

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 16:25
wat zegt de event viewer? Ergens een driver die crasht? Hou de temperaturen van het systeem eens in de gaten wanneer je aan het gamen bent.

Verwijderd

Topicstarter
Drivers zijn up-to-date. Krijg geen foutmeldingen of dergelijke.
Hoogstens dat Windows incorrect is afgesloten en dat ik hem in normale modus moet opstarten. Maar dat wijt ik aan het geforceerd afsluiten van de pc.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:10:
Met mijn nieuwe monitor slaat de computer af (mijn woorden inderdaad shutdown).
Ik krijg een zwart scherm met de melding "no signal input, check video cable".
De pc forceer ik dan tot afsluiten mbv powerknop.
Voor de duidelijkheid, hij is dus nog wel "aan"? Een shutdown interpreteer ik immers als helemaal uit, dus geen draaiende fans of ledjes.

Gaat eventueel geluid in games nog wel door?

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 15-08-2015 15:13 ]

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 16:25
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:12:
Drivers zijn up-to-date. Krijg geen foutmeldingen of dergelijke.
Hoogstens dat Windows incorrect is afgesloten en dat ik hem in normale modus moet opstarten. Maar dat wijt ik aan het geforceerd afsluiten van de pc.
Het lijkt er eigenlijk voornamelijk op dat de grafische kaart geen output meer geeft. Dit kan ofwel een display driver crash zijn, grafische kaart die te warm is of gewoon een kaart die op het einde van haar levensduur zit.

Display driver crash -> event viewer
Kaart te warm -> temperatuur monitoren
Kaart op het einde van haar levensduur -> Vervangen?

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:12:
[...]

Voor de duidelijkheid, hij is dus nog wel "aan"? Een shutdown interpreteer ik immers als helemaal uit, dus geen draaiende fans of ledjes.
In de eerste gevallen wel. Toen was de pc gewoon nog "aan": ik hoorde de muziek van mijn game gewoon doorgaan.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nu nog even een testrondje doen om te kijken of mijn pc "aan" blijft.
Ik twijfel over de laatste keer, dacht namelijk dat ik toen een complete shut down had: alles uit.
zo terug met een update!!

Verwijderd

Topicstarter
Wel even belangrijk misschien als achtergrond info.
Games die veel vereisen, trekt mijn pc niet. Dan volgt er wel een complete shut down.
En bij warm weer, slaat ie dus ook af.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
We hebben hier een mooie "wijzig" knop rechtsboven je posts. Gebruik die in plaats van steeds een nieuwe post. Dat wordt als vrij storend ervaren :). Je ziet niet voor niets onderstaande banner.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ewAJzeiXbWSoJWv2yXENZNMP/full.png

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Gebruik het woord shut-down a.u.b. niet, dat is niet wat er gebeurt.

Shut-Down = computer afsluiten/afgesloten

Wat jij hebt is een crash, het systeem staat nog aan, maar er is geen beeld.

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-01 14:58
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:23:
Wel even belangrijk misschien als achtergrond info.
Games die veel vereisen, trekt mijn pc niet. Dan volgt er wel een complete shut down.
Ok, dus als je veeleisende games speelt, dan krijg je een volledige shut down (lees: pc valt volledig uit alsof je hem uit gezet hebt met de power knop)??
En bij warm weer, slaat ie dus ook af.
Betekent afslaan hetzelfde als een shut-down?

Je maakt het er door je manier van communiceren niet makkelijk op om je te helpen. Probeer eens goed te beschrijven wat er nu daadwerkelijk gebeurd en wanneer.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry allemaal.
Ik ben zowel nieuw hier als in de hardware wereld. Excuus!

Ik heb zojuist een game gedaan en er is niets aan de hand. Ik blijf doorgaan totdat ik opnieuw tegen mijn probleem aanloop en zal goed kijken wat er gebeurt.
Erg bedankt tot zo ver!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Probeer ook even te luisteren naar de ventilatoren van je PC, als die opeens heel hard gaan draaien voordat ie crasht is dat voor ons bijvoorbeeld ook nuttige informatie. En wat doet het geluid? Wordt het stil of blijft het hangen? Of speelt geluid gewoon door? En als je een bedraad toetsenbord hebt, werkt de caps-lock toets met bijbehorend lichtje nog als je PC crasht?

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:41:
Probeer ook even te luisteren naar de ventilatoren van je PC, als die opeens heel hard gaan draaien voordat ie crasht is dat voor ons bijvoorbeeld ook nuttige informatie. En wat doet het geluid? Wordt het stil of blijft het hangen? Of speelt geluid gewoon door? En als je een bedraad toetsenbord hebt, werkt de caps-lock toets met bijbehorend lichtje nog als je PC crasht?
Ga ik op letten, dankjewel!
Pagina: 1