Is het niet eens tijd dat Tweakers stopt met Flash

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 10:02

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Wordt het niet eens tijd dat Tweakers stopt met het gebruik Flash op zijn website.

Als een tech site, is het imho best wel beschamend dat jullie nog steeds een Flash video speler gebruiken, ipv HTML5, wat veel veiliger is.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is het niet dat de bron 'bevuild' moet zijn om flash minder veilig te maken?
Reclames vind ik een groter probleem.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/R99kxesEe2zowyCJRwr9hXhL/medium.png

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Niet alleen veiliger, maar ook een stuk comfortabeler.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:56
SinergyX schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:37:
[afbeelding]
En gezien al die advertenties meestal via third party JS includes werken, maakt het geen klap uit of je zelf alleen HTML5 serveert, als iemand dat advertentieplatform compromitteert kunnen ze alsnog flash serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

player-x schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:33:
Wordt het niet eens tijd dat Tweakers stopt met het gebruik Flash op zijn website.

Als een tech site, is het imho best wel beschamend dat jullie nog steeds een Flash video speler gebruiken, ipv HTML5, wat veel veiliger is.
crisp in "[videoplayer] Video's spelen niet vloeiend in HD"
crisp schreef op maandag 15 juni 2015 @ 09:29:
[...]

StreamOne werkt momenteel aan een nieuwe player waarbij HTML5 inderdaad de default gaat worden ;)
O-)

Maar nu op het forum nog, zie daar nog wel eens embedded Flash dingetjes voorbijkomen, bijv. Vimeo-player, Flash -> html5 en een of andere audio-player (soundcloud?).
Edit: En daar is ook al een topic voor: Vervanging van de Soundcloud embed tag
SinergyX schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:37:
[afbeelding]
Ik heb Flash standaard uit staan (click-to-play instelling) wat als bijverschijnsel heeft dat Flash ad's niet worden weergegeven. Helaas zorgt dit er niet voor dat er automatisch html5 players verschijnen, indien aanwezig.

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 15-08-2015 13:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat weerhoud jullie ervan om de Flash plugin in z'n geheel te verwijderen? Met een beetje degelijke browser kan je ook per site aangeven of er plugins gebruikt mogen worden.

Zolang Flash nog gebruikt wordt op sites zoals Youtube e.d. ontkom je er niet aan dat het hier ook nog gebruikt wordt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:34:
Zolang Flash nog gebruikt wordt op sites zoals Youtube e.d. ontkom je er niet aan dat het hier ook nog gebruikt wordt.
Uhhh... YouTube an Vimeo zijn beide al een tijdje HTML5 hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door player-x op 15-08-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alleen is (o.a.) Vimeo embedded op GoT niet html5, YouTube al een tijdje wel maar de video's die voor die verandering geplaatst zijn, zijn (bij mijn weten) nog altijd Flash...

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 15-08-2015 15:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:07:
Alleen is (o.a.) Vimeo embedded op GoT niet html5, YouTube al een tijdje wel maar de video's die voor die verandering geplaatst zijn, zijn (bij mijn weten) nog altijd Flash...
Maar aan welke kant ligt het probleem, aan tweakers zijn kant of de content provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij welke van de 2, dat Vimeo hier op GoT nog steeds Flash is of dat de oude pre-html5 overstap YouTube video's op GoT nog steeds Flash gebruiken?

In het geval van het eerste: Will my embedded videos use the HTML5 player?
The Vimeo player defaults to HTML5 whenever and wherever possible. In places where it’s not possible – like Facebook – our Flash player is deployed instead.

Nog steeds Flash, mogelijk dat de parser niet de juiste player pakt? Geen idee. Html5 bij embedded lijkt volgens bovenstaande quote iig wel ondersteund te worden door Vimeo, maar hier op GoT dus niet.

In het geval van het 2e: Van wat ik er van snap, zouden alle prehtml5overstap-YouTube links tussen video-tags opnieuw geparsed moeten worden om de html5 player te krijgen, dat is niet iets dat ik zie gebeuren aangezien dat waarschijnlijk met de hand moet(?).

Zoals ik het zie, al kan ik er helemaal naast zitten, zit het in beide gevallen aan de kant van Tweakers.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 15-08-2015 15:45 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ze bieden het aan, maar is dat voor elke video mogelijk? Zoals Raven aangeeft heeft Youtube nog niet alle pre-HTML5 video's geconverteerd. Daarnaast heb je nog dat ze flash blijven aanbieden. Het is te vergelijken met het ondersteunen van IE6 en ouder. Wil je dit blijven doen, of geef je bezoekers uiteindelijk maar de lange vinger en schrap je die oude meuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:34:
Flash wordt al tijden niet meer gebruikt op YouTube...
Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:39:
[...]

Ze bieden het aan, maar is dat voor elke video mogelijk? Zoals Raven aangeeft heeft Youtube nog niet alle pre-HTML5 video's geconverteerd. Daarnaast heb je nog dat ze flash blijven aanbieden. Het is te vergelijken met het ondersteunen van IE6 en ouder. Wil je dit blijven doen, of geef je bezoekers uiteindelijk maar de lange vinger en schrap je die oude meuk?
Nee, het is al tijden dat html5 geforceerd wordt (op moderne browsers). Dit heeft ook even problemen opgeleverd omdat Firefox destijds hun MSE-implementatie nog niet voldoende op orde had.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:42:
[...]

Flash wordt al tijden niet meer gebruikt op YouTube...
Ik krijg anders nog altijd de Flash versie voor m'n neus. Tenzij ik plugins uitschakel.
[...]

Nee, het is al tijden dat html5 geforceerd wordt (op moderne browsers). Dit heeft ook even problemen opgeleverd omdat Firefox destijds hun MSE-implementatie nog niet voldoende op orde had.
Ah, dus ze doen zelfs aan discriminatie. Als je een iets oudere browser hebt, maar die prima in staat is om HTML5 video weer te geven, krijg je dus Flash. Net zoals je met bepaalde browsers de light versie krijgt van OWA. Lekker is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:46:
[...]

Ah, dus ze doen zelfs aan discriminatie. Als je een iets oudere browser hebt, maar die prima in staat is om HTML5 video weer te geven, krijg je dus Flash. Net zoals je met bepaalde browsers de light versie krijgt van OWA. Lekker is dat.
Ja, voor moderne browsers word html5 in feite geforceerd. In oudere browsers, die geen (of slechts gedeeltelijk) ondersteuning hebben voor html5 en MSE, krijg je standaard nog Flash.

Dit heeft, ten tijde dat dat werd doorgevoerd, problemen opgeleverd voor de (destijds) laatste versie van Firefox. Html5 werd wel geforceerd, maar Mozilla was erg traag met MSE-support wat als gevolg had dat je als Firefox-gebruiker geen 1080p (of hoger) kon kijken. Vanaf dat moment ben ik Firefox Beta gaan draaien zodat ik eerder kon genieten van de betere support, en dat ben ik toen blijven draaien :)

Welke ancient browser gebruik je dan als ik vragen mag? :)

[ Voor 25% gewijzigd door Compizfox op 15-08-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:39:
[...]

Ze bieden het aan, maar is dat voor elke video mogelijk?Zoals Raven aangeeft heeft Youtube nog niet alle pre-HTML5 video's geconverteerd.. Daarnaast heb je nog dat ze flash blijven aanbieden. Het is te vergelijken met het ondersteunen van IE6 en ouder. Wil je dit blijven doen, of geef je bezoekers uiteindelijk maar de lange vinger en schrap je die oude meuk?
Ho wacht, dat zei ik helemaal niet. Ik zei dat de YouTube video's die al geëmbed op GoT stonden tijdens die overgang, niet automatisch op GoT van html5-player voorzien werden, ook niet nadat die video's op youtube.com dat wel hadden gekregen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij valt er überhaupt niets te converteren aan de video's zelf. De video's stonden al in h264 en staan dat nog steeds. Alleen de technologie waarin de player is geschreven (Flash vs html5) verandert, het formaat van de video's niet.

Correct me if I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:02:
Welke ancient browser gebruik je dan als ik vragen mag? :)
De browser die in mijn ogen nog echt browser is, doet wat het moet doen, en retestabiel is (of iig was, het wordt de laatste tijd iets minder maar nog wel beter dan de grote spelers tegenwoordig). Dat is Opera 12. Ik heb 'm met ~4 GB geheugen gebruik 200+ pagina's open gehad. Het was wat traag, maar IE, Firefox en Chrome kunnen dat niet aan. Ik vind het dan ook enorm jammer dat Opera Software een Chrome kloon zijn gaan maken, want de Presto engine van ze was super.
Raven schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:33:
[...]

Ho wacht, dat zei ik helemaal niet. Ik zei dat de YouTube video's die al geëmbed op GoT stonden tijdens die overgang, niet automatisch op GoT van html5-player voorzien werden, ook niet nadat die video's op youtube.com dat wel hadden gekregen.
Ok, dan heb je ik je verkeerd begrepen. Maar ik heb iig nog vorig jaar een video gehad die niet via de HTML5 player wilde spelen. Helaas kan ik 'm nu niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
Huh? Ik kijk al tijden de filmpjes op t.net via HTML5?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:49:
[...]

Ok, dan heb je ik je verkeerd begrepen. Maar ik heb iig nog vorig jaar een video gehad die niet via de HTML5 player wilde spelen. Helaas kan ik 'm nu niet meer vinden.
Ik kan mij niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een YouTube filmpje in Flash heb zien afspelen :? (Op youtube.com dus, de oude geëmbedde video's hier buiten beschouwing gelaten)
Ramon schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:01:
Klopt, maar alle voor de Flash->html5 overstap op GoT geplaatste/geëmbedde filmpjes zijn nog altijd in Flash, blader bijvoorbeeld maar eens terug in Het grote movies trailer topic! ;) De filmpjes zelf zijn op YouTube.com in html5 beschikbaar, alleen hier dus niet. Ik vermoed dat opnieuw parsen van de links nodig is om de html5 player te krijgen..

edit: Of doel je op video's op de FP?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 15-08-2015 22:11 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:01:
Op de FP? Welke browser/add-ons heb jij dan? Want, mobiel wordt dacht ik, ook al HTML5 aangeboden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 19:53

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Als je flash helemaal verwijderd ipv click to play dan krijg je de html5 player ook op de desktop. :)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Raven schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:08:
[...]

Ik kan mij niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een YouTube filmpje in Flash heb zien afspelen :? (Op youtube.com dus, de oude geëmbedde video's hier buiten beschouwing gelaten)
Het is dat het hier gemeld is, anders had ik niet geweten dat de standaard nu HTML5 is, want ik zie nog steeds de Flash versie vanwege de discriminatie die ze bij Opera 12 doen. Maar ook Otter browser en volgens mij zelfs Vivaldi krijgt de flash versie voorgeschoteld.
Een snelle test op m'n PC met plugins uitgeschakeld leert ook waarom Flash nog steeds wordt gebruikt in Opera 12. Het performt niet al te best. Flash gaat vloeiender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:43:
[...]

Het is dat het hier gemeld is, anders had ik niet geweten dat de standaard nu HTML5 is, want ik zie nog steeds de Flash versie vanwege de discriminatie die ze bij Opera 12 doen. Maar ook Otter browser en volgens mij zelfs Vivaldi krijgt de flash versie voorgeschoteld.
Een snelle test op m'n PC met plugins uitgeschakeld leert ook waarom Flash nog steeds wordt gebruikt in Opera 12. Het performt niet al te best. Flash gaat vloeiender.
Beweer je nou dat html5 slechter performt dan Flash? 8)7

Ik ben enorm blij dat op YouTube (maar op op andere sites) geen Flash meer wordt gebruikt. Flash was altijd vrij kut: switchen van/naar fullscreen ging niet instant, zelfs bij klikken op start/pauze en seeken ging met vertraging. Met html5 is dat gelukkig allemaal verleden tijd. Bovendien kun je in de html5-player van YouTube filmpjes in 60 fps afspelen (mits de filmpjes in 60 fps zijn ge-upload natuurlijk). Dat laatste was voor mij de voornaamste reden om early adopter te zijn van de html5-speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:48:
[...]

Beweer je nou dat html5 slechter performt dan Flash? 8)7
Je kan toch lezen? Bij mij, met Opera 12, is Flash beter dan HTML5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
Room42 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:37:
[...]

Op de FP? Welke browser/add-ons heb jij dan? Want, mobiel wordt dacht ik, ook al HTML5 aangeboden.
Firefox op Windows 10, zonder Flash geïnstalleerd. Overigens zelfde verhaal op Windows 8.1.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon op 16-08-2015 00:19 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

• MacFreek
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-04 23:55
Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:43:
[...]

@Hero of Time: ik denk dat je hier te kort door de bocht gaat. Tweakers gebruikt zo te zien H.264 video, en dat gaat nu eenmaal minder goed samen met free software, zeker bij zo'n antieke versie als Opera 12.

Ik ben er van overtuigd dat als je Opera met een website die wel patent-vrije codecs gebruikt (Tweakers zo te zien helaas niet!) ofwel als je een een Microsoft of Apple browser gebruikt met Tweakers, je een stuk betere resultaten zal zien!

Ik ben geen kenner, maar uit ergernis er toch even ingedoken.

Elke browser ondersteunt verschillende video codecs, audio codecs, en containers. Helaas is er niet één formaat dat door alle browsers ondersteunt wordt. Die nederlaag heeft Ian Hickson (HTML5 auteur) al in 2009 erkend.

Eigenlijk zijn er twee kampen: aan de ene kant de -als ik Mark Pilgrim mag parafraseren- 'free software hippies' zoals Chromium en Opera die het WebM formaat ondersteunen, en aan de andere kant bedrijven zoals Apple en Microsoft die volledig hebben ingezet op H.264, een formaat dat omgeven is door patenten. Niet dat ze nou zo'n patent-liefhebbers zijn, maar ze hebben daar nou eenmaal op ingezet (bijvoorbeeld met een eigen H.264 hardware decoder in de iPhone, zodat die met één batterij twee films kan afspelen, in plaats van slechts een half uurtje, wat je met een software implementatie zou hebben).

Veel sites bieden daarom al heel wat jaren HTML5 video aan in twee formaten: H.264 en WebM. Daarmee is het op vrijwel elk platform te bekijken. Ja, zelf Opera 12 (WebM wordt sinds Opera 11.5 deels ondersteund, volledig sinds Opera 16, H.264 wordt sinds Opera 25 ondersteund. bron: caniuse.com).

Wat doet Tweakers? Even een recente video bekeken: ik krijg een embedded iframe met daarin Flash en HTML5. HTML5 wordt alleen getoond als Flash helemaal verwijderd is, anders heeft -helaas- Flash de voorkeur.

Helaas biedt Tweakers haar video's alleen aan op H.264 encoding in een MP4 container, dus tsja, dus niet de patent-vrije WebM die door Opera 12 ondersteund wordt. Eigenlijk wel gek ja: Tweakers ondersteunt dus het proprietory Flash (dat door de meeste bedrijven gedumpt is: Apple in 2010, Youtube in 2014, Google, Yahoo dit jaar), en het door octrooien bedekte H.264, maar het ondersteunen van een patent-vrije codec: ho maar.

Mijn persoonlijke ergernis is niet zozeer dat H.264 formaat, als wel dat Flash altijd de voorkeur krijgt. Ik heb zelf Flash nog geïnstalleerd in Firefox, voor die paar verouderde websites die het nog aanbieden (sorry Tweakers), maar wel met optie "only activate when asked". Het probleem: ik krijg dan toch Flash voor mijn kiezen, met alleen de optie om dat de activeren. Dat wil ik niet, ik wil gewoon standaard HTML5. Mijn oplossing: ik heb Flash nu helemaal uitgezet (disabled/never activate). Jammer van die paar oude video, ik denk dat ik niets meer mis.

Dus ja, ik kan het alleen maar met de OP eens zijn: Tweakers, wordt eens wakker, er is als 5 jaar een fatsoenlijk alternatief, dat sneller is (moet je wel de juiste codec gebruiken natuurlijk), en beter ondersteund wordt (want veel grotere marketshare). Wanneer volgen jullie eens???

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

crisp

Devver

Pixelated

StreamOne levert ons video platform en de player. Op dit moment is een nieuwe player in ontwikkeling die standaard HTML5 zal gebruiken. Wij hebben daar inmiddels een alpha versie van ontvangen waar we al intern al mee aan het testen zijn. Het zal echter nog wel even duren voordat die feature-complete is en door ons volledig in gebruik kan worden genomen.

Intentionally left blank

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MacFreek schreef op donderdag 17 september 2015 @ 01:56:
[...]

@Hero of Time: ik denk dat je hier te kort door de bocht gaat. Tweakers gebruikt zo te zien H.264 video, en dat gaat nu eenmaal minder goed samen met free software, zeker bij zo'n antieke versie als Opera 12.

Ik ben er van overtuigd dat als je Opera met een website die wel patent-vrije codecs gebruikt (Tweakers zo te zien helaas niet!) ofwel als je een een Microsoft of Apple browser gebruikt met Tweakers, je een stuk betere resultaten zal zien!
Opera 12 is gewoon oud en wordt niet meer onderhouden. Met als gevolg dat de HTML5 implementatie alles behalve optimaal is, dus ook het video afspelen. Opera 12 op Linux ondersteunt alle codecs, zolang je die maar op 't systeem hebt. Dat is heel wat anders dan wanneer je Opera 12 op Windows of OSX draait, daar heb je geen H.264 support. Alleen jammer dat Mozilla daar niet in mee gaat, er zijn zulke geweldige frameworks voor video beschikbaar op Linux. Opera is overigens alles behalve open source, dus waar doel je op met 'gaat minder goed met free software'?
Elke browser ondersteunt verschillende video codecs, audio codecs, en containers. Helaas is er niet één formaat dat door alle browsers ondersteunt wordt. Die nederlaag heeft Ian Hickson (HTML5 auteur) al in 2009 erkend.

Eigenlijk zijn er twee kampen: aan de ene kant de -als ik Mark Pilgrim mag parafraseren- 'free software hippies' zoals Chromium en Opera die het WebM formaat ondersteunen, en aan de andere kant bedrijven zoals Apple en Microsoft die volledig hebben ingezet op H.264, een formaat dat omgeven is door patenten. Niet dat ze nou zo'n patent-liefhebbers zijn, maar ze hebben daar nou eenmaal op ingezet (bijvoorbeeld met een eigen H.264 hardware decoder in de iPhone, zodat die met één batterij twee films kan afspelen, in plaats van slechts een half uurtje, wat je met een software implementatie zou hebben).
Het was nog mooier. Toen HTML5 video net kwam (in ontwikkeling was), had je twee kampen: de gesloten codec kamp met MS en Apple voor H.264, en de overigen zoals Mozilla en Opera die de OGM implementatie ondersteunden. Later is Google er pas bij gekomen en heeft WebM toegevoegd, in de hoop om de andere twee formaten te vervangen. Zie het resultaat: hopeloos mislukt en we hebben nu 3 HTML5 video formaten.
Veel sites bieden daarom al heel wat jaren HTML5 video aan in twee formaten: H.264 en WebM. Daarmee is het op vrijwel elk platform te bekijken. Ja, zelf Opera 12 (WebM wordt sinds Opera 11.5 deels ondersteund, volledig sinds Opera 16, H.264 wordt sinds Opera 25 ondersteund. bron: caniuse.com).
Vergeet de eerder aangehaalde OGM formaat niet. Er zijn nog steeds sites die dat aanbieden, omdat ook niet elke browser WebM ondersteund, websites hun player niet hebben bijgewerkt of gewoon zeggen 'fuck the rest, wij doen 't op deze manier en dat is een volledig vrije standaard'. En ik geef ze gelijk ook. Waarom zou je een formaat dat al perfect werkt vervangen voor een gesloten formaat, of een die is ontwikkeld door Google, hoe open die ook mag zijn?
Wat doet Tweakers? Even een recente video bekeken: ik krijg een embedded iframe met daarin Flash en HTML5. HTML5 wordt alleen getoond als Flash helemaal verwijderd is, anders heeft -helaas- Flash de voorkeur.

Helaas biedt Tweakers haar video's alleen aan op H.264 encoding in een MP4 container, dus tsja, dus niet de patent-vrije WebM die door Opera 12 ondersteund wordt. Eigenlijk wel gek ja: Tweakers ondersteunt dus het proprietory Flash (dat door de meeste bedrijven gedumpt is: Apple in 2010, Youtube in 2014, Google, Yahoo dit jaar), en het door octrooien bedekte H.264, maar het ondersteunen van een patent-vrije codec: ho maar.
Dat komt door de keus van video platform. Ze hebben zelf niet de resources om een hele player te bouwen met bijbehorende ondersteuning voor alle formaten. Daarnaast kost dat extra ruimte en het zou mij niet verbazen als er voor een aanbieder is gekozen die op de meeste browsers werkt en degelijke bestandsgrootte levert. De video's moeten tenslotte ook nog ergens opgeslagen worden en als OGM of WebM 10-20% meer ruimte inneemt per video, dan is de keus redelijk makkelijk gemaakt.
Mijn persoonlijke ergernis is niet zozeer dat H.264 formaat, als wel dat Flash altijd de voorkeur krijgt. Ik heb zelf Flash nog geïnstalleerd in Firefox, voor die paar verouderde websites die het nog aanbieden (sorry Tweakers), maar wel met optie "only activate when asked". Het probleem: ik krijg dan toch Flash voor mijn kiezen, met alleen de optie om dat de activeren. Dat wil ik niet, ik wil gewoon standaard HTML5. Mijn oplossing: ik heb Flash nu helemaal uitgezet (disabled/never activate). Jammer van die paar oude video, ik denk dat ik niets meer mis.
De reden dat je alsnog Flash krijgt bij 'on demand' of 'click to activate' is omdat de website alsnog ziet dat je de plugin hebt. Het staat aan en is beschikbaar, of het is uit en niet beschikbaar, zo simpel en binair is het. Dat je browser nog een tussen optie heeft, heeft er verders weinig van doen. Dat is hetzelfde als een CD in je autoradio stoppen, of 't speelt 'm af als je 'm erin doet, of 't wordt niet afgespeeld omdat-ie er niet in zit. Dat je de speler kan stoppen of pauzeren is bijzaak. Standaard wordt de CD afgespeeld als je 'm in de lade schuift (of naar die functie wisselt).

Daarom is Opera 12 ook zo geweldig, daarmee kan je snel al je plugins in- en uitschakelen, alsmede per website aangeven of het plugins mag gebruiken of niet. Dus kan je bepalen om Flash standaard beschikbaar te hebben (via on-demand desnoods), behalve voor Tweakers. Ik vind 't nog steeds een enorme doodzonde dat Opera niet verder is gegaan met hun Presto engine.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Eigenlijk zijn er twee kampen: aan de ene kant de -als ik Mark Pilgrim mag parafraseren- 'free software hippies' zoals Chromium en Opera die het WebM formaat ondersteunen, en aan de andere kant bedrijven zoals Apple en Microsoft die volledig hebben ingezet op H.264, een formaat dat omgeven is door patenten.
Hoe zit dat dan met die patenten rondom h.264? Er zijn toch gewoon vrije decoders (en encoders, zoals x264) voor h.264?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:31:
[...]

Hoe zit dat dan met die patenten rondom h.264? Er zijn toch gewoon vrije decoders (en encoders, zoals x264) voor h.264?
Dit kan je zelf met Google wel vinden. Punt is, als je support hiervoor wilt bouwen in je applicatie, moet je een licentie afnemen voor het patent. In open source situaties is het gedoogd (zeg ik zonder verdere bronnen, dus kan 't mis hebben) dat de x264 decoder er is en compatible is met H.264. Maar commercieel mag je 'm niet gebruiken (dus niet in Firefox of Chrome). Dit is ook de reden dat Opera het op de gesloten platformen niet ondersteund, maar wel op systemen als Linux, want het roept de multimedia support van het OS aan (gstreamer).

Pagina: 1