• chielisdenaam
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Hallo Medetweakers,

ik heb sinds een maand last van artifacts bij het gamen. Het begint met een flikkerend beeld en kleine artifacts. Na ongeveer een minuut verschijnen er verticale licht en donker groene strepen door het beeld, het geluid stopt dan ook met werken en ik hoor een soort van ratelend geluid (alsof het geluid blijft hangen) door mijn koptelefoon. De pc reageert dan nergens meer op. Meestal verdwijnen de strepen na een tijdje weer en dan krijg ik een BSOD met de foutmelding "THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER". Soms verdwijnen de strepen niet en dan kan ik de pc alleen uitschakelen door de power knop lang ingedrukt te houden. In Windows 8.1 kreeg ik nadat ik de pc opnieuw had opgestart een melding in de taakbalk dat er een fout was met de grafische driver die opgelost moest worden maar die melding krijg ik in Windows 10 niet meer.

Ik heb de foutmelding van het BSOD opgezocht en het probleem blijkt te zijn dat de GPU driver wacht op de GPU en daardoor in een loop terecht komt Bron.
Ik heb de AMD drivers allemaal verwijderd met het programmaatje Display Driver Uninstaller en de nieuwste versie opnieuw geïnstalleerd maar dit heeft niet geholpen. Ik heb ook in apparaatbeheer gekeken of dat daar ergens gele uitroeptekens bij staan maar dat was niet het geval. Andere oplossingen heb ik op Google niet kunnen vinden.

Het probleem doet zich alleen voor als de GPU zwaar belast wordt (o.a. Cities Skylines, Battlefield 4 & Furmark). De Problemen waren al aanwezig op Windows 8.1 en ze zijn nog steeds aanwezig in Windows 10. Het duurt ongeveer vijf minuten nadat ik een game opstart voordat de problemen beginnen. Af en toe heb ik nergens last van en dan kan ik gewoon verschillende uren door gamen.

Het lijkt er dus op dat er twee opties zijn:
Driverproblemen: Meest aannemelijk vanwege de foutmeldingen, maar het opnieuw installeren van de drivers heeft niet geholpen.
Defecte videokaart: Ook een optie maar minder aannemelijk vanwege de foutmeldingen die ik krijg.

Ik heb de videokaart 10 maanden geleden nieuw gekocht. Deze is na een week gebruik kapot gegaan (brandlucht uit de videokaart, voeding bleek defect) hier heb ik toen een nieuwe kaart voor gekregen. Er zit dus nog garantie op de kaart maar ik heb geen zin om hem weer twee weken lang kwijt te zijn.
Daarom de vraag of dat er iemand hier is die het probleem herkent en/of er een oplossing voor weet.

Het systeem waar het over gaat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,50€ 181,50
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Core 1100€ 29,70€ 29,70
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 45,95€ 45,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX100 256GB€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,95

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Optie 3 is oververhitting. Hoe warm/heet wordt de kaart?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 21:20

Nemesizz

Untouchable

Probeer de kaart eens wat te underclocken, heel vaak gooien fabrikanten er zelf een OC op en bij sommige kaarten geeft dat (soms vrij snel) problemen.

Zover ik kan zien is het betrefende model niet zwaar overgeklokt, maar toch wel wat.

Eventueel puur om even te testen, even 50 of 100Mhz eraf en kijken of het dan beter gaat.

• chielisdenaam
De kaart wordt bij het benchmarken 70 graden dus dat lijkt me geen problem. Het underclocken zal ik eens uitproberen. Gewoon in Saphire Trixx de GPU Clock omlaag zetten is genoeg toch?

• chielisdenaam
Ik heb de clocksnelheid verlaagt van 925 mHz naar 873 mHz en daarna Furmark gedraaid op 1680x1050 (resolutie van het beeld). De benchmark liep goed maar het beeld flikkerde af en toe. Na een minuut of vijf stopt Furmark en kreeg ik rechtsonder een pop up met daarin de meldig dat het AMD beeldschermstuurprogramma vast was gelopen en opnieuw op is gestart. De PC liep echter niet helemaal vast en ik kon hem nadat ik de melding kreeg weer gewoon gebruiken. Een minuut later kreeg ik dezelfde melding en bevroor het beeld voor een paar seconden waarna ik hem weer kon gebruiken. Nu draait hij alweer een paar minuten stabiel. Ik ga nu de clocksnelheid verder verlagen om te kijken of dat het probleem dan helemaal is verdwenen.

Edit:
Ik heb de kaart op 829 MHz gezet en Furmark draait ondertussen al 15 minuten zonder enige artifacts te vertonen. Het probleem lijkt hiermee dus gevonden te zijn. De temperatuur is ondertussen wel opgelopen tot 86 graden, zo warm heb ik hem nog nooit zien worden. Kan deze temperatuur nog of is het eigenlijk te hoog. Ik ga hem zometeen even uit stoffen om te kijken of dat dat effect heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door chielisdenaam op 15-08-2015 13:44 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kan je wel je normale snelheden draaien zonder problemen als je de koeler op 100% gooit? Het zou kunnen zijn dat de koeling niet goed aansluit, dus VRM's of geheugen zouden te heet kunnen worden. Zoals je eerder zelf al zegt is 70 graden absoluut geen probleem voor die gpu :P.

Het kan overigens geen kwaad om andere onderdelen in je pc te testen, bijvoorbeeld geheugen, cpu en ssd. Gebruik hiervoor memtest x86+ en prime95 of iets dergelijks.
Soms kan een bios update ook problemen verhelpen.

Als je hem gaat uitstoffen, laat de fan niet opspinnen en maak hem absoluut niet schoon met een stofzuiger! Statische elektriciteit is niet goed voor hardware.

Wat je ook nog kan doen is DDU draaien in veilige modus indien je dat nog niet had gedaan, ik kan niet opmaken of je het hebt gedraait in veilige modus.

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15-08-2015 14:18 ]

• chielisdenaam
Het uitstoffen is niet gelukt. Normaal gebruik ik daar de compressor voor maar daar kwam een hoop olie uit dus dat leek me niet echt een goed idee. Ik heb de ergste stofhopen met een satéprikker weg weten te halen maar de rest zit er nog.

DDU heb ik al in de veilige modus gedraaid, dat was ik vergeten te vertellen.

Ik heb nu de clocksnelheid terug gezet naar 925 MHz en de koeler en intake fan allebei op 100% gezet. Furmark heeft inmiddels 10 minuten lang gedraait zonder te crashen maar het beeld heeft verschillende keren geflikkerd. De temperatuur is niet boven de 75 graden uitgekomen. Het lijkt er dus op dat de temperatuur toch ook wel van invloed is.

Een bios update en andere stresstests zal ik zo eens uitproberen, maar ik verwacht niet dat daar het probleem zit aangezien het probleem alleen optreed wanneer de videokaart zwaar belast wordt.

Edit:
De bios update heb ik zojuist ook gedaan maar dat heeft niet geholpen.

Edit 2:
Ik heb Ubuntu vanaf een USB stick gedraaid en daarop de benchmark Unigine Heaven gedraaid en ook daar kreeg ik dezelfde artifacts. Het lijkt er dus steeds meer op dat het een hardwarematig probleem op.

[ Voor 14% gewijzigd door chielisdenaam op 15-08-2015 18:32 ]

• chielisdenaam
Vandaag weer Cities Skylines geprobeerd te spelen. Ik heb twee uur lang kunnen spelen zonder enige artifacts. Na twee uur kreeg ik uit het niets weer dezelfde problemen en de hele computer liep vast. Daarna opnieuw geprobeerd om Cities Skylines te starten en elke keer krijg ik hetzelfde probleem na ongeveer drie minuten gespeeld te hebben. Soms krijg ik een BSOD met de melding 'THREAD STUCK IN DEVICE DRIVER' en soms crasht het spel waarna ik een melding krijg dat het AMD beeldschermstuurprogramma is gecrasht en is hersteld. Na het crashen naar de desktop en de melding van het AMD beeldschermstuurprogramma zag ik in taakbeheer dat het programma Windows Probleemrapportage 25% van mijn processor gebruikte. Ik heb daarna wat in het configuratiescherm gewroet en ben een pagina tegengekomen met foutrapporten. Daar stond een foutrapport van een crash van Cities Skylines. (aan het tijdstip is te zien dat het een van de beeldschermstuurprogramma crashes is)

Dit is wat er staat:
Bron
Cities.exe

Overzicht
Reageert niet meer en is gesloten

Datum
17-8-2015 21:33

Status
Verzonden rapport

Beschrijving
Een probleem heeft ervoor gezorgd dat dit programma niet meer met Windows communiceert.
Pad naar toepassing met fout: C:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\Cities_Skylines\Cities.exe

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: AppHangB1
Naam van de toepassing: Cities.exe
Versie van toepassing: 5.1.1.21568
Tijdstempel van toepassing: 558c0672
Handtekening van vastlopen: 7c05
Type vastlopen: 134217729
Versie van besturingssysteem: 10.0.10240.2.0.0.256.49
Landinstelling-id: 1043
Aanvullende handtekening 1: 7c0592a0c98a1ec556bd01f2dfa5f99b
Aanvullende handtekening 2: 6d77
Aanvullende handtekening 3: 6d779de753b82cc34e11bdaccc733f80
Aanvullende handtekening 4: efa9
Aanvullende handtekening 5: efa9fd45730b28b7ee48a23261defefa
Aanvullende handtekening 6: 7102
Aanvullende handtekening 7: 71026c9692b8cadc0fad9a88e6c5266b

Extra informatie over het probleem
Bucket-id: 45c3730d6ca21b998b26bb74f88865fa (128892561907)

Verder heb ik ook dit foutrapport van een BSOD, hij staat onder het kopje windows:
Bron
Windows

Overzicht
Onverwacht afgesloten

Datum
17-8-2015 21:30

Status
Verzonden rapport

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: BlueScreen
Code: 100000ea
Parameter 1: ffffe0008e06c840
Parameter 2: 0
Parameter 3: 0
Parameter 4: 0
Versie besturingssysteem: 10_0_10240
Servicepack: 0_0
Product: 256_1
Versie van besturingssysteem: 10.0.10240.2.0.0.256.49
Landinstelling-id: 1043

Extra informatie over het probleem
Bucket-id: 0xEA_IMAGE_atikmdag.sys
Servergegevens: 96ff2b9e-11fd-4b8b-ab50-041062016737

PS: Het valt me op hoeveel crashes mijn pc heeft. Alleen vandaag al zijn er in totaal 20 foutrapporten gemaakt. Is dat niet erg veel? Het zijn allemaal foutrapporten waar ik verder niks van gemerkt heb. De redenen zijn overal anders maar het komt vaak neer op een app crash o.i.d.

[ Voor 11% gewijzigd door chielisdenaam op 17-08-2015 22:15 ]

Pagina: 1