Hulp gevraagd bij diagnose LCD TV defect.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetgrunn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-12-2024
Hallo,

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen bij de diagnose van een defect die ik heb aan een ongeveer 5 jaar oude Medion MD30486 32" LCD TV.
Symptomen:

- TV gaat gewoon aan, alleen dan geen of een haperend en soms bevroren beeld, wel gewoon geluid, zonder haperingen.
- Het setup menu is ook niet of met haperingen te benaderen.
- Na ca.15-20 min. zijn de problemen voorbij en doet de TV het gewoon, ook op bv. de HDMI aansluiting (er zal dus wel iets opwarmen).
Al met al, en ook als ik lees op diverse andere sites denk ik toch niet aan een probleem in de voeding, die symptomen lijken me echt anders.

Ik heb de TV al uit elkaar ben alle aansluitingen bijlangs (flatcable aansluitingen ed.) geweest maar dat heeft geen effect gehad, en ook zie ik geen verdachte (bolle oid.) elco's.
Is het wat om het T-con board te vervangen? Schijnt niet zo duur te zijn. Ook denk ik erover om een aantal elco's toch maar te vervangen, kost ook geen vermogen en is goed zelf te doen, een paar tientjes wil ik er nog wel aan vergokkken.
Als laatste, kan het nog een slechte soldeerverbinding zijn die na opwarmen weer goed contact maakt?
Ik heb me ooit eens de blubber gezocht naar een storing in een vaatwasser, bleek uiteindelijk toch een slechte verbinding te zijn in een gesoldeerd pootje...

Graag hulp en alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetgrunn
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Gezien het feit je TV het na 15 minuten wel goed doet, verwacht ik toch dat er ergens wat condenstatoren niet helemaal goed meer zijn.

Als je last zou hebben van een defect T-Con board, dan zou je helemaal geen beeld hebben of 'negatief' beeld.

Heb je de TV al gereset naar fabrieksinstellingen en een firmware upgrade uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetgrunn
rens-br schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:23:
[...]

Gezien het feit je TV het na 15 minuten wel goed doet, verwacht ik toch dat er ergens wat condenstatoren niet helemaal goed meer zijn.

Als je last zou hebben van een defect T-Con board, dan zou je helemaal geen beeld hebben of 'negatief' beeld.

Heb je de TV al gereset naar fabrieksinstellingen en een firmware upgrade uitgeprobeerd?
Sorry rens-br, ik heb helaas je reactie gemist, nog bedankt voor het meedenken.
Reset en upgrade heb ik al geprobeerd, geen verbetering.
Ik heb een T-con board besteld en er in gehad, ook geen verandering.
Is er een manier om een brakke condensator op te sporen? Ze uiterlijk bekijken op opzetten oid. heb ik al gedaan, geen bijzondere gevonden helaas...
Is er een manier om ze door te meten of te testen of zo?

Het probleem verder veranderd eigenlijk niet, heel even beeld na aanzetten, dan donker en dan na ca. 10 min. wat geknipper/gestreep tot een goed beeld, helemaal storingsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Aangezien het lijk op een warmte probleem kun je het met een fohn proberen. Wachten totdat de televisie afgekoeld is en fout doet, print warm maken bv. de voeding en aan zetten kijken als die fout gaat enz enz.
Als hij het goed doet kun je ook koelspray gebruiken en kijken als de fout dan erin komt.

Of je brengt hem naar iemand die er verstand van heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetgrunn
Happy2000 schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:26:
Aangezien het lijk op een warmte probleem kun je het met een fohn proberen. Wachten totdat de televisie afgekoeld is en fout doet, print warm maken bv. de voeding en aan zetten kijken als die fout gaat enz enz.
Als hij het goed doet kun je ook koelspray gebruiken en kijken als de fout dan erin komt.

Of je brengt hem naar iemand die er verstand van heeft :+
Dat heb ik al gedaan, die zei mobo kapot, niet te krijgen of te duur dus gooi maar weg.
Aangezien ik graag wat mag prutsen geef ik het nog niet zo snel op, een elco vervangen gaat me wel lukken als ik maar weet welke kapot is... (en ja, ik weet niet zo maar met je vingers aan die dingen zitten, is me een keer per ongeluk overkomen aan een fototoestelfiltsercondensator :F en dat voelt niet fijn).
Dat met föhn had ik ook al geprobeerd maar heeft tot nu toe niks opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
oetgrunn schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:51:
[...]

Dat heb ik al gedaan, die zei mobo kapot, niet te krijgen of te duur dus gooi maar weg.
Aangezien ik graag wat mag prutsen geef ik het nog niet zo snel op, een elco vervangen gaat me wel lukken als ik maar weet welke kapot is... (en ja, ik weet niet zo maar met je vingers aan die dingen zitten, is me een keer per ongeluk overkomen aan een fototoestelfiltsercondensator :F en dat voelt niet fijn).
Dat met föhn had ik ook al geprobeerd maar heeft tot nu toe niks opgeleverd.
Het is misschien onbegonnen werk. Maar je zou ervoor kunnen kiezen om alle elco's te vervangen. Geen idee hoeveel dit er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:10
Kapotte elco's kun je redelijk makkelijk opsporen met een koudespray. Ga ze gewoon een voor een langs en kijk wanneer het probleem weer optreedt. Of vervang ze preventief allemaal, maar in mijn ervaring levert dat meestal niet het gewenste resultaat op. Het kan heel goed ook een soldeercontactje zijn, geef het apparaat es wat (beheerste) klappen en kijk of het gedrag verandert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetgrunn
Een paar technische tikken had ik ook al geprobeerd, geen resultaat.
Als ik zo naar de symptomen kijk zou het een probleem met het inverter board kunnen zijn, hierop zitten drie elco's, deze heb ik besteld en ga ik vervangen.
Resultaat zal ik hier nog ehm laten weten.
Ik heb dus ook nog twee T-con boards te koop, een LG 6870C-0312B en een LG 6870C-0312C, iemand daar nog belang bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwte
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-08 22:55
En is het nog gelukt met de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem. is het nog gelukt met het vervangen van de Elco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetgrunn
Helaas, ik heb een aantal Elco's die ik verdacht vervangen maar heeft geen resultaat gehad, na aanzetten nog steeds gestotter en bevriezende beelden, tot na ongeveer 10-15 minuten het beeld en geluid weer goed is. Als ik eens tijd heb zal ik nog wat meer vervangen, want ik denk wel dat het daar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ergens gelezen dat C214 regelmatig kapot gaan op de VESTEL 17pw04 PSU maar het ik nog niet getest. Dit is een 15nF 630 volts MKP.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lijo5601
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-05 11:51
Hallo allemaal,
Heb met belangstelling jullie reactie(s) gelezen. Ook ik ben in het bezit van deze Medion tv met sinds kort opstartproblemen. Mijn probleem is: na inschakelen door aan/uit schakelaar aan de onderzijde van de TV gaat de blauwe LED branden, vervolgens voorkeuzekanaal op AB gekozen dan begint de LED oranje te knipperen doch daarna blijft het beeld zwart. Door de opstartproceddure meermaals te herhalen, toestel uitschakelen, weer inschakelen etc. lukt het soms dat ik beeld krijg. Het toestel doet het dan perfect.
Ik las dat de T-con 6870C-0312C de boosdoener kon zijn, tevens dat iemand deze ter overname nog op voorraad had liggen. Mijn vraag ligt het probleem met mijn toestel duidelijk in de T-con omdat het beeld zwart blijft. Kan ik de T-con evt overnemen en wat moet die dan kosten. Graag jullie reacties.
Pagina: 1