Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Verschillende weekstaten genereren

Pagina: 1
Acties:

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
Op mijn werk moet ik verschillende weekstaten bij houden op papier. d.w.z. voor elk project een andere weekstaat. En het probleem hierbij is dat je veel switcht tussen de verschillende projecten en tijden.

voorbeeld;

project 1 - 08:00 tot 09:00
project 2 - 09:00 tot 11:45
project 1 - 11:45 tot 12:30
project 3 - 13:00 tot 14:00
project 4 - 14:00 tot 14:30
project 2 - 14:30 tot 15:00
etc, etc...

Nu moet dus met deze gegevens 4 verschillende weekstaten worden aangemaakt.

voorbeeld;
Project1
project 1 - 08:00 tot 09:00
project 1 - 11:45 tot 12:30

Project2
project 2 - 09:00 tot 11:45
project 2 - 14:30 tot 15:00

Project3
project 3 - 13:00 tot 14:00

Project4
project 4 - 14:00 tot 14:30

Nu ben ik wel een beetje handig met Filemaker, en is het geen probleem om daar wat mee te maken, alleen maakt de werkgever geen gebruik van Filemaker. En valt dit dus af. En het meest voor de hand liggende is dan Excel. Daar kan je wel filteren en sorteren, maar kan je ook binnen Excel automatisch een blad aanmaken voor elk project?

Het probleem is dat je per week wel 15 verschillende weekstaten hebt, en het best vervelend is om telkens te moeten zoeken naar de juiste weekstaat en de laatste eindtijd. Zeker als je druk bent en het even vergeet te noteren... :)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Reinier

\o/

Dit kan redelijk eenvoudig in Excel met een beetje VBA (bepaal de unieke projectcodes, maak een worksheet voor elk project, plak de regels van dat project naar het worksheet, etc.).
Ik denk dat je al snel een eind komt als je je inleest in de basics van VBA en macro's :)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 12:35
Waarom is filteren in een lijst eigenlijk niet voldoende? Feitelijk doe je dan niets anders dan een ander werkblad openen (je bewerkt de data niet nog). Excel kan niet standaard automatisch werkbladen maken. Zoals hierboven al gezegd zul je dan in VBA aan de slag moeten. Het heeft niet heel veel voeten in de aarde, maar het is wel even een klusje als je VBA niet kent.

Ik zou je op basis van je vraag adviseren om één lijst te maken met daarin de weeknummers, datum, project, begintijd en eindtijd. Evt nog een kolom met het aantal uur. Dan kun je snel zien hoeveel tijd je aan een project hebt besteed (in totaal, per week, etc). Zie hiervoor ook Draaitabellen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Reinier

\o/

Het lijkt me eigenlijk ook wel voldoende om met filters aan de slag te gaan, maar TS zegt expliciet dat hij werkbladen wil.
Hoe wordt de data eigenlijk aangeleverd? Als het allemaal handmatig gebeurt, wat let je dan om met de hand een werkblad aan te maken, elke keer als er een nieuw project bij komt?

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
Reinier schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:08:
Dit kan redelijk eenvoudig in Excel met een beetje VBA (bepaal de unieke projectcodes, maak een worksheet voor elk project, plak de regels van dat project naar het worksheet, etc.).
Ik denk dat je al snel een eind komt als je je inleest in de basics van VBA en macro's :)
ah, het kan dus wel... Macro's in Excel is nieuw voor mij. Daar heb ik nog nooit mee gewerkt binnen Excel... Met VBA ben ik ook nog niet echt bekend. Maar moet lukken...
Reinier schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:43:
Hoe wordt de data eigenlijk aangeleverd? Als het allemaal handmatig gebeurt, wat let je dan om met de hand een werkblad aan te maken, elke keer als er een nieuw project bij komt?
Data word idd handmatig ingevoerd. Elke keer als ik aan een andere project moet werken (en dat switcht continue) moet ik de tijd die ik daar aan besteed noteren. Nu willen ze dat de dagen/tijden die ik bezig ben met een project (voorbeeld project1) van de hele week op 1 formulier komen te staan.

Wat ik dus snel binnen Filemaker had gedaan was een standaard formulier waar je het project, omschrijving en begin/eind tijd invulde. De datum, weeknr en jaar gaat automatisch. Om dan aan het eind van de week de verschillende weekstaten te kunnen uitprinten, kan ik via een simpele keuze veld (die de waardes uitleest van de verschillende records) het project selecteren en met een knop een scriptje starten die via een andere layout alleen de records print van de geselecteerde project. Echt heel basic ;)
Wat dat betreft is Filemaker net Duplo :P

Zoiets wil ik dus ook hebben in Excel. Een blad waar ik alle tijden die aan verschillende projecten besteed zijn onder elkaar kan vast leggen. Heel overzichtelijk. En vervolgens met een script alle records uit sorteren per project en uitprinten. Het zelf moeten zoeken naar een bepaald blad (project) en daar de tijden neer zetten wil ik dus juist voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Campo di Casa op 15-08-2015 11:10 ]

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:18
Zoals al eerder vermeld, alles invoeren op 1 sheet, daarna kan je eenvoudig met een draaitabel (Pivot) je weekrapportages zmaken, zien & rapporteren...

Project in je filter en gaan met die banaan...

La dolce vita - non farmi ridere

Pagina: 1