Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• p1lot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-03 21:08
Hoi,

ik hoop dat ik in dit subforum goed zit.

Ik het echt iets vreemd voor thuis.

Zaterdag heb ik in de tuin de haag bijgetrimd. Ik heb met de haagschaar de verlengsnoer doorgeknipt waardoor de aardlek/verliesstroomschakelaar af sloeg. Alles herstelt, maar krijg de aardlek niet weer opgezet. Alle zekeringen uitgeschakeld, aardlek weer opgezet, zekeringen 1 per 1 weer ingeschakeld.

Blijkt dat bij 1 zekering, die de verlichting in de woonkamer aanschakelt, de aardlek weer af slaat.
Geen idee of het toeval is dat dit samen viel met het doorknippen van de verlengsnoer buiten, die zit namelijk op een andere zekering! :?

Die dag geen tijd meer, vandaag pas aan toe gekomen om het verder te bekijken.
Ik heb vanmiddag de lampjes uit de fittingen gehaald, zekeringen weer opgezet, met de gedachte dat 1 van de lampjes misschien kortsluitng maakte, ze 1 per 1 weer terug gestoken.
Wonder boven wonder: ieder lampje werkte en de zekering noch aardlek sloeg af!
Victory!

Of toch niet, zojuist sloeg de aardlek opnieuw af (de verlichting stond uit). Zelfde zekering moest weer uit staan om aardlek weer aan te kunnen zetten... 8)7

Voor mij is het nu een raadsel wat hier aan de hand kan zijn.Iemand een goed idee?
de led-spotjes zijn 12V spotjes met een trafo die via push-dim schakelaar geschakeld wordt (de dim functionaliteit gebruik ik niet).

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25
Toeval kun je nooit uitsluiten. Dus het blijft mogelijk dat beide zaken niets met elkaar te maken hebben.
Wat ik anders kan bedenken is dat de betreffende aardlekschakelaar door de extreme aardlek van het doorknippen van de kabel, weer beter functioneerd. Alsof hij daarvoor min of meer "vast" zat door jaren niet gebruikt te zijn. (test je hem jaarlijks?) Nu de aardlek weer goed functioneert reageert hij op iets dat op het randje van deze aardlek zit.
Zoek naar apparaten die geaard zijn of via water / cv stroom kunnen "lekken". Een verlichting die zonder randaarding aangesloten is, kan de aardlek niet trippen.

• p1lot
thanks voor het meedenken blissard,

De aardlek is al verschillende keren afgeslagen. Er ligt tuinverlichting van de vorige eigenaar die niet goed is aangesloten, met verschillende slechte lasdozen. Dat de aardlek "vast" gezeten zou hebben lijkt me dan ook onwaarschijnlijk.

Je noemt het zoeken naar geaarde verbruikers, maar voor zover ik kan nagaan zit er enkel maar verlichting op deze kring. Kan het zijn dat de trafo de aardlek doet af slaan? Zou dat kunnen verklaren dat alles vanmiddag voor een paar uur normaal heeft gewerkt tot het "random" weer af sloeg?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Per definitie zij alle zaken buiten (en geaard) verdacht, er kan immers water in komen.
Koppel die es af, en kijk eens wat er dan gebeurt. Wellicht zit het toch anders als je denkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 14-08-2015 19:46 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-11 12:14
Gasschuif schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:44:
Per definitie zij alle zaken buiten (en geaard) verdacht, er kan immers water in komen.
Koppel die es af, en kijk eens wat er dan gebeurt. Wellicht zit het toch anders als je denkt.
Check eventuele lasdozen en of buitenstopconcaten, zon licht tast de afdichtingen en de rubbers erg aan zodat en na verloop van tijd staat er water in.

Sowieso ben ik ook totaal geen voorstander van het buitenschakelmateriaal met van die rubbers als kabeldoorvoer, ik gebruik liever wartels.

• p1lot
ok, ik begrijp dat een buiteninstallatie "verdacht" is, maar deze kring zit helemaal niet buiten... de buitenkring kan de binnenkring toch niet af doen slaan ?

• BCC
  • Laatst online: 13:52

BCC

De aardlek zelf kan natuurlijk ook gewoon defect zijn. Gevalletje instellateur laten doormeten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-11 12:14
BCC schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:08:
De aardlek zelf kan natuurlijk ook gewoon defect zijn. Gevalletje instellateur laten doormeten.
Is het dan niet goedkoper om direct de aardlek te vervangen?

• BCC
  • Laatst online: 13:52

BCC

De reden dat een aardlek tript is lekstroom. Als een aardlek "stuk" is, betekent het dat hij bij teveel of te weinig lekstroom uitslaat (in iedergeval niet meer volgens specificatie). Je wil graag dat een elektricien de lekstroom per groep meet en de werking van de aardlek. Dan weet je aan welke van de twee het ligt. Je zou de aardlek kunnen uitsluiten door hem te vervangen inderdaad, maar het is geen gegarandeerde oplossing.

Aangezien de TS al vaker problemen heeft gehad door gepruts van de vorige eigenaar, lijkt me het moment daar om een professional in te schakelen IMHO.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
p1lot schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:03:
ok, ik begrijp dat een buiteninstallatie "verdacht" is, maar deze kring zit helemaal niet buiten... de buitenkring kan de binnenkring toch niet af doen slaan ?
Om dit zeker te weten, want ik lees net dat de vorige bewoner in de categorie "prutsers" thuishoort, zet je de overige groepen aan en laat je de "trippende" groep even uit. Controleer dan of je de buitenverlichting en eventueel bijbehorende stopcontacten kunt aanzetten en of de stopcontacten spanning afgeven. Dit laatste probeer je het beste niet met een natte vinger maar met een goede multimeter of een apparaat met een stekker waarvan je zeker bent dat het niet defect is.

• p1lot
sypie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:14:
[...]

Om dit zeker te weten, want ik lees net dat de vorige bewoner in de categorie "prutsers" thuishoort, zet je de overige groepen aan en laat je de "trippende" groep even uit. Controleer dan of je de buitenverlichting en eventueel bijbehorende stopcontacten kunt aanzetten en of de stopcontacten spanning afgeven. Dit laatste probeer je het beste niet met een natte vinger maar met een goede multimeter of een apparaat met een stekker waarvan je zeker bent dat het niet defect is.
Hi Sypie,
ik heb een stuk buitenverlichting getest, en ook de stopcontacten buiten geven netjes 230V.

Ik kan me herinneren dat ik op een ander cirquit (andere zekering ook) ooit geprobeert heb om led spotjes te steken. Dat ging toen niet, omdat wanneer de schakelaar uit stond, de spotjes nog steeds zachtjes brande. bij nameten bleek er nog grofweg 20V op het cirquit te staan. Kan dit er iets mee te maken hebben, ook al gaat het om een andere kring en een andere zekering? (het lijkt me haast niet, aangezien de kring waar nu het probleem zit altijd goed heeft gewerkt)

ik denk maar luidop :) in ieder geval is jullie input enorm geapprecieerd!

• sypie
  • Niet online
Afgelopen week ook LED's aangesloten. Deze brandden ook op lekstroom. Dit terwijl de fase werd geschakeld...

Probeer nog eens wat anders: Laat alle andere groepen uit en schakel alleen "trippende" groep in. Gaat de aardlek er dan ook uit?

• blissard
  • Laatst online: 10:25
p1lot schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:37:
[...]

Hi Sypie,
ik heb een stuk buitenverlichting getest, en ook de stopcontacten buiten geven netjes 230V.

Ik kan me herinneren dat ik op een ander cirquit (andere zekering ook) ooit geprobeert heb om led spotjes te steken. Dat ging toen niet, omdat wanneer de schakelaar uit stond, de spotjes nog steeds zachtjes brande. bij nameten bleek er nog grofweg 20V op het cirquit te staan. Kan dit er iets mee te maken hebben, ook al gaat het om een andere kring en een andere zekering? (het lijkt me haast niet, aangezien de kring waar nu het probleem zit altijd goed heeft gewerkt)

ik denk maar luidop :) in ieder geval is jullie input enorm geapprecieerd!
Ja, dit kan er mee te maken hebben. Maar dit begint inderdaad te klinken als werk voor een goede elektricien .

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gasschuif schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:44:
Een met buiten is verdacht. maar niet dat geaarde groepen verdacht zijn. alle groepen binnen de aardlekgroep zijn gewoon verdacht. geaard of ongeaard (een aardlek schakelaar doet niets met aarde)

Iperf

• Gasschuif

Gasschuif

Fish schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 00:21:
[...]

Een met buiten is verdacht. maar niet dat geaarde groepen verdacht zijn. alle groepen binnen de aardlekgroep zijn gewoon verdacht. geaard of ongeaard (een aardlek schakelaar doet niets met aarde)
Een aardlek reageert op een verschil stroom. Als die groter wordt als 30 mA schakelt hij af. (Of bij overbelasting natuurlijk)

Die verschilstroom kan alleen maar lopen als ie ergens naar toe kan. (liefst niet via een mens) Daarom is o.a. de aarddraad uitgevonden, die laat hem veilig weglopen. Bij een niet gaard stopcontact kan de aardlek ook afschakelen, maar dan niet via de aarde draad, maar een andere weg. Komt echter niet zo vaak voor, is een ongewenste situatie.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
Meet eens met een duspol OF goede multi-meter eens tussen de fase en de aarde. Je zou hier namelijk ook 230V tussen horen te meten. Met honki-tonki multi-meter kan je groep er wel weer uitvliegen maar goede zou geen probleem moeten vormen. Als je hier een hele andere spanning op meet dan zit er kabel technisch iets niet goed.
Owja fase-aarde moet je bij elke groep meten en eigenlijk ook bij elk verdacht stopcontact.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Gasschuif schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 12:01:
[...]

Een aardlek reageert op een verschil stroom. Als die groter wordt als 30 mA schakelt hij af. (Of bij overbelasting natuurlijk)
Een aarlek slaat niet af bij een overbelasting, daarvoor dienen automaten/zekeringen.

Ik zou beginnen met alle toestellen uit de stekker te trekken van die kring. Wanneer de aarlek dan afslaat dan ligt het aan de bekabeling. Is er ergens waterschade (water tegen een stopcontact gelopen)? Of heeft die kring ook stopcontacten buiten ? Je kan deze eventuele tijdelijk los koppelen om uit te sluiten.

• Gasschuif

Gasschuif

Dark_f schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 12:10:
[...]

Een aarlek slaat niet af bij een overbelasting, daarvoor dienen automaten/zekeringen.

Ik zou beginnen met alle toestellen uit de stekker te trekken van die kring. Wanneer de aarlek dan afslaat dan ligt het aan de bekabeling. Is er ergens waterschade (water tegen een stopcontact gelopen)? Of heeft die kring ook stopcontacten buiten ? Je kan deze eventuele tijdelijk los koppelen om uit te sluiten.
Uiteraard, ik bedoel eigenlijk aardlek automaat. :)

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Gasschuif schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 12:14:
[...]

Uiteraard, ik bedoel eigenlijk aardlek automaat. :)
Voor zover ik weet zijn dat 2 verschillende toestellen. Het één meet voor kortsluiting/overbelasting, het andere meet voor een aardlek. (Dit in België, in Nederland is dit mss anders)

//Edit

Blijkbaar bestaan er ook toestellen die beide doen, wist ik niet :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dark_f op 15-08-2015 12:18 ]

• p1lot
dankjewel allemaal; morgen ga ik bovenstaande suggesties eens proberen,
hopelijk met succes!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gasschuif schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 12:01:
[...]

Die verschilstroom kan alleen maar lopen als ie ergens naar toe kan. (liefst niet via een mens) Daarom is o.a. de aarddraad uitgevonden, die laat hem veilig weglopen. Bij een niet gaard stopcontact kan de aardlek ook afschakelen, maar dan niet via de aarde draad, maar een andere weg. Komt echter niet zo vaak voor, is een ongewenste situatie.
Ok maar wat probeer je nou te zeggen? De aardlek gebuikt dan toch geen aarde.
Het triggeren van de aardlek is per definitie een ongewenste situatie, ook bij een geaard stopcontact

Iperf

• Gasschuif

Gasschuif

[quote]Fish schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:12:
[...]

Het triggeren van de aardlek is per definitie een ongewenste situatie, ook bij een geaard stopcontact
[/quote

Het triggeren van een aardlek is zeer gewenst, het voorkomt schade aan de mens. :)

of anders schade aan apperatuur

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 17-08-2015 00:29 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
Fish schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:12:
[...]

nee hij met het stroom verschil tussen fase en nul.
Als er meer dan 30mA geleverd word dan dat er via nul retour komt dan klapt deze. En aangezien het dus niet via de nul retour komt is het eigenlijk alleen mogelijk dat het lekt naar de aarde. Dat dit vaak verward met de randaarde van een stopcontact is gezien de naam best begrijpelijk.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• sypie
  • Niet online
Dan moet je het nog wel netjes zien te verwoorden natuurlijk. Er wordt al snel meer dan 30mA geleverd, maar niet door de aardlekschakelaar.

Laten we het beestje eens bij z'n echte naam noemen, dan wordt het een stuk duidelijker: differentiaalschakelaar. Dit apparaat schakelt zodra het verschil te groot wordt. Gaat er 10A in via de fasedraad en komt er 9,5A terug via de nuldraad dan ligt je aardlek er al lang uit. (0,5A=500mA > 30mA)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
Hebben jullie maar 1 differentiaalschakelaar?

In belgië heb je er 2.
300 mA voor de droge ruimten en 30 mA voor de natte (badkamer, wasmachine, ...)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee, er mogen 4 groepen op 1 aardlek

Iperf

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Engineer Stewie schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 07:31:

In belgië heb je er 2.
In NL is alleen 30mA nog toegestaan voor installaties in huishoudens. En tegenwoordig moet alles achter een aardlek zitten dacht ik. Ik heb een appartement uit 1988 en daar zit een wasmachine aansluiting niet achter aardlek. Niet zo blij mee, maar ik ga/mag zelf de groepenkast niet aanpassen.

Topictitle aangepast btw.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2015 08:58 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 21:50
Engineer Stewie schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 07:31:

In belgië heb je er 2.
300mA is in Nederland voor de normale huishoudens verboden.
Oude huizen hadden 1x 30mA voor een heel huis, tegenwoordig hebben we 1x30mA per 4 groepen als ik mij niet vergis.

On-Topic: het kan natuurlijk zijn dat er buiten al een kleine lekstroom is van laten we zeggen 25mA.
Indien de TS dan zijn lichtgroep bijschakeld (en denk ook aan computervoedingen, die hebben ook altijd een kleine lekstroom) kan dat net de druppel zijn om de aardlek te laten schakelen.
Ook dat zijn ledverlichting gaat branden als de schakelaar uitstaat kan wijzen op ernstige lekstroom problemen. 20V spanning tussen 0/fase en aarde bij een uitgeschakelde schakelaar is teveel.

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:46
Een aardlekschakelaar en installatieautomaat samengevoegd wordt ook wel een alamat genoemd. Leesvoer : Wikipedia: Aardlekautomaat.

Dit is wel het makkelijkste omdat elke groep appart beveiligd wordt. En je bent dan niet meteen 4 groepen kwijt. :)

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-11 23:21
Fish schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 08:47:
nee, er mogen 4 groepen op 1 aardlek
Als algemene stelregel mag aangehouden worden dat er maximaal 4 groepen achter één aardlek mogen. Als je de regels erop naslaat staat er wel dat als de (gedeelde) lichtgroepen over meerdere ALS verdeeld zitten, er meer dan 4 groepen op één ALS mogen. In dat geval moeten de lichtgroepen wel gescheiden zitten zodat er verlichting aan kan blijven als er een probleem is. Zie onderstaande uit de NEN 1010.

Als ik mij niet vergis is twee ALS de norm bij nieuwe installaties.
Alle groepen zijn verplicht achter een ALS te zitten. Krachtstroom groepen en/of grootverbruikers als kookplaten, ovens etc moeten dus ook via een meerpolige ALS aangesloten zitten. In veel oude installaties zijn deze nog zonder ALS uitgevoerd.

Let wel op, als je een wijziging aanbrengt of aan laat brengen aan je groepenkast deze weer zal moeten voldoen aan de huidige norm.
NEN 1010
NL *8.510.209
Op één aardlekschakelaar of één gestelspanningbeveiliging mogen niet meer dan vier eindgroepen, die uitsluitend of mede voor verlichting dienen, zijn aangesloten. Deze bepaling geld niet indien maatregelen zijn genomen waardoor voldoende verlichting voor oriëntatie blijft gewaardborgd bij een gestelsluiting doordat:
a) de eindgroepen, die uitsluitend of mede voor verlichting dienen, over meer dan één aardlekbeveiliging of gestelspanningbeveiliging zijn verdeeld;
b) een gedeelte van de lichtinstallatie is aangesloten op eindgroepen die niet door een aardlekbeveiliging of gestelspanningbeveiliging zijn beveiligd;
c) een noodverlichting in werking treedt.

TOELICHTING:
NL 8.510.209
Deze bepaling wil verhinderen dat een lichtinstallatie die uit meer dan vier eindgroepen bestaat en dus niet van kleine omvang is, door het aanspreken van een aardlekbeveilifinf of gestelspaningsbeveiliging in haar geheel zou worden uitgeschakeld, dit is evenwel aanvaardbaar indien na uitschakeling nog voldoende verlichting is gewaarborgd.

[ Voor 9% gewijzigd door Nilvo op 17-08-2015 10:07 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik mag toch aannemen dat die spelfouten niet in het originele normblad staan :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• laserdesign
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-10 18:44
BCC schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:08:
Als elektrieker heb ik al veel getwijfeld zou de aardlekschakelaar niet stuk zijn
En elke keer weer meten we de instalatie op verlies en constateren we dat er
Een draad gekneld zit tegen metaal
Of er een toestel verlies geeft zoals een balast van een tl of zowat alles wat met water in contact komt wasmachine wasmachine
Maar vooral buitenverlichting en zonneweringen van een aantal jaar oud zijn grote probleemmakers

moooooooooh fx8350

Pagina: 1