Ik verbaas me een beetje dat dit niet al is beantwoord, de statische elektrische elektriciteit die niet afgevoerd zou kunnen worden. Statische elektriciteit is namelijk een (hoge) gelijkspanning en eenvoudig gezegd, gelijkspanning bromt niet. En het is bovendien bij een platenspeler nooit nodig om die af te voeren. Statische elektriciteit ontstaat door wrijving van niet geleidende onderdelen en is daarmee heel iets anders dan genoemde brom van de netspanning.
Oorzaak van brom is inductiespanningstroom en de oorzaak daarvan is meestal een aardlus. De stroom in zo'n aardlus induceert in de verbinding tussen platenspeler en versterker een stoorspanning die samen met het geluidsignaal wordt versterkt.
Waarschijnlijk is de platenspeler via het voedingssnoer ook geaard? Anders kan ik de aardlus niet verklaren. Onderbreken van die aardlus is dan ook de oplossing en dat kan op twee manieren, de platenspeler niet meer aarden (aarden is namelijk bij zo'n apparaat meestal helemaal niet nodig) of door in het kabeltje tussen platenspeler en versterker een scheidingsfiltertje op te nemen. Die dingetjes zijn gewoon in elke elektronicazaak te koop.
Dat het met die knoeioplossing toch lukte verbaast me enigszins, maar het zou misschien verklaard kunnen worden met dat het mogelijk die inductiespanning kortsluit ofwel zoals sypie het noemt vereffent. Echter dit is symptoombestrijding, beter is het om zoals ik het uiteenzet het bij de bron van het probleem aan te pakken, dan onderbreek je de oorzaak.
@sypie,
Waarom denk aan een hobbystekker, wat dat ook in jouw ogen mag zijn? Zo'n stekker is toch de gewoonste zaak van de wereld? Afgezien dus van nodig of helemaal niet nodig.
Edit:
Mijn eigen bejaarde platenspeler heeft overigens helemaal geen netvoeding met een aarding. Het zou me niet verbazen dat zo'n prutsaarding onder een schroefje dat hier helemaal niet voor is bestemd, althans om op die manier het gestel met dat van de versterker te verbinden, juist een aardlus zou introduceren. Met als gevolg een vervelende brom waar ik tot nu toe nog nooit last heb gehad.
PS:
TS, je vermeldt dat die platenspeler zit aangesloten op de aux-ingang en niet op de phono-ingang die er naar ik lees ook op zit. Waarom eigenlijk? Want de aux-ingang werkt met een signaalniveau dat in de verste verte niet met dat van een platenspeler overeenstemt. Als je er geluid uit krijgt, vermoed ik dat je de volumeregelaar extreem hoog moet opendraaien. Een dat zou zelfs de aanleiding tot die brom kunnen zijn. Ooit als eens die phono-ingang die daarvoor is bestemd geprobeerd? Of zit hij daar op dit moment al op en is die aux-ingang een verschrijving?
[
Voor 34% gewijzigd door
Techneut op 16-08-2015 12:50
]