• bartiek
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-11-2024
Hallo,

Situatie:
- Synology DS212J
- AV receiver met DLNA ondersteuning (Yamaha RX V671)
- Philips TV met DLNA (37PFL6606)

Oplossing gewenst voor:
- afspelen van AVI files op TV (lukt nu niet)
- muziek afspelen van internet (spotify; Youtube (enkel geluid dan; TV uit)

Zelf had ik gedacht aan volgende oplossingen (met info die ik hier en daar gevonden heb (ben een leek ;-) ):

- google chromecast: afspelen van muziek zou moeten lukken (aansluiting op AV-receiver). Wat betreft afspelen van AVI (MKV) content, vermoed 'k dat het wel moet lukken via een omweg. Maar hoe weet ik niet precies
- raspberry PI met Kodi: vermoedelijk is dit de meest complete/flexibele oplossing. Maar in hoeverre is alles kant en klaar of makkelijk te installeren voor een leek.

Alvast bedankt voor jullie reacties

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 17:23
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Android TV-stick.
Heb zelf een Synology voor de media, een TV-stick voor het afspelen (via Kodi) van audio en video.
Geluid gaat via een USB audio adapter op de TV-stick naar mijn geluidsinstallatie (hoeft de TV niet aan als ik audo afspeel).
Een beetje capabele TV-stick is voor een paar tientjes te krijgen (China), en dan zit Kodi veelal al voorgeinstalleerd.
Bediening kan via airmouse en/of mobiele telefoon.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• bartiek
En afspelen van AVI, MKV ?

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 17:23

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:34
Je kunt ook een Chromecast en Android/Raspberry naast elkaar hebben.
Voor bijvoorbeeld youtube, netflix en uitzending gemist werkt een Chromecast veel makkelijker, sneller en intuïtiever en voor lokale content heb je dan Kodi.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:03

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt met een Chromecast ook avi's afspelen vanaf je NAS. ES File Explorer heeft bijv een videoplayer waar ook een Chromecastplugin voor bestaat. Dat werkt hier best goed. En misschien kan VLC het ook wel.

Saved by the buoyancy of citrus

• bartiek
Cyphax,
Bedankt, dat is misschien de simpelste en goedkoopste oplossing.

Intussen nog wat verder gekeken en nog andere (krachtiger dan R-PI)bordjes tegengekomen: ODROID, FIREFLY maar ik vrees dat dit allemaal wat te hoog gegrepen is (onvoldoende kant en klaar voor mij)

• FrankRicard
Cyphax schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:51:
Je kunt met een Chromecast ook avi's afspelen vanaf je NAS. ES File Explorer heeft bijv een videoplayer waar ook een Chromecastplugin voor bestaat. Dat werkt hier best goed. En misschien kan VLC het ook wel.
Ligt er nogal aan welke codecs er in de avi gebruikt worden, de chromecast pakt maar een beperkt aantal codecs.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
FrankRicard schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:02:
[...]

Ligt er nogal aan welke codecs er in de avi gebruikt worden, de chromecast pakt maar een beperkt aantal codecs.
klopt, als je een wat exotischere codec hebt kan je pech hebben maar dat geldt ook voor iets als DLNA (behalve als je transcode, maar ik weet niet of zo'n NAS daar snel genoeg voor is).
Ik ben het in de praktijk nog niet tegengekomen iig.

• FrankRicard
Cyphax schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:04:
[...]

klopt, als je een wat exotischere codec hebt kan je pech hebben maar dat geldt ook voor iets als DLNA (behalve als je transcode, maar ik weet niet of zo'n NAS daar snel genoeg voor is).
Ik ben het in de praktijk nog niet tegengekomen iig.
Ik helaas wel, vandaar mijn opmerking :)
Transcoden is zijn j-serie synology sowieso niet snel genoeg voor.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dat de Chromecast alles bij elkaar de fijnste oplossing zal zijn. Hij is goedkoop, je bedient 'm met een app op je smartphone ipv een losse afstandsbediening, het wordt vrij breed ondersteund (je kunt het nieuws van de NOS er naartoe "casten", naast de wat meer voor de hand liggende spullen als Netflix en YouTube) en het is maar een HDMI-aansluiting + USB, als je TV er eentje heeft hoef je zelfs geen adapter te gebruiken.

Pagina: 1