Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 11:24
Sinds een week of wat heb ik problemen met mijn WiFi. We kwamen daar achter doordat we de babycamera niet meer konden bereiken en niet meer konden zien wat die kleine deed.
Nou had ik daar gisteravond echt genoeg van en ben ik aan het onderzoeken gegaan.

Het netwerk is als volgt opgebouwd:
Beneden in de woonkamer staat een Asus RT-AC66U wireless router, gekoppeld aan het modem van Ziggo en fungerend als DHCP (IP uitdelen vanaf 192.168.1.3). Deze zit op de 2.4 band op kanaal 1 of 6 uit mijn hoofd, maar zeker op een andere dan de Netgear op zolder.
De oude Netgear WNDR3700 router (gekocht 2010) staat op zolder, aangesloten op de Asus via een kabel, en is ingericht als wireless access point (DCHP uit, vast IP 192.168.1.2). Deze zit op kanaal 11.

In de woonkamer staat een Popcorn Hour en een QNAP NAS, via kabels verbonden met de Asus. De Apple TV zit op WiFi.
Op de eerste verdieping staat een D-Link babymonitor met WiFi.
Op zolder staat mijn pc, via kabel verbonden met de Netgear.

Ik heb het Ziggo modem gereset, wat in het verleden wel eens hielp bij netwerk- en internetproblemen, maar aan de internetverbinding lag het natuurlijk niet.
Ik heb de Asus router gereset, dat maakte ook geen enkel verschil.
Vervolgens heb ik het Netgear AP op zolder uitgezet, en even later konden we weer met onze mobieltjes en iPad inloggen op de babycamera.
Vervolgens heb ik het AP weer aangezet, waarmee het WiFi-signaal op onze slaapkamer en op zolder weer heel sterk werd, maar data kwam er weer nauwelijks.

Conclusies: de Netgear heeft een WiFi probleem en kennelijk was de babycamera aan dat access point gekoppeld. Door de Netgear uit te zetten is de babycamera gewisseld naar de Asus beneden en weer bereikbaar geworden.
De pc die op zolder aan de Netgear hangt via UTP heeft een internetsnelheid van meer dan 120Mbps en een ping die meestal onder de 10ms zit, dus er komt wel degelijk een goed signaal via de kabel de Netgear binnen.
Mijn Android telefoon haalt op zolder op WiFi nauwelijks iets binnen en de OOKLA Speedtest roept nu dat er "Network communication issues" zijn. Beneden, naast de Asus router, haal ik >120Mbps met mijn telefoon.

Pogingen om het op te lossen:
Ik heb de Netgear tien seconden uitgezet en weer aangezet, zonder succes.
Ik heb de Netgear teruggezet naar factory settings, en vervolgens weer ingericht als access point met dezelfde settings die vroeger perfect werkten, maar geen succes.
Ik heb het kanaal geswitched naar 13, maar ook dat helpt niet.

Overigens kreeg ik net bij hoge uitzondering op de 5G band wel een redelijke verbinding volgens de Speedtest app op mijn telefoon, maar de 2.4 band doet niks. Als er al wat komt dan begint het met maximaal 0.5Mbps en dat valt dan vrijwel direct terug naar helemaal niets.

En nu? Moet ik eraan geloven dat de Netgear op de een of andere manier qua WiFi is overleden, of kan ik nog wat anders proberen?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-08 19:06
Firmware al bijgewerkt?

Realiteit is een hallucinatie die optreedt bij gebrek aan alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Nee. De Netgear roept dat er geen internetverbinding is terwijl die er wel is (de kabel van beneden zit in een LAN poort, ik vermoed dat het daardoor komt). Ik zou dus even niet weten hoe ik hem weer moet overtuigen dat er wel internet is. Kabel vanaf de Asus in de WAN poort van de Netgear lijkt me niet de oplossing, of vergis ik me?

Maar ik vraag me sowieso af of dat helpt, want met de huidige firmware deed hij het tot een week of wat geleden dus perfect.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact hoe "roept" de Netgear dat er geen internetverbinding is? Ik lees alleen dat een aangesloten apparaat geen verbinding krijgt en een javascript app van een website (Ookla) zegt een network communication issue te hebben. Dat is iets anders dan dat de Netgear iets roept :o

Twee dingen die me te binnen schieten:

- Zowel Asus als Netgear zijn dualband apparaten. Wat gebeurt er als je via 5GHz met de Netgear verbindt?
- In het verlengde daarvan: het komt nogal eens voor dat daken veel minder dempend zijn voor WiFi dan muren/vloeren en dat je dus op zolder forse interferentieproblemen kunt hebben die je elders niet hebt. Logischerwijs heb je de twee AP's op verschillende kanalen ingesteld. Draai die eens om, dus de Netgear instellen op het 2.4GHz kanaal (1 of 6 roep je, zoek dat exact uit) waar de Asus nu op staat en waar apparaten boven wel goed mee werken. Stel de Asus dan in op kanaal 11. Kijk wat dat doet.

Als 5GHz prima werkt en omdraaien van kanalen helpt, dan was het interferentie - en heb je het opgelost :)

Als 5GHz even brak is en kanalen omdraaien niet werkt, dan is het overduidelijk wel aan het apparaat gerelateerd. De WNDR3700 is nogal bejaard, maar had in z'n hoogtijdagen een prima naam. Eerste waar ik aan ga denken als het niet meer zo goed werkt is de voeding. Die voedingsblokjes zijn zelden berekend op meer dan 5 jaar gebruik, dan gaan de elco's overlijden met verlaagde voltages onder load tot gevolg. De WiFi radio in een router/AP is de grootste stroomverbruiker dus de eerste die eronder te lijden zal hebben. Zoek een ander adapter met zelfde voltage en vermogen dat gelijk tot 50% hoger ligt en sluit dat aan om voeding uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Als ik naar het tabje Router Upgrade ga, en dan klik op de knop "check", dan zegt de Netgear na enig nadenken "Failure, please check your internet port and retry."

Internet is er echter wel, ik zit dit namelijk te schrijven op mijn pc, die toch echt via UTP aan de Netgear hangt.

Zoals ik al schreef werkt het ook vrijwel niet als ik via 5GHz met de Netgear verbind. De signaalsterkte is maximaal, maar data komt er vrijwel niet. Het lijkt steeds alsof er aanvankelijk wel iets begint te komen, maar het laadbalkje loopt dan bijna direct vast, tot er uiteindelijk een timeout komt.

[ Voor 10% gewijzigd door totalatool op 14-08-2015 12:04 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan zou ik als eerste naar die voeding kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Kun je dat toch toelichten? De signaalsterkte volgens mijn telefoon is namelijk maximaal, zowel op 2.4GHz als 5GHz.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoeveel dBm dan? Als je naar 'streepjes' zit te kijken zegt dat helemaal niets.

Maar al is totaal vermogen in lucht correct, dat wil niet zeggen dat het signaal goed is (vuil signaal). Wederom, als er iets bij oudere routers/APs overlijdt is dat vrijwel altijd voeding. Het is ook doodsimpel uit te sluiten, dus ik zou daar gewoon mee beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik geef toe dat ik alleen naar de streepjes zat te kijken...

Ik heb geen voeding met zo'n rond stekkertje die overeenkomt met jouw specs. De Netgear heeft 12V 2.5A. De dichtstbijzijnde is die van het Ziggo Ubee modem, met 12V, 2.0A. Ik heb ze omgewisseld.
Het modem vindt dat prima, ik heb namelijk nog steeds internet op volle snelheid op de pc. De Netgear heeft ook power dus, maar de webpagina's laden vrijwel niet via WiFi op mijn mobiel. Als ik op 4G ga, dan gaat het weer als een trein, dus daar ligt het ook niet aan.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk. De voeding van de Ubee modem is sowieso niet voldoende voor de spec van de Netgear. Het maakt minder annemelijk dat het aan voeding ligt, maar nog niet uitgesloten.

Iets anders om te proberen om firmware helemaal uit te sluiten: DD-WRT/OpenWRT erop installeren. Sowieso beter dan de default firmware...

Als dat ook niet helpt: openschroeven en kijken of er niet toevallig een van de antennes losgeschoten is een week geleden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Hoe zou ik die alternatieve firmware erop kunnen installeren, als hij geen verbinding denkt te hebben? Of mis ik nu the glaringly obvious? :)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 12:56
Hoi hoi :),

Er schieten mij een aantal vragen binnen:

- Sommige routers van Netgear hebben een "AP modus" in hun firmware zitten, heb je deze al eens geprobeerd?
- Heb je de kabel die naar de Netgear ligt al eens geprobeerd in een andere LAN poort te zetten?
- Heb je de kabel al eens getest?
- Heb je het AP al eens verplaatst?

Verder is het een logisch gevolg dat de Netgear aangeeft geen internet verbinding te hebben, omdat hij een inkomend signaal op de WAN port verwacht, en dat is er (mits goed aangesloten) niet. ;-)

Misschien heb je hier wat aan.

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
- Een AP modus zou ik moeten opzoeken, die heb ik nooit gebruikt. Edit: ik vind die niet...
- De inkomende kabel heb ik niet getest of in een andere LAN-poort gestoken, omdat het signaal dat via de andere kabel uitgaat richting mijn PC perfect is. Aan de inkomende kabel ligt het dus niet.
- Ik heb het AP niet verplaatst, omdat hij altijd al op deze plek staat en dat nooit problemen en juist een goed bereik overal opleverde.

Ik realiseerde me vanmiddag nog dat ik eigenlijk al langer last heb van een slechte of trage WiFi verbinding. Het kwam op zolder de laatste tijd bijvoorbeeld geregeld voor dat ik een berichtje in Whatsapp met enkele minuten vertraging pas binnenkreeg. Elders heb ik dat nog nooit gemerkt.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 12:16
Check even handmatig op firmware updates via de website van de fabrikant.
Werkt het bekabeld wel ok?

En die baby monitor, is dat echt WiFi of een ander signaaltje welke hij op 2.4 GHz uitzend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Nogmaals, mijn pc hangt gewoon aan de utp-kabel via die Netgear, en haalt meer dan 120 Mbps.

De babycamera werkt echt op WiFi, daar heb ik hem juist op uitgezocht.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 14:59
Ik zou niet lang meer klooien, die Netgear is inmiddels 5 jaar oud.
Dat ding is versleten, en heeft waarschijnlijk een hardwarematig probleem.

Gewoon in de vuilnisbak en een nieuwe kopen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:19
totalatool schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:33:
Hoe zou ik die alternatieve firmware erop kunnen installeren, als hij geen verbinding denkt te hebben? Of mis ik nu the glaringly obvious? :)
Via de pc die je bekabeld aan dat ding hebt hangen vast even downloaden van de website en uploaden via de webinterface van de netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
De firmware van Netgear wilde hij niet pakken, hij bleef een foutmelding geven dat er iets mis was met de file. Vervolgens heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en DD-WRT erop gezet. Dat ging prima, maar uiteindelijk lost ook dat niks op. Ik heb een WiFi-verbinding op mijn mobiel, maar data komt er vrijwel niet. Mijn speedtest blijft hangen op 0.02Mbps down, en up doet helemaal niets. Vervolgens kapt de speedtest ermee met de melding "network communication issues".

Ik ga concluderen dat de Netgear kapot is en dat er een nieuwe router moet komen, die ik als AP kan inrichten. (Want volgens mij is een dedicated AP duurder dan een goede WiFi router?)
Mocht iemand nog tips hebben voor een budget onder de €75, dan hoor ik die graag. Ik neig zelf nu naar een D-Link DIR-850L 802.11ac, of voor nog eens twee tientjes minder een DIR-845L 802.11n.

[ Voor 4% gewijzigd door totalatool op 17-08-2015 11:40 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 14:59
Neem dan meteen een echt AP.

Deze bijvoorbeeld: http://tweakers.net/produ...0211-b-g-n-24-ghz-20-dbm/

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 12:56
+1. Bovenstaand sccess point is een topper. Wanneer je meer bereik nodig hebt, kun je voor die twee 10tjes de UAP-LR pakken.

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb eisen aan een AP waar de bovengenoemde suggestie niet aan voldoet: minimaal vier LAN-poorten met 1Gbps, en toch ook liefst 802.11ac.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
totalatool schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:31:
Mocht iemand nog tips hebben voor een budget onder de €75, dan hoor ik die graag.
Deze drie zitten rond die prijs, kunnen worden geconfigureerd als AP en hebben 11ac met DFS:

61 euro - ZyXEL NBG6616 (2x2 11n + 2x2 11ac)
79 euro - AVM FRITZ!WLAN Repeater 1750E (3x3 11n + 3x3 11ac)
80 euro - KPN Arcadyan AP (2x2 11n + 3x3 11ac)
totalatool schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:31:
Ik neig zelf nu naar een D-Link DIR-850L 802.11ac, of voor nog eens twee tientjes minder een DIR-845L 802.11n.
Die hebben geen DFS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Die ZyXEL had ik nog niet gevonden, dat lijkt een goede tip.
Ik vind hem echter niet goedkoper dan €66. Waar zie jij hem voor €61?

Als die Fritz echt een repeater is, dan valt hij voor mij af. Of ik moet een verkeerd (ouderwets?) beeld hebben van repeaters...

[ Voor 33% gewijzigd door totalatool op 17-08-2015 15:11 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
5 euro shoptegoed via http://www.redcoon.nl/vriendenvan
totalatool schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:08:
Als die Fritz echt een repeater is, dan valt hij voor mij af.
Is ondanks de naam ook te gebruiken als (bekabelde) AP.
Pagina: 1