Hosting bedrijf opstarten als minderjarige

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyXZX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:35
Welke punten zouden hieronder niet kloppen?
KVK is niet mogelijk als minderjarige
Klanten zullen een minderjarige niet serieus nemen
Belastingdienst kan geen minderjarige als ZZP'er zien

[ Voor 93% gewijzigd door MightyXZX op 02-11-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik heb weinig ervaringen met het starten van een bedrijf... Maar onderstaande vind ik wel 1 van de belangrijkste dingen bij hosting
indekken tegen risico's
Als mijn website er uit zou knallen (kan altijd gebeuren hé!) dan zou ik direct aan de telefoon hangen.. Hoe gaat dat dan als jij op school zit of het is midden in de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrChillax
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Inderdaad, wanneer je een eigen bedrijf op gaat starten moet je aan veel dingen denken. Ik weet er niet alles van, maar stel er zijn problemen met 1 van je servers dan kun je problemen krijgen met je klanten. Ik had dit online gevonden over een goede SLA:
http://hallo.kvk.nl/hallo...den/f/144069/t/27527.aspx

EDIT:
Kwa financiën moet je dit met een eigen bedrijf allemaal zelf regelen. Je kunt natuurlijk geld proberen te krijgen via crowdfunding, maar daar geven mensen meestal niet veel weg wanneer het geen "goed doel" heeft. Je zou bijvoorbeeld met een bank gaan praten, en vragen of ze iets voor jou kunnen betekenen.

--> Ik denk dat wanneer je een professioneel bedrijf wilt op gaan starten je het beste met iemand kunt gaan praten die hier verstand van heeft. Een forum is natuurlijk altijd handig, maar daar kun je naar mijn mening nooit een volledig antwoord vinden.

[ Voor 45% gewijzigd door MrChillax op 14-08-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Waarom ga je niet gewoon resellen, dan verdien je misschien minder maar heb je ook praktisch geen kosten. Er zijn talloze hosters waarbij dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Er zijn je al vele voor gegaan. Lees de site van de KVK en de belastingdienst door en dan weet je al 80% van wat je moet weten.
In principe kost het helemaal niet zo veel moeite en zolang je geen 24/7 high availabillity sites gaat draaien in je eentje, zal het allemaal wel meevallen.

Wel belangrijk is dat je je plan met je ouders doorspreekt. Zij zijn namelijk (financieel) verantwoordelijk voor je. Gaat er iets gruwelijk mis (claim aan je broek of wat dan ook), zijn zij de klos.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyXZX
R0y. schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:27:
Ik heb weinig ervaringen met het starten van een bedrijf... Maar onderstaande vind ik wel 1 van de belangrijkste dingen bij hosting

[...]

Als mijn website er uit zou knallen (kan altijd gebeuren hé!) dan zou ik direct aan de telefoon hangen.. Hoe gaat dat dan als jij op school zit of het is midden in de nacht?
Een van de dingen waar ik aan zat te denken was een backup server die gemirrored is vanaf de hoofdserver zodat er een zo klein mogelijke kans is dat je website er uit ligt. Eventueel zou je nog in de algemene voorwaarden kunnen vermelden dat je geen 100% uptime garandeert, maar met toevoeging van een backup server de downtime minimaliseert.
Het is zeker belangrijk om een goed plan te hebben als het fout gaat. Je zult sowieso mensen snel moeten helpen. In sommige gevallen kan het ook zijn dat het bedrijf waar je de server afneemt kan zorgen voor downtime. Dan is de vraag wie aansprakelijk is vanuit de klant gezien.
Nogmaals, een goed plan is erg belangrijk. Dit is ook zeker iets waar ik goed over na moet en ga denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:11
Er is over dit onderwerp al voldoende te vinden op het Internet.

Iullig opmerking: Als je dit niet hebt kunnen vinden, begin er dan ook niet aan.
Welke rechtsvorm
Hierover is voldoende te vinden op het Internet.: Eenmanszaak
Hoe regel je de financiën (Geld vragen aan anderen, Crowdfunding?)
Wat denk je nodig te hebben aan vermogen? En waarom? (=> businessplan)
Waar mee beginnen (Alleen webhosting, of ook gelijk andere dingen, denk bv aan gameservers)
Schrijf eens een businessplan. Denk daarbij ook hoe je dit denkt te ondersteunen in je eentje. Wat als je server uitvalt terwijl jij op school zit. Of op vakantie.
Hoe ga je troubleshooten als je OS niet meer boot. Of je server gehacked is.
Het überhaupt starten als minderjarige
Je bent jong.... mijn advies Geniet nu het leven....
Klanten verkrijgen
Verwerk dit eens in een businessplan. Maar stel je zelf eens de vraag, waarom zou ik jouw kiezen? Wat kan jij mij beter bieden dan de grote die er nu al zijn. Er zijn er al 13 in de dozijn hosting bedrijven.
Indekken tegen risico's (Bv in de algemene voorwaarden)
Algemene voorwaarden zijn leuk. Maar die bescherm je niet tegen alles. Hierover is ook voldoende te vinden op Internet.
Bv consumenten recht is bijvoorbeeld heel sterk waar bij jij zwak staat.
Niet betalende klanten, Zeikende klanten, Illegale content/ Gehackte websites.

Eigenlijk maak eerst een een businessplan hoe je denkt dingen te doen. Dan kom je waarschijnlijk al snel tot de conclusie dat je er waarschijnlijk niet aan wilt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyXZX
MrChillax schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:34:
Inderdaad, wanneer je een eigen bedrijf op gaat starten moet je aan veel dingen denken. Ik weet er niet alles van, maar stel er zijn problemen met 1 van je servers dan kun je problemen krijgen met je klanten. Ik had dit online gevonden over een goede SLA:
http://hallo.kvk.nl/hallo...den/f/144069/t/27527.aspx

EDIT:
Kwa financiën moet je dit met een eigen bedrijf allemaal zelf regelen. Je kunt natuurlijk geld proberen te krijgen via crowdfunding, maar daar geven mensen meestal niet veel weg wanneer het geen "goed doel" heeft. Je zou bijvoorbeeld met een bank gaan praten, en vragen of ze iets voor jou kunnen betekenen.

--> Ik denk dat wanneer je een professioneel bedrijf wilt op gaan starten je het beste met iemand kunt gaan praten die hier verstand van heeft. Een forum is natuurlijk altijd handig, maar daar kun je naar mijn mening nooit een volledig antwoord vinden.
Ik zal zeker binnenkort even een bezoek brengen aan het KVK kantoor in de buurt. Hopelijk kunnen zij mij van informatie voorzien. Qua financiën moet ik ook gaan kijken hoe ik het ga doen. En qua server die er uit ligt, ik zou eventueel een backup server kunnen aanschaffen die gemirrored is t.o.v. de hoofdserver zodat je de downtime minimaliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:00

Saven

Administrator

Verzekeren tegen schadeclaims is erg duur. Gewoon strikte AV hanteren
Rolfie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:48:

Algemene voorwaarden zijn leuk. Maar die bescherm je niet tegen alles. Hierover is ook voldoende te vinden op Internet.
Als jij je profileert als zakelijke diensverlener heb je daar al niet meer mee te maken en kun je gerust elke aansprakelijkheid weigeren in je AV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyXZX
Even een paar bij elkaar...
FiXeR.nl schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:35:
Waarom ga je niet gewoon resellen, dan verdien je misschien minder maar heb je ook praktisch geen kosten. Er zijn talloze hosters waarbij dat kan.
Aan reselling heb ik ook gedacht, het is zeker waar dat je minder kosten hebt. Maar als ik meer dingen wil gaan verkopen (denk bv zoals eerder vermeld aan gameservers), zal ik toch een server moeten gaan huren. Reselling is zeker nog iets wat ik kan gaan doen als ik beslis toch geen compleet hosting bedrijfje te beginnen.
Standeman schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:42:
Er zijn je al vele voor gegaan. Lees de site van de KVK en de belastingdienst door en dan weet je al 80% van wat je moet weten.
In principe kost het helemaal niet zo veel moeite en zolang je geen 24/7 high availabillity sites gaat draaien in je eentje, zal het allemaal wel meevallen.

Wel belangrijk is dat je je plan met je ouders doorspreekt. Zij zijn namelijk (financieel) verantwoordelijk voor je. Gaat er iets gruwelijk mis (claim aan je broek of wat dan ook), zijn zij de klos.
Ik heb al met mijn ouders hier over gepraat. Zij denken hier nog over na, maar zullen waarschijnlijk zeggen dat ik niet alles in mijn eentje kan gaan doen. Dit begrijp ik ook. Zoals u zegt, als je een claim krijgt, dan zijn je ouders aansprakelijk. Ik zal ook zeker geen niveau hosting kunnen aanbieden als de grote bedrijven. Je begint klein, en wie weet kan ik ooit mijn kennis zo uitbreiden dat ik groter kan worden.
Rolfie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:48:
Er is over dit onderwerp al voldoende te vinden op het Internet.

Iullig opmerking: Als je dit niet hebt kunnen vinden, begin er dan ook niet aan.

[...]
Hierover is voldoende te vinden op het Internet.: Eenmanszaak

[...]
Wat denk je nodig te hebben aan vermogen? En waarom? (=> businessplan)

[...]
Schrijf eens een businessplan. Denk daarbij ook hoe je dit denkt te ondersteunen in je eentje. Wat als je server uitvalt terwijl jij op school zit. Of op vakantie.
Hoe ga je troubleshooten als je OS niet meer boot. Of je server gehacked is.

[...]
Je bent jong.... mijn advies Geniet nu het leven....

[...]
Verwerk dit eens in een businessplan. Maar stel je zelf eens de vraag, waarom zou ik jouw kiezen? Wat kan jij mij beter bieden dan de grote die er nu al zijn. Er zijn er al 13 in de dozijn hosting bedrijven.

[...]

Eigenlijk maak eerst een een businessplan hoe je denkt dingen te doen. Dan kom je waarschijnlijk al snel tot de conclusie dat je er waarschijnlijk niet aan wilt binnen.
Ik zal ook zeker een businessplan gaan maken. Een bedrijf opstarten kan natuurlijk ook niet zomaar. De reden dat ik hier op het forum een topic heb geplaatst is dat hier veel mensen op surfen die veel kennis hebben van ICT. Ik heb ook al op internet gezocht, en ben van plan om binnenkort naar de KVK te gaan om informatie te verkrijgen. Het belangrijkste is een goed plan hebben, en deze dan ook goed uitvoeren. Daar zal ook de nodige tijd in gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:00

Saven

Administrator

Ik zou overigens ook gewoon met VPSjes beginnen, de klanten die je gaat hosten gaan toch niet de grootste zijn denk ik zomaar ;) Voor 25 euro heb je al een managed vps waar je wel flink wat sites op kan hosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:07
Ik heb zelf wel het idee dat de hosting-markt aardig verzadigd is. De prijzen en marges zijn al behoorlijk laag.
Je hebt misschien wel een paar unique selling points. Je bent minderjarig en schoolgaande. Misschien kan je je ook zo in de markt profileren? En daar ook je SLA op baseren? Ik zou het persoonlijk wel lachen vinden om een site bij een jongen te hosten die wil leren hoe je een bedrijf moet opstarten, en die je alleen buiten schooltijd kan bereiken. Uiteraard wil ik dan ook niet de hoofdprijs betalen en ook niet een site hosten die mission-critical is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyXZX
Saven schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:06:
Ik zou overigens ook gewoon met VPSjes beginnen, de klanten die je gaat hosten gaan toch niet de grootste zijn denk ik zomaar ;) Voor 25 euro heb je al een managed vps waar je wel flink wat sites op kan hosten
Dit was ook mijn idee. Het is zonde veel geld uit te geven aan een dedicated server, veel rekenkracht zul je niet nodig hebben aan het begin. En, als je een dedicated server heb zul je die paar klanten die je aan het begin hebt veel moeten laten betalen als je geen verlies wilt draaien. En daar win je nou niet bepaald klanten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
djorno10 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:45:
[...]

Een van de dingen waar ik aan zat te denken was een backup server die gemirrored is vanaf de hoofdserver zodat er een zo klein mogelijke kans is dat je website er uit ligt. Eventueel zou je nog in de algemene voorwaarden kunnen vermelden dat je geen 100% uptime garandeert, maar met toevoeging van een backup server de downtime minimaliseert.
Het is zeker belangrijk om een goed plan te hebben als het fout gaat. Je zult sowieso mensen snel moeten helpen In sommige gevallen kan het ook zijn dat het bedrijf waar je de server afneemt kan zorgen voor downtime. Dan is de vraag wie aansprakelijk is vanuit de klant gezien..n.
Nogmaals, een goed plan is erg belangrijk. Dit is ook zeker iets waar ik goed over na moet en ga denken.
Dat boeit die klant niet wie de schuldige is. Ze betalen jou dus jij bent het aanspreekpunt. Te veel gezeur en ze gaan naar de volgende!

Nu zie ik misschien beren op de weg... maar daar moet je gewoon omheen die moet je gewoon dood rijden! Veel succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Saven schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:50:
Als jij je profileert als zakelijke diensverlener heb je daar al niet meer mee te maken en kun je gerust elke aansprakelijkheid weigeren in je AV
Klinkt gemakkelijker als het is. Als jij een advocaten kantoor tegenover je hebt staan.
Gelijk hebben, krijgen en houden zijn hierin verschillende punten. Die je veel geld en tijd kunnen kosten.
Waarbij jij iets doet, waar de klant het niet mee eens is. Ook weer een discussie kan over ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:48
Je kunt informatie vinden op webhostingtalk.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 23:27

BoGu5

hmmmz

En je kunt de financiën klein en overzichtelijk houden. Geld van externe partijen zou ik zeker in het begin even helemaal buiten beschouwing laten. Geen schuldeisers betekent ook dat je zelf het tempo in de hand houdt.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:54
Een tip zorg ervoor dat jij minimaal risico heb. En ga resellen. Minimale risico's. Maximaal profiteren. VPS is leuker maar dan ben jij verantwoordelijk voor alles. Of je moet een managed vps nemen. Maar die zijn best duur :)

En een tip :) zeg nee tegen alle verkopers die je van alles willen aanbieden. Alleen iets nemen als jij iets nodig heb.

[ Voor 21% gewijzigd door stftweaker op 14-08-2015 11:31 ]

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
zjeeraar84 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:10:
Ik heb zelf wel het idee dat de hosting-markt aardig verzadigd is. De prijzen en marges zijn al behoorlijk laag.
Je hebt misschien wel een paar unique selling points. Je bent minderjarig en schoolgaande. Misschien kan je je ook zo in de markt profileren? En daar ook je SLA op baseren? Ik zou het persoonlijk wel lachen vinden om een site bij een jongen te hosten die wil leren hoe je een bedrijf moet opstarten, en die je alleen buiten schooltijd kan bereiken. Uiteraard wil ik dan ook niet de hoofdprijs betalen en ook niet een site hosten die mission-critical is ;)
Dit. ^
En resellen lijkt me mooi om mee te beginnen. Als je eenmaal wat verder in je opleiding zit (lees: ouder, meer ervaring, etc) kan je altijd nog besluiten zelf te hosten. Als je me een DM stuurt wil ik thuis wel even zoeken naar een opzet voor een bedrijfsplan. Heb een half jaar zelfstandig ondernemen gevolgd als onderdeel v/d studie. Als het goed is heb ik daarvan nog wel wat spullen van liggen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 12:46
Saven schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:50:
Verzekeren tegen schadeclaims is erg duur. Gewoon strikte AV hanteren

[...]

Simpelweg nee. Algemene Voorwaarden kunnen je niet vrijwaren van wettelijke aansprakelijkheid. Ook kunnen onderdelen van je AV nietig verklaard worden indien ze 'onredelijk bezwarend' (kortgezegd, oneerlijk) zijn.

Daarnaast zijn algemene voorwaarden alleen geldig als aanemelijk gemaakt kan worden dat de klant accoord is gegaan met die algemene voorwaarden.

Hoewel ik vermoed dat het in dit geval onwaarschijnlijk is dat er snel grote schadeclaims komen is er zeker geen garantie dat TS zich met een aantal bedingen in zijn/haar algemene voorwaarden kan beschermen tegen alle mogelijke schade-claims. Een rechtsbijstandsverzekering lijkt mij daarom geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
djorno10 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:49:
En qua server die er uit ligt, ik zou eventueel een backup server kunnen aanschaffen die gemirrored is t.o.v. de hoofdserver zodat je de downtime minimaliseert.
Heb je ook de kennis om dit allemaal in te richten en te onderhouden? Een website maken is iets anders dan een server onderhouden.
Daarbij een mirror is geen backup.....

Bv een hacker wist of past de code aan van alle websites. En hij mirrored deze netjes naar je backup server toe.

En nu is in eens mijn website gehacked of wordt voor malware hosting misbruikt, of bied een zero day exploit aan.

Wie denk ik dat ik dan aansprakelijk stel?

Ik gun je je bedrijf van harte, maar de markt is overbelast met dit soort bedrijfjes die even vanuit een zolderkamer gestart worden. Neem een reseller abonnement, en gebruik het voor de paar websites die je nu host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyXZX
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik zal er nog eens goed over gaan nadenken. Ik ben blij dat jullie mij wilden helpen. Ik ga eerst alles goed uitzoeken, informatie opzoeken en nadenken. Als jullie nog verdere informatie hebben, graag.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Ik had deze ambitie ook toen ik 16 was, het leek allemaal zo makkelijk. Nooit gedaan. Achteraf is dat misschien maar goed, nu ik een jaar als IT beheerder werk is wel duidelijk geworden dat het verdomde veel werk is in je eentje.

Wat doe je bijvoorbeeld als een klant niet betaald?
Een goede SLA opstellen is iets anders als een website bouwen.
Verkopen, bouwen, onderhouden, back-ups. Hoe ga je dit allemaal doen in combinatie met school?

Als alles goed gaat en je server draait lukt dat wel, maar er moet onderhoud op uitgevoerd worden, je zal af en toe je back-up moeten testen, je klant contact onderhouden. Wat als je website offline gaat en jij zit in de les? Als ik een website host verwacht ik op zijn minst een antwoord als ik bel, ook als je 16 bent.

Wat doe je als je op vakantie gaat? Hopen dat het drie weken goed gaat.

Er zijn gewoon zo veel dingen waar je over na moet denken en doen. Dat is gewoon verdomd lastig naast school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 20:24
Waarom ga je die site gewoon ontwikkelen en hosten bij een 3rd party? En als je meer klanten hebt krijg je vanzelf ook meer hosting korting of kun je een groter reseller pakket nemen.
Ik zou voor 1 klant in deze echt geen bedrijf opzetten. Je kunt hem gewoon prive factureren, dat is dan inclusief btw en die moet je gewoon aangeven als neveninkomsten bij je belastingaangifte prive. En als je niet boven je grensbedrag uitkomt qua neven inkomen (zie site belasting) dan ben je eigenlijk al snel klaar.
Scheelt een hoop administratie en kvk werk (spreek uit ervaring).

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Ik zou het sowieso gewoon doen! Maar ga wel voor simpele klanten. De autoboer, bakker, kaasboer op de hoek. Die zitten er niet zo mee als die site een keertje plat gaat. Ga niet voor bedrijven die echt wat van je verwachten.

Je kan het gewoon bij een simpele VPS houden. Daar kan je al snel 100 sites op draaien van de om-de-hoek-boer. Als er iets fout gaat zijn die ook niet zo moeilijk.

Laat ze zelf een account aanmaken bij een domeinenboer, en hun rekeningnummer daar instellen. Vervolgens geven ze jou de inloggegevens, en jij stelt de DNS in op jou server. Mochten ze dan niet betalen / failliet gaan of weet ik veel wat, heb jij daar geen kosten aan (alleen je server, maar die kan je er met 2/3 klanten al wel uit hebben).

Je kunt dit ook gewoon als freelancer doen, en opgeven als overige inkomsten. Dat zou ik in het begin gewoon doen, zo ben ik ook begonnen. Als je dan een foutje maakt ben je gewoon een privé persoon, die kunnen ze een stuk moeilijker aansprakelijk stellen dan een zakelijk persoon.

Mocht je toch echt een bedrijf opstarten: daar zullen je ouder(s)/verzorgers mee akkoord moeten gaan en voor moeten tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 09:18
Doorzetten, gewoon doen. Krijg je geen spijt van, leer je veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 16:57
Wat Thinclient zegt, laat je niet ontmoedigen. Teken een goed bedrijfsplan uit met een realistische risicoanalyse. Bij het zoeken naar een stage of baan kom je al snel op de betere plekken terecht door te laten zien dat je al ervaring hebt in het vak(gebied).

Je hebt het over het hosten van websites op een vps, wat om de kosten te drukken geen slecht plan is. Echter zijn, zoals al aangegeven, de marges op hosting flinterdun. Onderhoud aan de server zal je dus ook op moeten nemen in het bedrag wat je doorrekent aan de klant.

Bij mijn vorige werkgever was er sprake van een mirror tussen 2 serverparken, en ook nog een backup van alle gegevens per 48u. Als ik je goed begrijp wil je een mirror opzetten, maar dit is voor de kaasboer/schoonmaker/etc niet relevant aangezien zij geen 100% uptime vereisen (niet missiekritiek). Belangrijker is dat er een goede backup klaarstaat op het moment dat het misgaat. Dat gaat vroeg of laat gebeuren, hoe erg het op dat moment is hangt af van jouw voorbereiding. Stel duidelijk op in je SLA binnen welke termijn alles weer online moet zijn en tussen welke tijden je werkt en bereikbaar bent.

Er wordt vakantie geschreeuwd, maar er zijn meer eenmansbedrijven die ook op vakantie gaan en daarbij beperkt bereikbaar zijn. Mocht het voorkomen dan zou je altijd binnen die periodes een vriend/kennis of als uiterste een ander bedrijf in kunnen huren om tijdens die periode de zakelijke mail en server status in de gaten te houden. Gaat de boel dan plat dan kunnen ze jou bellen, of het zelf oplossen afhankelijk van waar het probleem zit :).

Ik hoop dat je het doorzet, puur voor de ervaring. Denk alles goed uit en probeer scenarios op te stellen (hackers/server downtime/onderhoud/etc) waarvoor je een plan uittekent.

Veel succes!

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik lees hier en daar dat het niet erg is dat de website van "de bakker om de hoek" er een tijdje uit ligt. Dat komt nogal denigrerend over ten aanzien van die kleinere ondernemer, plus dat die absoluut niet blij gaat zijn als zijn site niet beschikbaar is met omzet verlies als gevolg....

Hanteer dus het motto "wie het kleine niet eert is het grote niet weert" alsjeblieft, ook Albert Heijn is ooit klein begonnen. Want als je nu die kleine klant al niet goed bedient gaat die bij een eventuele uitbreiding (met een grotere site) niet bij jou blijven.

En dan heb ik het nog niet eens over mond op mond reclame waar je het in het begin van zal moeten hebben. Als die negatief is...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 20:39
[quote]bvk schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:36:
Ik lees hier en daar dat het niet erg is dat de website van "de bakker om de hoek" er een tijdje uit ligt. Dat komt nogal denigrerend over ten aanzien van die kleinere ondernemer, plus dat die absoluut niet blij gaat zijn als zijn site niet beschikbaar is met omzet verlies als gevolg....

Hanteer dus het motto "wie het kleine niet eert is het grote niet weert" alsjeblieft, ook Albert Heijn is ooit klein begonnen. Want als je nu die kleine klant al niet goed bedient gaat die bij een eventuele uitbreiding (met een grotere site) niet bij jou blijven.

En dan heb ik het nog niet eens over mond op mond reclame waar je het in het begin van zal moeten hebben. Als die negatief is...
[/quote

Inderdaad, en iedere klant is er één,
De hostingbranche is ook geen gemakkelijke branche denk ik zo, er zijn zoveel aanbieders en voor 20 euro kun je al heel ver komen per jaar.

Het is net zoals de Telecom markt, die begint ook langzamerhand uitgeput te worden. Ze kunnen op een gegeven moment niet goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 16:57
Ik denk dat er verkeerd geïnterpreteerd wordt wat wordt bedoeld met 'het is niet erg'. Natuurlijk is het niet de bedoeling om een site uit de lucht te halen/laten voor welke periode dan ook.

Ik persoonlijk doelde er op dat kleine ondernemers die een website alleen maar hebben als contactpagina met een telefoonnummer en/of email er minder last van ondervinden als de server 12-XX uur plat ligt dan een webshop die afhankelijk is van de site voor het verkrijgen van orders. Een mirror zoals je zelf al voorstelt is daarvoor een oplossing, maar je snijdt jezelf erg in de vingers door de kosten van je hosting te verdubbelen (er vanuit gaande dat je 2 vpss kan vinden op 2 locaties voor dezelfde prijs).

Je hebt al een webhost met uitsluitend email support voor 2,50 per maand. Jij moet daar tussen een positie zien te vinden waarin je kan concurreren, aangezien je dat op bereikbaarheid lastig voor elkaar gaat krijgen (school en andere verplichtingen) moet je voorsprong zien te behalen op een ander gebied. Heb voor jezelf goed in beeld wat je uitgaven zijn en wat je jezelf wil kunnen uitkeren om het als succes te beschouwen.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Aangezien je nog op school zit ga je niet kunnen voldoen aan het urencriterium van de Belastingdienst om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek. En omdat je minderjarig bent zul je handlichting moeten vragen om je eigen bedrijf te starten.

Allemaal zaken die te overzien zijn maar waarvoor je het beste eerst een businessplan kan opstellen en je kan laten adviseren. Technisch is het niet heel moeilijk om hostingbedrijfje te beginnen, administratief wel. Zakelijke klanten betalen vaak pas na 60 dagen bijvoorbeeld en geven geen incasso's af, om maar wat te noemen.

Onder een whitelabel reseller worden van een goede hoster is daarom best een goed advies. Je hebt dan al een stukje administratieve dienstverlening die je niet zelf hoeft uit te vinden. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10 16:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nibble schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:04:
Waarom ga je die site gewoon ontwikkelen en hosten bij een 3rd party? En als je meer klanten hebt krijg je vanzelf ook meer hosting korting of kun je een groter reseller pakket nemen.
Ik zou voor 1 klant in deze echt geen bedrijf opzetten. Je kunt hem gewoon prive factureren, dat is dan inclusief btw en die moet je gewoon aangeven als neveninkomsten bij je belastingaangifte prive. En als je niet boven je grensbedrag uitkomt qua neven inkomen (zie site belasting) dan ben je eigenlijk al snel klaar.
Scheelt een hoop administratie en kvk werk (spreek uit ervaring).
Als 15 jarige mag je onbeperkt bijverdienen, als 16 jarige mag je maximaal X per kwartaal verdienen voordat je ouders geen Kindergeld meer krijgen. Ik heb zelf ook meerdere inkomsten, als 16 jarige, en ik heb nooit iets hoeven aangeven/inkomensbelasting betalen of wat dan ook.

Het is alleen een probleem dat je je moet realiseren hoeveel werk iets als dit gaat zijn, het is niet het aanbieden van hostingpakketten zelf, maar de rand-bezigheden die je op een gegeven moment gaan irriteren omdat het al de zoveelste keer is dat die man van Jantje B.V. belt om het een of ander.

Ikzelf heb nu meermaals ervaren dat mensen om advies gaan vragen, het uiteindelijk tot aanschaffen komt en dat men daarna nog steeds ieder PEBCAK aan je gaan vermelden als "niet hun schuld zijnde" waarna je weer uren verder bent omdat iemand niet weet hoe hij een internetpagina moet printen. Zeggen dat je niet gaat helpen doe je (ik) niet omdat het familie, bekenden of vrienden zijn, maar uiteindelijk is het wel jou vrije tijd als tiener die ervandoor gaat. Dit is precies de reden waarom ik vrijwel nooit PC's bouw voor mensen die ik niet zo goed ken, het kost mij gewoon bakken met tijd en levert niks op...

Daarnaast heb je een schoolplicht, en vind ik persoonlijk dat school vaak voor gaat (ondanks dat ik zelf ook je leeftijd heb). School lijkt niet zo belangrijk, maar het is wel hetgeen waarmee je later je baan gaat krijgen of niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-10 18:06

DjVe

Hatsaflats!

Als je ene klein bedrijfje start heb je grote kans dat je de komende jaren nog onder de Klein Ondernemerschap Regel valt. Je hoeft dan dus geen BTW aangiftes te doen en daarmee is je administratie een stuk makkelijker.

Maak wel een risico inventarisatie en stel desnoods bij afname van een product/dienst wel een contactje op. Daarnaast gewoon lekker doorgaan en leren van alles wat je tegen komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En niet vergeten: zorgen dat je Linux op je duimpje kent. Bij een server op afstand gaan een paar standaard commando's niet meer werken vermoed ik. En voor het minste of geringste een datacentrum in om even op het restknopje van je server te drukken is ook geen pretje lijkt mij.
Pagina: 1