[BE] Oldtimer importeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 12:46

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
heren/dames tweakers,

ik ben momenteel aan het overwegen om een oldtimer te restaureren (je hebt zo van die momenten :) ) en tijdens mijn zoektocht ook eens naar het buitenland wezen kijken.

Al op internet rond gezocht maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden, vandaar dat ik jullie hulp/tips vraag:

- Het wordt een oldtimer van binnen een EU lidstaat
- Oldtimer is niet rijklaar (denk aan roestbak, kapotte motor etc....)
- Afhalen zal dus met aanhanger oid gebeuren.

Dien ik deze dan ook meteen aan te melden bij de douance, in te schrijven en te laten keuren (APK in NL)?

Keuren lijkt me al niet nodig vermits de wagen in zijn geheel niet rijd, maar voor inschrijvingsbewijs DACHT ik moet hij eerst gekeurd worden, maar zonder inschrijvingsbewijs kan ik niet aantonen dat deze wagen van mij is.

Iemand ervaring met het "importeren" van oude wrakken en de administratie hierrond?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:28
wil je hem nou naar NL importeren of BE?
je titel zegt BE en je hebt over APK in NL?

afijn, voor import naar nederland;
afhankelijk van waar die vandaan komt moet je hem in het land van kopen op je naam laten zetten, in sommige landen hoeft dit niet en kan je zo met de papieren erbij wegrijden.
vervolgens maak je een afspraak bij het RDW om een NL kenteken te krijgen, hiervoor volg je gewoon de stappen op de site.
als je dit gedaan hebt krijg je de papieren thuis en eventueel het te betalen bedrag aan invoerkosten e.d, hierna direct schorsen, anders krijg je een boete omdat je geen APK hebt.
als je hem vervolgens APK klaar hebt laat je hem keuren en kan je ermee op de weg rijden (nadat je hem uit de schorsing hebt gehaald en verzekerd.)

voor import naar BE; ik heb geen idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:22
Kleine aanvulling, oldtimer ouder dan 50 jaar heeft vrijstelling van APK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Denniz0229 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:05:
wil je hem nou naar NL importeren of BE?
je titel zegt BE en je hebt over APK in NL?

afijn, voor import naar nederland;
afhankelijk van waar die vandaan komt moet je hem in het land van kopen op je naam laten zetten, in sommige landen hoeft dit niet en kan je zo met de papieren erbij wegrijden.
vervolgens maak je een afspraak bij het RDW om een NL kenteken te krijgen, hiervoor volg je gewoon de stappen op de site.
als je dit gedaan hebt krijg je de papieren thuis en eventueel het te betalen bedrag aan invoerkosten e.d, hierna direct schorsen, anders krijg je een boete omdat je geen APK hebt.
als je hem vervolgens APK klaar hebt laat je hem keuren en kan je ermee op de weg rijden (nadat je hem uit de schorsing hebt gehaald en verzekerd.)

voor import naar BE; ik heb geen idee :+
Mijn excuses, het is dus importeren naar NL en weet niet of jullie de term "Keuring" kennen, vandaar de referentie naar APK :)

dus: *insert random EU lidstaat* --> België
Het gaat hier dus over een wagen die niet meer kan rijden, hopelijk wel in de toekomst, vandaar de vraag of je op het moment van importeren (dus niet rijklaar) langs de douane moet gaan, kentekens aanvragen, Keuring doorlopen (wat sowieso afgekeurd zal worden vermits niet gerestaureerd :) )

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
PROnline schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:07:
Kleine aanvulling, oldtimer ouder dan 50 jaar heeft vrijstelling van APK
Op dit moment is mijn oog gevallen op een Simca aronde van 1954, maar het gaat dus over België :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Nja, je "moet" niks natuurlijk, een auto kan jarenlang in "niemandsland" blijven zolang ie op privéterrein gestald is en niet op de openbare weg komt. Dan kan je 't ding op je gemak restaureren
(en hoef je geen rekening te houden met schorsen van 't kenteken, weet ook niet precies hoe dat in BE zit..)

Aan de andere kant, gewoon direct op papier laten importeren en daarna weer schorsen, dan kom je niet later voor verrassingen te staan (als je iets van papieren blijkt te missen en de vorige eigenaar niet meer te bereiken is, dat soort dingen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor BE platen, de platen gewoon bij een div punt afleveren in de brievenbus (staat een speciale brievenbus voor) of opsturen naar div. Dan word de plaat geschrapt en krijgt de eigenaar er een retour van.
dj_vibri schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:50:
[...]

Mijn excuses, het is dus importeren naar NL en weet niet of jullie de term "Keuring" kennen, vandaar de referentie naar APK :)

Het gaat hier dus over een wagen die niet meer kan rijden, hopelijk wel in de toekomst, vandaar de vraag of je op het moment van importeren (dus niet rijklaar) langs de douane moet gaan, kentekens aanvragen, Keuring doorlopen (wat sowieso afgekeurd zal worden vermits niet gerestaureerd :) )
Wat wil je nu van BE naar NL of van NL naar BE :?

Eenmaal in BE doe je al je werk en ga je via de douane en dan moet ie soms "gehomologeerd" worden (bv ombouw naar camper/lichte vracht) of je gaat naar een garagist en vraag of dat ie met z-plaat naar keuring wil gaan.

In ieder geval altijd langs douane gaan als je die wilt inschrijven (kost je een paar Euro aan stempels en papier werk).

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 23-08-2015 21:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
[...]

Come again? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:53

OgWok

U.N.C.L.E.

Is er echt niets te vinden bij de Belgische Douane en de dienst die zich bezighoudt met kentekens, of de overheids site .BE?

Dan zou ik deze eindbaas een pissige mail sturen.... ;)

Afbeeldingslocatie: http://deredactie.be/polopoly_fs/1.2105209!image/1601496634.jpg_gen/derivatives/landscape670/1601496634.jpg

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hij is blijkbaar van Leuven dus van EU lidstaat >>>>> BE

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26

mr_petit

opperprutser

Ik zou zelf eerst een kenteken proberen te regelen voordat je er geld in gaat stoppen.
Sterker nog: je zou kunnen onderhandelen dat je 'm alleen aanschaft als hij het RDW vooronderzoek goed doorstaat.

Mijn vader heeft het zelf gehad met een oude motorfiets, waar ergens onder een bepaald chassisnummer een deel van een ander nummer stond. Resultaat: geen nieuw kenteken en het oude (engelse) kenteken vernietigd. Dan is je oldtimer dus opeens schroot. Terug kan dan namelijk ook niet meer want het oude kentekenbewijs wordt ook vernietigd! dat moet je afgeven voordat ze keuren en dat krijg je niet terug!

Met een voertuig van decennia oud, is de kans groot dat er op bepaalde plekken nieuwe chassisnummers zijn geslagen doordat delen van andere auto's gebruikt kunnen zijn.

Ze controleren natuurlijk vanwege het 'omkatten', maar bij oud spul is dat vaak nauwelijks het geval (bij het frame van m'n vaders motorfiets was er dus een keer een nieuw balhoofd in gezet. Het motornummer klopte namelijk wel met het kentekenbewijs (dat is iets wat ze in engeland namelijk wel registreren in tegenstelling tot nederland), maar daar hadden de ambtenaren van de RDW weinig boodschap aan. Het was namelijk regeltjesdag die dag....

Je wilt dus zo snel mogelijk je kenteken hebben voordat je echte kosten en moeite erin gaat steken. Dat kan anders namelijk voor niets zijn....

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 23-08-2015 21:33 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
In 1 post van jou:
[...]
Mijn excuses, het is dus importeren naar NL
[...]
[...]
Tip: maak nu in een keer duidelijk waar je naartoe je gaat importeren. Dan houden wij op met over RDW praten, of we gaan erover door ;)

(en: edit je eerdere posts, zodat mensen die niet alles lezen ook weten waar het over gaat)

[ Voor 11% gewijzigd door Kuhlie op 23-08-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Heb vaak auto's geimporteerd en zelf naar huis gereden, vergeet niet BPM ontheffing aan te vragen. Mag je 2 weken binnen NL op buitenlands kenteken rijden als NLer zijnde.
Pagina: 1