Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvalentino
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-04-2023
ik ben voor het eerst een PC aan het bouwen, maar ik ben bang dat ik te weinig koeling ga krijgen.

heb alle bestaande componenten uit mijn vorige PC gehaald, om vervolgens alles te gaan vervangen met de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,-€ 181,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1Club 3D Radeon R9 270 royalQueen€ 147,-€ 147,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master SickleFlow 120 Red LED 120mm, 120mm€ 7,07€ 7,07
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,50€ 44,50
1Sharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W€ 54,95€ 54,95
1Adata Premier Pro SP900 128GB€ 56,49€ 56,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,91

Nu heb ik ook een nieuwe Fan besteld:

Cooler Master SickleFlow 120 Red LED 120mm, 120mm

alleen is deze te groot, en ben ik van plan om deze in het zijpaneel te monteren, ook al zit er (nog) geen bevestiging mogelijkheid. Is dit verstandig?
om vervolgens boven in het paneel een aantal gaatjes van +- 1 a 2mm te boren om de warme lucht goed uit de behuizing te laten stromen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mvalentino op 14-08-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_O
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-01 10:53
Als ik het goed begrijp ga je dus je huidige behuizing gebruiken voor deze nieuwe build?

Om ook maar iets te kunnen zeggen over de koelcapaciteit is het wel handig om dan te vermelden om wat voor behuizing het gaat, hoeveel openingen er zijn voor ventilatoren(en of er al ventilatoren in zitten), en waar ze zitten :)

Meestal is het namelijk voldoende om ventilatoren te plaatsen op de plekken waar dat mogelijk is

[ Voor 4% gewijzigd door Remco_O op 14-08-2015 09:03 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvalentino
Remco_O schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:02:
Als ik het goed begrijp ga je dus je huidige behuizing gebruiken voor deze nieuwe build?

Om ook maar iets te kunnen zeggen over de koelcapaciteit is het wel handig om dan te vermelden om wat voor behuizing het gaat, hoeveel openingen er zijn voor ventilatoren(en of er al ventilatoren in zitten), en waar ze zitten :)

Meestal is het namelijk voldoende om ventilatoren te plaatsen op de plekken waar dat mogelijk is
Type kan ik zo niet zeggen omdat ik nu op mijn werk ben,

Heb wel een foto van de binnenkant, waarbij ik aangeef waar ik van plan ben op ze te monteren.
https://scontent.xx.fbcdn...4205822152936929813_o.jpg

Bij punt 1 komt de oude ventilator.
Bij punt 2 wil ik de nieuwe 120mm ventilator plaatsen.
En dan vervolgens boven in het paneel over de hele lengte gaatjes boren.

[ Voor 5% gewijzigd door Mvalentino op 14-08-2015 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Waarom kijk je het niet gewoon eerst even aan? Ik bedoel ik het is mischien een leuk hobby project maar je hebt zo door of je meer fans nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvalentino
Morocius schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:30:
Waarom kijk je het niet gewoon eerst even aan? Ik bedoel ik het is mischien een leuk hobby project maar je hebt zo door of je meer fans nodig hebt.
Is teveel ventilatie ook niet goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Nouja ik weet niet wat ik mij voor moet stellen bij "En dan vervolgens boven in het paneel over de hele lengte gaatjes boren." maar mijn inziens wil je dat de lucht een bepaalde route door je kast heen trekt.
Dan zou ik niet zomaar extra ventilatie gaten gaan maken waar alleen maar meer stof doorheen kan.

Bovendien is het een 4460 die ga je toch niet overklokken en een 270 met een tdp van ~150w. Ik vermoed dat het allemaal wel mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_O
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-01 10:53
Mvalentino schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:32:
[...]

Is teveel ventilatie ook niet goed dan?
"te veel" ventilatie bestaat niet, te veel ventilatoren kan een probleem opleveren

Ik vermoed dat bij punt 1 een ventilator komt die naar buiten blaast, dus lucht uit je kast zuigt. Als je dan bij punt 2 lucht naar binnen blaast vanaf de zijkant kun je rare stromings patronen krijgen en plekken met stilstaande lucht. Als je daar net een heet element hebt zitten wordt dat dus niet gekoeld en dus warmer dan normaal.

Zoals Morocius al zei, kijk het eerst ff aan, controleer de temperaturen van je systeem onder idle en load en besluit dan wat je verder doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvalentino
Remco_O schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:46:
[...]

"te veel" ventilatie bestaat niet, te veel ventilatoren kan een probleem opleveren

Ik vermoed dat bij punt 1 een ventilator komt die naar buiten blaast, dus lucht uit je kast zuigt. Als je dan bij punt 2 lucht naar binnen blaast vanaf de zijkant kun je rare stromings patronen krijgen en plekken met stilstaande lucht. Als je daar net een heet element hebt zitten wordt dat dus niet gekoeld en dus warmer dan normaal.

Zoals Morocius al zei, kijk het eerst ff aan, controleer de temperaturen van je systeem onder idle en load en besluit dan wat je verder doet
ik had in gedachten bij punt 1 en 2 lucht inlaat en boven lucht uitlaat zodat de warme lucht verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:05
Zit er in de voorkant van je behuizing een plek voor een koeler? Dan hier er 1 in zetten die lucht je kast in trekt. Zit er geen plek voor, dan niets doen, daar zitten plekken om koele lucht naar binnen te laten trekken door de fan achter.
De plek aan de achterkant zet je er eentje die de lucht er uit trekt.

Luchtstroom is altijd van voor naar achter. De koele lucht zit het meeste voor, dan kan de warme lucht er via de kortste route ook weer uit. De warme componenten zitten achter. Daarnaast trekt de ventilator van je voeding ook de warme lucht uit je behuizing en gooit dit er achter uit.
Je grafische kaart gooit ook de warme lucht aan de achterkant er uit. Dan zou je die met een koeler aan de achterkant die naar binnen blaast deze lucht weer in je kast blazen.

[ Voor 23% gewijzigd door Arunia op 14-08-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Dit lijkt mij een redelijk standaard HP desktop kast, bij punt 1 lijkt het dan ook mogelijk te zijn een 80mm fan te plaatsen. Ik zou zeggen, meet de bevestigingspunten bij punt 1 even op, als dat 80mm is zou ik gewoon daar een fan plaatsen. Zoals Arunia zegt, aan de voorkant is waarschijnlijk ook wel plek voor een koeler (normaal gesproken wel tenminste), zet daar ook een 80mm in als dat mogelijk is en je hebt de airflow precies zoals je hem hebben wil. Koele lucht aanzuigen aan de voorkant, die wordt door de CPU en videokaart gebruikt, en de opgewarmde lucht wordt er aan de achterkant weer uitgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvalentino
Arunia schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:07:
Zit er in de voorkant van je behuizing een plek voor een koeler? Dan hier er 1 in zetten die lucht je kast in trekt. Zit er geen plek voor, dan niets doen, daar zitten plekken om koele lucht naar binnen te laten trekken door de fan achter.
De plek aan de achterkant zet je er eentje die de lucht er uit trekt.

Luchtstroom is altijd van voor naar achter. De koele lucht zit het meeste voor, dan kan de warme lucht er via de kortste route ook weer uit. De warme componenten zitten achter. Daarnaast trekt de ventilator van je voeding ook de warme lucht uit je behuizing en gooit dit er achter uit.
Je grafische kaart gooit ook de warme lucht aan de achterkant er uit. Dan zou je die met een koeler aan de achterkant die naar binnen blaast deze lucht weer in je kast blazen.
Nee aan de voorkant zit helaas niks, in het demontabele zijpaneel zitten 2 roosters waar waarschijnlijk de verse lucht instroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvalentino
Bedankt voor deze informatie allen.

Na jullie tips ga ik de vorige fan weer monteren, en wanneer ik problemen ga krijgen een nieuwe fan aanschaffen met een hoger toerental(meer luchtverplaatsing).

Dit lijkt me dan de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:05
De twee gaten aan de zijkant zijn idd voor de toestroom, maar daar plaats je ventilatoren voor als je grafische kaart toch te warm wordt of voor je processor. (ligt aan de hoogte van die gaten.)

Kijk het gewoon aan. De 270 is geen warmte monster. Een 290x daarentegen wel (uit eigen ervaring).

Hoger toerental hoeft niet altijd meer luchtverplaatsing in te houden. Als je moederbord de ventilator kan besturen, kun je beter kijken naar goede ventilatoren die bij weinig geluid meer verplaatsen.
Pagina: 1