4790K Ruilen voor 6700K

Pagina: 1
Acties:

• jdegroen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-08-2022
Goedemorgen Tweakers,

Na weken van lezen en vergelijken heb ik vorige week, net voor de lancering van skylake het volgende systeem aangeschaft. Door wat leverings problemen zijn deze spullen deze week pas geleverd.
Nu werd me de laatste dagen duidelijk dat ik wellicht net iets te vroeg ben geweest met het aanschaffen van mijn systeem. Aangezien skylake een stukje sneller is, en misschien wat meer gericht is op de toekomst? Mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk, aangezien de processor, moederbord en geheugen nog in de verpakking zit: de 4790k alsnog ruilen voor een 6700K systeem of meer dan tevreden zijn met het gekochte systeem, en de extra (toch al snel 100!) euro uitgeven aan een mooi beeldscherm/videokaart etc.?

Ben erg benieuwd naar de reacties, alles is welkom:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 352,50€ 352,50
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 63,-€ 63,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 83,90€ 83,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,25€ 12,25
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Crucial BX100 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 903,40

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil eigenlijk van alles doen, gamen, videobewerken, fotos. Ik weet dat hiervoor een i5 ook volstaat, en de verschillen klein kunnen zijn. Ik vind het gewoon heerlijk een snelle pc te hebben vandaar gekozen voor de i7. Voor het echte gamewerk is natuurlijk nog een videokaart nodige, deze schaf ik later aan!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een prijs, het moet gewoon een goed systeem zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, randapparatuur kijk ik later naar, voor nu gaat het om de pc zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16GB werkgeheugen, i7, 500GB SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een zuinig systeem is altijd fijn, al mag het niet/ of nauwelijks ten koste gaan van de prestaties.

Ga je overklokken?
Nee, geen interesse om over te klokken.

Ik hoor graag jullie mening!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik ben van mening dat mensen wel heel erg snel overstappen naar skylake cpu terwijl men daar vrolijk de hoofdprijs voor betaalt. Al helemaal als je van de i7 4790K komt.

De performance winst is te minimaal ten opzichte de kosten. Als ik jou was zou ik gewoon je nieuwe systeempje bouwen en lekker ervan genieten.

Skylake is te nieuw en er komen meerdere versies aan. Niet lang geleden was de U versies geintroduceerd van skylake voor laptops. Er komen nog meer versies en prijzen zullen daar ook enigszins van afwijken.

Kostplaatje tegenover performance is niet rendabel. Ik zou lekker gaan genieten van je nieuwe pc!

http://www.cpu-monkey.com...s-intel_core_i7_6700k-518

[ Voor 7% gewijzigd door Xtr3me4me op 14-08-2015 08:48 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:00

aap

Rationeel gezien is het inderdaad zinloos: je zult zo 100 euro of meer moeten bijleggen voor een twee of drie procent betere performance.

Je zegt dat je wilt gamen met deze PC, maar ik zie geen videokaart in je lijst staan. Als je de GPU van de processor dacht te gebruiken, is de 6700K nog wel een upgrade, omdat dat het aspect van de CPU is waar de meeste voortuitgang gemaakt is. Als je een losse videokaart gaat gebruiken, dan zul je bij gaming het verschil tussen de processoren niet eens merken, omdat dan i.h.a. de videokaart de bottleneck is.

Maar als geld geen probleem is zou ik toch de upgrade doen. Gewoon voor het psychologische fijne gevoel dat je het nieuwste spul in je PC hebt zitten O-)

• jdegroen
Erg bedankt voor jullie snelle reacties!

Ben het met jullie beide eens!
Ik heb ook nogal het idee dat ik me makkelijk gek laten maken door het gevoel het nieuwste te moeten hebben: DDR4, Skylake etc. (idd psychologisch!)
Het gaat er voor mij niet zo zeer om dat skylake ietsje sneller is, idd meer het gevoel dat het slimmer is de nieuwere technologie te volgen, meer toekomst gericht..??

Al ben ik het wel eens met de opmerking dat de iGPU van de 6700K beter is, maar als ik later toch een videokaart koop valt dit voordeel dus weg, en blijft er aleen enkele FPS meer over.

Lastige keuze.. Nogmaals dank voor jullie reacties!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:55
Even off topic maar waarom een unlocked processor en een B moederbord? Met een B moederbord kan je niet overklokken.

Verder zou ik ook mooi bij je systeem blijven. Die €100 (minimaal aangezien je ook ander geheugen moet aanschaffen) zou ik bij een leuke videokaart doen.

Deze processor zal de bottleneck niet zijn de komende jaren.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 20:55
beebie121 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:49:
Even off topic maar waarom een unlocked processor en een B moederbord? Met een B moederbord kan je niet overklokken.

Verder zou ik ook mooi bij je systeem blijven. Die €100 (minimaal aangezien je ook ander geheugen moet aanschaffen) zou ik bij een leuke videokaart doen.

Deze processor zal de bottleneck niet zijn de komende jaren.
Waarschijnlijk voor de (toch wel flink) hogere klokfrequentie die de i7-4790K met zich meebrengt.

On-topic: neen, blijf gewoon bij je systeem. Skylake is meer futureproof dan Haswell, het is niet dat Haswell níet futureproof is. Het enige significante verschil dat ik zie is DDR4, en daarbij kan je jezelf de vraag stellen of je het verschil gaat merken in de applicaties die je opnoemt. Alleen ga je waarschijnlijk DDR4 over ~5 jaar naar een nieuw systeem kunnen meenemen en DDR3 niet, maar om daar nu een nieuw systeem voor te kopen. Verder zijn er eigenlijk geen zaken die je op dat B6 bordje niet hebt: het heeft een M2 slot, voldoende SATAIII aansluitingen en een goede geluidschip. Er zit geen USB3.1 op, maar daar is sowieso nog geen native ondersteuning voor vanuit de chipset, ook niet in Skylake, dus of je nu €50 meer betaald voor een Z170 moederbord dat een USB3.1 controller heeft, of gewoon een PCIe insteekkaart koopt (pricewatch: Asus USB 3.1 Type-A Card) dat ook USB3.1 levert, dat gaat geen verschil maken.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• jdegroen
Inderdaad, vanwege de flink hogere klokfrequentie. Ik heb echter geen interesse in overklokken en hoorde goede verhalen over dit moederbord vandaar!

Ben het helemaal met je eens Aertsvijand, begin steeds meer het gevoel te krijgen om de de spullen niet om te ruilen, maar vanavond eindelijk te gaan bouwen!
Wat is het over 5 jaar weer, mis is er alweer een andere standaard onderweg dan DDR4??

Bedankt voor jullier reacties!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:32
Ik zou ruilen voor die Skylake. Waarom? Omdat je dat wilt en omdat je daar blij van wordt. Misschien zijn er geen rationele argumenten voor, maar ik kan best begrijpen dat je blij wordt van de gedachte dat je net nieuwe systeem ook de allernieuwste "state of the art" cpu behelst.

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 11:59
Ik zou denk ik ook ruilen, nu kan het nog en dan weet je zeker dat je achteraf - ook al slaat het misschien nergens op - toch geen spijt krijgt!

• xtaix
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10 07:53
Ik heb precies dezelfde twijfels, verschil is alleen dat ik het hele systeem nog moet aanschaffen.

Voordelen van skylake zijn: DDR4 en usb 3.1. Zoals al eerder is gezegt, het verschil met ddr4 is alleen nog niet te merken. Ook zijn alleen nog maar overklokbare moederborden te krijgen, als je dit niet doet heb hier niets aan.

Daarnaast gaat de techniek snel, en alle onderdelen zullen alweer snel oud zijn, omdat er weer iets nieuws uitkomt wat weer beter is.

Je zou het kunnen ruilen, dan kan je in het toekomst je ramgeheugen meenemen, maar andere onderdelen zul je dan ook willen vervangen, omdat er dan wellicht een betere processor en moederbord op de markt is gekomen.

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Als ik heel eerlijk ben snap ik je keuzes niet helemaal. Althans rationeel niet. Voor je toepassingen kun je net zo goed fors besparen en kiezen voor een i5 4460 en 180 euro in je zak houden. Kun je een deftige GPU van halen of andere leuke dingen voor doen. Je kiest voor een verhoudingsgewijs erg dure I7 K processor terwijl je geen toepassingen hebt die daar echt baat bij hebben en niet wil overclokken.

Ik zou of kiezen voor een I5 4460 als rationele keuze. Als je toch op je gevoel kiest dan zou ik toch kiezen voor de nieuwe skylake om de simpele reden dat je nu al zo veel twijfels hebt dat je anders spijt gaat krijgen ;)

• jdegroen
Thanx allemaal!

Ik begrijp het i5 verhaal, maar ook hier wil ik idd later geen spijt van hebben.

Het blijft lastig, ook omdat als ik Skylake neem, er nog maar weinig reviews te vinden zijn over welke componenten dan te nemen. (MB + DDR4) Iemand hier al ervaringen mee?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jdegroen schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:31:
Thanx allemaal!

Ik begrijp het i5 verhaal, maar ook hier wil ik idd later geen spijt van hebben.

Het blijft lastig, ook omdat als ik Skylake neem, er nog maar weinig reviews te vinden zijn over welke componenten dan te nemen. (MB + DDR4) Iemand hier al ervaringen mee?
Ik ga ook overstappen naar Skylake deze maand.

Mijn keuze is al gemaakt:

pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed
pricewatch: MSI Z170A GAMING M5
pricewatch: G.Skill Ripjaws 4 F4-3000C15Q-16GRR

En CPU koeler wil ik nog even goed voor kijken, zal wel weer een noctua worden aangezien ik meer dan tevreden ben met deze coolers.

• ivov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 12:08
Als je wil gamen zou ik toch echt investeren in een losse gpu dan in een skylake cpu dat gaat zoveel meer doen dan je cpu upgraden

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ivov schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:14:
Als je wil gamen zou ik toch echt investeren in een losse gpu dan in een skylake cpu dat gaat zoveel meer doen dan je cpu upgraden
Voor Ts'r of voor mij bedoelt? :9

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Amper meer toekomstgericht. DDR4, dat is het enige en is dat sneller? amper. Gewoon iets anders kopen, een videokaart lijkt me het beste.

De 4790K is een beest van een cpu, zonde om die te verpatsen. Doodzonde.

[ Voor 21% gewijzigd door Madrox op 14-08-2015 14:42 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Jefboy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03-2024
DDR4 en USB 3.1 + M2 SSD sloten + betere performance: ik zou het wel weten. Gewoon omruilen, je gaat er minder spijt van hebben om nu 100 euro meer uit te geven dan om binnen een paar maanden te moeten ontdekken dat je die extra aansluitingen toch had kunnen gebruiken en via aparte modules moet gaan werken.
Pagina: 1