Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik zoek een?
Mijn moeder (76) heeft nu een seniorentelefoon, dwz grote toetsen, simpel beeldscherm etc. Maar dat is echt een telefoon en meer is het niet. Ze wil nu toch een smartphone uitproberen, internet is minder belangrijk (maar het kan leuk zijn voor Google Maps), maar belangrijk zijn 1) foto's kunnen nemen en verplaatsen naar PC, 2) duidelijk en simpele bediening. Belangrijk is dat ik ook van afstand (ik woon in VK, zij in NL) advies kan geven, daarmee valt iPhone/Apple gelijk af.

Wat is het budget?
Het is haar geld, maar liever iets goeds dan goedkoops. Zeg 200-250 euro max.

Ze wil het apparaat gaan gebruiken om ......
1) foto's kunnen nemen en verplaatsen naar PC, 2) duidelijk en simpele bediening.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben zelf eens gaan zoeken naar "senioren & smartphone", heb wel wat gevonden (ook in topics hier).

- De SIMphone. Wel duur voor wat je krijgt (250 euro), maar een optie.
- De Doro Liberto 820. Ook niet goedkoop (263 euro bij Wehkamp), maar wel gericht op de juiste doelgroep. De oudere versie (810) is goedkoop te krijgen, de 820 mini is voor ~130 euro te koop, maar daar is de camera weer matig van.
- Als ik het zo een beetje snel lees is Windows Phone een stukje gebruikersvriendelijker en zijn de tiles makkelijker te leren. Ik vind ze zelf vreselijk, maar het gaat niet om mij. Kun je de tiles vastzetten? De camera zal in ieder geval beter zijn dan de bovenstaande opties :)

Een alternatief zou zijn als er een aparte shell is die je over Android heen kunt doen, zodat je het effect van een SIMphone/Liberto krijgt maar wat flexibeler bent met de hardware.

Ben benieuwd of er adviezen zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 14-08-2015 03:36 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kun je niet beter gewoon een smartphone met een groot scherm nemen, deze op large font zetten (indien nodig) en de juiste apps zoeken met grote knoppen. Slechts een voorbeeld.
Een beetje dat idee van die shell dus :)

Met CyanogenMod (en wellicht ook andere roms/mods) kun je de PPI omhoog gooien, waardoor het geheel wat groter schaalt. Dat lijkt me ook ideaal voor een ouder paar ogen.

Met Teamviewer kun je op Android trouwens ook meekijken op haar telefoon (incl. bediening). Op iPhone werkt dat (nog?) niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Room42 op 14-08-2015 00:53 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Dat kan inderdaad, maar je weet hoe het gaat, ze drukken ergens per ongeluk op, of mijn broertje speelt even met de telefoon, en dan zijn de settings weg en dan is in een ander land zitten wel een nadeel ;) . Het moet dus wel blokkeerbaar zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ah ja, zie mijn laatste edit :) Sowieso kun je gebruik maken van gebruikersprofielen waarmee je voor haar (en dus de kleinkinderen die hem ongeautoriseerd in hun handen krijgen) een beperkt profiel aan kunt maken. Dan kan ze ook niet de verkeerde apps starten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ZTE had standaard een simpele modus voor precies dit soort doeleinden. Ik kan me voorstellen dat meer telefoons zoiets hebben. Bezig gaan met speciaal gemarkete telefoons lijkt me tot inferieure resultaten voor teveel geld leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Teveel geld is natuurlijk een bediscussieerbaar onderwerp, als het mij minder werk kost is dat het waard ;)

Ik ga eind deze maand naar NL, misschien dat ik zo'n tweedehands Liberto 810 voor 50 euro koop om haar een kans te geven met zo'n ding te spelen als ik er bij ben. Dat hielp ook toen ik haar aan het Skypen heb gekregen, nu vind ze het prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Misschien handig om teamviewer op die telefoon te installeren, dan kan je vanaf thuis bepaalde dingen regelen. :)

Verder zijn er genoeg goede apps: Google Play: BIG Launcher
Afbeeldingslocatie: https://lh6.ggpht.com/HBRJUY8gXMiGByFFuMzS6P1I5onhx83hbkopV6pJhAorUb9hPX-EEsmBwE4K0BbmWCY=h900

Afbeeldingslocatie: https://lh4.ggpht.com/_X4rAdDZK4scDVtak9qJ8J13ORZcuDsG1V6iqY98MdKTuiBrDwDB36N1QKQeRS6Qwkc=h900

Verder: http://www.blogsdna.com/2...launchers-for-seniors.htm

[ Voor 78% gewijzigd door Frozen op 14-08-2015 01:08 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En installeer zoiets als Call Confirm. Dat vind ik zelf al onmisbaar omdat je dan eerste een confirmatie krijgt voordat ie echt gaat bellen. Ideaal voor als je in de auto weer per ongeluk verkeerd toetst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Frozen schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 01:04:
Misschien handig om teamviewer op die telefoon te installeren, dan kan je vanaf thuis bepaalde dingen regelen. :)
Daar zit ik ook over te denken qua computer voor haar.
Thanks, die ga ik maar eens op een oudere Android foon van me zetten en kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Waarom eigenlijk geen eenvoudige compact camera, ipv de middelmatige fotokwaliteit van zo'n seniorentelefoon? Er zijn zeker telefoons, die qua fotokwaliteit dichtbij een compact komen, maar bij seniorentelefoons gaat het niet in de eerste plaats om de camera en die is kwalitatief dan ook minder.

[ Voor 15% gewijzigd door Marly op 14-08-2015 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Omdat ze de camera niet altijd bij zich heeft, en de telefoon wel (dat hebben we afgesproken met haar) :)

Ze heeft een goede compactcamera en gebruikt die graag, maar het gaat juist om de spontane foto's die ze wil kunnen nemen (of dat gaat gebeuren is een tweede).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Ja, die spontane foto's zijn idd de sterkste kant van een telefoon, die heb je immers altijd bij je. Maar als ze al een goede compact heeft ben ik bang, dat de foto's van zo'n seniorentelefoon haar gaan tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Eensch, maar dat gaat pas geloofd worden als het zelf gezien is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Nou, heb even met Teamviewer op Android gespeeld en dat ga ik zeker doen. De speciale Launchers vind ik wat minder, heb er 5 geprobeerd maar vond geen van hen echt geschikt.

Heb maar een nieuw Doro Liberto 810 besteld voor omgerekend €60, ga die optuigen voor ik eind van de maand naar NL ga, en dan eens kijken hoe ze daar mee om kan gaan. Kunnen we daarna naar iets beters kijken als het bevalt :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
update: Heb de Doro Libero 810 een weekje thuis intussen. Batterij doet het lang als je hem niet teveel gebruikt, wat meer de modus operandi zal zijn van de gebruikster ;) .

Het is inderdaad allemaal zo simpel mogelijk gehouden, en ik heb Teamviewer QA geinstalleerd en kan de telefoon overnemen. Niet alles is makkelijk vindbaar, maar ik ga de foon dit weekend overhandigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Zo, telefoon is overhandigd, samen met handleiding met screenshots en een aantal keren uitproberen onder mijn begeleiding, en zonder SIM-kaart als ik er niet was. Camera is inderdaad prut als het donkerder is, maar ze was er blij mee en de SIM-kaart zit er nu in en ik ben weer in het buitenland. We gaan het dus zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
A, goed topic. Ik zoek ook zoiets voor m'n moeder. Is 74 en daarbij ook behoorlijk computer analfabeet. Ik ga eens naar die Doro kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 19:26
En is bevalt de Doro goed? Is dat toestel aan te bevelen?
gambieter schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 04:14:
Zo, telefoon is overhandigd, samen met handleiding met screenshots en een aantal keren uitproberen onder mijn begeleiding, en zonder SIM-kaart als ik er niet was. Camera is inderdaad prut als het donkerder is, maar ze was er blij mee en de SIM-kaart zit er nu in en ik ben weer in het buitenland. We gaan het dus zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ja en nee. Het voldoet maar ze blijft het er niet echt makkelijk mee hebben, zelfs niet met de handleiding met screenshots die ik heb gemaakt. Ik heb er zelf gisteren noodgedwongen mee moeten spelen (heb hem per ongeluk meegenomen bij mijn bezoekje aan Nederland en heb hem net weer op de post gedaan), en ik kan niet eens de autocorrect/voorspelling van het keyboard uitzetten. Ondanks dat de taal op NL staat blijft 'ie Engelstalige correcties doen.

Nu heb ik 'em in Engeland gekocht, dus mogelijk dat dat beter gaat als je hem in NL koopt. Maar echt van harte aanbevelen kan ik hem nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 19:26
Dank voor je snelle reactie!
Pagina: 1