Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows malware op OSX?

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58
Beste, in de A-Mac hebben ze mij geadviseerd toen ik een Macbook kocht geen antivirus erop te zetten. Maar nu zit ik te denken ik heb hier ook wat Windows computers in huis. Dus het kan dat als ik een Windows virus heb op OSX dat hij dit via het netwerk of usb doorstuurt aan mijn Windows computers? Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:08

Saven

Administrator

Kans lijkt me erg klein, kleiner dan de kans dat jij een virus op je OS X oploopt.

Daarnaast is OS X zeker geen vrijhaven voor virussen, ondanks dat veel (niet bepaald de meest technisch onderlegde) mensen je anders doen willen geloven. Dus installeer gewoon een virusscanner op je Mac

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ja dat kan, .exe files die je download op je mac en vervolgens weer doorstuurt naar je Windows machine (via een fileshare/email) kunnen malware bevatten waar je Windows machines last van hebben.

Mac en Antivirus ik zeg 'ja'

A wise man's life is based around fuck you

• dennis_rsb
Powershell schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:32:
Ja dat kan, .exe files die je download op je mac en vervolgens weer doorstuurt naar je Windows machine (via een fileshare/email) kunnen malware bevatten waar je Windows machines last van hebben.

Mac en Antivirus ik zeg 'ja'
En als we er vanuit gaan dat ik geen besmette .exe files overzet van mijn mac naar mijn Windows pc. Kan het zo zijn een virus wat bijvoorbeeld op OSX binnenkomt via een besmette website, dat dat oversmet naar een Windows PC? En stel dat ik een anti-virus neem, wat voor een raad jij aan qua gratis of goedkope variant?

Verwijderd

De mythe dat Macs geen virussen kunnen krijgen is toch wel dood mag ik hopen? De kans dat een virus van Windows naar OSX gaat is erg klein, maar een antivirus, ingebouwd of niet, is geen overbodige luxe op welk OS dan ook.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Saven schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:32:
Kans lijkt me erg klein, kleiner dan de kans dat jij een virus op je OS X oploopt.

Daarnaast is OS X zeker geen vrijhaven voor virussen, ondanks dat veel (niet bepaald de meest technisch onderlegde) mensen je anders doen willen geloven. Dus installeer gewoon een virusscanner op je Mac
Er bestaan wel exploits en virussen voor OS X en af en toe halen die ook het nieuws. Onlangs was er ook nog een nieuwsartikel op Tweakers over een nieuwe exploit in OS X. Een Mac moet ook gewoon voorzien zijn van antivirus.
dennis_rsb schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:26:
Dus het kan dat als ik een Windows virus heb op OSX dat hij dit via het netwerk of usb doorstuurt aan mijn Windows computers? Hoe kijken jullie hier tegenaan?
dennis_rsb schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:45:
En als we er vanuit gaan dat ik geen besmette .exe files overzet van mijn mac naar mijn Windows pc. Kan het zo zijn een virus wat bijvoorbeeld op OSX binnenkomt via een besmette website, dat dat oversmet naar een Windows PC? En stel dat ik een anti-virus neem, wat voor een raad jij aan qua gratis of goedkope variant?
Malware die gescheven is voor Windows zal niet werken op OS X. Omgekeerd ook. Maar je kan wel zoals eerder beschreven malware door kopiëren, alleen is het dan niet actief op je Mac.

Het beste wat je kan doen is op alle computers ook de firewall aan laten staan, zo voorkom je eventuele besmettingen via het netwerk.

Ik gebruik betaalde antivirus pakketten, zelf baseer ik mijn keuzen op basis van testresultaten. Gratis virusscanners zijn vaak beperkt, functies ontbreken en die moet je dan bijkopen.

Ik kies zelf altijd voor Kaspersky antivirus. Die komt altijd zeer goed uit tests en is beschikbaar voor Windows en OS X. Met een multidevice licentie kan je zowel op OS X als Windows deze gebruiken.

• dennis_rsb
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:47:
De kans dat een virus van Windows naar OSX gaat is erg klein
En andersom? De kans dat een Windows virus op OSX oversmet naar Windows?

Verwijderd

dennis_rsb schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:53:
[...]

En andersom? De kans dat een Windows virus op OSX oversmet naar Windows?
Lijkt me ook klein. Het zal mogelijk zijn, maar ik denk niet dat er veel virussen zijn die dat doen.

• dennis_rsb
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:04:
[...]

Lijkt me ook klein. Het zal mogelijk zijn, maar ik denk niet dat er veel virussen zijn die dat doen.
Aha oke, dan weet ik dat. Maar ik wil de macbook waarschijnlijk verkopen, hij bevalt mij niet in de zin van de beperkingen van OSX... Terwijl ik met iPhone en iPad wel zeer tevreden ben. Hij was ook vooral bedoeld om wat meer kennis te maken met OSX (wat mij dus is tegengevallen)

[ Voor 14% gewijzigd door dennis_rsb op 13-08-2015 20:57 ]

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:20
Ik ken volgens mij geen OSX worm die dat kan doen. En voor OSX malware gebruik ik Malwarebytes (eigenlijk de voorganger, maar die hebben ze opgekocht).

Een virusscanner voor OSX ben ik geen fan van. Ik denk dat het veel belangrijker is om OSX gebruikers erop te wijzen dat er virussen zijn. Of erger: phishing, fraude, en social engineering.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dennis_rsb schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:26:
Beste, in de A-Mac hebben ze mij geadviseerd toen ik een Macbook kocht geen antivirus erop te zetten.
Want die verkopen ze daar ook? Of zetten ze die er tegen een meerprijsje voor je op?
Dus het kan dat als ik een Windows virus heb op OSX dat hij dit via het netwerk of usb doorstuurt aan mijn Windows computers?
Nee dat kan niet. OSX zal niet ineens een bestandje doorsturen waar het verder niks mee kan. Je Windows computer kan het alleen oppikken wanneer je vanuit de Windows Verkenner bestanden van je Mac haalt en dan het virus meeneemt.

OSX gaat niet ineens een .exe (dat is een virus doorgaans) aan een ander bestand plakken zodat die meegestuurd wordt.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Bangmakerij.

Natuurlijk kun je een virus meesturen als je dat wilt. Een .exe opsturen of op een Windows schijf zetten is altijd grappig... Wat echter niet kan is dat OSX een virus, in de vorm van een .exe bestand, openen en uitvoeren. De inhoud van dat .exe bestand kan dus prima een virus zijn maar op je Mac kun je daar niks mee.

Ow, en mensen die zeggen dat het via je e-mail zomaar doorgestuurd kan worden vanaf OSX: ook hiervoor geldt: OSX plakt niet ineens twee bestandjes aan elkaar. Het doorsturen van een virus gebeurt doorgaans door mensen die hun wachtwoorden+e-mailadres ergens hebben ingevuld, wat daarna misbruikt wordt voor dergelijke zaken.

In de meer dan 10 jaar dat ik Mac gebruik nog nooit iets met een virusscanner gedaan of de angst gehad op een virus, terwijl ik bijna dagelijks in een Windows-netwerk aan het werk ben en best wel bestanden uitwissel met netwerkgenoten.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
oheng schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:43:
Ik ken volgens mij geen OSX worm die dat kan doen. En voor OSX malware gebruik ik Malwarebytes (eigenlijk de voorganger, maar die hebben ze opgekocht).

Een virusscanner voor OSX ben ik geen fan van. Ik denk dat het veel belangrijker is om OSX gebruikers erop te wijzen dat er virussen zijn. Of erger: phishing, fraude, en social engineering.
Ben het er wel mee eens. Er is Malware op Mac OS, maar je moet vaak het hele artikel lezen. Als je een mail krijgt met attachment, bepaalde services hebt draaien, bepaalde applicaties, security level laag en je opent de attachment en daarbij ook nog vrolijk op yes klikt wanneer de executable toegang wil tot het systeem.. Ja dan is er Malware op Mac OS.

Goede beveiliging begint bij de gebruiker ...

• dennis_rsb
Squ1zZy schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 10:20:
[...]

Ben het er wel mee eens. Er is Malware op Mac OS, maar je moet vaak het hele artikel lezen. Als je een mail krijgt met attachment, bepaalde services hebt draaien, bepaalde applicaties, security level laag en je opent de attachment en daarbij ook nog vrolijk op yes klikt wanneer de executable toegang wil tot het systeem.. Ja dan is er Malware op Mac OS.

Goede beveiliging begint bij de gebruiker ...
Idd, maar het ging mij vooral om of er WINDOWS malware/virussen op OSX kunnen oversmetten naar een Windows pc in het netwerk/USB. Maar ik lees hier dat die kans zeer klein is. (gelukkig)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:47:
De mythe dat Macs geen virussen kunnen krijgen is toch wel dood mag ik hopen? De kans dat een virus van Windows naar OSX gaat is erg klein, maar een antivirus, ingebouwd of niet, is geen overbodige luxe op welk OS dan ook.
Daar zou je op mogen hopen. Helaas is de praktijk toch anders. Ik ken nog steeds mensen die stug volhouden dat OS X of iOS geen virussen kunnen krijgen en dat er geen virusscanners voor bestaan. Jammergenoeg worden mensen nog steeds fout voorgelicht. Gelukkig stelt de topic starter hier dus vragen over.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:20
dennis_rsb schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:25:
[...]

Idd, maar het ging mij vooral om of er WINDOWS malware/virussen op OSX kunnen oversmetten naar een Windows pc in het netwerk/USB. Maar ik lees hier dat die kans zeer klein is. (gelukkig)
Klein, ja. Maar het is wel mogelijk. Zo is er al een proof-of-concept worm gemaakt die in de firmware van MacOS (rand!)apparatuur gaat zitten. Van daaruit kan hij ook Windows besmetting, maar dan moet ook daarvoor weer iets gemaakt worden. Waarschijnlijk is het handiger om dan een cryptolocker op de Windows shares te doen.
Pagina: 1