• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 15:41
Hallo mede-tweaker(s),

Sinds het begin dat ik mijn pc heb gebouwd, heb ik al een vrij hoge CPU temperatuur, vandaag was mijn CPU temperatuur tijdens het spelen van cities skylines 100 graden, wat mij toch wel een beetje liet huilen.

Ik had destijds geen geld om een CPU koeler te kopen, dus had ik het gelaten bij mijn stock cooler :$ (dacht dat ik sneller geld beschikbaar, wat dus achteraf niet zo bleek)
Nu heb ik eindelijk geld, om een andere CPU koeler te kopen, en heb ik rond zitten te kijken wat de beste prestaties zou geven.

Mijn pc heeft de voglende specificaties:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 245,95€ 245,95
1Asus H87-PRO€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,95€ 359,95
2Acer G226HQL Zwart€ 0,-€ 0,-
1Razer Blackwidow Ultimate 2014 (US-Layout)€ 139,99€ 139,99
1Razer Deathadder Chroma€ 72,95€ 72,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 906,84

Nu zit ik echter te twijfelen bij deze twee types:
- De cooler master Hyper 412s
- De cooler master Hyper 212 evo

Welke van deze 2 types zouden jullie aanraden? Mijn budget ligt rond de 50 euro.

Naast mijn CPU tempratuur, ligt mijn GPU tempratuur naar mijn idee ook redelijk hoog. Namelijk op 64 graden, tijdens het spelen van cities skylines, met alle graphics zo hoog mogelijk. Klopt dit, en wat kan ik hier tegen doen?

Ik hoop op goed advies.
Sorry als ik dit het beste in de componenten aankoop advies kon plaatsen, maar mij leek dit de beste optie.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 23:32
Zou niet zo hoog mogen worden, ook niet met de boxed koeler. GPU temp is prima tijdens gamen
Welke kast heb je?

Ik zou gaan voor deze:

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:57
64 graden voor je GPU is heel goed. Die mogen veel en veel warmer worden.

Wil je echt een goede koeling die ook heel stil is dan is dit pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition een oplossing.

Omdat die zo groot is koelt die zo goed!

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• BladeSlayer1000
iamzero456 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:49:
Zou niet zo hoog mogen worden, ook niet met de boxed koeler. GPU temp is prima tijdens gamen
Welke kast heb je?

Ik zou gaan voor deze:

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Ik een Spire Savit 6003 Mid-Tower PC Case. Hierin zitten nog de stock fans, waarvan 1 voorin (die blaast koude lucht naar binnen) en 2 boven (die blazen de warme luicht naar buiten). De koelpasta heb ik ook al vervangen, maar helaas blijft de CPU op deze tempratuur.

Mijn kast zit verder niet ingesloten, en staat op een hoge tafel vrij van de grond. Mijn power supply fan, zit naar de bodem van de case gericht. Zodat deze lucht kan aantrekken vanaf onder.
ShittyNL schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:51:
64 graden voor je GPU is heel goed. Die mogen veel en veel warmer worden.

Wil je echt een goede koeling die ook heel stil is dan is dit pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition een oplossing.

Omdat die zo groot is koelt die zo goed!
Mooi om te horen dat mijn GPU tempratuur heel goed is. De groote is wel van belang, daarvan ben ik op de hoogte. Maar hij moet tegelijk ook in mijn case passen. Ik heb gemeten, en ik heb ongeveer 12 tot 13cm hoogte over. Er is alle ruimte voor een breede koeling.

[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 13-08-2015 18:56 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Koop koelpasta, dat scheelt al een hoop met de standaard koeler. Dat kan zomaar 10 graden schelen in IDLE.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• BladeSlayer1000
Lip schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:18:
Koop koelpasta, dat scheelt al een hoop met de standaard koeler. Dat kan zomaar 10 graden schelen in IDLE.
Dat had ik direct al gedaan, en een tijd terug (2/3 maanden) nogmaals. Omdat ik eerst dacht dat het daaraan lag. Ik weet dat het voldoende en goede koelpasta is.

[ Voor 5% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 13-08-2015 19:37 ]

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-04 16:49

Nip

Het lijkt er op dat je de cpu koeler niet goed gemonteerd hebt.

Ik heb ook een i5-4690 samen met een R9 390. Zelfs met dit warme weer komt m'n cpu niet boven de 70. Gpu ook niet.

Heb je wel goede airflow in je case?

• BladeSlayer1000
Heb gekeken of de cpu koeler er goed op zit, en die zit er goed op.

In mijn case heb ik 1 fan van 120mm voorin zitten, die koude lucht opzuigt. Bovenin zitten 2 fans van 120mm die warme lucht naar buiten blaasen. Verder zit er een kleine fan links bovenin, die heb ik niet aangesloten (daarvoor zou ik een kabel met molex connector vanaf de ps naar die fan moeten neerleggen, en dan zit die kabel in de airflow van de bovenste fans) Verder heb nogmaals gekeken of er nergens iets in de weg zit van de koeling. En dat is niet het geval. In de vorm van airflow, lijkt mij ook weinig in de weg te zitten.

Ik zal morgen eens een foto plaatsen. Kijken of jullie wat opvalt aan mijn pc.

[ Voor 29% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 13-08-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Wordt je koelblok van de processor wel warm? Ofwel is de hitteoverdracht wel goed?
Ikzelf heb altijd ruzie met de pushpinnetjes van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je koeler zo warm wordt dat je deze niet vast kunt blijven houden zit die goed, en is het een airflow probleem. Als je de koelribben van je koeler gewoon vast kunt houden, zit je koeler niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Seth_Chaos schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:00:
Als je koeler zo warm wordt dat je deze niet vast kunt blijven houden zit die goed, en is het een airflow probleem. Als je de koelribben van je koeler gewoon vast kunt houden, zit je koeler niet goed.
Net eens lopen gamen, en gevoelt of de koelribben warm werden, hij werd wel wat warm maar niet zeer warm. Heb hierna de koelribben eraf gehaald, en er opnieuw opgedrukt waarna ik op een nette tempratuur zit tijdens het gamen.

Blijkbaar was het toch dat de koelribben niet goed vast zaten. Een les voor de volgende keer, om niet alleen op je ogen te vetrouwen maar ook op je gevoel. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Weet je zeker dat dat niet gewoon een sensor fout is ?
Volgens mij trothlen intels zich al terug voor ze zo heet worden.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Welke temperaturen kom je nu op dan? Kan je niet een benschmark draaien in plaats van een game? Dat is weer een stuk stabieler en betrouwbaarder qua temperatuur.

Bij mij zitten die 4 pinnetjes nooit helemaal goed vast (vraag me niet waarom), ik gebruik eigenlijk daarom geen standaard koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:40
- De cooler master Hyper 412s
- De cooler master Hyper 212 evo

Ik heb beide koelers, en ik ben er zeer tevreden mee.

De 412s kan ik van harte aanraden, lekker stil en mijn proc temp is 29 graden. Voor de rest is hij makkelijk te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
heuveltje schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:28:
Weet je zeker dat dat niet gewoon een sensor fout is ?
Volgens mij trothlen intels zich al terug voor ze zo heet worden.
Hij deed inderdaad terug trothlen naar de 2,1Ghz... waarna hij op 100 graden bleef 'hangen' (soms 99 graden).
iamzero456 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:37:
Welke temperaturen kom je nu op dan? Kan je niet een benschmark draaien in plaats van een game? Dat is weer een stuk stabieler en betrouwbaarder qua temperatuur.

Bij mij zitten die 4 pinnetjes nooit helemaal goed vast (vraag me niet waarom), ik gebruik eigenlijk daarom geen standaard koeler.
Ik zit nu op zo'n 70 graden tijdens het spelen van een game. Ik heb ook vandaag een andere CPU koeling besteld, en die verwacht ik morgen in de winkel te kunnen ophalen. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Cooler Master Hyper 412S.

Mij ging het (atm) even dat ik gewoon kan gamen, zonder mij zorge te moeten maken. Aangezien ik morgen de nieuwe cpu koeling krijg, ga ik morgen inderdaad een benchmark draaien, en kijken naar die tempraturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-06 22:59

Spacialz

Ovenvers

BladeSlayer1000 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:45:
Ik zit nu op zo'n 70 graden tijdens het spelen van een game. Ik heb ook vandaag een andere CPU koeling besteld, en die verwacht ik morgen in de winkel te kunnen ophalen. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Cooler Master Hyper 412S.

Mij ging het (atm) even dat ik gewoon kan gamen, zonder mij zorge te moeten maken. Aangezien ik morgen de nieuwe cpu koeling krijg, ga ik morgen inderdaad een benchmark draaien, en kijken naar die tempraturen.
Goede solutie i.c.m. met de juiste aanbrenging levert ook lagere temp op.

Nou heb ik zelf alles al jaren alles van Cooler Master, maar de stock paste die zij meeleveren gebruik ik nooit.
Altijd deze: http://tweakers.net/price...ver-5-3-komma-5-gram.html

Misschien handige tip als je het gaat doen en je wilt echt netjes werken is even een sjabloon maken van je CPU chipje met papier :)

[ Voor 0% gewijzigd door Spacialz op 17-08-2015 17:16 . Reden: typo ]

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Zojuist mijn nieuwe koeling geïnstalleerd. Heeft iemand een programma om je cpu mee te benchmarken? Ik heb al Cinebench gedraait, en die duurt naar mijn idee vrij kort.

Ik hoor graag suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suugie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:34
Ik heb een tijdje getwijfelt aan mijn 4790K samen met Master Hyper 212 EVO (1e keer sinds jaren weer PC gebouwd) en heb destijds Intel® Extreme Tuning Utility gebruikt om te stresstesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:12
Prime95 27.7 geloof ik 28.x moet je vam weg blijven. Die geeft een onrealistische load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Heb Intel® Extereme Tuning Utility gebruikt, en eens gekeken wat de tempratuur nu wordt. Het ligt nu rond de 60 graden, en het is een stuk stiller geworden.

Bedankt allemaal voor jullie hulp.
Pagina: 1