Help! Moet ik alle partities clonen?

Pagina: 1
Acties:

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:48

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb een paar dagen geleden win 10 geinstalleerd op de laptop van mijn vriendin. Nu wil ze er een SSD in, en dat neem ik dr niet kwalijk want de 5400rpm hdd is een hell. Ik heb vaker SSDs geinstalleerd maar daarbij heb ik altijd een verse install gedaan van Windows. Nu wil ik niet win 10 opnieuw opzetten omdat me dat al heel wat moeite en tijd heeft gekost. Ik dacht natuurlijk dat het clonen zo simpel was als het overzetten van alle partities en het werkt, toch? Nee dus.

Hier een afbeelding van alle partities op de 500GB drive van de Samsung 5 series laptop (AMD A6-4455m):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4GGzald.png
(Volledige resolutie)

Welke partities moet ik nu wel clonen en welke niet? De vorige keer heb ik alles behalve "D:" gecloned maar toen wilde windows niet opstarten. Ik gebruik nu Macrium Reflect (Free) om te clonen.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D'r zijn toch zat programmaatjes die een hele schijf kunnen klonen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het past, allemaal, dus de hele schijf. Past 't niet, tja, dat wordt dan wat lastig uitzoeken. Maar ergens denk ik dat de laatste 2 partities de recovery software en image bevatten van de fabrikant. De eerste is de bootloader van Windows denk ik, de tweede spreekt voor zich, dan heb je nog wat niet toegeweze ruimte, die kan je overslaan en is nutteloos, de 450 MB partitie is recovery van Windows zelf. En de D: schijf, joh, wat heb je daar nou aan? Zonder doet Windows het ook wel. :+

Commandline FTW | Tweakt met mate

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je hebt genoeg vrije ruimte om de 1e schijf alle partities samen te krimpen naar de grootte van de SSD lijkt het. Anders nog wat opschonen, tijdelijke files weggooien enzo.
Maw een diskcopy te doen ipv een partitie copy.

Met bv Paragon Partition Manager (=betaald maar er is vast wel ergens gratis software voor te vinden) kan je je partities krimpen naar gelang de ruimte die je vrij hebt.
Je kan wel best voordat je dat doet wat belangrijke bestanden overzetten op je SSD, om die als dat krimpen goed is gegaan (je kan nog booten en alle files doen het nog, en bv veiligheid voor als de elektriciteit uitvalt))weg te gooien van je SSD om de partities over te zetten naar je SSD.

Daarna zou je bv je D weer over kunnen zetten naar de oude disk, en je C weer wat uitrekken om wat ruimte te creeren.

[ Voor 16% gewijzigd door enchion op 13-08-2015 21:26 ]

How do you save a random generator ?

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:48

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Het werkt nu, ik heb de volgorde van de eerste twee partities omgewisseld, dus de EFI eerst en dan de windows recovery en toen werkte het wel. Geen idee waarom het dan wel op de oude schijf werkt...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mogelijk omdat die twee partities dan wel qua volgorde op de schijf zo stonden, maar in de partitietabel andersom. Dus partitie 0 was de ESP, partitie 1 de bootloader/recovery. Ga maar na, als je een nieuwe partitie zou maken in de unallocated space krijgt 't nummer 7, niet 3, terwijl 't wel de 3e partitie is mbt locatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1