Toon posts:

ideeën voor informatica lessen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit komende schooljaar ga ik als docent biologie weer wat lessen informatica geven. Vorig jaar heb ik de eerste en tweede klas vmbo al wat kennis office bijgebracht, laten zoeken op internet, wat laten programmeren met code monkey en een website in elkaar laten zetten met tools zoals 123website ed.
De opzet is dat groepen van 15 tot 20 leerlingen in een blok van 6 weken 2 uur informatica per week krijgen. Voor de huidige eerste jaars kan ik weer hetzelfde doen. Voor de tweede jaars moet ik iets anders verzinnen.
Ik heb op dit moment weinig goede ideeën wat ik in die 12 uur kan doen. Vandaar mijn vraag; Wie heeft er leuke, interessante, educatieve, nuttige, bruikbare ideeën hoe ik deze lessen kan invullen.
Ik kan, mag, geen extra software op het netwerk instaleren dus het zal grotendeels met de standaard software moeten of via het internet. Budget is minimaal.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-11 16:34
Wat is er afgelopen jaren door andere docenten aan informatie gegeven?
misschien een verdieping in office (met excel, formules en grafieken gebruiken, word: templates voor boekverslagen etc.. laten maken met onderschriften etc..)

In de bovenbouw misschien wat VBA?

...

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:00

Wom

In mijn middelbareschooltijd werd er een typecursus gegeven. Die zijn vast online te vinden tegenwoordig. Of oude PC's uit elkaar laten halen en weer in elkaar zetten (werkend).

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:12

D4NG3R

kiwi

:)

Is Appinventor2 misschien wat? Lessen in Office zijn leuk (en kreeg ik ook op de middelbare) maar echt nuttig heb ik deze nooit gevonden.

Een typcursus kan trouwens ook geen kwaad, maar houd er wel rekening mee dat er leerlingen zullen zijn die dit al kunnen of hebben gehad.

Appinventor is wel geinig, met 'puzzelsteentjes' kunnen apps in elkaar worden gesleept voor Android, geen tot weinig typwerk maar het geeft wel een globaal idee van de logica achter software.

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 13-08-2015 15:46 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• koentjuh1987
ik neem aan dat er binnen de school ook wel een bepaalde visie is met bijbehorende leerdoelen?
Je gaat toch niet aan het begin van het schooljaar eens bedenken wat zal ik ze dit jaar eens voorschotelen... ?

...

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-11 12:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
Lego Mindstorms, simpele auto's maken met sensors en dan simpele code in NXC programmeren. Is tof, kan je groepjes vormen en racecompetitie houden. Bijv. dat ze een lijn moeten volgen.

Moet je alleen meerdere Lego Mindstorms setjes ergens lenen. Hogescholen hebben die vaak.
koentjuh1987 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:51:
ik neem aan dat er binnen de school ook wel een bepaalde visie is met bijbehorende leerdoelen?
Je gaat toch niet aan het begin van het schooljaar eens bedenken wat zal ik ze dit jaar eens voorschotelen... ?
Zou je verwachten ja, maar bij informatica ontbreekt dat nogal. Althans, is mijn ervaring. Veel gaat ad hoc. Eerste zin spreekt ook al boekdelen:
Dit komende schooljaar ga ik als docent biologie weer wat lessen informatica geven.
Vaak worden er informatica-lessen bijgedaan door bestaande docenten.

[ Voor 54% gewijzigd door Bolletje op 13-08-2015 15:55 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mindstorm is inderdaad ook erg gaaf, maar indien hier niet (goedkoop) aan kan worden gekomen nieuw erg duur in aanschaf.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-11 17:59
Misschien is het leuk om ze in samenwerking met de afdeling economie/M&O te leren hoe je een annuïteitenhypotheek moet maken in Excel?

Een les over veiligheid op internet (niet privacy, dat interesseert niet veel mensen) is ook nooit weg. Hoe ergens op klikken, wat nooit openen, etc. En dan wat minder laagdrempelig dan die reclame op de tv. Misschien in combinatie met een enthousiast gesprek over social engineering; als je dat spannend kunt vertellen vindt iedereen dat wel interessant.

Met wat basis HTML en CSS kan je ook wel wat lessen invullen. Maak een cv met divs en misschien meerdere pagina's die delen van het cv toelichten of zo.

En voor de echt enthousiaste/veelbelovende leerlingen een les over hoe het internet (TCP/IP) werkt.

Dit is allemaal gratis te doen met OpenOffice, Kladblok, YouTube en een browser.

Edit:
Oh ja, www.codecademy.com is ook gratis en erg leerzaam.

[ Voor 3% gewijzigd door Ample Energy op 13-08-2015 16:07 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• koentjuh1987
Ample Energy schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:54:
Misschien is het leuk om ze in samenwerking met de afdeling economie/M&O te leren hoe je een annuïteitenhypotheek moet maken in Excel?

Met wat basis HTML en CSS kan je ook wel wat lessen invullen. Maak een cv met divs en misschien meerdere pagina's die delen van het cv toelichten of zo.
Daar doelde ik dus ook op. Kunnen ze later ook goed gebruiken bij diverse vakken en het maken van verslagen. Of misschien zelfs een prezi presenatie laten maken. Presenatietechnieken (powerpoint, prezi etc..)

Lekker crea - bea ;)

Daarbij is het wel belangrijk om beetje gevoel te krijgen voor het niveau van de leerlingen. Op een VWO klas kun je misschien meer met TCP/IP gaan doen etc.. maar VMBO Basis misschien weer niet.

...

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

koentjuh1987 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:51:
Dit dus. Er horen gewoon leerdoelen te zijn anders leren de kids op elke school weer wat anders. Ik neem aan dat een leerkracht dit toch weet en de doelen kan opzoeken om deze te vertalen in concrete opdrachten?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• koentjuh1987
Bor schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:02:
[...]

Dit dus. Er horen gewoon leerdoelen te zijn anders leren de kids op elke school weer wat anders. Ik neem aan dat een leerkracht dit toch weet en de doelen kan opzoeken om deze te vertalen in concrete opdrachten?
Je zou verwachten dat er een studiewijzer is waar al het e.e.a. in is opgenomen.
Daar weer een eigen invulling aangeven is een ander verhaal. Maar TS laat het nu overkomen als jongens help me eens met wat oefenstof die ik ze kan voorzetten... Opzich niet erg wat er worden al diverse oplossingen aangedragen waar TS denk ik ook wel wat mee kan doen.

...

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-11 17:59
[...]
Ik had graag een leraar gehad op de Havo die zich niets had aangetrokken van de leerdoelen. Nu heb ik geleerd hoe ik een nieuwe map kan aanmaken, hoe ik een andere printer selecteer en hoe ik een Word 2007-document opsla zodat hij nog is te openen voor mensen met 2003. Zéér waardevol en ik had er zelf nooit achter gekomen :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

Nooit het idee gehad dat ze zich hier serieus mee bezig houden bij 'Informatica' lessen. Ik kreeg typcursus terwijl vrij letterlijk 90% van onze klas dit al had in groep 8 en vervolgens kregen we lessen in office terwijl het gros van de klas hier meer verstand van had dan onze docente.

Ook websites hebben we in elkaar gegooid met Dreamweaver maar hoe de code werkte? Niemand van ons die dat toen wist. Leer ze programmeren met interactieve software als die van Lego Mindstorm of Appinventor, niet alleen leer je ze hoe software nou eigenlijk (samen) werkt (met hardware) maar ook een flink stuk logica.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Buiten de standaard dingen (zoals o.a. genoemd in de posts hierboven) zou ik zeker ingaan op dingen als hoe check je of iets veilig is (https), hoe herken je phising (rare urls e.d.).

Voor de rest zou ik vragen wat ze willen weten..

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 13-08-2015 16:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• koentjuh1987
DukeBox schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:07:
Buiten de standaard dingen (zoals o.a. genoemd in de posts hierboven) zou ik zeker ingaan op dingen als hoe check je of iets veilig is (https), hoe herken je phising (rare urls e.d.).

Voor de rest zou ik vragen wat ze willen weten..
vragen wat ze willen weten is ook een risico.
Want je moet alsnog een back up plan hebben voor het geval er geen vragen komen.
En wat als het iets is waar je zelf geen kaas van hebt gegeten... dan wordt het toch lastig uitleggen.... 8)7

...

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:36

Fiber

Beaches are for storming.

Ample Energy schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:54:

Een les over veiligheid op internet (niet privacy, dat interesseert niet veel mensen)...
Toch lijkt mij voor deze doelgroep een lesje (privacy-)settings van Facebook, Google, Windows, Instagram, Snapchat, etc. ook wel nuttig... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-11 14:12
Misschien een idee om te kijken op welke elementen de 1e jaars het beste op reageerden? Als de klas helemaal lyrisch was over programmeren zou ik daar wat verder in gaan.

Elementen die ze minder interessant vonden zou ik dan aanpassen voor de nieuwe 1e jaars.

Also: reageren de meisjes hetzelfde als de jongens? Lego Mindstorm is inderdaad heel gaaf maar ik vrees dat weinig meisjes dat aantrekt.

Heb je überhaupt feedback gekregen van de klas? Die gegevens zijn namelijk meer waard dan onze ideeën.

Prima.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:36

Fiber

Beaches are for storming.

Zijn de lessen verplicht of vrijwillig voor de leerlingen en telt het cijfer mee voor hun eindlijst?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Ga eens praten met de systeembeheerder. Misschien heeft die nog wat oude hardware liggen, zodat je daar iets mee kunt. Of misschien wil de beste man zelf wel een keer iets komen vertellen, bijvoorbeeld een uitleg over de meest voorkomende problemen van gebruikers binnen het school netwerk. Kijk rond welke problemen scholieren hebben met IT en andere vakken, en besteed daar een les aan (al dan niet in combinatie met de andere vakken). Automatische inhoudsopgave en bronverwijzingen in Word zijn bijvoorbeeld altijd handig. Formules in Excel kunnen het leven een stuk eenvoudiger maken. Herkennen van Phishing kan ze later een hoop geld besparen. Goed zoeken bespaart een hoop tijd, en is nog steeds een kunst. (Den bijvoorbeeld aan een search challenge, zoek bepaalde gegevens op met zo min mogelijk keywords en zoekopdrachten) Welke software stelt de school ter beschikking, maar wordt amper gebruikt?

Verwijderd

koentjuh1987 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:51:Je gaat toch niet aan het begin van het schooljaar eens bedenken wat zal ik ze dit jaar eens voorschotelen... ?
Dat zou je zeggen he? Ik heb weleens een baan aangeboden gekregen bij een niet nader te noemen hogeschool en daar ging het dus wel zo. Het feit dat ik geen enkele didactische ervaring had was totaal irrelevant, als ik maar een paar leuke vakken in elkaar kon draaien voor een informaticaopleiding. Je begrijpt, ik heb vriendelijk bedankt voor de baan.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb werkelijk geen idee wat 2e jaars VMBO'ers kunnen, maar wat zou ik er blij mee zijn als mensen bij jun eerste baan een gedegen kennis van Office applicaties zouden hebben. Ik denk dat ze wiskundig nog veel te weinig weten/kunnen, maar de basis van een goede analyse, data opbouw etcetera zou volgens mij helpen. Ook wat meer logisch denken (if then else achtig), scriptsgewijs dingen aanpakken etcetera zou volgens mij een goede vaardigheid zijn.

Maar, ik heb geen idee wat die kids al kunnen, ben zelf geen informaticus, werk niet in de informatica dus kan de plank echt volledig misslaan :).

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-11 17:37
Ik sluit me bij een aantal hierboven aan.. Uitleg over ethiek en social engineering en wellicht wat diepere Microsoft Office materie. Voor iedere doelgroep handig tegenwoordig ongeacht het kennisnivo.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Misschien sla ik een paar stappen over, maar ik zou de hardware uit het raam flikkeren. Die kinderen zitten meer dan voldoende achter veel betere hardware dan jij in de klas zou kunnen verzamelen en weten echt wel de basale functies te bedienen.

Voor de lessen pak je onderwerpen die juist minder voor de hand liggen. Ethiek, logica (en andere vormen van wiskunde), cloud/enterprise architectuur (als dat past bij het niveau), culturele aspecten(social media, crowd sourcing, etc) of meer technisch de netwerk protocollen etc.
Eigenlijk zou dit al in de leerdoelen afgebakend moeten zijn. Maar aangezien je zelf deze keuze vrijheid hebt zou ik me dus op dit soort onderwerpen richten. Er is heel veel interessants te verzinnen waarbij je geen pc aan hoeft te raken.

alles kan off-topic

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-11 12:51
Als je wat geinterreseerde tieners hebt (die ook van een spelletje houden), dan kun je wellicht Screeps overwergen. Het is een soort Real time Strategy game waarbij je zelf alle code nog moet maken.
Het heeft een soort eigen programmeer taal dat nog het meest op Javascript lijkt. Echter het is wel heel leuk om mee te leren programmeren.

Computer says no

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 16:55
Ik geef zelf regelmatig ICT les aan basisschoolkinderen. Ik ben zelf overigens geen leraar, maar via via hiermee in aanraking gekomen. Ondertussen ben ik wel een beetje er achter wat wel / niet werkt.

Spelen met hardware -> Op een paar geeks na vind eigenlijk niemand dit leuk interessant. De tijd dat een computer een magisch kastje was ligt inmiddels achter ons, en veel meer dan een printplaat / scherm is bij veel moderne hardware toch niet te vinden. Kinderen die dit wel interesseert hebben op die leeftijd vast wel iets uit elkaar geschroefd, terwijl bij de rest van de groep niks aan de strijkstok blijft hangen.

Programmeren -> Beetje zelfde verhaal. Niet elk kind vind dit leuk, en zeker op het VMBO verwacht ik dat niet elke leerling hier iets mee zal doen in een latere carrière. Hierin werkt het beter om te werken met leerlingen die zich er echt in willen verdiepen.

Als het lessen zijn die gericht zijn op maatschappelijke ontwikkeling raad ik aan om vooral de volgende onderdelen te behandelen.

Social media -> Uitleggen waarom het niet heel handig is om alles klakkeloos op Facebook te zetten.
Veiligheid en wachtwoorden -> Een basale uitleg over waarom dit zo belangrijk is, en wat de gevolgen zijn als dit mis gaat.
Word -> Veel jonge mensen kunnen enkel een document opmaken met enters / backspaces. Wellicht een uitleg geven over hoe dit wel moet en eventueel een klein project waarin mensen een fictieve brief moeten typen.
Herkennen van scam/phishing -> Blijvend actueel en MKB-ers blijven er nog steeds massaal instinken. Uitleggen wat dit is, hoe je het kan herkennen en wat je hier tegen kan doen.
Google -> Een les over hoe je zoekt op het internet, en belangrijker, hoe je kan checken of een bron een beetje betrouwbaar is. Dit is ook een skill wat nog wel eens misgaat getuige mijn Facebook wall.
Excel -> Blijvend lastig en blijvend handig.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerste en tweede klas, dat is ook mijn doelgroep.

* Zoals gezegd: officegebruik waar ze de rest van hun schoolperiode voordeel bij hebben.

* Cyberpesten en de gevolgen daarvan.

* Verslaving aan bijvoorbeeld mobiel, Facebook en databesitas.

En ja, deze moet je in een heel leuk jasje gieten anders haken ze af.

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:04
Je kunt 2 kanten op (welk beide kanten ook weer uit bepaalde onderdelen bestaat), misschien is handig om eerst daar een 'keuze' in te maken zodat je daarop kunt focussen.
Software matig
Hardware matig

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11 17:48

Basszje

Reisvaap!]

Als je het over de informatieboeg gaat gooien dan kan je wellicht live het administratiesysteem hacken ;)

Is er een technieklokaal? Het leukste vond ik daarvan het klooien met I/O sensoren. Daarvoor hadden ze in de tijd simpele schakelborden waar je simpel kabels in kon prikken. Wellicht is dat tegenwoordig te combineren met een simpele scripttaal oid.

Ben het trouwens geheel eens dat elementaire dingen als privacy, informatieveiligheid erg belangrijk zijn. Trouwens ook zelf kritisch denken en niet alles klakkeloos overschrijven vanuit google. Je kan dus ook een lesje perceptie van informatie geven ( hoe haal je alles uit zoekmachines, hoe check je een bron, wat is een goede bron etc ) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Ernemmer
  • Niet online
Misschien ook eens wat tijd besteden aan privacy en beveiliging online. De meeste jongeren slingeren echt hun hele leven op internet en hebben geen idee wat er met hun privacy gedaan wordt.
Misschien niet de leukste les maar volgens mij wel erg nuttig rond die leeftijd.

Zoals Merauder zegt dus :9

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 16-08-2015 08:40 ]

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Netwerken maken met packet tracer? is gratis.

Si vis pacem, para bellum

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:03
Wij hadden dit vroeger ook op school, van die lessen met verlichten uren waar school niks mee deed en ook totaal geen visie voor had. Leraren konden zelf een beetje invullen van wat ze deden met de lessen.

Die lessen hadden wel nuttig kunnen zijn, maar dat werd gewoon niet gebruikt.

Moet je ook lesboeken enzo aanschaffen? Ik weet dat het in die tijd was bij zo'n vak die je 6 weken had dat de docent de methode zelf moest maken. Dus dan kreeg je een heel boekwerk van de docent die dan alles zelf had getypt.. Dat geeft niet zo maar het is juist belangrijk om het aan elkaar te koppelen.

Als je zeker weet dat 1e jaars dit vak krijgen, dan kun je bijvoorbeeld het 1e jaar besteden aan online veiligheid en daar diep op ingaan. Eventueel 2 of 3 van die onderwerpen die je uitgebreid behandeld en dan kun je ook zien hoever je met een klas kan komen. Wat ik zowiezo heb gemist is de office lessen, die zou je ook het 1e of 2e jaar kunnen doen. Vooral handig met boekverslagen en studiedocumenten. Dan heeft het vak een handige draai.
Pagina: 1