Samba share niet zichtbaar op Win10 systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb een ESXi systeem waar 3 VM's op draaien en nog een los Win10 systeem.

Alle VM's en mijn Win10 systeem zitten in de werkgroup genaamd WORKGROUP.
Ondanks dit krijg ik het niet voor elkaar dat mijn samba share die op de OpenSuse VM draait zichtbaar is op mijn Win 10 systeem.
Terwijl ik de share die ik op mijn Win7 VM heb wel zie onder het Netwerk deel.
Als ik direct in mijn verkenner \\192.168.2.3\ type kom ik direct in de share terecht.

Dit is de smb.conf die ik gebruik:
[global]
workgroup = WORKGROUP
passdb backend = tdbsam
server string = Samba Server %v
netbios name = Server
security = share
map to guest = bad user
dns proxy = no
#============================ Share Definitions ==============================
[Anonymous]
path = /mnt/raid
browsable =yes
writable = yes
guest ok = yes
read only = no

Mijn netwerksettings:
Server:
IPv4 Address: 192.168.2.3
Subnet Mask: 255.255.255.0
Name Server: 192.168.2.254
Default Gateway: 192.168.2.254

Win10:
IPv4 Address: 192.168.2.6
Subnet Mask: 255.255.255.0
Name Server: 192.168.2.254
Default Gateway: 192.168.2.254

IP Router: 192.168.2.254

Wat gaat er hier mis?

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 22:18
Ik heb in het verleden een soortgelijk probleem gehad. Een bepaald apparaat was master browser geworden waar een ander systeem niet (goed) mee kon communiceren. Ik heb toen master browser bij een desktop geforceerd die vaak aan staat en het probleem was opgelost.

• FabiandJ
  • Niet online
FastPinguin schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:45:
Ik heb in het verleden een soortgelijk probleem gehad. Een bepaald apparaat was master browser geworden waar een ander systeem niet (goed) mee kon communiceren. Ik heb toen master browser bij een desktop geforceerd die vaak aan staat en het probleem was opgelost.
Mijn server waar de samba server opstaat staat altijd aan, moet ik deze dan master browser maken en hoe zou ik dit dan moeten doen? Ik ken het namelijk niet.

• FastPinguin
Ik weet het alleen voor Windows systemen: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc959923.aspx
Maar als je even google gebruikt zal het ook voor linux te vinden zijn. Volgens mij kon dat bij de samba config ergens aangegeven worden.

edit:
Misschien even bij een Windows systeem testen en kijken of het überhaupt je probleem is. Met Lanscan kan je zien welk systeem de master browser is: http://scottiestech.info/download/LANscan_v1.6.zip

[ Voor 30% gewijzigd door FastPinguin op 13-08-2015 14:30 ]

• FabiandJ
  • Niet online
FastPinguin schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:23:
Ik weet het alleen voor Windows systemen: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc959923.aspx
Maar als je even google gebruikt zal het ook voor linux te vinden zijn. Volgens mij kon dat bij de samba config ergens aangegeven worden.

edit:
Misschien even bij een Windows systeem testen en kijken of het überhaupt je probleem is. Met Lanscan kan je zien welk systeem de master browser is: http://scottiestech.info/download/LANscan_v1.6.zip
Lanscan werkt bij mij niet. Systeemfout 6118. De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.

Ik kan alle pc's hier pingen, iedereen zit in dezelfde werkgroep en ik heb tijdelijk mijn firewall eens uitgezet ook dat mocht niet helpen.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 11:30

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

En wat als je als een gebruiker inlogt? Microsoft kennende kan als guest inloggen plotseling als een security breach worden aangezien.

[ Voor 3% gewijzigd door daft_dutch op 13-08-2015 15:13 ]

>.< >.< >.< >.<

• FastPinguin
Krijg je deze melding op elke pc of alleen bij Windows 10? De melding geeft in ieder geval aan dat de master browser niet te bereiken is op dat systeem. In theorie zou je die foutmelding niet moeten krijgen op een systeem waar de shares wel zichtbaar zijn.

• FabiandJ
  • Niet online
daft_dutch schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:12:
En wat als je als een gebruiker inlogt? Microsoft kennende kan als guest inloggen plotseling als een security breach worden aangezien.
Wat bedoel je precies? Op mijn Win 10 systeem zit ik al lokale user, tevens zie ik wel de Win 7 share op mijn systeem en ook deze staat voor iedereen in het netwerk open.
FastPinguin schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:16:
Krijg je deze melding op elke pc of alleen bij Windows 10? De melding geeft in ieder geval aan dat de master browser niet te bereiken is op dat systeem. In theorie zou je die foutmelding niet moeten krijgen op een systeem waar de shares wel zichtbaar zijn.
Op mijn Win7 VM krijg ik hetzelfde (met firewall aan en uit), en zie ik deze VM wel op mijn Win 10 systeem.

[ Voor 30% gewijzigd door FabiandJ op 13-08-2015 15:30 ]

• FastPinguin
Je kan het trucje van deze site op je Windows 10 (of 7) systeem doen: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc959923.aspx

Value op Yes zetten. Vervolgens Windows 10 herstarten.
Ik had hetzelfde probleem toen een op Linux gebaseerde satelliet ontvanger master browser was geworden. Vervolgens mijn Windows 7 systeem master browser laten worden met het trucje van die site hierboven en alle systemen en shares waren weer zichtbaar onder netwerk na een herstart. Ook Lanscan gaf weer netjes een lijst met hosts en Master achter mijn pc naam.

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

FabiandJ schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:29:
[...]

Wat bedoel je precies? Op mijn Win 10 systeem zit ik al lokale user, tevens zie ik wel de Win 7 share op mijn systeem en ook deze staat voor iedereen in het netwerk open.
Ik bedoel dat je even moet fiddelen met je Samba configuratie. Maar eerst kijken of de "Default" samba configuratie werkt. Dat is met username en password en de security is zeker niet share.

Of denk je dat Microsoft alle verschillende samba configuratie mogelijkheden door de regressie molen haalt?

>.< >.< >.< >.<

• FabiandJ
  • Niet online
FastPinguin schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:59:
Je kan het trucje van deze site op je Windows 10 (of 7) systeem doen: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc959923.aspx

Value op Yes zetten. Vervolgens Windows 10 herstarten.
Ik had hetzelfde probleem toen een op Linux gebaseerde satelliet ontvanger master browser was geworden. Vervolgens mijn Windows 7 systeem master browser laten worden met het trucje van die site hierboven en alle systemen en shares waren weer zichtbaar onder netwerk na een herstart. Ook Lanscan gaf weer netjes een lijst met hosts en Master achter mijn pc naam.
Heeft helaas niet geholpen, met zowel MaintainServerList en IsDomainMaster aangezet, tevens geeft Lanscan nog steeds de Systeemfout 6118 melding.
daft_dutch schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:31:
[...]

Ik bedoel dat je even moet fiddelen met je Samba configuratie. Maar eerst kijken of de "Default" samba configuratie werkt. Dat is met username en password en de security is zeker niet share.

Of denk je dat Microsoft alle verschillende samba configuratie mogelijkheden door de regressie molen haalt?
Als ik direct naar de server ga middels \\192.168.2.3 kom ik direct in de samba share en hiervoor hoef ik geen username en password in te vullen.

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

FabiandJ schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:07:
[...]
Als ik direct naar de server ga middels \\192.168.2.3 kom ik direct in de samba share en hiervoor hoef ik geen username en password in te vullen.
Whoeps lezen is ook een vak sorry.

>.< >.< >.< >.<

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Loop nou ff door de samba documentatie en zoek uit wat de volgende parameters in smb.conf doen:
code:
1
2
3
domain master = yes | no 
local master = yes | no
preferred master = yes | no

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
welke samba versie praten we hier over trouwens, das wel handig om te weten gezien samba 3 of 4 nogal wat verschillen in de instellingen.

daarnaast, als je een goede dns, dus met je interne netwerk erin, hebt zet dns proxy op yes.

ik doe hetzelfde hier met windows 10 op samba 4.2.3 (sernet samba ubuntu packages), werkt zonder probleem of register wijzigingen e.d.

mijn smb.conf, uitgezonderd mijn shares, verder de default van samba 4, met een correct werkende dns op de zelfde machine, en is ook dhcp server.

workgroup = PRIVE
server string = %h server
dns proxy = yes
security = user
guest ok = yes
map to guest = bad password
encrypt passwords = true
passdb backend = tdbsam
obey pam restrictions = yes
unix password sync = yes
#---- disable printing completely, no cups messages in logs.
load printers = no
printing = bsd
printcap name = /dev/null
disable spoolss = yes

ehhh.. noppes

• Thc_Nbl
en voor jou dan over die password popup..

probeer eens

en nog maar een share voorbeeldje.
[downloads]
path = /media/downloads
read only = No
guest ok = yes
force user = windowsuser

en wat je verder nog kan doen, login op je windows met een loginnaam EN password.
maak dezelfde aan onder Linux en je bent zowiezo van je password popup af.

adduser windowsuser
passwd
smbpasswd -a windowsuser
smbpasswd -e windowsuser

[ Voor 71% gewijzigd door Thc_Nbl op 13-08-2015 23:15 ]

ehhh.. noppes

• FabiandJ
  • Niet online
Ik gebruik samba 4.1.19 de dns en dhcp wordt geregeld door mijn router. En ik wil dus niet dat er om een gebruikersnaam en password gevraagd wordt zodra ik naar een share ga.

[ Voor 42% gewijzigd door FabiandJ op 14-08-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:21:
Loop nou ff door de samba documentatie en zoek uit wat de volgende parameters in smb.conf doen:
code:
1
2
3
domain master = yes | no 
local master = yes | no
preferred master = yes | no
Ik heb alles op yes staan, maar nog steeds zie ik mijn share niet voor mijn gevoel heb ik nu alles wel geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt maar 1 share dus? Al eens gekeken wat het gedrag van Windows 10 in zo'n geval is? Wie weet probeert 't wel zo slim te zijn en gelijk de enige share die er is te openen, ipv een weergave van beschikbare 'mappen' zoals je dat met 7 gewend bent. Maak dus eens een extra share, dummy van mij part, en kijk wat dat doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:19:
Je hebt maar 1 share dus? Al eens gekeken wat het gedrag van Windows 10 in zo'n geval is? Wie weet probeert 't wel zo slim te zijn en gelijk de enige share die er is te openen, ipv een weergave van beschikbare 'mappen' zoals je dat met 7 gewend bent. Maak dus eens een extra share, dummy van mij part, en kijk wat dat doet.
Zojuist geprobeerd wat die doet als ik 2 shares actief maak, maar ook dan helaas ook een no-go het is nog steeds niet zichtbaar op mijn Win 10 machine. Ik zie op mijn Win 10 machine alleen een share die ik op een Win 7 bak heb staan.

Als ik smbclient -L localhost -U% doe zie ik wel dat mijn Linux systeem met de samba share en deze de Master is, maar verder zie ik geen enkel ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
probeer eens

wins server = yes
dns proxy = yes

en wacht 5 min voordat je gaat kijken, de browse list wordt niet gelijk bijgewerkt,
dat kan soms even duren.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Thc_Nbl schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:26:
probeer eens

wins server = yes
dns proxy = yes

en wacht 5 min voordat je gaat kijken, de browse list wordt niet gelijk bijgewerkt,
dat kan soms even duren.
Helaas, dat helpt niet dit is mijn config op dit moment:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
[global]
workgroup = WORKGROUP
server string = %h server
dns proxy = yes
security = user
guest ok = yes
encrypt passwords = true
passdb backend = tdbsam
obey pam restrictions = yes
unix password sync = yes
name resolve order = lmhosts wins bcast host
wins support = yes
domain master = yes
preferred master = yes
local master = yes
os level = 255
netbios name = SAMBA
browseable = yes
#---- disable printing completely, no cups messages in logs.
load printers = no
printing = bsd
printcap name = /dev/null
disable spoolss = yes

[RAID]
path = /mnt/raid
read only = No
public = yes
guest ok = yes
browseable = yes

[BACKUP]
path = /mnt/raid/BACKUP
read only = No
public = yes
guest ok = yes
browseable = yes

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 13:53
doe eens op een command prompt in win10:
net view \\192.168.2.3

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• FabiandJ
  • Niet online
paulhekje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:59:
doe eens op een command prompt in win10:
net view \\192.168.2.3
Ik krijg dan de volgende melding:
code:
1
2
3
4
C:\Users\WINDOWS10>net view \\192.168.2.3
Systeemfout 53.

Kan het netwerkpad niet vinden.

Ik heb ook net view /all geprobeerd en dan krijg ik dit terug, al mijn systemen/VM's behalve de VM met de samba share.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
C:\Users\WINDOWS10>net view /all
Servernaam            Opmerking

-------------------------------------------------------------------------------
\\TVHEADEND        TVHEADEND server
\\WINDOWS7
\\WINDOWS10
De opdracht is voltooid.

En een ping komt netjes aan bij 192.168.2.3.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C:\Users\WINDOWS10>ping 192.168.2.3

Pinging 192.168.2.3 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.3: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.2.3:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

[ Voor 27% gewijzigd door FabiandJ op 20-08-2015 11:23 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 13:53
ik heb wat gevonden over windows 10 en de registry waarde "AllowInsecureGuestAuth".
"Win10 insists on an authenticated SMB login. You can disable it by creating the following value (a DWORD):
HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters\AllowInsecureGuestAuth
Set the value to 1 , it should work straight away then."

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• FreshMaker
  • Niet online
Ik denk dat je inlogt met een online account ( xx@xx.com )
Dan moet je in de netwerkinstellingen wat aanpassen
configuratiescherm - netwerk en internet - netwerkcentrum - geavanceerde instellingen voor delen :
Daar aangeven dmv een radiobutton :
Gebruikersaccounts en wachtwoorden gebruiken om verbindingen met andere computers te maken

Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/netwerk_zpsniygt4za.jpg

Dan krijg je bij een volgende keer de vraag om in te loggen, en die gegevens kanje laten onthouden.

[ Voor 10% gewijzigd door FreshMaker op 20-08-2015 12:11 ]

• FabiandJ
  • Niet online
paulhekje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:35:
ik heb wat gevonden over windows 10 en de registry waarde "AllowInsecureGuestAuth".
"Win10 insists on an authenticated SMB login. You can disable it by creating the following value (a DWORD):
HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters\AllowInsecureGuestAuth
Set the value to 1 , it should work straight away then."
FreshMaker schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:10:
Ik denk dat je inlogt met een online account ( xx@xx.com )
Dan moet je in de netwerkinstellingen wat aanpassen
configuratiescherm - netwerk en internet - netwerkcentrum - geavanceerde instellingen voor delen :
Daar aangeven dmv een radiobutton :
Gebruikersaccounts en wachtwoorden gebruiken om verbindingen met andere computers te maken

[afbeelding]

Dan krijg je bij een volgende keer de vraag om in te loggen, en die gegevens kanje laten onthouden.
Ik gebruik een lokaal account.

En het werkt nu, geen idee welke setting het precies was van bovenstaande ik gok de regedit :)

[ Voor 7% gewijzigd door FabiandJ op 20-08-2015 16:25 ]

• Thc_Nbl
niet dat je een domain gebruikt, maar als ik op werk, (ook windows 10) met samba 4,
een \\servernaam doe, krijg ik popup.
als ik
\\servernaam.internal.domain.tld doe niet.

Dit heeft te maken met wat beveiligins wijzigingen van microsoft.
het lijk er een beetje op.

Wel vreemd dat ik niets heb hoeven aan te passen..
maar fijn dat het werkt voor je nu.

ehhh.. noppes

Pagina: 1