Moederboard gaat kapot tijdens bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 733 views

• rinus1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-12-2025
Hallo iedereen,

Ik vermoedt dat het moederboard twee verbogen pinnetjes heeft van toen ik de processor erop legde, het kan ook dat hij DOA was en dat het daardoor mis ging. Nu is mijn vraag valt dit nou onder garantie en mag de webwinkel mij daar kosten voor laten betalen of kan ik dit gewoon via garantie laten vervangen zonder kosten omdat ik wezenlijk niks 'geks' gedaan heb met het moederboard. Ik snap dat de scheidingslijn vaag is maar ik zou het persoonlijk wel belachelijk vinden als ik voor 2 verbogen pinnetjes moet betalen(hij zit trouwens nog in de DOA tijd dus ik zou het daar ook op kunnen steken, punt is wel dat ik de processor ook met die reden teruggebracht heb naar dezelfde winkel(4launch)). Heeft iemand hier ervaring mee/advies voor? Ik heb bij deze winkel wel over de 1000 euro besteedt dus ik verwacht dan ook wat service(wat wellicht heel naief is van mij maar goed).

Het gaat om een Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5, dus ook nog niet de goedkoopste.

Met vriendelijke groet,
rinus1993

[ Voor 4% gewijzigd door rinus1993 op 13-08-2015 11:47 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Jij sloopt, jij betaalt. Dat lijkt me toch vrij duidelijk.

This footer is intentionally left blank

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:03

Kek

3flix

Dat is wel zuur, maar valt (meestal) niet onder de garantie, je hebt het namelijk zelf gedaan...

Je kan natuurlijk altijd wat proberen bij zo'n winkel, maar kans is groot dat ze kosten in rekening brengen..

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-01 11:11

Bejit

Svenska Faderland

Onder normale omstandigheden buigen deze pinnetjes niet als je de processor installeert. Het lijkt er op dat je wat te hard handig bent geweest en je moederbord hebt gesloopt.

Je kan 2 dingen doen:
1. Hopen op coulance van de webshop, want dit valt niet onder garantie.
2. HEEEEEEEL voorzichtig proberen de pinnetjes terug te buigen.

Systeempje

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:59

garriej

Ik las ondertieten.

ten eerste "Ik heb bij deze winkel wel over de 1000 euro besteedt" zijn dit hele normale bedragen voor een winkel als 4launch en ga je daar geen argument mee winnen.

Ten tweede zou ik zeggen als de pinnetjes nog niet waren verbogen en nadat jij er iets mee gedaan heb, het dan valt onder user abuse.

[ Voor 13% gewijzigd door garriej op 13-08-2015 11:19 ]

• rinus1993
ajhaverkamp schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:18:
Jij sloopt, jij betaalt. Dat lijkt me toch vrij duidelijk.
ja naja ik vind het wel een wezenlijk verschil als je iets sloopt met voor bedachte rade of dat het gewoon kapot gaat tijdens het proces van de pc te bouwen.....

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

rinus1993 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:20:
[...]
ja naja ik vind het wel een wezenlijk verschil als je iets sloopt met voor bedachte rade of dat het gewoon kapot gaat tijdens het proces van de pc te bouwen.....
Dat kun jij vinden. Ik snap ook best dat het zuur is. Echter door (onbedoelde) onkunde is het stuk gegaan, daar kan de winkel toch moeilijk de rekening voor gaan betalen. Verplaats je even naar de positie van de winkel en bedenk wat je dan zou doen?

This footer is intentionally left blank

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

[...]

De pinnetjes zijn gewoon heel erg gevoelig, daar moet je voorzichtig mee om gaan. Als jij je CPU er goed oplegt en met beleid hem vast zet, dan zou er niks mogen buigen.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:13

auto660

1991 240 GL Brick

Die moeten gewoon terug te buigen zijn. Ik had eens een Intel H81 budget bordje waarvan ongeveer 10 pins krom waren, wat ook is gebeurd door het verkeerd plaatsen van de CPU. Na een middagje ervoor gezetten te hebben om alle pinnen met een pincet weer in de juiste richtig gebogen te hebben werkt het bordje weer perfect. Dus er is nog niet meteen een man over boord als er " maar" 2 pins verbogen zijn. ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• rinus1993
ajhaverkamp schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:21:
[...]

Dat kun jij vinden. Ik snap ook best dat het zuur is. Echter door (onbedoelde) onkunde is het stuk gegaan, daar kan de winkel toch moeilijk de rekening voor gaan betalen. Verplaats je even naar de positie van de winkel en bedenk wat je dan zou doen?
niks, omdat het klantenservice is en het nog onder DOA kan vallen, dan worden de kosten van de webwinkel gewoon vergoedt door de fabrikant. Zo werkt dat

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Punt blijft dat jij die winkel niet jouw gepruts aan kunt rekenen. De TT zegt genoeg, het bord gaat kapot tijdens het bouwen. Typisch gevalletje user abuse wat nooit binnen garantie valt. En dat je daar nou meer dan €1000 hebt uitgegeven is niet bijzonder spectaculair. Ze zullen genoeg klanten hebben die een stuk meer uitgeven en ik verwacht niet dat ze zo'n schandalig hoge marge hebben dat ze zullen zeggen: "Oh, rinus1993 heeft wel meer dan €1000 euro bij ons uitgegeven maar heeft zijn moederbord gesloopt. We geven hem wel een een nieuw bord op onze kosten!"

Edit: Jij denkt dat de fabrikant gelooft dat 2 pinnetjes spontaan zijn verbogen op weg naar de winkel? Zo werkt dat dus echt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door FooLsKi op 13-08-2015 11:25 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:22
garriej schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:22:
[...]

De pinnetjes zijn gewoon heel erg gevoelig, daar moet je voorzichtig mee om gaan. Als jij je CPU er goed oplegt en met beleid hem vast zet, dan zou er niks mogen buigen.
Idd, ik tikte bij het opnieuw bouwen van mijn PC ook per ongeluk tegen het socket in een onbewaakt ogenblik. 4 pinnetjes gebogen. Deze met een kleine naald terug gebogen en de pc verder gebouwd. Buigen is niet zo erg, breken of breuk in de pinnen wel.
Ik zou ze voorzichtig terug buigen en dan op het oog kijken of ze in dezelfde lijn staan met de rest.
Mijn PC doet het iig zonder problemen.

Een webshop gaat het iig op user abuse gooien wat het ook is.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-01 15:03
Vergelijking:

Je koopt een nieuwe auto, rijdt hem tegen een paal aan. "Ja maar de dealer had kunnen weten dat er schade gereden kan worden, dus ze moeten maar betalen."

Gelukkig werkt het zo niet.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• FooLsKi
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

corset schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:27:
Vergelijking:

Je koopt een nieuwe auto, rijdt hem tegen een paal aan. "Ja maar de dealer had kunnen weten dat er schade gereden kan worden, dus ze moeten maar betalen."

Gelukkig werkt het zo niet.
Hij stelt het zelfs nog erger, hij is van mening dat de dealer maar tegen de fabrikant moet zeggen dat die auto al schade had (om maar in dezelfde analogie te blijven)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

rinus1993 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:24:
[...]

niks, omdat het klantenservice is en het nog onder DOA kan vallen, dan worden de kosten van de webwinkel gewoon vergoedt door de fabrikant. Zo werkt dat
Het kan niet onder DOA vallen, want DOA betekend dat het kapot is op het moment dat jij het binnen kreeg, dit is duidelijk niet het geval.

• rinus1993
garriej schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:31:
[...]

Het kan niet onder DOA vallen, want DOA betekend dat het kapot is op het moment dat jij het binnen kreeg, dit is duidelijk niet het geval.
maar zo kunnen ze het wel verkopen... aangezien het nog binnen de gestelde dagen van de DOA valt

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-01 23:34
rinus1993 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:16:
Ik snap dat de scheidingslijn vaag is maar ik zou het persoonlijk wel belachelijk vinden als ik voor 2 verbogen pinnetjes moet betalen(hij zit trouwens nog in de DOA tijd dus ik zou het daar ook op kunnen steken, punt is wel dat ik de processor ook met die reden teruggebracht heb naar dezelfde winkel(4launch)).
Je hebt de processor teruggebracht, omdat deze DOA was of komen die gebogen pinnen door de processor en heb je daarom de processor teruggebracht? Waarom heb je dan niet gelijk het moederbord teruggebracht?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Verwijderd

4Launch leest ook wel in dit topic mee. ;-) Dus je kunt het nu wel vergeten om dit onder DOA terug te sturen.

• rinus1993
Xyphoid schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:34:
[...]

Je hebt de processor teruggebracht, omdat deze DOA was of komen die gebogen pinnen door de processor en heb je daarom de processor teruggebracht? Waarom heb je dan niet gelijk het moederbord teruggebracht?
omdat het nogal moeilijk te bewijzen is dat de kapotte processor het moederboard vernaggelt heeft

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 12:54
Stel je voor, ik neem een moederbord en processor van jou af, en bij het in elkaar zetten verbuig in een van de pinnetjes. Bel daarna jou op en vertel jou dat het moederbord kapot was bij het aannemen (DOA). Dat zou jij toch niet cool vinden dat ik dan om een nieuw moederbord vraag? Waarom zou je dat dan wel doen bij een webshop...

En daarnaast, waarom zou je iemand anders voor de kosten laten opdraaien van jou fuck-up. Er zijn ontzettend veel mensen die wel een PC in elkaar kunnen zetten zonder die pinnen te verbuigen, dus met iets meer zorg was het jou ook niet overkomen. En diegene die t niet kunnen, laten het doen door iemand die daar garantie op geeft, zodat ze een werkende installatie krijgen. Daarvoor vragen ze een vergoeding, en dekken daarmee de risico's af van de fuck-ups die zij weer maken...

Maar daar zullen ook wel lui bij zitten die de leverancier dan proberen te neppen, maar dat is je eigen keuze of je dat pad wil bewandelen.

terwijl ik dit typ, begin ik een troll te ruiken...

[ Voor 51% gewijzigd door Remcor2000 op 13-08-2015 11:45 ]

• rinus1993
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:34:
4Launch leest ook wel in dit topic mee. ;-) Dus je kunt het nu wel vergeten om dit onder DOA terug te sturen.
het lijkt me sterk dat ik de enige ben met dit probleem en sowieso mogen zo op grond van een forum op internet geen aangepaste regeling geven voor reparaties

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Gewoon er goed voor gaan zitten en de pinnetjes weer op hun plek buigen :)
Al meerdere keren moeten doen voor andere mensen, is nog leuk werk ook :P

2x BambuLab H2C 3D printer - Elegoo Saturn 16K Resin printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
Je had beter het geheel door hun in elkaar kunnen laten bouwen ;)

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:29
Misschien verstandig om ze ook niet zelf terug te buigen. Dat vereist een stuk meer geduld en precisie, die je in eerste instantie bij het plaatsen van de cpu al miste...

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

rinus1993 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:37:
[...]

het lijkt me sterk dat ik de enige ben met dit probleem en sowieso mogen zo op grond van een forum op internet geen aangepaste regeling geven voor reparaties
Nee dat mogen ze inderdaad niet, oftewel: user abuse, helaas pindakaas.

Het is zuur en je kan proberen het verhaal voor te leggen, misschien zijn ze coulant 4launch is een redelijk goede winkel kwa service, maar stop het DOA te noemen ( dead on arival) want dat is het niet.

• Web-Brielle
  • Niet online
garriej schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:39:
[...]

maar stop het DOA te noemen ( dead on arival) want dat is het niet.
Eerder DAA, Death After Abuse :)

2x BambuLab H2C 3D printer - Elegoo Saturn 16K Resin printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

• rinus1993
Web-Brielle schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:40:
[...]

Eerder DAA, Death After Abuse :)
wie zegt er dat de processor niet al kapot was on arrival? weet je ook pas nadat je hem op een moederboard gelegd hebt

• Web-Brielle
  • Niet online
rinus1993 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:40:
[...]
wie zegt er dat de processor niet al kapot was on arrival? weet je ook pas nadat je hem op een moederboard gelegd hebt
We hebben het nu over het moederbord, niet over de processor.
De pinnetjes terug buigen vergt geduld en precisie.
En als je het "makkelijker" wilt doen, een vergrootglas.

• underworld202
  • Laatst online: 29-12-2023
[...]

het punt is nu toch het mobo, waarvan je zelf aangeeft dat het je eigen fout is :P

*Of pinnetjes terugbuigen
*Verkopen als defect

[ Voor 7% gewijzigd door underworld202 op 13-08-2015 11:43 ]

• rinus1993
underworld202 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:42:
[...]

het punt is nu toch het mobo, waarvan je zelf aangeeft dat het je eigen fout is :P

*Of pinnetjes terugbuigen
*Verkopen als defect
ja dat denk ik maar dat weet ik niet zeker aangezien ik de processor niet van te voren getest heb.... sure het moederboard zou heel goed kunnen maar naar mijn idee ben ik niet overenthousiast geweest

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb dit ook gehad. Gelukkig waren de pinnetjes niet gebroken maar gebogen. Mbv een plastic tandenstoker, zaklamp/vergrootglas heb ik ze rechtop gezet en het probleem was verholpen.. Wees wel gentle.

• FooLsKi
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Je kunt het proberen recht te blijven lullen, maar je verhaal/gedachtengang blijft net zo krom als de pinnetjes die je zelf hebt verbogen.

• rinus1993
FooLsKi schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:46:
[...]

Je kunt het proberen recht te blijven lullen, maar je verhaal/gedachtengang blijft net zo krom als de pinnetjes die je zelf hebt verbogen.
ik ga gewoon uit van de worst case scenario....

• Umbrah
  • Laatst online: 16:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Sorry dat ik het zeg, maar je gooit het hier een 100% duidelijk user abuse (die pinnen krijg je écht niet zomaar krom, zelfs met de CPU er verkeerd op moet je er op drukken, en je kan in de handleiding lezen dat installatie door een 'qualified technician' aanbevolen is) op DOA en je gaat stellen dat er een "regeling" is. Een wetgeving. Die is er niet. Er is de wet-koop-op-afstand maar zelfs dáár valt dit niet onder te passen. Een leverancier kan een DOA beleid hebben, maar door te beginnen op de toon van "wie zegt er dat...", ben je eigenlijk al fout.

Door gasten als jou gaan webshops over de kop, en gaan de prijzen omhoog voor ons. Proberen misbruik te maken van het systeem. Hoe kún je het voor jezelf rechtlullen. Wees gewoon een man en kom gewoon er voor uit dat je een fout hebt gemaakt. Dit kun je rechtstellen door óf zelf aan de bak te gaan, zoals zoveel medetweakers al suggereerde, óf door geld te gebruiken en het leergeld te noemen. Maar ga het niet financiëel bij iemand anders neerleggen. De marges op die zut zijn absurd laag voor webshops en groothandels. Rijk worden met computer componenten is zo goed als onmogelijk. Ze moeten 50 planken verkopen om één te kunnen kopen, en dat geld hebben ze nodig voor personeel, website, en dienstverlening; en daar wil jij misbruik van maken?

Ik walg er een beetje van. Dat je zelf wilt bouwen om €39 te besparen is tot dáár aan toe, maar als je het vervolgens verknoeit en er iemand anders mee wilt opzadelen, tja... daar kan ik emotioneel van worden.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:56

weebl

YARR!

Neem gewoon je verlies en bestel een nieuw moederbord of probeer deze te repareren. Niemand hier gaat je helpen de webshop te tillen...

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 12:54
Ik denk dat je worst case scenario een nieuw moederbord is. En dat scenario acht ik zeer waarschijnlijk.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit soort topics horen over het algemeen in Shopping Forum thuis. Echter, gezien het verhaal en het beloop van het topic heeft verplaatsen weinig zin.

Het forum is niet bedoeld om te kijken hoe we een fout van jouw kant (want zo is het geformuleerd in je startpost) recht proberen te breien.

Dit topic gaat dan ook op slot.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 13-08-2015 11:52 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.