Domein verhuizen. wel of geen mail ?

Pagina: 1
Acties:

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:39
Beste tweakers. Ik zit met een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden.

Jaren geleden samen met mijn vriendin een .com domein gekocht met wat webspace en e-mail. Via mijn neef omdat hij reseller is. Vorige week kreeg ik van hem een bericht dat hij gaat stoppen met de domeinen. Hij beveelt Strato aan en zal langzaam zijn klanten gaan informeren om de domeinen te verhuizen.

Ik heb Strato bekeken, en het is niet slecht. Veel meer dan wat ik nu heb voor een stuk minder €. alleen de verhuizing..... Ik wil het moment van verhuizen zelf in de hand hebben en ben dan ook bezig om nu al over te stappen. ook omdat mijn "contract" tot eind dit jaar loopt en ik niet wil verlengen als ik weet dat het dan snel is afgelopen bij hem. Ook wil ik mijn domein niet kwijt raken omdat we de e-mail adressen overal gebruiken.

En daar zit nu ook de vraag. Mijn vriendin is bezig met soliciteren en heeft overal haar e-mail adres van ons domein doorgegeven. Strato geeft aan dat een verhuizing 5 dagen duurt. En mijn vriendin vind het geen fijne gedachte om 5 dagen geen mail te krijgen. Sterker nog, in die 5 dagen word er volgens Strato een melding verstuurt dat het e-mailadres niet bestaat. Dit heb ik nagevraagd bij hun helpdesk. Het idee dat ze dan belangrijke mails mis loopt vind ze echt niks. Strato geeft aan dat het zo gaat.

Mijn neef geeft aan dat ik het domein kan verhuizen. de mails komen via hem binnen en kunnen we blijven ontvangen. als het domein bij Strato actief is maak ik daar de mail adressen aan. En dan pas zal mijn neef het domein aan zijn kant verwijderen, inclusief de mails en ontvang ik alles via strato.

wie van de 2 heeft er nu gelijk ? Google geeft geen eenduidig antwoord. Zomaar een verhuizing in gang zetten vind ik niks. Heeft iemand hier ervaring mee?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 16:49
Het heeft met een aantal dingen te maken.

Ten eerste met de DNS. Op dit moment heb je in de DNS entries van je domein MX records staan. Deze verwijzen naar de mailservers die jou e-mail ontvangen. Bij een verhuizing kan het zijn dat mailclients de 'oude' DNS verwijzingen gebruiken. Zolang de oude servers nog online zijn en geconfigureerd zijn op het ontvangen van email voor jou domein zul je deze nog krijgen.

Ik ga er even vanuit dat Strato in z'n DNS ook MX records neerzet. Welke dit zijn weet ik echter niet. Het kan zijn dat de 'oude' DNS gegevens worden overgenomen. In dat geval zal je email nog netjes worden ontvangen op de servers bij je neef.
Het kan echter ook zo zijn dat Strato haar eigen mailservers in de DNS neerzet. In dat geval hangt de afhandeling ook nog af van de configuratie van de mailservers aldaar. Als het emailadres niet bestaat op die servers zal er een mail gestuurd worden naar de versturende partij dat de mailbox niet bestaat.

Je zou wellicht kunnen vragen of de MX records bij verhuizing naar je 'oude' servers verwezen kan worden en pas wanneer de mailaccounts zijn aangemaakt omgezet kan worden. Geen idee of Strato daar aan meewerkt overigens, geen ervaring met ze (behalve de irritante reclames natuurlijk.. :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
Dank je voor de reactie.

Ik zal aan Strato vragen of ze mee willen werken en het op deze manier willen doen. Zou voor ons wel makkelijk zijn. even afwachten wat Strato ervan gaat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrChillax
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik heb enige ervaring met strato en zou dit niet aanbevelen voor jullie. Toen ik destijds mijn domeinen, webhosting, mail etc. bij strato had, had ik geen enkele mogelijkheid om goed alles te beheren. Voor alles moest worden bijbetaald voordat je daadwerkelijk er iets mee kon doen. Ook de webhosting server was volgepropt waardoor de website vaak traag was. Tegenwoordig heb ik mijn eigen dedicated servers waar ik alles zelf op draai en gebruik ik namecheap als registrar.

Als je neef nog steeds mail kan aanbieden, zou ik je aanraden om je domein over te zetten naar namecheap. Daar heb je volledig beheer, en goede prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 20:12

krvabo

MATERIALISE!

Je neef heeft over het algemeen gelijk, al weet ik niet wat Strato precies doet.
Hoe het werkt:

- Iemand stuurt een email naar je
< ontvangt van de DNS welk ip-adres voor je domein de email afhandelt (MX record)

Je kunt meerdere ip-adressen instellen die voor jouw domein de email afhandelen, met prioriteit. Het ip-adres met het laagste getal ontvangt de email. Als de verstuurder van de email geen verbinding krijgt met het ipadres dan zal de verstuurder automatisch het ip-adres met een 'hoger nummer' (lagere prioriteit) proberen.

Als je instelt in je dns:
- A record: 123.123.123.123
- MX(5) record: 123.123.1.1
- MX(25) record: 92.42.23.156
- MX(30) record: 234.216.31.1

Dan zal dus eerst geprobeerd worden de email af te leveren bij 123.123.1.1, dan 92.42.23.156, en dan die met nummer 30.

Je kunt dus de oude emailserver (bij je neef) nog de email laten afhandelen voor verstuurders die oude dns-gegevens hebben. Dit kan enkele weken zijn (voornamelijk spammers), maar is over het algemeen niet meer dan een dag (vaak minder). Je hebt dan tijdelijk 2 plaatsen waar je 'email moet ophalen'.

Doe dit dus al wel voordat je je domein verhuist naar een andere provider.

Hoe het goed zou moeten werken zonder dat je een email verliest:

- Kijk naar je huidige dns van je domein en schrijf de MX-records ergens op zodat je ze makkelijk kunt terugvinden.
- Ga een maand voor aflopen van je domein / contract met je neef naar een nieuwe provider.
- Geef daar aan dat je je domein wilt verhuizen, en betaal ze.
- Zij doen een verhuisverzoek van het domein naar je neef, en je neef geeft (indien nodig) een authorisatie code. Die vul je in bij je nieuwe provider.
- Controleer alvast of je verbinding kan maken met je nieuwe emailserver (in je emailprogramma), ook al krijg je er nog geen email op binnen.

- Stel bij je nieuwe hoster de dns in van je domein (als het goed is al mogelijk voor je domein daadwerkelijk (zichtbaar) verhuisd is, maar dit kan verschillen per hoster!)
- Kijk bij je nieuwe dns naar de mx-records en voeg een MX record toe
- Dat MX record krijgt een hoger nummer (lagere prio) dan de huidige mx-records die daar vermeld staan (nieuwe mailservers) en heeft het IP van de MX-record van je neef. (dat je opgeschreven hebt)
- Sla het op.

- Stel daarna bij je neef in de DNS settings het nieuwe MX-record in, en maak de prioriteit hetzelfde als bij je nieuwe hoster. (Je hebt dus het nieuwe ip een 'lager nummer'/hogere prioriteit gegeven dan de oude).
- Sla het op.

- Je zult op dat moment tijdelijk op twee locaties je email binnen krijgen, maar normaal gesproken komt alles binnen 12 uur wel aan in je nieuwe mailbox. Er gaan hierbij geen email verloren of gedupliceerd. Het wordt gewoon verspreid.

- Laat je contract met je neef gewoon aflopen, zodat je een maand lang een 'backup' emailserver hebt. Dit zou genoeg tijd moeten zijn voor oude dns-gebruikers om je nieuwe ip te vinden.
- Nadat je contract bij je neef ten einde is kun je het 'oude' ip verwijderen (die van je neef) uit je dns bij de nieuwe provider.

Dit alles zou er voor moeten zorgen dat de overstap echt zonder problemen verloopt. Check echter wel bij je nieuwe provider (voor je een contract neemt) of je dit kunt uitvoeren. Er zullen er vast zijn die je geen dns settings aan laten passen voordat het domein is verlopen, of je zelfs helemaal geen toegang geven tot de dns.

Tenzij iemand iets ziet dat ik over het hoofd heb gezien?

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
@krvabo, Thanx voor de heldere uitleg.
@MrChillax, ik ga deze optie ook eens bekijken. Ik weet nog niet of het ook echt Strato word of een ander. Strato komt van mijn neef, maar ik heb ook geen zin om voor elke optie bij te gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:41
Ik heb zelf pas geleden een aantal .com/.net domeinen van de ene registrar naar de andere verhuisd. Hierbij duurt het maximaal 5 dagen. Toen ik de verhuizing ingezet had, kreeg ik bij de oude registrar het bericht om de verhuizing goed te keuren en toen was het al klaar :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 00:07
Als je gewoon zorgt dat je tijdens het bestellen van het domein bij je nieuwe provider je direct de nameservers goed instelt dan blijft het domein totdat de verhuizing is afgerond netjes werken bij de huidige provider en wordt daarna door je nieuwe provider opgepakt zodra de verhuizing is afgerond.

Dit kan allemaal zonder onderbrekingen, mits je het domein bij de nieuwe domeinboer direct weer goed instelt.

Anoniem: 668361

Sparkiee schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:39:
Dank je voor de reactie.

Ik zal aan Strato vragen of ze mee willen werken en het op deze manier willen doen. Zou voor ons wel makkelijk zijn. even afwachten wat Strato ervan gaat zeggen.
Have you got reply from Strato?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

We praten hier Nederlands en geen Engels; en gezien een recente referral-post, denk ik dat je even iets nuttiger moet gaan posten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:59

Ypho

Allround Nerd

--verkeerde topic--

[ Voor 79% gewijzigd door Ypho op 27-08-2015 13:01 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
Even een update.

Ik heb aardig wat op internet gelezen over de verschillende hosting aanbieders. Zowel over de grotere zoals Strato en Trans-Ip als ook de kleinere partijen. In eerste instantie neigde ik naar Strato, maar ik las dat je daar voor standaard dingen al snel een duurdere optie moet kiezen. Ook heb ik veel goeds gelezen over Trans-IP. waarschijnlijk gaat dit mijn uiteindelijke keuze worden.

Na een mailtje gestuurd te hebben naar Trans-IP kreeg ik snel een vriendelijk en duidelijk antwoord. Als ik mijn domein bij hun ga zetten zal ik geen mailtjes missen. Na aanvraag en vermelding van mijn domein vehuiscode krijg ik een mail met instructies en info over het wijzigen van de DNS instellingen t.b.v mijn mail. Als dat gebeurd is zal alle mail tijdleijk via hun lopen, totdat het domein volledig verhuisd is. Daarna krijg ik de instellingen van mijn domein en is alles geregeld.

Nu nog wachten op de verhuiscode :)

Pagina: 1