• kanem0chi
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-05 12:01
Hallo!

Deze zomer heb ik bij bedrijf 'Y' gewerkt, waarna de betaling via het detacheringsbureau 'X' voor de toerismebranche / horeca branch gedaan word.

Nu heb ik mijn loonstrook ontvangen, maar daar toch een aantal vragen aan over gehouden heb.

Details:

Man, 24 jaar, in dienst van Nederlands bedrijf (X), werkzaam bij bedrijf (Y) in België.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VfP23HN.jpg

1. Tijdens het tekenen van het contract heb ik de keuze gehad om het loonheffingsformulier in te vullen. Dit niet gedaan, aangezien ik graag in Mei/Juni 2016 een (lekker) bedrag van de belasting terug krijg. Toch staat er dat LH korting is toegepast (JA, zie top formulier) , zonder dat ik daarvoor getekend heb?

2. Voor mijn gewerkte uren ben ik in juli 1357 euro verloond, terwijl er in de rechter tabel staat dat mijn 'bruto' loon 1367 is, wat volgens mij bruto 1899 moet zijn. Is dit gewoon een sneaky/tricky manier van hun om minder vakantie geld uit te hoeven keren, aangezien we belastingschijven hebben in Nederland en dit anders een schijf van nog net geen 1% zijn?

3. Wanneer de 1899 klopt als bruto loon (die onder mijn bruto loon staat gespecificeerd), en ik daar vakantie geld over ga rekenen, kom ik met 8% uit op 1899 * 0,08 = 152 euro, terwijl er 117 euro gespecificeerd staat?

4. Mijn res. vak dagen is 8.3% / 113.50, wat berekend is over de 1367 euro. Moet dit ook niet over het bruto loon van 1899 zijn? (Dit is iets typisch horeca, lastig om hier wat over te vinden)

5. Als netto uitbetaald bedrag rechts onderin staat dat er 1511 euro netto uitgekeerd zou zijn, als ik mijn bankrekening bekijk, dan staat dat er niet op. Gewoon een fout op het formulier neem ik aan?

In ieder geval bedankt voor het meekijken/denken.

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:02
Vraag 5 kan ik alvast vrij eenvoudig voor je beantwoorden, die nettobetaling van 1511,71 is een cumulatief (dus alles tot nu toe over het huidige jaar, aan het volgnummer kan ik zien dat dit je 2e salarisstrookje is). Wat netto uitbetaald wordt over de betreffende maand is 1168,75 (helemaal onderaan in het deel "Betaling").

[ Voor 14% gewijzigd door Koos Werkloos op 13-08-2015 10:30 ]

• kanem0chi
Koos Werkloos schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:28:
Vraag 5 kan ik alvast vrij eenvoudig voor je beantwoorden, die nettobetaling van 1511,71 is een cumulatief (dus alles tot nu toe over het huidige jaar, aan het volgnummer kan ik zien dat dit je 2e salarisstrookje is). Wat netto uitbetaald wordt over de betreffende maand is 1168,75 (helemaal onderaan in het deel "Betaling").
Ah, dat is nu beantwoord ja, aangezien ik nog 342 euro aan vakantiegeld van vorig jaar nog gestort heb gekregen. Punt 5 is opgelost. thnx. :)

• Koos Werkloos
En vraag 2: brutoloon in de rechterkolom is gelijk aan de maandloon juli + wachtdagcompensatie. De wachtdagcompensatie wordt namelijk ook belast.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:31

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Werk je wel fulltime? Lijkt er op dat die 1899 voor fulltime geldt en jij niet fulltime werkt maar iets van 70%?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 21:09

Nic

Vrij

offtopic:
Een loonstrook in Comic Sans? Echt??

• Koos Werkloos
En nu ik vraag 2 en 5 heb beantwoord is automatisch ook vraag 4 beantwoord. Het klopt dat dat bedrag berekend is over 1367,50, je totale brutoloon over juli.

Schiet lekker op zo... :-)

Anoniem: 472287

Koos Werkloos schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:42:
En nu ik vraag 2 en 5 heb beantwoord is automatisch ook vraag 4 beantwoord. Het klopt dat dat bedrag berekend is over 1367,50, je totale brutoloon over juli.

Schiet lekker op zo... :-)
loonstrookantwoorden van Koos Werkloos. Heb ik toch weer even dubbel gelegen 's ochtends, thanks! :+

• kanem0chi
Koos Werkloos schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:36:
En vraag 2: brutoloon in de rechterkolom is gelijk aan de maandloon juli + wachtdagcompensatie. De wachtdagcompensatie wordt namelijk ook belast.
Gezien, maar dit is gelijk het netto bedrag wat ik krijg, aangezien ik een contract met een netto loon per uur heb getekend.

Want mijn bruto loon (schijf 1, 36.5%) zou volgens mij 1367(netto) x 1.365 (36.5%) = 1866 euro bruto moeten zijn?.
Angeloonie schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:37:
Werk je wel fulltime? Lijkt er op dat die 1899 voor fulltime geldt en jij niet fulltime werkt maar iets van 70%?
0 uren contract, maar werk gemiddeld +- 50 uur per week (in/uit klokken).
dsltv schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:40:
offtopic:
Een loonstrook in Comic Sans? Echt??
Laten we het daar maar niet over hebben.. dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik het zag. :P

[ Voor 14% gewijzigd door kanem0chi op 13-08-2015 10:44 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[offtopic]Lijkt wel een loonstrookje in Comic Sans...[/offtopic]

Heb je al aan je werkgever of aan de betalende instantie gevraagd hoe een en ander berekend wordt? Meestal kun je zaken als vakantiegeld en dergelijke wel ergens uit afleiden. Maar het bedrag wat jij aan vakantiegeld hebt staan is niet herleidbaar aan enig bedrag wat op je loonstrookje staat.

Jij gaat er van uit dat er moedwillig fouten in zitten, want horeca. Aan de opmaak van je loonstrook is het geen moedwilligheid maar een foutje in een excel die men heeft :p (of een foutje in het boekhoudpakket kan natuurlijk ook).

• Koos Werkloos
Alles wordt berekend op basis van het brutoloon. En dat brutoloon kan ik niet berekenen, dat is gewoon gegeven, het "startpunt" (1357,86 + 0,71% daarover).

Als het brutoloon volgens jou niet klopt, moet je aankloppen bij je werkgever.

[ Voor 3% gewijzigd door Koos Werkloos op 13-08-2015 10:47 ]

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:20
1. Tijdens het tekenen van het contract heb ik de keuze gehad om het loonheffingsformulier in te vullen. Dit niet gedaan, aangezien ik graag in Mei/Juni 2016 een (lekker) bedrag van de belasting terug krijg. Toch staat er dat LH korting is toegepast (JA, zie top formulier) , zonder dat ik daarvoor getekend heb?

Op het formulier kun je aangeven of je het wel of niet wilt. As je het niet invult kan het zijn dat ze standaard voor ja kiezen. Beide keren wordt het verrekend met je inkomstenbelasting.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:24
Je brutoloon is gewoon € 1357,86. Vanaf daar ga je dan rekenen wat er nog bij komt (Wachtdagcompensatie), en wat er nog af moet (Loonheffing, ZWA, WGA) en zo hou je deze maand netto € 1168,75 over.

Over je brutoloon wordt je vakantiegeld en dergelijke berekend, dus gewoon vanaf die € 1357,86.

Waar je die € 1899 vandaan haalt is mij een raadsel. Het enige bedrag dat daarbij in de buurt komt is onderin bij de cumulatieven, maar dat is het bedrag van alle loonstroken bij elkaar opgeteld.
Ik zie dat deze loonstrook volgnummer 2 heeft, dus zal er op loonstrook met volgnummer 1 een brutobedrag van € 1896,77 - € 1357,86 = € 538,91 staan.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Koos Werkloos
Morax schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:18:
Waar je die € 1899 vandaan haalt is mij een raadsel.
TS beweert dat zijn brutoloon een nettoloon moet zijn. En vanuit dat nettoloon (wat dus volgens zijn salarisstrook een brutoloon is) rekent hij het "echte" brutoloon uit op basis van het belastingtarief.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kanem0chi schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:43:
[...]

Gezien, maar dit is gelijk het netto bedrag wat ik krijg, aangezien ik een contract met een netto loon per uur heb getekend.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik dat in de horeca zie (van een werkgever die geen clue heeft). Maar dan snap ik wel dat er loonheffingskorting wordt toegepast, dat scheelt dan weer voor de werkgever.

• Koos Werkloos
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Men heeft het altijd en overal over het brutoloon. Kan je misschien de betreffende tekst uit je contract hier overtypen of er een scan van uploaden?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kanem0chi schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:18:
Mocht je geen Loonheffingsformulier hebben ingevuld dan geldt het volgende:
quote: Belastingdienst
Als u geen gegevens opgeeft
Als u uw persoonlijke gegevens niet – of fout – opgeeft, moet uw werkgever of uitkeringsinstantie 52% loonbelasting/premie volksverzekeringen inhouden. Dit is het hoogste belastingtarief. Bovendien moet uw werkgever over uw hele loon de premies werknemersverzekeringen en de inkomens- afhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet berekenen. Dit geldt ook als
u zich niet legitimeert.
Bron: http://download.belasting...nheffingen_lh0082z4pl.pdf

• kanem0chi
Morax schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:18:
Je brutoloon is gewoon € 1357,86. Vanaf daar ga je dan rekenen wat er nog bij komt (Wachtdagcompensatie), en wat er nog af moet (Loonheffing, ZWA, WGA) en zo hou je deze maand netto € 1168,75 over.

Over je brutoloon wordt je vakantiegeld en dergelijke berekend, dus gewoon vanaf die € 1357,86.

Waar je die € 1899 vandaan haalt is mij een raadsel. Het enige bedrag dat daarbij in de buurt komt is onderin bij de cumulatieven, maar dat is het bedrag van alle loonstroken bij elkaar opgeteld.
Ik zie dat deze loonstrook volgnummer 2 heeft, dus zal er op loonstrook met volgnummer 1 een brutobedrag van € 1896,77 - € 1357,86 = € 538,91 staan.
Die 1899 staat in de rechter tabel, maar waar hun die 1899 vandaan halen snap ik juist niet. Want waarom rekenen ze ZWA en WGA over 1899 dan?
PolarBear schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:29:
[...]

Zal niet de eerste keer zijn dat ik dat in de horeca zie (van een werkgever die geen clue heeft). Maar dan snap ik wel dat er loonheffingskorting wordt toegepast, dat scheelt dan weer voor de werkgever.
Daarom wil ik ook geen Loonheffing toepassing, aangezien mijn vakantiegeld bedrag dan hoger zal zijn (doordat mijn bruto loon hoger is vanwege weglaten van loonheffingen), terwijl ik hetzelfde bedrag wel in mei / juni 2016 terug krijg van de belastingdienst?

• PolarBear
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:36:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Men heeft het altijd en overal over het brutoloon.
Tja en toch gebeurt het wél.

• Koos Werkloos
PolarBear schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:52:
[...]

Tja en toch gebeurt het wél.
Dan moeten we zijn contract inzien en niet zijn loonstrook.

• alwind
kanem0chi schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:49:
[...]

Daarom wil ik ook geen Loonheffing toepassing, aangezien mijn vakantiegeld bedrag dan hoger zal zijn (doordat mijn bruto loon hoger is vanwege weglaten van loonheffingen), terwijl ik hetzelfde bedrag wel in mei / juni 2016 terug krijg van de belastingdienst?
Je bruto loon blijft hetzelfde. De werknemer verrkeend alleen je algemene heffingskorting niet met je waardoor er meer loonheffing wordt afgedragen die je dan achteraf claimt.

• Koos Werkloos
alwind schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:22:
[...]

Je bruto loon blijft hetzelfde. De werknemer verrkeend alleen je algemene heffingskorting niet met je waardoor er meer loonheffing wordt afgedragen die je dan achteraf claimt.
Maar TS zegt nou juist dat hij volgens zijn arbeidsovereenkomst recht heeft op een zeker nettoloon:

Contstant nettoloon + hogere loonheffing = hoger brutoloon

• alwind
Koos Werkloos schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:36:
[...]

Maar TS zegt nou juist dat hij volgens zijn arbeidsovereenkomst recht heeft op een zeker nettoloon:

Contstant nettoloon + hogere loonheffing = hoger brutoloon
Klopt verkeerd gelezen.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 17:29

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Want mijn bruto loon (schijf 1, 36.5%) zou volgens mij 1367(netto) x 1.365 (36.5%) = 1866 euro bruto moeten zijn?.
Is het niet gewoon veel makkelijker om naar je uren te kijken, in je contract zal ongetwijfeld staan dat je bedrag x per uur ontvangt.

aantal uur * x = loon voor die maand.

Tevens vraag ik me ook af waarop het bedrag "Salaris Juli" is gebaseerd aangezien nergens je gewerkte uren staan, wat normaliter wel hoort te gebeuren bij een 0-uren contract.

Op je loonstrook staat dat je 8.67 Bruto per uur krijgt, het aantal gewerkte dagen staat daaronder 23x 8 uur = 184 Uur in de Maand Juli.

184*8.67=1595.28

Lijkt mij dat er ergens iets niet goed gaat op deze salaris strook :S want "Maandloon Juli" komt niet overeen met "min. loon" en "SV Dagen".

[ Voor 20% gewijzigd door ShadowBumble op 13-08-2015 13:24 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• kanem0chi
ShadowBumble schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:17:
[...]

Is het niet gewoon veel makkelijker om naar je uren te kijken, in je contract zal ongetwijfeld staan dat je bedrag x per uur ontvangt.

aantal uur * x = loon voor die maand.

Tevens vraag ik me ook af waarop het bedrag "Salaris Juli" is gebaseerd aangezien nergens je gewerkte uren staan, wat normaliter wel hoort te gebeuren bij een 0-uren contract.

Op je loonstrook staat dat je 8.67 Bruto per uur krijgt, het aantal gewerkte dagen staat daaronder 23x 8 uur = 184 Uur in de Maand Juli.

184*8.67=1595.28

Lijkt mij dat er ergens iets niet goed gaat op deze salaris strook :S want "Maandloon Juli" komt niet overeen met "min. loon" en "SV Dagen".
toon volledige bericht
Netto loon is 8.50, maar op een een of andere manier naar de 8.67 gegaan op mijn loonstrook. Totaal 137,5 uur gewerkt ( in 13 dagen :D ), wat op de 1168,75 komt. Waarschijnlijk doordat er vanuit het netto loon gestart word, word bruto loon, verzekeringen etc. daarna pas berekend.

Tot zo ver klopt mijn loonstrookje dus, maar omdat er veel met netto lonen word gewerkt hier, kon ik niet gemakkelijk opmaken hoe het precies allemaal in elkaar zit/zat.

Mijn laatste punt is dan, is dat ik dan beter geen Loonheffing kan toepassing, aangezien mijn vakantiegeld bedrag dan hoger zal zijn (doordat mijn bruto loon hoger is vanwege weglaten van loonheffingen), terwijl ik hetzelfde bedrag wel in mei / juni 2016 terug krijg van de belastingdienst?

• PolarBear
  • Niet online
Dat laatste punt klopt (in dit geval omdat je een netto uurloon hebt afgesproken).

• kanem0chi
Okay. Bedankt voor alle reacties. Dan ga ik er nog achter aan dat ze voor de maand augustus nog eventjes de loonheffing uitzetten.

Voor de rest, het contract zelf stelt ook niet veel voor, en is net als het loonstrookje ook in Comic sans geschreven haha.

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:05
Loonheffing uitzetten... Kon dat maar. Jij bedoeld waarschijnlijk loonheffingkorting.

Als er een nettoloon is afgesproken is het inderdaad voordeliger voor jou als de loonheffingskorting niet wordt toegepast.

[ Voor 82% gewijzigd door Ruben0s op 13-08-2015 21:41 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als jij een nettoloon hebt afgesproken denk ik niet dat ze de loonheffingskorting willen stopzetten. Dan moeten ze immers ineens veel meer bruto betalen om jou hetzelfde netto te geven, waarna je aan het einde van het jaar ineens veel meer netto blijkt te hebben verdiend.

Maar je kan het proberen, als ze echt zo weinig kaas hebben gegeten van salaris :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lijkt me sterk dat je zelf mag bepalen dat je de loonheffingskorting uitzet kan volgens mij alleen als jij verklaart dat het je tweede baan is en deze al gebruikt wordt. Jij denkt slim te zijn en te sparen bij de balastingdienst en dat is niet de bedoeling.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Loonheffingskorting toepassen is een recht, geen plicht. De werkgever kan je het niet verplichten, het is immers jouw IB.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 11:37
De uitleg van dit type salarisstrook is te vinden op:
http://www.uitzendsoftwar...uitleg.pdf-3725c2_111.pdf

Ik heb m'n twijfels of de premies WGA en ZWA correct berekend zijn.

Het stopzetten van de loonheffingskorting is op zich mogelijk. Dat gaat met dit formulier:
http://download.belasting...heffingen_lh0082z5fol.pdf
Ik kan me zo voorstellen dat bij een nettoloonafspraak een werkgever hier overigens weinig zin in zal hebben, want dit heeft uiteraard invloed op het brutoloon dat gerekend wordt.

[ Voor 48% gewijzigd door voske op 20-08-2015 17:43 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
PolarBear schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:20:
Loonheffingskorting toepassen is een recht, geen plicht. De werkgever kan je het niet verplichten, het is immers jouw IB.
Inderdaad. Evengoed is het dan maar de vraag of de werkgever het bruto-loon aanpast (omhoog) of het netto-loon (omlaag). Het contract mag dan wel een netto-loon bepalen, maar het is een volstrekt normale uitleg dat het een netto-loon onder de gebruikelijke omstandigheden betreft (dus na loonheffingskorting).

Vergeet namelijk niet dat als je werkgever jouw netto-loon verlaagt in reactie op jouw verzoek om de korting niet vooraf toe te passen, dat je dan met de belastingteruggave alsnog op het afgesproken netto-loon uitkomt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:56
.

[ Voor 102% gewijzigd door 107mb op 25-08-2015 16:08 . Reden: commentaar over comic... pas de derde die het erover heeft.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

kanem0chi schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:18:

Als je nu LH betaald maar je krijgt dit volgend jaar terug van de belastingdienst omdat je onder de belastingvrije voet zit, geldt dit gewoon als netto loon.

Je kan je werkgever dus wel LH laten afdragen, maar daar ga je onder de streep geen cent meer aan over houden. Het zal erop neer komen dat je nu 36,5% minder netto loon uitgekeerd gaat krijgen en dat je die volgend jaar juni van de belastingdienst alsnog gaat krijgen.

Een zeer omslachtige methode van uitbetalen dus, waar je werkgever helemaal geen zin in had.

En als je dacht dat je 36,5% meer loon zou ontvangen door "slim" te wezen een vakje aan te kruisen op je contract, ben je ook wel een beetje naïef, niet?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1