i5 6600k pc

Pagina: 1
Acties:
  • 1.174 views

Onderwerpen

• macura
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-04 19:00
Hallo allemaal,

Na een tijd gespaard te hebben heb ik eindelijk een leuk bedrag bij elkaar voor het maken van een nieuwe gaming PC.

Ik ben van plan om te gaan voor de volgende onderdelen:

MSI z170 krait gaming
i5 6600k
Cooler Master Silencio 550
Cooler Master V650 Semi-Modular

En ik heb de EVGA GTX 970 FTW al in mijn huidige systeem draaien. Deze neem ik mee naar dit systeem.

De vraag:

Het probleem wat ik momenteel heb, hoeveel geheugen en moet ik gaan voor dual of quad channel?
er staan mooie setjes van bijvoorbeeld kingston hier op tweakers, maar sommige zijn 2x4g, anders 2x8g of 4x4g. Momenteel draai ik ook kingston. Dan wel de goedkope 1333 DDR3, 16g in totaal (4x4).
Heeft DDR4 ook echt zo'n verbeterde snelheid tegenover DDR3? ga ik het merken als ik 8g DDR4 neem ipv 16g DDR3? sta uiteraard open voor andere merken :)

Ik ga er het volgende mee doen,

- gaming, uiteraard. triple A games, ook oudere spellen. wil alles goed kunnen draaien. 1080P
- muziek bewerking, mixen en master van audio.
- videobewerking op kleine schaal. 1080p zijn de opnames. Hier ligt niet de fucos van het systeem
- onmenselijk grote excel (draaitabelen) documenten van mijn werk als ik thuis werk.

Dank jullie wel voor de hulp alvast :) :)

[ Voor 1% gewijzigd door macura op 13-08-2015 09:48 . Reden: dank regelen toevoegen, wel zo beleefd ]

• Damien
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 13:05

Damien

-iwnl-

Je hoeft niet eens meer in DDR3 te denken, want dat gaat je systeem simpelweg niet ondersteunen ;).

A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Is een pricewatch: MSI Z170A PC MATE eigenlijk niet goed genoeg?

Verder heb je met dit systeem echt geen 650W nodig, je komt met 450W ook waar je wezen moet.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

Damienx2 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:15:
Je hoeft niet eens meer in DDR3 te denken, want dat gaat je systeem simpelweg niet ondersteunen ;).
met zijn huidige moederbord niet inderdaad, maar er zijn moederborden die nog wel DDR3 ondersteunen :)

http://tweakers.net/categ...WZUmytjpK5hTGSsKEJULC2FgA

-_-

• Damien
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 13:05

Damien

-iwnl-

M2M schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:30:
[...]

met zijn huidige moederbord niet inderdaad, maar er zijn moederborden die nog wel DDR3 ondersteunen :)

http://tweakers.net/categ...WZUmytjpK5hTGSsKEJULC2FgA
Mee eens, maar goed waarom wel een nieuwe gen proc als je vervolgens blijft hangen op het oude geheugen. Mijn advies zou dan zijn om in zijn geheel over te stappen. Maar goed, dat is inderdaad aan TS om te bepalen. En over het algemeen heb je aan 8g ddr4 momenteel wel voldoende aan wat TS wil doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Damien op 13-08-2015 10:38 ]

A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

Damienx2 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:32:
[...]

Mee eens, maar goed waarom wel een nieuwe gen proc als je vervolgens blijft hangen op het oude geheugen. Mijn advies zou dan zijn om in zijn geheel over te stappen. Maar goed, dat is inderdaad aan TS om te bepalen. En over het algemeen heb je aan 8g ddr4 momenteel wel voldoende aan wat TS wil doen.
waarom zou je naar nieuw geheugen toe moeten? Ik moet de eerste real-life benchmark nog zien verschijnen waarbij geheugensnelheid ook daadwerkelijk een factor is. (on-chip graphics uitgesloten :))

Dus als er moederborden bestaan waar je je oude geheugen zonder performance issues kunt gebruiken, zou ik niet upgraden...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Damienx2 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:32:
[...]

Omdat bij DDR4 de latency nog een stuk hoger is dan bij DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
Esumontere schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:27:
Is een pricewatch: MSI Z170A PC MATE eigenlijk niet goed genoeg?

Verder heb je met dit systeem echt geen 650W nodig, je komt met 450W ook waar je wezen moet.
Dank voor je reactie met het moederbord er in. alleen gebruik ik een spdif van mijn pc naar de versterker bij mijn tv voor het kijken van films en series. daarom heb ik voor de krait gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
maniak schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:10:
[...]

Omdat bij DDR4 de latency nog een stuk hoger is dan bij DDR3.
Dat is een goede, niet eens bij stil gestaan inderdaad. maar gaat dat ook een merkbaar verschil maken die latency??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

macura schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:39:
[...]

Dank voor je reactie met het moederbord er in. alleen gebruik ik een spdif van mijn pc naar de versterker bij mijn tv voor het kijken van films en series. daarom heb ik voor de krait gekozen :)
Ah, da's inderdaad wel logisch.

Let wel op: Er zit momenteel een grote bug in Windows 10, waardoor DTS en DD (5.1 surround dus) via S/PDIF niet werkbaar te krijgen is vanaf RealTek chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
Ahh, kijk, dat is goed om te weten gezien ik een groot fan van DTS ben. heb gelukkig nog windows 7 op mijn pc staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Verder is het ook maar de vraag of je moederbord Dolby en DTS gecertificeerd is. Als dat niet zo is kan je ook geen van die technieken gebruiken om 5.1 surround via S/PDIF (optisch, neem ik aan?) uit te sturen. Zijn natuurlijk wel omwegen om de driver te unlocken, maar dat is niet heel praktisch.

Wellicht is een geluidskaartje een oplossing? De Xonars van Asus zijn goed en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
dat is inderdaad een goed punt, mijn huidige moederbord gelukkig wel. zit wel te kijken voor een externe geluidskaart die DTS en DD etc uit kan sturen. en inderdaad, optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Je kunt ook deze inbouwen, ben je ook klaar
pricewatch: Asus Xonar DGX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Niet je geheugen meenemen! Je hebt speciale DDR3L nodig: Low voltage variant van DDR3. Als je dat niet gebruikt kan je je cpu beschadigen.

Tijdens de overstap van DDR2 en DDR3 ging hetzelfde verhaal rond over latency, maar toen was de bottom line dat latency ook afhangt van de clockspeed van het ram. De netto aantal ms latency is afhankelijk van de CAS waardes en clockspeed. Die bleven tussen DDR2 en DDR3 gelijk. (het was een tijd geleden, dus geen idee of dat nog steeds zo is)

Persoonlijk zou ik Voor DDR4 gaan, en dan 1 x 8 of 2 x 8. Dan heb je de mogelijkheid om dat nog in een toekomstig systeem te stoppen.

Het verschil tussen DDR3 en DDR4 is nihil omdat er vrij weinig programma's zijn die memory bandwith limited zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
macura schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:42:
[...]
Dat is een goede, niet eens bij stil gestaan inderdaad. maar gaat dat ook een merkbaar verschil maken die latency??
Ik denk dat het afhangt wat je nu gewend bent. Zelf had ik DDR3 met CL9, nu heb ik DDR4 met CL13 (ging van een 3570K naar een 6600K). Of ik er iets aan merk? Niet echt. Let trouwens wel op dat je niet zomaar je oude DDR3 kan gebruiken samen met een Intel 6600/6700 vanwege de nieuwe voltages!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
maniak schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:44:
[...]

Ik denk dat het afhangt wat je nu gewend bent. Zelf had ik DDR3 met CL9, nu heb ik DDR4 met CL13 (ging van een 3570K naar een 6600K). Of ik er iets aan merk? Niet echt. Let trouwens wel op dat je niet zomaar je oude DDR3 kan gebruiken samen met een Intel 6600/6700 vanwege de nieuwe voltages!
Thnx, ik heb nu kingston valueram DDR3. langzaam dus haha. en ik wil dus DDR4 gaan gebruiken. mijn oude systeem mag verkocht worden straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justlarsgames
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-07 14:44
Je moet de kingston hyperx 8gb mhz2133

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiyvae
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-05 16:13
Justlarsgames schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:48:
Je moet de kingston hyperx 8gb mhz2133
lekker onderbouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolmeist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 20:36
Gelukkig ook maar 6 maanden te laat 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Nah dat gaat nu niet veel effect meer sorteren. Slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.