Ik ben op zoek naar een goede koeler voor mn FX9370.
Rijtje waarvan ik denk dat ze goed zijn:
Graag hoor ik liever welke koeler niet vanwege.... (reden aangeven), dan welke koeler wel.
Meer info:
Momenteel draait ie met een Mugen 2, maar deze wil ik eindelijk een keer vervangen.
(deels omdat ik nu een nieuw moederbord heb gekocht en ik geen tube arctic silver meer heb liggen)
Ik heb waterkoeling overwogen, maar in mijn kast passen achterin alleen 120-140mm rads en voorin als intake lijkt me geen al te best idee.
Daarnaast ben ik een beetje bang voor meer geluid in idle van de pomp.
Indien idle geluid goed te doen is kan ik een waterkoeler nog wel overwegen.
Onder de koeler zit een R9 290X met gelid koeler, hiervan komt dus ook nog wat warmte.
In mijn kast passen wel de grootste luchtkoelers, dus ik zat te denken aan een tower model met 140-150mm fan(s).
Het lijkt erop dat de modellen met 2 fans (waarvan 1 in het midden van de koeler) de beste prestaties neerzetten.
Het probleem is echter dat de meeste reviews gedaan zijn met een intel processor (doorgaans S1150 en soms S2011), waarvan ik denk dat de hitte afgifte toch wat minder en anders verspreid is.
Ik kan voor AMD processors en dan met name FX 8-cores niet veel reviews vinden.
Bv: http://www.tomshardware.d...stberichte-241565-11.html
Maar de 'duurdere' koelers staan er niet bij.
Budget tot pakweg 100 euro, maar als het voor minder kan is dat natuurlijk ook prima.
De vraag is misschien meer of het nut heeft om meer uit te geven dan 40-50 euro (mugen max, true spirit 140 power), of zijn koelers onder de 50 euro niet echt beter dan de mugen 2?
Voorwaarden:
'stil' in idle.
fors beter dan de mugen 2 in load.
Hoe die eruit ziet interesseert me niet, heb geen kast met window.
Relevante items setup:
Ram is gewoon low profile.
Rijtje waarvan ik denk dat ze goed zijn:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Cooler Master V8 | € 79,80 | € 79,80 |
1 | Cryorig R1 Ultimate | € 79,50 | € 79,50 |
1 | Noctua NH-D15 | € 87,- | € 87,- |
1 | Noctua NH-U14S | € 61,95 | € 61,95 |
1 | Phanteks PH-TC14PE Rood | € 69,95 | € 69,95 |
1 | Raijintek Tisis | € 51,50 | € 51,50 |
1 | Scythe Mugen MAX | € 39,- | € 39,- |
1 | Thermalright SilverArrow IB-E Extreme | € 65,95 | € 65,95 |
1 | Thermalright True Spirit 140 Power | € 45,80 | € 45,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 580,45 |
Graag hoor ik liever welke koeler niet vanwege.... (reden aangeven), dan welke koeler wel.
Meer info:
Momenteel draait ie met een Mugen 2, maar deze wil ik eindelijk een keer vervangen.
(deels omdat ik nu een nieuw moederbord heb gekocht en ik geen tube arctic silver meer heb liggen)
Ik heb waterkoeling overwogen, maar in mijn kast passen achterin alleen 120-140mm rads en voorin als intake lijkt me geen al te best idee.
Daarnaast ben ik een beetje bang voor meer geluid in idle van de pomp.
Indien idle geluid goed te doen is kan ik een waterkoeler nog wel overwegen.
Onder de koeler zit een R9 290X met gelid koeler, hiervan komt dus ook nog wat warmte.
In mijn kast passen wel de grootste luchtkoelers, dus ik zat te denken aan een tower model met 140-150mm fan(s).
Het lijkt erop dat de modellen met 2 fans (waarvan 1 in het midden van de koeler) de beste prestaties neerzetten.
Het probleem is echter dat de meeste reviews gedaan zijn met een intel processor (doorgaans S1150 en soms S2011), waarvan ik denk dat de hitte afgifte toch wat minder en anders verspreid is.
Ik kan voor AMD processors en dan met name FX 8-cores niet veel reviews vinden.
Bv: http://www.tomshardware.d...stberichte-241565-11.html
Maar de 'duurdere' koelers staan er niet bij.
Budget tot pakweg 100 euro, maar als het voor minder kan is dat natuurlijk ook prima.
De vraag is misschien meer of het nut heeft om meer uit te geven dan 40-50 euro (mugen max, true spirit 140 power), of zijn koelers onder de 50 euro niet echt beter dan de mugen 2?
Voorwaarden:
'stil' in idle.
fors beter dan de mugen 2 in load.
Hoe die eruit ziet interesseert me niet, heb geen kast met window.
Relevante items setup:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD FX-9370 Black Edition | € 205,91 | € 205,91 |
1 | Asus Sabertooth 990FX R2.0 | € 171,- | € 171,- |
1 | Fractal Design Define XL (Zwart) | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 376,91 |
[ Voor 49% gewijzigd door mitsumark op 13-08-2015 00:36 ]