Diverse alternatieven voor CPU/Mobo Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 14:06
Ik zoek de mening van andere tweakers over de scenario's hieronder ;) PC moet voornamelijk dienen voor productiviteit en/of casual tot redelijk gamen. Denk hierbij aan World Of Tanks, Bioshock, WoW, Woflenstein, etc

Wat is je budget? Rond de 300 euro voor nieuwe componenten , minder mag altijd

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren? Neen door de jaren heen al heel wat merken zien passeren, maar een stil systeem is een plus

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Huidige opzet is een HP Z400 workstation die is overgekomen van thuis.
Links & rechts is er uiteraard al iets aangepast;
CPU: Xeon W3520 - I7 920 maar dan met ECC support
RAM: 2x4GB RAM Crucial Ballistix (dus zonder ECC :P )
Mobo: HP eigen meuk, met gelockte bios... niet veel soeps dus
GPU: XFX DD 7850 2GB
HDD1: Samsung Evo 250GB (zit vast in een eigenaardige RAID + AHCI modus)
HDD2: OCZ Vertex 2 120GB
HDD3: 500 GB WD Blue, voor muziek/foto's/film's van de kinderen, etc
ODD: DVD/RW geen idee van exacte merk maar goed genoeg
PSU: HP meuk, niet modulair maar wel 500W met 1x6 pins voor de GPU en 1x4 voor de CPU

Alternatief 1 - CPU Upgrade naar W3550/W3565
400 tot 600Mhz CPU increase, doenbaar voor +-50 a 60 euro
Neemt 'HP' beperkingen niet weg (mobo, voeding, geen SATA III, oude chipset, etc), maar vereist wel het minste investering

Alternatief 2 : Hou CPU/ koop 2de hands mobo & nieuwe case/voeding
In dit scenario wordt de W3520 behouden, maar wordt er geld geinvesteerd in een 'beter' moederbord + nieuwe case/voeding. Beter staat tussen haakjes omdat een gewoon moederbord overclocken zal toelaten, maar er geen vooruitgang is qua SATA III, USB 3.0, etc. De CPU koeler kan ik wel behouden denk ik, da's een custom built CoolerMaster oplossing voor HP die makkelijk zwaardere CPU's aankan

Vanaf dit scenario loopt het budget op

Alternatief 3: Switch naar AMD FX6300 + 970 of hoger Mobo met een lichte OC
Lijkt mij voornamelijk een upgrade in de rand (wel SATA III, USB 3.0, etc), maar qua CPU power niet zo veel vooruitgang volgens de benchmarks die ik kan vinden op internet. De nog bruikbare componenten gaan mee over.

Grootste nadeel hier is dat er een OC nodig is om betere (game) prestaties te krijgen, wat meer warmte/herrie oplevert. Dus naast een case/voeding/CPU/ mobo ook een nieuwe aftermarket koeler nodig
Socket AM3+ is ook quasi EOL

Een 8x00 of 8x50 met meer cores lijkt mij momenteel niet nuttig. Meer Cores -> meer warmte en geen directe toegevoegd waarde voor mijn gebruik

Alternatief 4 Switch naar Socket 1150 met een redelijk moederbord + I3
Grotendeels gelijk aan alternatief 3, maar dan richting het blauwe kamp.
Met redelijk moederbord bedoel ik een degelijke netwerk & audio chip, waardoor je al snel bij de H87/97 & Z87/97 reeks uitkomt.

Qua CPU zou ik hier gaan voor een I3 4170 , waarbij mogelijks de standaard koeler wordt behouden. Een TDP van 50+ Watt is nu ook weer niet wereld schokkend en een OC zit er toch niet in.
Lijkt mij het meest future proof (nou ja, skylake heeft weer een andere socket) voor als ik later nog naar een I5 wil switchen.

Voor de nieuwe componenten (Case, PSU) had ik gedacht aan:
-CoolerMaster N300 als Case
-Sharkoon WPM500 als PSU (140mm fan & lekker stil + niet overdreven duur)

Mvg,
Stef

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
En wat dacht je van een 2de hands i5 2500 ong 100. 2de hands mobo ong 50.

Dan heb je ong 150 verbruikt. Verkoop je cpu/mobo en gpu. En stop er een gtx-960 in of een de hands r9 280x en een nieuwe antec vpf-450 voeding. On mogelijk nog een n300.

De oem voedingen zijn meestal wel van goede kwaliteit. Plaats even het exacte type in het voeding informatie topic en mask zal kunnen zeggen of je voeding nog mee kan.

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 14:06
Hoi,

Details over de voeding heb ik gevonden via de site van HP, die doorverwijst naar deze link:
http://www.plugloadsoluti...5CB-1%20A_475W_Report.pdf

Maar de PSU heeft wel maar 1x4 pin CPU aansluiting, waarbij ik dacht dat 2x4 al even de norm is?

Wat de mogelijkheid voor een I5 2500k of 3570K betreft: er is voldoende aanbod van CPU's, maar een redelijk geprijsd moederbord vinden dat overklokken toelaat is niet zo evident. Hier is voor de moment duidelijk meer vraag van aanbod :s

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208