[Testcase] 20's style shoot Michal Negrin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 12:46
Het werd wel eens tijd voor een eerste testcase van mij. Inmiddels een 2/3 jaar bezig met fotografie en het laatste 1/1.5 jaar met model shoots. Afgelopen maandag een shoot gehad geregeld door een MUA die voor haar opleiding een jaren 20 style shoot moest doen. Hiervoor had ze geregeld dat ze in de winkel van Michal Negrin mocht shooten en ook alle kleding en accessoires mocht gebruiken. Daarnaast had ze een zeer passend model voor de style geregeld.

Een week eerder heb had ik mezelf de Sony a7RII cadeau gedaan om de a7II te vervangen. Nu ik ook een laptop had (MBP) kon ik meteen tethered schieten om de foto's beter op lokatie te kunnen beoordelen. Dit werkte op een paar momenten na perfect en zonder grote problemen. Voor de belichting gebruik gemaakt van het aanwezige licht in de winkel (LED verlichting) maar voornamelijk een Elinchrom ELC500 studio strobe met een Elinchrom beauty dish en grid.

De lenzen waarmee ik die avond heb geschoten zijn de Sony G 90mm f/2.8 Macro en de Sony/Zeiss 55mm f/1.8.

01:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/530/20472137495_8ee7774d47_c.jpgRoaring 20s by Robbert Van Weelderen, on Flickr

02:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/378/20305149259_6f3f0a555d_c.jpgCapture One Catalog0333 by Robbert Van Weelderen, on Flickr

03:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/433/20465627926_7300a0ee71_c.jpgCapture One Catalog0615 by Robbert Van Weelderen, on Flickr

04:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/525/20491980985_7981f4a669_c.jpgCapture One Catalog0281 1 by Robbert Van Weelderen, on Flickr

05:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/624/20493278126_48f1667a0d_c.jpgCapture One Catalog0272 1 by Robbert Van Weelderen, on Flickr

06:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/716/19898672943_cb5169b521_c.jpgCapture One Catalog0032 by Robbert Van Weelderen, on Flickr

07:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/679/20525047621_ab4eea5000_c.jpgCapture One Catalog1029 by Robbert Van Weelderen, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:21
Als serie zie ik niet echt samenhang in look/kleurtoon/style. Sommige hebben harde contrasten (01/07), overbelicht (06)

01 en 07 passen bij elkaar, 04 en 05, 06 past nergens bij. 02 heeft een geweldig idee maar voor mij is de lamp het punt van intresse.

Het lijkt er op dat je de exposure niet meer terug krijgt na het verplaatsen van het licht of model. Hoe heb je geschoten? Op flickr zie dat je flash bij alle niet getriggerd is, klopt dat? Ik zie ook dat je de ISO alle standen heeft gezien. Misschien ISO 400 pakken en alles met deze instelling schieten?

Als je bij 02 nog een licht op de dame had gehad was dit een winner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
avanreijn schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:31:
Als serie zie ik niet echt samenhang in look/kleurtoon/style. Sommige hebben harde contrasten (01/07), overbelicht (06)

01 en 07 passen bij elkaar, 04 en 05, 06 past nergens bij. 02 heeft een geweldig idee maar voor mij is de lamp het punt van intresse.

Het lijkt er op dat je de exposure niet meer terug krijgt na het verplaatsen van het licht of model. Hoe heb je geschoten? Op flickr zie dat je flash bij alle niet getriggerd is, klopt dat? Ik zie ook dat je de ISO alle standen heeft gezien. Misschien ISO 400 pakken en alles met deze instelling schieten?

Als je bij 02 nog een licht op de dame had gehad was dit een winner.
Het is dan ook niet bedoeld als een serie die in look/kleurtoon/style perse bij elkaar moet passen. Als opdracht voor de MUA en voor in elkaars portfolio is het wat mij betreft altijd fijn om verschillende looks/belichting opties te hebben. Veelzijdigheid vind ik dus in dat opzicht belangrijker dan perse een serie neerzetten die bij elkaar past. Daarom dus ook het gebruik van soms "natuurlijk" licht in de winkel en soms gebruik van flash en dan weer een mix.

Ik weet dat in een test/showcase vaak van de fotograaf wordt verwacht dat hij een serie post die in dezelfde stijl thuis horen. Die "regel" heb ik dan ook gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
avanreijn schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:31:
Op flickr zie dat je flash bij alle niet getriggerd is, klopt dat?
Z'n flash wordt uiteraard niet getriggerd door de oncam flash maar door die studiostrobe. In deze is EXIF dus onmogelijk correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:22
Geen serie misschien, maar ik vind ze gaaf :)

Misschien op sommige punten iets te donker in het gezicht alleen (foto 1 en 3).

Topper uit deze "serie" voor mij is nummer 3.
Nummer 7 staat op de 2e plek. De vouw in de achtergrond, rechts van het model, leid mij helaas net iets teveel af. Qua belichting is die wel het mooiste.

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Prachtige plaat. Niet alleen mooi kwam model, maar ook de hele omgeving det het erg goed op beeld. Prachtig!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik val dus totaal niet over de verschillende belichtingen.
De 20ies stijl is te herkennen, de foto's zijn 1 voor 1 sfeervol, geen rare blikken/houdingen van het model en de kleuren zijn mooi. Ik vind het zelfs leuk om de verschillende belichtingen/contrasten te zien, want of het nou lowkey of highkey, contrastrijk/minder contrastrijk is; ik vind dat je laat zien dat je het allemaal wel onder de knie hebt, ondanks qua kleuren en sfeer nummer 6 idd een beetje erbuiten valt.

Als ik dan kritiek mag hebben, zou ik het gezicht iets beter belicht willen zien bij 4 en 5. Nummer 1 is wellicht iets té geposeerd. En bij de laatste foto zie ik rechts een donkere kaarsrechte "strook" lopen, en het lijkt erop alsof de kast op de achtergrond overloopt in de stoel daarvoor (rechts van haar gezicht), als het een stoel is tenminste ;) Dus ik weet niet wat hier gebeurd is...

Nummer 3 en 7 zijn mijn favorieten.

Ik ben niet altijd zo kritisch als het gaat om verschillende belichtingen: ik vind deze foto's goed uitgewerkt, mooie kleuren, goed gebruik van highkey/lowkey en contrasten...Dus voor mij mag dit naar showcase getild worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 13-08-2015 11:44 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Mooie platen, maar nummer 6 zou ik echt weglaten door een extreem afwijkende (over)belichting.

De serie wordt nog mooier wanneer je de belichting helemaal gelijk houdt in de serie.

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:46
Erg mooie platen! Alleen #6 valt kwa belichting wat buiten de boot.

Verder een erg mooi geheel. Het model, kleding en belichting klopt.

www.mariovisser.com

• robbertvw
Deathchant schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:43:
Ik val dus totaal niet over de verschillende belichtingen.
De 20ies stijl is te herkennen, de foto's zijn 1 voor 1 sfeervol, geen rare blikken/houdingen van het model en de kleuren zijn mooi. Ik vind het zelfs leuk om de verschillende belichtingen/contrasten te zien, want of het nou lowkey of highkey, contrastrijk/minder contrastrijk is; ik vind dat je laat zien dat je het allemaal wel onder de knie hebt, ondanks qua kleuren en sfeer nummer 6 idd een beetje erbuiten valt.

Als ik dan kritiek mag hebben, zou ik het gezicht iets beter belicht willen zien bij 4 en 5. Nummer 1 is wellicht iets té geposeerd. En bij de laatste foto zie ik rechts een donkere kaarsrechte "strook" lopen, en het lijkt erop alsof de kast op de achtergrond overloopt in de stoel daarvoor (rechts van haar gezicht), als het een stoel is tenminste ;) Dus ik weet niet wat hier gebeurd is...

Nummer 3 en 7 zijn mijn favorieten.

Ik ben niet altijd zo kritisch als het gaat om verschillende belichtingen: ik vind deze foto's goed uitgewerkt, mooie kleuren, goed gebruik van highkey/lowkey en contrasten...Dus voor mij mag dit naar showcase getild worden.
Wat betreft foto 7 is het geheel een beetje bedrog en daardoor wat raar. Zoals je op foto 1 kan zien zat het model op een klein laag bankje. De achtergrond was behang van de winkel en hierop is oa een stoel afgebeeld, de muur maakt rechts in het beeld een hoek. Het was overigens niet mijn bedoeling om te laten lijken alsof het model op de stoel afgebeeld in het behang zat, maar ik had weinig ruimte om mee te werken en kon weinig spelen met de plaatsing van mijn model.

Ben met je eens dat misschien een extra flitser voor foto 4 en 5 had kunnen werken om het gezicht wat beter te belichten. Had alleen geen tweede flitser mee en had zowieso geen tweede dish met grid gehad, zonder grid had ik waarschijnlijk veel te veel licht gehad en wilde de flitser die ik wel had perse gebruiken achter haar om daar een raam/lichtbron te simuleren.
Pagina: 1