Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
1,5 jaar geleden heb ik een Moto E gekocht voor fiets-navigatie. Ik heb het toestel gebruikt met CyanogenMod Android 4.4 KitKat en Osmand. Dit functioneert uitstekend.

Afgelopen voorjaar heb ik een Moto G 2014 dualsim gekocht. Dit toestel heeft Lollipop.
Reden: Hogere resolutie, groter scherm, snellere CPU en ik heb 2 buitenlandse simkaarten voor goedkoop internet onderweg.

Heel veel problemen met het toestel. Tijdens het navigeren valt regelmatig het GPS-signaal weg. Het aantal satellieten springt voortdurend op en neer, zelfs bij stilstand.

Op internet gezocht naar de oorzaak. Er is een aantal discussies op internet over problemen Lollipop en instabiele GPS. Het schijnt zelfs met Android 5.1 niet opgelost te zijn.

Daarnaast werkt de dualsim-functie niet lekker. Bij het oversteken van landsgrenzen, is het signaal uren lang weg. Ik heb een Duitse Aldi Talk sim en een Piranha Sim. Die Piranha-sim is een Britse prepaid sim met zowel een Amerikaans als een Engels telefoonnummer waarmee je in de meeste landen voor GBP 0,10 per MB kunt internetten. Misschien komt het doordat de software niet goed om kan gaan met de aanwezigheid van 3 telefoonnummers. Ik vind de dualsim-support in Android sowieso slecht. Het schakelen tussen simkaarten voor internetgebruik is heel omslachtig.

Ik heb het toestel ge-unlockt en het volgende geprobeerd:
- Originele Motorola firmware met Android 4.4.4 KitKat.
- Cyanogenmod Nightly Android 4.4.4 KitKat
- Cyanogenmod Nightly Android 5.1 Lollipop

Cyanogenmod Nightly Android 4.4.4 KitKat bleek het beste te werken. Deze ben ik gaan gebruiken. Maar de problemen zijn niet weg. Het GPS-signaal is veel stabieler, maar nog steeds valt soms de GPS weg. Hetzelfde geldt voor het gedoe met de simkaarten. De simkaarten omwisselen heeft niet geholpen. Maar zodra ik dit Piranha-sim in mijn oude Moto E stop, werkt het internet meteen.

Afgelopen maand ben ik op reis geweest, en het toestel is nog meer problemen kan geven: De batterij loopt binnen één nacht leeg in standby (ook als ik alle apps sluit) en het touchscreen houdt soms op met werken. Op dat moment crasht Osmand ook voortdurend. Na een tijdje houdt het probleem weer op.

Het toestel heeft problemen, maar opsturen ter reparatie is heel moeilijk. Ten eerste is door het unlocken van het toestel de garantie vervallen. Daarnaast zijn al deze problemen moeilijk te reproduceren. Die GPS-problemen komen pas als je een tijdje navigeert. Wel zie je de satalliet-aanstallen op en neer gaan, terwijl die met mijn oude Moto E helemaal stabiel zijn.

Ik heb ook een Nexus 7 2013 tablet met Android 5.1 Lollipop. De Nexus heeft ook een stabiele GPS. Ik vraag mij dan ook af of de GPS-problemen door Lollipop veroorzaakt worden.

Mijn oude Moto E werkte prima. Alleen de CPU was wat traag en het scherm is vrij klein. Ik denk er over om de Moto E 2015 te kopen en alleen te gebruiken met Piranha Sim, maar zou deze niet dezelfde (GPS)-problemen hebben? De Moto E 2015 is snel en heeft een groot scherm.

Ik ging er vanuit dat de Moto G kwalitatief net zo goed is als de E maar dat bleek niet het geval te zijn.

Wat is wijsheid in deze situatie?

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 12-08-2015 18:36 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

SvMp schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:31:
Ik ging er vanuit dat de Moto G kwalitatief net zo goed is als de E maar dat bleek niet het geval te zijn.
Klinkt meer als een gevalletje pech eerlijk gezegd...

Wat betreft GPS en Moto E, werkte hier altijd prima, heb het 2015-model weken kunnen testen.
Niet met OsMand of 'fietsnavigatie', wel met Google Maps, Sygic en andere GPS-doeleinden. Succes!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CLB schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:19:
[...]

Klinkt meer als een gevalletje pech eerlijk gezegd...

Wat betreft GPS en Moto E, werkte hier altijd prima, heb het 2015-model weken kunnen testen.
Niet met OsMand of 'fietsnavigatie', wel met Google Maps, Sygic en andere GPS-doeleinden. Succes!
Heb je tijdens die weken testen ook voor langere tijd genavigeerd?
Ik weet niet of de apps die jij gebruikt het aantal 'gevonden' satellieten aangeeft, maar als dat inderdaad zo is, is het aantal constant of springt het steeds op en neer (ook bij stilstand).