Macbook pro 13 inch, i7 + 256 gb of i5 + 512 gb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 09:54
Beste tweakers,

Ik zit met een dilemma.

Ik ben van plan om een macbook pro te kopen. Het wordt een 13 inch met retina scherm. Ik twijfel tussen de i7 + 256gb of de i5 + 512 gb.

Ik ga er parrallels op draaien en het moet super soepel draaien. Ik zal geen hardcover zware programma's op draaien, maar wil de mogelijkheid hebben om ze te draaien.

Iemand enige idee welke combo beter ıs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12
Hoeveel opslag gebruik je nu op je computer / mac? Heb je al die data altijd nodig onderweg? Ik zou niet snel voor 512GB kiezen als je de mogelijkheid heb om thuis op een externe HDD of NAS data kwijt te kunnen.

Als je parrallels gaat draaien zou ik nog eerder i5 + 16GB + 256GB nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door SquareOne op 12-08-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Zo'n processor upgrade ga je niet veel van merken. Die centen kun je dan inderdaad het beste in een grotere ssd en/of meer ram steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:19
Ik heb zelf de i5, 8GB ram en 256GB schijf met Windows 10 onder parallels draaien; draai het de laatste tijd elke dag, en ook de hele dag. Gaat allemaal soepel; mocht je een upgrade overwegen dan zou je eerder geholpen zijn door meer ram dan door een snellere chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09 17:29
Wil je sowieso 16 GB ram erin steken dan?

Want opslagruimte is heel erg persoonlijk, als je een externe opslag hebt dan is 128 GB nog genoeg op zich. Ik zou met je budget eerst 16gb RAM nemen. Een i7 is voor de meeste toepassingen ook 'overkill', aangezien die i5 het ook prima afkan :)

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
vistu schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:05:
Ik heb zelf de i5, 8GB ram en 256GB schijf met Windows 10 onder parallels draaien; draai het de laatste tijd elke dag, en ook de hele dag. Gaat allemaal soepel; mocht je een upgrade overwegen dan zou je eerder geholpen zijn door meer ram dan door een snellere chip.
Jaja, ik denk dan dat ik voor een soortgelijke set-up zal gaan, een i5 , 16gb ram, en 512 gb geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Nu ik het zo lees maak ik op dat de i7 processor wellicht overkill kan zijn. Ik wil namelijk dat het apparaat over een paar jaar nog steeds soepel loopt. Zal de processor daar een invloed op hebben?

Het gaat denk ik zo iets worden: i5, 512gb, 16gb ram, 2015 model 13 inch macbook pro.

Ik overweegde eerst om de 11 of 13 inch air te kopen met 'maxed out' specs, echter kreeg te horen dat ik beter voor de pro kon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
Mr_Kahan schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:38:
Nu ik het zo lees maak ik op dat de i7 processor wellicht overkill kan zijn. Ik wil namelijk dat het apparaat over een paar jaar nog steeds soepel loopt. Zal de processor daar een invloed op hebben?

Het gaat denk ik zo iets worden: i5, 512gb, 16gb ram, 2015 model 13 inch macbook pro.

Ik overweegde eerst om de 11 of 13 inch air te kopen met 'maxed out' specs, echter kreeg te horen dat ik beter voor de pro kon gaan.
Wat je ook kan doen; koop een model met 256GB opslag en stop een Niftydrive in de SD-kaartlezer. Je kan al een 128GB micro-SD kaart kopen voor €85.

Of heb je echt 512GB nodig aan opslag?

• Kaninho
SquareOne schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:11:
Hoeveel opslag gebruik je nu op je computer / mac? Heb je al die data altijd nodig onderweg? Ik zou niet snel voor 512GB kiezen als je de mogelijkheid heb om thuis op een externe HDD of NAS data kwijt te kunnen.

Als je parrallels gaat draaien zou ik nog eerder i5 + 16GB + 256GB nemen.
Ik zal er geen duizenden liedjes, films op bewaren. Ik ga het zakelijk gebruiken en ik wil niet dat mijn zaak eronder lijdt. Het moet genoeg geheugen hebben om osx en windows 10 perfect erop te draaien.

Vandaag dat ik ruime ram en opslag wil hebben.

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:51
Ik heb zelf een 13" MacBook Pro van begin 2015 met een i5, 512 GB SSD en 16 GB RAM. Dat draait gewoon perfect, ook Windows 10 in Parallels draait super. Wel kan de optimalisatie van Windows 10 en Parallels iets beter als je in coherence wil draaien (Windows en OS X vensters door elkaar heen), maar dat moet helemaal goed komen in Parallels 11.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Ik gebruik (zakelijk) een 13"MBP uit 2014 met i5, 16GB, 256GB SSD en windows 8.1 onder parallels. Photoshop en Lightroom gebruik ik aan de OSX kant, en SQL + ontwikkeling aan de mac kant.

Werkt prima, geheugen is wat aan de ruime kant, maar 8 GB is echt véél te weinig voor wat ik gebruik, met netto iets van 5 of 6 over voor windows red ik het daar niet mee.
Daarnaast is 256GB aan de krappe kant voor opslag, maar dat hangt er vanaf wat je ermee doet. Daarnaast kosten kleine USB sticks van 64gb+ ook niet veel meer en dat kan veel opvangen.
Als ik één upgrade zou doen zou dat een 512GB SSD zijn, de i7 mis ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakMDS op 13-08-2015 08:25 ]

• Kaninho
Jaja, duidelijk, de i7 wordt het zo te lezen niet. i5, 512 gb en 16 gb ram wordt het. een kleine 2200 €. Hiermee moet ik denk ik een aantal jaar vooruit kunnen. Is de apple care nog aan te raden?

• Volkan1984
Weet je zeker dat je voor de 13" wil gaan? Aangezien een 15" "slechts" €400 duurder is in de uitvoering die jij wilt. Of ga je voor 13" omdat 'ie makkelijker mee te nemen is?

AppleCare is een garantie van 3 jaar zonder gedoe en met telefonische technische ondersteuning. Als zakelijke klant heb je sec 1 jaar garantie. Ik zou er wel voor gaan omdat je een MacBook ook mee kan nemen en omdat je dus 3 jaar garantie hebt.

• Kaninho
Volkan1984 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:39:
Weet je zeker dat je voor de 13" wil gaan? Aangezien een 15" "slechts" €400 duurder is in de uitvoering die jij wilt. Of ga je voor 13" omdat 'ie makkelijker mee te nemen is?

AppleCare is een garantie van 3 jaar zonder gedoe en met telefonische technische ondersteuning. Als zakelijke klant heb je sec 1 jaar garantie. Ik zou er wel voor gaan omdat je een MacBook ook mee kan nemen en omdat je dus 3 jaar garantie hebt.
Dank voor je bericht. Ik ga ervoor omdat ik veel op pad ga. In eerste instantie wilde ik de 11 inch macbook air, maar die is weggevallen helaas, en de kleinste pro is blijkbaar de 13 inch.

Bij de mediamarkt heb je 2 jaar garantie en bij de dixons 3 jaar garantie. de applecare lijkt me eigenlijk daarom niet echt een must.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12
Mr_Kahan schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:41:
[...]

Dank voor je bericht. Ik ga ervoor omdat ik veel op pad ga. In eerste instantie wilde ik de 11 inch macbook air, maar die is weggevallen helaas, en de kleinste pro is blijkbaar de 13 inch.

Bij de mediamarkt heb je 2 jaar garantie en bij de dixons 3 jaar garantie. de applecare lijkt me eigenlijk daarom niet echt een must.
Hou er rekening mee dat dit zakelijk vaak niet zo is.

• Kaninho
SquareOne schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:48:
[...]

Hou er rekening mee dat dit zakelijk vaak niet zo is.
Jaja, nee ik bedoel dat ik het prive ga kopen maar zakelijk ga gebruiken.

• Volkan1984
Mr_Kahan schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:49:
[...]

Jaja, nee ik bedoel dat ik het prive ga kopen maar zakelijk ga gebruiken.
Ja als 'ie maar op privé staat geregistreerd ;) Btw, als je je MBP weer wilt verkopen en er zit nog AppleCare op kan je hem makkelijker verkopen en krijg je er meer voor. AppleCare kan je nog binnen het eerste jaar van aanschaf kopen.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mr_Kahan schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:38:

Wat was de reden dat je voor een Pro zou moeten gaan eigenlijk? Ik heb namelijk nog geen reden gelezen waarom je voor een Pro zou moéten gaan eigenlijk. Je geeft aan dat je Parallels wilt gebruiken, maar nog niet wat je dan virtueel wilt kunnen draaien. Gaat dat om een Windows VM? En wat moet er in die VM draaien? En wat doe je verder?

Ondanks dat ik een redelijk specced out rMBP15 heb voor werk, hobby ik prive ook wel eens wat. Ik doe dat op een rMBP13 2013 met een i5, 8GB RAM en 256GB (SATA) SSD. 'Hobbyen' betekent soms een boot2docker VM met 2GB RAM, maar soms ook 3 of 4 Linux VMs met ieder 1GB RAM. De MBA11 van 2015 is, zeker maxed-out, aanzienlijk rapper dan mijn rMBP13. Hij heeft een snellere CPU, snellere IGP, sneller RAM en een aanzienlijk snellere (PCIe) SSD. De rMBP13 i5/8GB/512GB van 1999 is op alle vlakken weer net iets sneller, heeft meer I/O en een veel beter scherm. Maar hij is ook een stuk groter en een stuk zwaarder dan de MBA11.

Bottom line: vrijwel elke workload die je redelijkerwijs los zou laten op de rMBP13 (i5/8GB/512GB) gaat ook geen probleem zijn voor de MBA (11 of 13") met i7/8GB/512GB, of zelfs met de i5. De belangrijkste mogelijke redenen om een Pro boven een maxed-out Air te kiezen zijn de mogelijkheid om 16GB RAM te kopen, de mogelijkheid om meer dan 1 extern scherm aan te sluiten zonder te daisy chainen, en het retina display.

Maar aangezien ik eigenlijk nog niets over je workload gelezen heb wat niet zou kunnen op een MBA11 met i5/8GB/256GB, en je omwille van portabiliteit al naar een MBA11 zat te kijken, zou dat de machine zijn die ik je aan zou raden. Dan ben je voor 1369 EUR klaar, en heb je een ultraportable met heel behoorlijke performance.

Launching containers into space

Pagina: 1