Mr_Kahan schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:38:
Nu ik het zo lees maak ik op dat de i7 processor wellicht overkill kan zijn. Ik wil namelijk dat het apparaat over een paar jaar nog steeds soepel loopt. Zal de processor daar een invloed op hebben?
Het gaat denk ik zo iets worden: i5, 512gb, 16gb ram, 2015 model 13 inch macbook pro.
Ik overweegde eerst om de 11 of 13 inch air te kopen met 'maxed out' specs, echter kreeg te horen dat ik beter voor de pro kon gaan.
Wat was de reden dat je voor een Pro zou moeten gaan eigenlijk? Ik heb namelijk nog geen reden gelezen waarom je voor een Pro zou moéten gaan eigenlijk. Je geeft aan dat je Parallels wilt gebruiken, maar nog niet wat je dan virtueel wilt kunnen draaien. Gaat dat om een Windows VM? En wat moet er in die VM draaien? En wat doe je verder?
Ondanks dat ik een redelijk specced out rMBP15 heb voor werk, hobby ik prive ook wel eens wat. Ik doe dat op een rMBP13 2013 met een i5, 8GB RAM en 256GB (SATA) SSD. 'Hobbyen' betekent soms een boot2docker VM met 2GB RAM, maar soms ook 3 of 4 Linux VMs met ieder 1GB RAM. De MBA11 van 2015 is, zeker maxed-out, aanzienlijk rapper dan mijn rMBP13. Hij heeft een snellere CPU, snellere IGP, sneller RAM en een aanzienlijk snellere (PCIe) SSD. De rMBP13 i5/8GB/512GB van 1999 is op alle vlakken weer net iets sneller, heeft meer I/O en een veel beter scherm. Maar hij is ook een stuk groter en een stuk zwaarder dan de MBA11.
Bottom line: vrijwel elke workload die je redelijkerwijs los zou laten op de rMBP13 (i5/8GB/512GB) gaat ook geen probleem zijn voor de MBA (11 of 13") met i7/8GB/512GB, of zelfs met de i5. De belangrijkste mogelijke redenen om een Pro boven een maxed-out Air te kiezen zijn de mogelijkheid om 16GB RAM te kopen, de mogelijkheid om meer dan 1 extern scherm aan te sluiten zonder te daisy chainen, en het retina display.
Maar aangezien ik eigenlijk nog niets over je workload gelezen heb wat niet zou kunnen op een MBA11 met i5/8GB/256GB, en je omwille van portabiliteit al naar een MBA11 zat te kijken, zou dat de machine zijn die ik je aan zou raden. Dan ben je voor 1369 EUR klaar, en heb je een ultraportable met heel behoorlijke performance.