Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeJosk
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09-2023
Beste mede tweakers,

Ik zou graag wat meer informatie/hulp/bevestiging willen bij het opstellen van mijn opslag en media probleem.

Onlangs heb ik samen met vrouwtje een huisje gekocht en fijn ingericht. Echter is er wel een media en opslag probleem. Ik probeer hier wat meer handigheid en structuur in te brengen zonder allerlei (misschien wel overbodige) apperatuur aan te schaffen. Ik heb geprobeerd het 1 en ander zelf uit te zoeken maar raak snel verstrikt in het enorme aanbod.

Op dit moment bezitten wij:
1 TV, Sony Bravia KDL-55W829B
1 PC
2 Laptops
(voor de toekomst komt hier nog 1 PC en 1 TV bij)

Uiteraard hebben wij op dit moment geen vaste plek voor de opslag van films, series, documenten, foto's etc.
Dit probleem wil ik graag oplossen door het aanschaffen van een Synology DS415play en deze aan het netwerk hangen.
Hierover een aantal vragen:
Is het mogelijk (er kunnen 4 schijven in) om 2 schijven te mirroren voor belangrijke documenten en dingen als vakantie foto's, en de andere 2 schijven als normale opslag te gebruiken?

Is het mogelijk om vanaf de TV, series en films te kunnen afspelen van de NAS aangezien deze NAS gebruik maakt van transcoding? (Dus zonder gebruik van PC/telefoon/mediaspeler). Mocht dit gaan zitten hier dan beperkingen aan?

Mocht de communicatie niet lukken tussen TV en NAS, hoe kan ik dit het best oplossen? Is een chromecast dan voldoende?

Excuus voor de vele vragen, maar iedere hulp is zeer welkom!

Met vriendelijke groet,

CoffeeJosk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Move OT->CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

Ikzelf bezit jouw TV niet dus kan hierbij niet bevestigen of de ingebouwde mediaspeler al jouw media probleemloos kan afspelen. Ik neem aan dat die dat wel kan.

In dat geval is een Synology DS415play een uitstekende keuze die alles probleemloos zou moeten transcoderen. Ikzelf bezit een QNAP TS-119P+ en speel probleemloos 1080p films af via de ingebouwde mediaspeler in mijn LG home cinema. Met de laatste Twonky-plugin zijn zelfs ondertitels geen probleem. De Synology DS415play is een stuk krachtiger en specifiek gemaakt om als mediaserver/transcoder dienst te doen. Zolang de verbinding met je TV maar bekabeld is voorzie ik geen enkel probleem.

Indien de mediaspeler van je TV niet in staat is om bepaalde media af te spelen is een externe mediaspeler een oplossing. Er zijn echter betere keuzes dan een Chromecast. Via een app zoals Plex is het mogelijk, maar Chromecast is niet krachtig genoeg om zwaardere video/film probleem te kunnen weergeven op je tv.

Betreffende je vraag over de schijven: Dat zou geen probleem mogen vormen. Misschien dat een Synology-user dit kan bevestigen, maar de software van Synology is dermate geavanceerd dat je bijna ieder denkbeeldige setup kunt opstellen. Je plaatst 2 schijven in RAID 1 en de overige 2 schijven laat je zoals ze zijn, je netwerk zal dan 3 netwerkvolumes tonen: 2 volumes die de 2 losse schijven zijn, en een volume dat fysiek de 2 gemirrorede schijven zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeJosk
Beste Terrestraeon,

Bedankt voor de reactie en de verheldering. Dus als ik het goed begrijp en ik schaf de Synology DS415 play aan. Moet deze dus in staat zijn te fungeren als mediaspeler/transcoder voor films en series. (De TV hoeft deze bestanden dus alleen maar te kunnen ''zien en openen'')
De Plex app ken ik eerlijk gezegd niet? Dient deze app op iedere device te worden geinstalleerd en zorgt deze ervoor dat het afspelen probleemloos gebeurd (aangezien de chromecast niet krachtig genoeg is)?

De set-up van schijven gaat me wel lukken dan ;)

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Synology heeft het SHR systeem, bij installatie kan je zelf kiezen welke setup je wenst. Ook op de site van synology vind je hier uitgebreide info over terug. Starten met 2 HD's en later uitbreiden is geen enkel probleem!

Als je toch gaat voor 4 schijven zou ik het simpel houden en alles in SHR configureren. zo staat al je data "veilig" ( één) schijf mag er dan defect gaan. Zo moet je niet steeds nadenken of je al dan niet op de beveiligde HD werkt.

opm: een setup met 2 of meer HD's is GEEN backup oplossing ! .. ook in Raid / SHR of een andere config kan er steeds iets fout lopen. De beste backup van belangrijke documenten is bv een mobiel schijfje dat je op een andere locatie bewaard, of bv een online backup oplossing ( dropbox, enz...)

Je Nas kan bv door overstroom / bliksem / waterschade ook defect raken !

ps: heb zelf ook de DS415 play en ben hier zéér tevreden over, snel voldoende storage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeJosk
Beste grindal81,

Bedankt voor je reactie. Uiteraard is de beste backup in een cloud omgeving of op een vaste schijf (blu-ray o.i.d.). Helemaal mee eens. Echter dacht ik, als veilige optie 2 schijven te mirroren mocht er 1 kapot gaan. Maar misschien is dit inderdaad niet nodig als je besluit de bestanden op een schijfje of in de cloud op te slaan.

Aangezien je de DS415play hebt, zou ik je willen vragen of je deze ook gebruikt als mediaplayer i.c.m. een smart TV (hoe zijn hier je ervaringen mee en kwaliteit)? Of gebruik je toch een losse mediaplayer voor films en series?

Na wat meer research begin ik ook langzaam naar een QNAP TS-453pro te neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Wat belangrijk om te weten is dat RAID e.d idd geen backup zijn.
Het belangrijkste van Backup vind ik Versioning. Dus dat je meererder versie van je bestanden hebt. En zo terug in de tijd kan gaan. Het is nl goed mogelijk dat een bestand corrupt raakt, of besmet met een virus oid. En in een RAID oplossing kopieert ie die corruptie gewoon vrolijk mee.
Ook is het fijn als je Offsite backup hebt voor het geval iets thuis gebeurd. Blikmsen inslag die je synology sloopt bv. Dan heb je ook niets aan je raid.
Wel even om over na te denken.

Qua transcoderen of DLNA kan ik je niet helpen. Zelf heb ik gewoon een simpele 215j waar alles op staat.
En speel ik mijn films af via een HTPC die kodi draait.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Hey CoffeJosk,

Ik had voordien een DS110j, deze was veeel te traag en na het omschakelen naar de DS415play vliegt alles supersnel vooruit!
Ik gebruik de nas voor opslag van Data, audio, video, backup ( timemachine mac)...

Audio is gestreamd naar mijn sonos systeem
Video gaat naar een Apple TV v2 of naar de iPad ( werkt zonder probleem, maar dit gebruik ik niet zo vaak)

Wel opletten met video streams & DTS ? .. dit is (?voorlopig) niet officieel ondersteund

Wat ook een verschil maakt is connectie naar alle toestellen, alles is verbonden via een 1Gbit Switch...

Mijn setup is volgende:
4-bay nas met SHR functie ( één disc mag stuk gaan)
1 lokale USB schijf voor lokale backup (beperkte backup)
1 netwerk backup (op andere locatie) naar de oude DS110j nas ( belangrijke data)
Pagina: 1