Mancave / rustige werkplek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:14
Hallo T's,

Hopelijk zit ik goed bij AZ, daar gaan we:

Ik ben thuis goed aan het verbouwen en we beginnen aan het einde te komen. Natuurlijk ben je nooit klaar. Het volgende idee kwam in me op.

Omdat we allemaal Tweakers zijn en graag plaats hebben voor onze computers, server etc. ben ik aan het denken om een (prefab) kelder in onze achtertuin te laten plaatsen. Hier wil ik dan een donkere kamer maken voor mijn pc in te zetten(lekker koel) en eventueel mijn kantoor maken met oog op de carriere switch die ik graag wil maken. Echter na zelf te zitten zoeken kan ik niet direct vinden wat ik moet verwachten hiervan. Wat zoiets kost? wat er allemaal bij komt kijken? Vergunning? Ik snap natuurlijk dat een kelder die groter is ook duurder is maar ik wil vragen of een van jullie tweakers ervaring heeft met het plaatsen van zo'n kelder of er zelf een heeft.

Zelf denk ik aan de afmetingen van +/- 7m x 4m. dit lijkt mij dan onder te verdelen in 2 extra kamers. Omdat ik er geen direct licht in hoef te hebben mag het dus betiteld worden als voorraad kelder.

Mocht iemand meer weten ik hoor het graag van je.

Gr Joes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:14

Zeror

Ik Henk 'm!

Vergelijkbaar met wat jij wilt zijn schuilkelders. Schuilkelders is iets vrij bekends in bijv. amerika ivm tornado's enzo. Wellicht wanneer je zoekt op 'building underground shelter' ofzo dat je aan handige informatie kunt komen voor het bouwen van dergelijke ruimtes.

[ Voor 11% gewijzigd door Zeror op 12-08-2015 15:41 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat gaat je echt niet lukken met een topic, want als je al wat krijgt zijn het ruwe schattingen. Niemand kan je huis zien, de ruimtes, etc.

Laat gewoon eens een klusjesman of zo langskomen voor een offerte.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 18:55
http://www.prefab-kelders...B9A-5DA3-F0C65E14506C.pdf

Hmm daar stonden vroeger wel prijzen in volgens mij. Ben zelf ook op zoek geweest naar zon kelder.

[ Voor 35% gewijzigd door martijnr17 op 12-08-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
martijnr17 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:41:
http://www.prefab-kelders...B9A-5DA3-F0C65E14506C.pdf

Hmm daar stonden vroeger wel prijzen in volgens mij. Ben zelf ook op zoek geweest naar zon kelder.
Deze had ik dus ook gevonden... maar ik zie de prijzen niet?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Je hebt helemaal gelijk. Het gekke is dat ik bij hetzelfde bedrijf volgens mij een jaar gekeken heb en er toen wel prijzen waren. Of ik heb contact gehad. Zal eens in mijn email spitten.

Gevonden in mijn email, zal hem even ergens uploaden!

[ Voor 43% gewijzigd door martijnr17 op 12-08-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
gambieter schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:40:
Dat gaat je echt niet lukken met een topic, want als je al wat krijgt zijn het ruwe schattingen. Niemand kan je huis zien, de ruimtes, etc.

Laat gewoon eens een klusjesman of zo langskomen voor een offerte.
Misschien zwz een idee zo'n klusjesman alleen wil ik weten of ik rond de 10k moet denken of 50k. Ik zoek ook een ruwe schatting en een ruwe ''workload'' schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 08:22
Prijzen zullen over het algemeen op aanvraag zijn. Ik zou gewoon een offerte aanvragen bij verschillende partijen. Het grote probleem met prefab zou weleens kunnen zijn het transport, geen idee of je een een goed bereikbaar alleen staand huis hebt o.i.d. ?

Denk dat de kelder ansich voor een 6-7k wel te doen is maar dan heb je hem nog niet in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Morocius schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:50:
Prijzen zullen over het algemeen op aanvraag zijn. Ik zou gewoon een offerte aanvragen bij verschillende partijen. Het grote probleem met prefab zou weleens kunnen zijn het transport, geen idee of je een een goed bereikbaar alleen staand huis hebt o.i.d. ?

Denk dat de kelder ansich voor een 6-7k wel te doen is maar dan heb je hem nog niet in je tuin.
Mijn huis ligt met de achtertuin aan de ''grote'' weg zou geen probleem moeten zijn. Ik ga eens rondbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Awesomo4k schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:52:
[...]

Mijn huis ligt met de achtertuin aan de ''grote'' weg zou geen probleem moeten zijn. Ik ga eens rondbellen.
http://hillegom.reinderin...%202014%20Particulier.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:50

Stoney3K

Flatsehats!

Je fundering moet het natuurlijk ook kunnen hebben dat er een kelder onder wordt geknutseld, en de grond ook...

Heb je ook nagedacht over hoe je zo'n groot gat onder je huis wil graven?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Stoney3K schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:57:
Je fundering moet het natuurlijk ook kunnen hebben dat er een kelder onder wordt geknutseld, en de grond ook...

Heb je ook nagedacht over hoe je zo'n groot gat onder je huis wil graven?
Ik was persoonlijk meer aan het denken het in mijn achtertuin te plaatsen en niet onder mijn huis. de achtertuin is 10m breed en 11 meter lang, ik zou een deur naar achter kunnen maken en deze vast overdekken(opmetselen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:50

Stoney3K

Flatsehats!

Dan heb je het dus over het plaatsen van een aanbouw, eigenlijk is dan een prefab schuilkelder niet echt nodig (tenzij je verwacht tornado's in de buurt te hebben).

Als je gewoon een 'hok' wil hebben wat goed geïsoleerd en verwarmd is dan kun je dat het beste eens bij een architect vragen, hou ook rekening met een bouwvergunning.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
aanbouw is misschien een beter woord, al wil ik wel die aanbouw onder de grond hebben zodat ik bijna niets van mijn achtertuin verlies. Zoals aangegeven wil ik het niet als schuilkelder gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00
Stoney3K schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:57:
Erger nog: afhankelijk van de grondwaterstand bouw je een woonboot die omhoog wil gaan drijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 01-05 09:27
Heb je in ieder geval geen last van een verzakkende tuin. :D

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-04 09:53
De beste man woont volgens zijn profiel in Maastricht. De grond daar heeft veel minder last van opbarsting lijkt mij. Ik denk dat als hij een prefab kelder maakt met afmetingen 7x4x3,5m hoog er geen last gaat zijn van opdrijving. De massa is dan namelijk groter als de kracht van het water. Muren moeten wel relatief dik zijn en ook de vloer en het plafond moeten een goede dikte hebben.

Ik zou er wel een bouwkundig iemand bijhalen, of de prefab organisatie gaat rekenen voor je of de constructie voldoet.

Ik geloof dat voor een uitbouw van het huis van meer dan 2,5 meter sowieso een vergunning moet worden aangevraagd en dat het verwerkt moet worden bij het kadaster.

Mijn ultieme oplossing zou zijn om in de kamer waar de kelder aansluit een trap te creëeren.

Dingen om zeker niet te vergeten zijn:
Ventilatie
Isolatie
Veiligheidsmaatregelen, mocht er wat gebeuren in de kelder(Brand,etc)
Bouwvergunning gaat volgens mij vragen om een sommetje te maken.
Zorg dat er genoeg hoogte grond op de kelder komt voor je tuin. Immers je wilt een tuin hebben, maar wat als je na 20cm graven al op een kelder stoot.
Stabiliteitscontrole en/of eventuele fundering.
Mocht de grondwaterstand tegenvallen een opdrijf berekening.
En ws mis ik nog dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 20:00
gertjanw1993 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:39:
De massa is dan namelijk groter als de kracht van het water.
Een betonnen bak drijft, die zinkt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
RemcoDelft schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:50:
[...]

Een betonnen bak drijft, die zinkt niet...
Zover als dat ik van mijn studie heb geleerd is dat de massa van het beton groot genoeg moet zijn om ervoor te zorgen dat deze bak niet opdrijft(omhoog komt). Mocht het nodig zijn kunnen er eventueel trekpalen worden geplaatst. Alles is afhankelijk van de plek waar deze meneer woont. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:09

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

*spam*

[ Voor 93% gewijzigd door naitsoezn op 12-08-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:39
gertjanw1993 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:53:
[...]

Zover als dat ik van mijn studie heb geleerd is dat de massa van het beton groot genoeg moet zijn om ervoor te zorgen dat deze bak niet opdrijft(omhoog komt). Mocht het nodig zijn kunnen er eventueel trekpalen worden geplaatst. Alles is afhankelijk van de plek waar deze meneer woont. ;)
Afhankelijk van je grondwaterstand gaat deze gewoon drijven hoor. De bak moet waterdicht zijn, dus wordt al snel een soort betonnen schuit in je achtertuin. Mijn ervaring met grote parkeerkelders is dat deze (zeker in het begin) trekpalen nodig hebben om op hun plek te blijven. Aangezien de opbouw in de tuin beperkt is, zal het te licht zijn om te blijven.

Buiten dat zegt het niks dat het in Limburg is. Daar zijn ook genoeg woningen in de buurt van rivieren e.d. gebouwd, zodat men alsnog moest heien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 11:00

_matt_

Never forget T6

Hier nog wat leesvoer:

http://www.haprekon.nl/index.php/?page=prefab-kelderbouw/
Was nog niet voorbij gekomen.
Verder geen ervaring mee.

Thinkpad T470 | HP N54L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 11:17
Even snel een antwoord over vergunning ja of nee: onder de grond = vergunning nodig. Gewoon aan de achterkan van je woning = _wellicht_ vergunningsvrij. Kadaster heeft r niks mee te maken.

Prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_GJ
Señor Sjon schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:02:
[...]

Afhankelijk van je grondwaterstand gaat deze gewoon drijven hoor. De bak moet waterdicht zijn, dus wordt al snel een soort betonnen schuit in je achtertuin. Mijn ervaring met grote parkeerkelders is dat deze (zeker in het begin) trekpalen nodig hebben om op hun plek te blijven. Aangezien de opbouw in de tuin beperkt is, zal het te licht zijn om te blijven.

Buiten dat zegt het niks dat het in Limburg is. Daar zijn ook genoeg woningen in de buurt van rivieren e.d. gebouwd, zodat men alsnog moest heien.
De parkeerkelder is een ander verhaal vanwege het niet prefab aanleveren en de grote van het oppervlak van de grote parkeerkelder. daar moet men zeker trekpalen plaatsen. Eventueel kan er worden gewerkt met alleen een OWB vloer, maar dat is erg prijzig. De dikte van zo'n onderwaterbeton vloer moet dan op bijvoorbeeld 20 meter diep met een dikte van de vloer van de parkeerkelder is 1 m (4 parkeerdekken ongeveer) ((hoogte - dikte vloer kelder) x (soortelijke gewicht water / ( soortelijk gewicht beton - soortelijk gewicht water)) = (20 - 1) x (10/(25-10)) = 12 2/3 m zijn. Dat is erg prijzig om te plaatsen ;)

------------

Het voordeel is dat het hier gaat om een prefab kelder. Het klopt dat er tijdens het bouwen kans is op opdrijving. De volgende berekening heb ik gedaan namelijk:

Een prefab kelder met afmetingen 4x7x3,5m(bxlxh) met muren 0,30m dik heeft het volgende totale gewicht:
2 x 4 x 3,5 x 0,3 x 2500 = 21000 kg = 210kN (aantal x B x H x d x soortelijk gewicht)
4 x 7 x 3,5 x 0,3 x 2500 = 73500 kg = 735 kN (aantal x L x H x d x soortelijk gewicht)
Totaal: 94500 kg = 945 kN

Ik kan me nu voorstellen dat meneer zijn tuin wilt vullen met plantjes en dergelijke en er dus zand op de kelder moet komen soortelijk gewicht 1600 kg/m3 en 1m dik vanwege planten die dan wel kunnen wortelen etc..
4x7x1x1600 = 44800 kg = 448 kN (B x L x d x soortelijk gewicht)

De kracht van het water op diepte 4,5 meter is gelijk aan: (hierbij is rekening gehouden met een GWS op maaiveld niveau, wat naar mijn mening niet kan daar. Er zijn immers geen polders in Maastricht)
4 x 7 x (4,5 x 10) = 1260 kN (L x B x (hoogte x kracht water))

Tijdens het plaatsen is er kans op opdrijving want dan is de totale belasting van de kelder 945 en dat is kleiner dan de opwaartse kracht van het water 1260 kN

Na het plaatsen van het zand is er geen kans meer op opdrijving want dan is de totale belasting van kelder plus zand 1393 en dat is groter dan de totale opwaartse kracht van het water 1260 kN

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
gertjanw1993 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:38:
[...]

De parkeerkelder is een ander verhaal vanwege het niet prefab aanleveren en de grote van het oppervlak van de grote parkeerkelder. daar moet men zeker trekpalen plaatsen. Eventueel kan er worden gewerkt met alleen een OWB vloer, maar dat is erg prijzig. De dikte van zo'n onderwaterbeton vloer moet dan op bijvoorbeeld 20 meter diep met een dikte van de vloer van de parkeerkelder is 1 m (4 parkeerdekken ongeveer) ((hoogte - dikte vloer kelder) x (soortelijke gewicht water / ( soortelijk gewicht beton - soortelijk gewicht water)) = (20 - 1) x (10/(25-10)) = 12 2/3 m zijn. Dat is erg prijzig om te plaatsen ;)

------------

Het voordeel is dat het hier gaat om een prefab kelder. Het klopt dat er tijdens het bouwen kans is op opdrijving. De volgende berekening heb ik gedaan namelijk:

Een prefab kelder met afmetingen 4x7x3,5m(bxlxh) met muren 0,30m dik heeft het volgende totale gewicht:
2 x 4 x 3,5 x 0,3 x 2500 = 21000 kg = 210kN (aantal x B x H x d x soortelijk gewicht)
4 x 7 x 3,5 x 0,3 x 2500 = 73500 kg = 735 kN (aantal x L x H x d x soortelijk gewicht)
Totaal: 94500 kg = 945 kN

Ik kan me nu voorstellen dat meneer zijn tuin wilt vullen met plantjes en dergelijke en er dus zand op de kelder moet komen soortelijk gewicht 1600 kg/m3 en 1m dik vanwege planten die dan wel kunnen wortelen etc..
4x7x1x1600 = 44800 kg = 448 kN (B x L x d x soortelijk gewicht)

De kracht van het water op diepte 4,5 meter is gelijk aan: (hierbij is rekening gehouden met een GWS op maaiveld niveau, wat naar mijn mening niet kan daar. Er zijn immers geen polders in Maastricht)
4 x 7 x (4,5 x 10) = 1260 kN (L x B x (hoogte x kracht water))

Tijdens het plaatsen is er kans op opdrijving want dan is de totale belasting van de kelder 945 en dat is kleiner dan de opwaartse kracht van het water 1260 kN

Na het plaatsen van het zand is er geen kans meer op opdrijving want dan is de totale belasting van kelder plus zand 1393 en dat is groter dan de totale opwaartse kracht van het water 1260 kN
Verschil vind ik wel eng klein. Stel, men verzint dat de plantjes weg moeten en er toch straat op wil hebben. Ff 30 tot 40cm grond eraf om aan te kunnen vullen met goed straatzand. Kans dat tijdens het weggraven van grond de boel gaat drijven, of je moet voor de zekerheid bronbemaling plaatsen.

Anoniem: 109859

Volgens mij is de grond dieper dan 1 meter niet meer van de eigenaar, maar van de gemeente. Er kunnen speciale regels voor kelders zijn, maar dit zou je even uit moeten zoeken. Kan maar zo zijn dat er archeologisch onderzoek plaats moet vinden voordat je mag graven.

• tikkietrugjaap
Anoniem: 109859 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 08:41:
Volgens mij is de grond dieper dan 1 meter niet meer van de eigenaar, maar van de gemeente. Er kunnen speciale regels voor kelders zijn, maar dit zou je even uit moeten zoeken. Kan maar zo zijn dat er archeologisch onderzoek plaats moet vinden voordat je mag graven.
Als aanvulling van het bovenstaande:
Ik raad TS aan om even langs www.ruimtelijkeplannen.nl te gaan en daar jouw adres op te zoeken. Dan kan je zien wat het bestemmingsplan zegt over jouw locatie.
Woon je in een oud centrum van een stad/dorp? Dan is er inderdaad kans dat je archeologisch onderzoek moet doen bij afgravingen die een bepaalde hoeveelheid vierkante meters betreft en/of verder gaan dan een bepaalde diepte. Dit kan je vaak gewoon in het bestemmingsplan lezen.

Zoek ook even op de website van de de gemeente waar je in woont op termen als "aanleg vergunning" "kelder".

Hou er rekening mee dat er bij de aanvraag een constructierapport zal worden gevraagd wat je wellicht het beste door een constructeur kan laten opstellen. Dit ivm het bepalen van de draagkrachtige laag en het bepalen van een funderingsmethode.

Over grond in eigendom van de gemeente indien je dieper graaft dan 1 meter heb ik bij particuliere woningen nog nooit van gehoord. Komt wel voor bij bedrijventerreinen en dan is dat ivm leidingen en dergelijke.

Prima.

• Awesomo4k
http://www.ruimtelijkepla...code=6218gb&huisnummer=20

Voor de meekijkers :)

Bedankt voor al jullie reacties.

Even extra info:
Ik woon inderdaad in Maastricht maar niet kort bij de Maas. Ik woon ook redelijk hoog in de zin van, bijna overal waar ik naartoe fiets moet ik ''berg'' opwaarts terug.
Ik zie dat er heel veel dingen bij komen kijken en denk ook dat ik, indien wij thuis beslissen verder te gaan, een professional inhuren.
Die berekeningen wat jullie maken zijn erg handig maar omdat iedere situatie anders is moet ik dat toen ter plaatse laten doen.

De meeste prefab's zijn 16cm of 20cm dik. Ik hoor je hier al over 30cm praten? Waarom is dat? isolatie? Ik dacht altijd dat het redelijk ''warm'' was op meer dan 80cm gronddiepte :)

Groet Jos

• yoshiwa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
kleine opmerking, vergeet niet dat je ook in die kelder moet geraken. Maw je hebt een trap of iets dergerlijk nodig ook, + muurdiktes etc, dus zal snel wat krapjes worden om in 2 kamers in te delen lijkt me?

• Awesomo4k
yoshiwa schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:23:
kleine opmerking, vergeet niet dat je ook in die kelder moet geraken. Maw je hebt een trap of iets dergerlijk nodig ook, + muurdiktes etc, dus zal snel wat krapjes worden om in 2 kamers in te delen lijkt me?
Ik kan vanuit het huis een ''vaste'' trap maken die ongeveer uitkomt op het midden van het lange stuk. Een kamer links van de deur en 1 kamer rechts.

Dan heb ik 2 kamers van ongeveer 3.20m x 3.60m - een hoekje voor de gang.

• tikkietrugjaap
Awesomo4k schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:39:
http://www.ruimtelijkepla...code=6218gb&huisnummer=20

Voor de meekijkers :)

Bedankt voor al jullie reacties.

Even extra info:
Ik woon inderdaad in Maastricht maar niet kort bij de Maas. Ik woon ook redelijk hoog in de zin van, bijna overal waar ik naartoe fiets moet ik ''berg'' opwaarts terug.
Ik zie dat er heel veel dingen bij komen kijken en denk ook dat ik, indien wij thuis beslissen verder te gaan, een professional inhuren.
Die berekeningen wat jullie maken zijn erg handig maar omdat iedere situatie anders is moet ik dat toen ter plaatse laten doen.

De meeste prefab's zijn 16cm of 20cm dik. Ik hoor je hier al over 30cm praten? Waarom is dat? isolatie? Ik dacht altijd dat het redelijk ''warm'' was op meer dan 80cm gronddiepte :)

Groet Jos
Ik zie dat gemeente Maastricht voor jouw locatie nog geen BP digitaal op ruimtelijke plannen heeft gezet.

Heb even op de website van Gemeente Maastricht zelf gekeken maar ook bij hun bestemmingsplanviewer kan ik geen BP voor jouw adres vinden. Dat is vervelend want dan moet je of even bellen naar hun bouw- en woningtoezicht afdeling om te vragen wat het BP is en of die (vaak als PDF oid) ergens beschikbaar is of even langs gaan bij ze voor bestemmingsplaninformatie.

Wat ook een optie is: vraag of gemeente Maastricht de mogelijkheid biedt tot een aanvraag beginselplan/schetsplan/hoe ze het ook noemen. Op die manier kan je vaak (voor veel minder geld) aan de gemeente vragen of ze medewerking willen verlenen aan hetgeen jij wilt realiseren. Met het antwoord dat je dan krijgt kan je vervolgens beslissen of je wel of niet een echte aanvraag wilt doen.
Kost meer tijd maar kost vaak minder leges.

Prima.

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:20
Betreft sowieso een vergunningplichtige situatie, Er is geen digitaal bestemmingsplan aanwezig, dus zou dit eens in gaan zien bij de gemeente. Ik zou een vooroverleg plannen met de gemeente voor je profesionals gaat betalen, zodat je duidelijk hebt hoe groot je kans van slagen is.

Tevens moet je rekening houden dat je misschien langs waterschap moet voor dit project.

wat betreft isolatie, je moet er rekening mee houden dat de temperatuur redelijk constant is onder de grond, maar wel grote kans op vocht hebt. Als je daar apparatuur wilt stallen moet daar dus iets aan gedaan worden en daarbij speelt isolatie zekere een rol!
En om er een gezond leefklimaat te maken adviseer ik er goede ventilatie in aan te laten brengen.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:34

FunkyTrip

Funky vidi vici!

JP_S schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:25:
En om er een gezond leefklimaat te maken adviseer ik er goede ventilatie in aan te laten brengen.
Sowieso is een gezond leefklimaat lastig zo onder de grond. Daglicht is een groot goed. Als je dagen lang wil doorbrengen met werk/gamen/movies weetikveel wat is het stiekem echt niet goed voor je.

Dit dus.

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:20
FunkyTrip schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:16:
[...]

Sowieso is een gezond leefklimaat lastig zo onder de grond. Daglicht is een groot goed. Als je dagen lang wil doorbrengen met werk/gamen/movies weetikveel wat is het stiekem echt niet goed voor je.
Dat ben ik met je eens, maar als hij een 'donker hol' wil is het in ieder geval een aanrader om goed over ventilatievoorzieningen na te denken ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Mister_GJ
Er bestaan tegenwoordig lampen die daglicht nabootsen ;)

Daglicht in een kelder waar een tuin boven zit is vast wel mogelijk, maar ik weet niet of dit mogelijk is met die prefab kelders.

Mogelijkheden bij niet prefab zijn:
werken met lichtkoepels en die als 'mooi' ding in de tuin gebruiken of een soort tegel in de tuin die ook licht door laat. (ook een soort lichtkoepel, maar dat er overheen kan worden gelopen.
Een raam plaatsen ergens dat dusdanig ligt dat er vanuit de tuin niets te zien is. (bijvoorbeeld een gat ervoor graven dat wordt gecamoufleerd door planten vanuit de tuin.)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:39
Awesomo4k schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:27:
[...]

Ik kan vanuit het huis een ''vaste'' trap maken die ongeveer uitkomt op het midden van het lange stuk. Een kamer links van de deur en 1 kamer rechts.

Dan heb ik 2 kamers van ongeveer 3.20m x 3.60m - een hoekje voor de gang.
Dat is eigenlijk 2x net niks. Ik zou de ruimte groot houden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:56
Vergeet ook eventuele leidingen die door je grond lopen niet. Wie weet loopt er een gemeente rioleringsbuis onder je tuin door.

• Laurens01
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-10-2022
Dat wilde ik ook nog toevoegen.

Let heeel goed op of er kabels lopen, niet alleen de rioleren, maar ook elektriciteit etc. Er is een kadaster dat dit bijhoud, maar reken er niet op dat dit 100% klopt. Wanneer blijkt dat je deze leidingen en kabels zal moeten omleggen is het qua kosten al snel niet meer in de klauw te houden. Check dit dus voordat je begint met bestellingen plegen :)
Pagina: 1