Haswell-E voor CAD én gamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is weer zover: ik heb een nieuwe computer nodig. Mijn oude en vertrouwde Conroe-desktop is zo traag geworden als een deur. Althans, met het werken in inDesign en het tekenen in CAD-programma's. Niet erg verassend, gezien de PC al 9 jaar oud is! Toch heeft de computer mij veel plezier geleverd en ben ik een jaar of twee geleden ondersteund door een krachtige laptop die het nog steeds goed doet.

Gezien ik met meer plezier achter een workstation zit, wil ik deze dus aanpakken. Tevens begin ik binnenkort met een nieuwe master-studie waarbij ik gebruik ga maken van tekenprogramma's zoals AutoCAD, Revit en Archicad en dus moet modelleren. Ook wordt Adobe Photoshop en inDesign veelvuldig gebruikt. Daarnaast ben ik een fervente gamer, al geef ik dit een lagere prioriteit. Ik speel veel oldskool games en in mindere mate een nieuw spel (wel The Witcher 3, Fallout 4 binnenkort, Pillars of Eternity, Cities: Skylines - die meuk. Geen Crysis of Battlefield). Maw, ik heb niet de beste grafische kaart nodig maar wil wel wat spellen kunnen spelen - desnoods op iets lagere settings dan het allerhoogst mogelijk.

Nu neig ik dus bijzonder sterk naar de Core i7 5820k met zijn 6 cores. Ik wachtte Skylake af, om te zien welke prestaties die zou afleveren, maar t.o.v. de 5820k is dit nauwelijks een verbetering. Sterker nog, de Haswell-E doet het op veel vlakken die voor mij belangrijk zijn toch een tikkeltje beter en blinkt al helemaal uit als het overgeklokt is. Ook heeft de chipset 4 lanen naar het geheugen (waarom, Skylake??) en met het juiste moederbord dezelfde functies. Vandaar dat ik bij onderstaande ben uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 410,50€ 410,50
1MSI X99A SLI Plus€ 226,-€ 226,-
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 214,95€ 214,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 104,95€ 104,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 45,80€ 45,80
1Crucial Ballistix Sport BLS4C8G4D240FSA€ 234,20€ 234,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.236,40

Ik wil ca. 1000 euro uitgeven aan het systeem, en helaas zit ik daar nu dus wat boven. Ik heb zelf nog onderdelen, dat de totale prijs wel drukt (SSD, harde schijven, DVD-RW, 600W PSU en randapparatuur).

Wat denken jullie betreffende het geheugen? Direct 32GB, of misschien toch eerst 16GB en wachten op de haast onvermijdelijke prijsdaling i.v.m. Skylake en dan later weer 16GB (of meer) bijprikken?

Misschien is er ook iemand met mooie argumenten voor de i7 6700k? Iets dat ik mogelijk over het hoofd heb gezien? Ik ben me bewust van het verschil in energieconsumptie en dat het misschien zo'n 100 euro goedkoper zou worden, maar verder ben ik van mening dat alle punten naar de i7 5820k gaan.

Graag jullie mening(en) en feedback!

BattleDude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:40

BLACKfm

o_O

Ik zou voor de cad toepassingen wel even kijken of die multicore ondersteuning hebben. En of de dingen die je er mee doet daar ook baat bij hebben.

CAD heeft dan wellicht meer aan GHZ dan aan CORES, en zou ik een snellere CPU nemen (Zoals de 4790k of de 6800k)

Dat tevens ook voor de photoshop doeleinden. Die zal vast meer op de multicore leunen, maar wellicht ook (enkel?) op de GPU.

Daarbij is het X99 platform ook erg prijzig...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het enige in jouw situatie waar je echt wat aan veel cores zou hebben is als je plaatjes rendert op de cpu.

Dat gezegd hebbende, de pure multicoresnelheid van de 5820K is door z'n lage clocks eigenlijk bijna niet sneller dan een veel hoger geclockte skywell i7 6700k. Dat betekent dat in gemengde scenario's zoals photoshop die 6700k al een veel betere keuze is, en dat voor het werken met CAD apps een 6700k helemaal een veel betere keuze is.

De 5820K is alleen interessant als je hem overclocked. (en dat kun je met de 6700k ook) Voor niet overclockers is het slechte keuze, tenzij je echt bijv quad channel ram nodig hebt, of 128gb.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Thomg

Aww yiss

Met de 6700K loop je wel veel sneller tegen een hittelimiet aan relatief, maar deze kan inderdaad ook wel hoger geklokt worden dan een 5820K.
Iets van 6700K 4.8 vs 5820K 4.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:50
Is voor modelleren etc niet een Quadro GPU een betere keuze? Presteert wel slechter in games maar juist beter met modelleren. Ligt eraan wat je vaker aan het doen bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, bedankt. Ik ben nog even achter hetgeen wat jullie zeggen gegaan en ben tot de waarneming gekomen dat meerdere (zes) cores bij sommige acties bij zowel Photoshop als CAD-programma's minder presteren dan 4-cores met sterkere individuele cores. Overigens is dit niet altijd het geval: er zijn alsnog meerdere soorten taken die er juist wel profijt van hebben. Het gros van de taken zijn echter single-threaded, zoals met name het tekenen (in zowel CAD/Revit als Photoshop). Modelleren doe ik ook, waar de meerdere cores aan bijdragen, maar in mindere mate dan het 'gewone' tekenwerk.

Verder is een Quadro (of FirePro) uiteraard voor het modelleren een betere keuze. De kaarten in het middensegment kosten echter een fortuin - dan kan ik beter een goede consumentenkaart kopen die waarschijnlijk beter presteert.

Als ik zou besparen op een 5820k en de 6700k zou nemen, ben ik iets goedkoper uit (met moederbord). Ik kan hierdoor een GTX 970 overwegen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 365,50€ 365,50
1Asus Z170-A€ 152,95€ 152,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,95€ 359,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 104,95€ 104,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 45,80€ 45,80
1Crucial Ballistix Sport BLS4C8G4D240FSA€ 236,95€ 236,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.266,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet eerlijk zeggen dat zelfs een nog wat tragere processor voor modelleren vaak al rap zat is. Daar loop je niet tegen de grenzen aan. Waar de rekenkracht wel telt is bij renderen en simuleren en daar blinkt de 5820K nou juist weer uit. Qua videokaart geldt een beetje hetzelfde - nog nooit ben ik tegen de grenzen van een normale kaart aangelopen.

Let wel, dat is persoonlijk ervaring gebaseerd op mijn workload, geen algemeen geldende regel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:58
Hoe zit het eigenlijk met je voeding? Als die 9 jaar oud is, zou het ook wel eens waard kunnen zijn om die te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:25:
Ik moet eerlijk zeggen dat zelfs een nog wat tragere processor voor modelleren vaak al rap zat is. Daar loop je niet tegen de grenzen aan. Waar de rekenkracht wel telt is bij renderen en simuleren en daar blinkt de 5820K nou juist weer uit. Qua videokaart geldt een beetje hetzelfde - nog nooit ben ik tegen de grenzen van een normale kaart aangelopen.

Let wel, dat is persoonlijk ervaring gebaseerd op mijn workload, geen algemeen geldende regel.
In cinebench scoort de 5820K nipt (richting onmerkbaar?) hoger dan de 6700K, dan is er gewoon geen reden meer om voor een 5820k te gaan als je niet overclocked, tenzij je FEM/FEA/FDM simulaties doet ofzo waar ram bandbreedte speelt.

specs

Verwijderd

maratropa schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:21:
tenzij je FEM/FEA/FDM simulaties doet ofzo waar ram bandbreedte speelt.
Dat is al een behoorlijk goede reden. Als je dat nu nog niet doet is die optie later nooit weg.

Nog los van dat je inderdaad met overclock opeens hele grote stappen kunt zetten.

• maratropa
  • Niet online
Nouja een hele grote groep "CAD" en 3D viz gebruikers doen nooit iets van dat soort dingen. En dan nog moet je je afvragen of de winst in dat soort bewerkingen het gebrek aan coresnelheid waard is.

En tuurlijk, als je overclocked dan is het een heel ander verhaal. Ik zou ook, ook zakelijk, voor een 5820K gaan en hem overclocken. :) Maar ik kan dat niemand verplichten, en dan is een 5820K nu niet zo'n goeie deal meer.

specs

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:10
FEM/FEA/FDM simulaties zijn taken, waarbij je de pc aan het werkt zet en weg kunt lopen om een kopje koffie te gaan drinken of iets dergelijks. Een minuutje langer wachten is daarbij niet zo erg.
Als tijdens het modelleren het beeld schokkerig wordt en je na elke actie een seconde mag wachten is veel vervelender.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Die simulaties voer ik inderdaad niet uit - het is 'slechts' de wereld van de bouw, die wordt aangeraakt met die programma's. Posters, boekwerken e.d. in inDesign en opvrolijken van renders in Photoshop.

Ik heb dan ook uiteindelijk gekozen voor de 6700k met de GTX 970.

Wat betreft de voeding: Deze is een OCZ ModXStream Pro 600W met 80Plus certificering. Ik was van plan deze vandaag of morgen uit elkaar te halen om grondig schoon te blazen omdat de vorige voeding kaduuk ging door oververhitting vanwege de hoeveelheid stof binnen de unit. De garantie is toch al verlopen - de voeding is nu 3 jaar oud. Ik ga er eigenlijk vanuit dat deze nog wel even door kan - wat jullie?
Pagina: 1