Windows 10 vertraging na het invoeren van wachtwoord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11-2023
Beste mede-tweakers,

Ik heb nu ruim een week een zeer irritant probleem. Na het invoeren van mijn wachtwoord op Windows 10 moet ik ruim 20 seconden (soms iets minder) wachten totdat ik op het bureaublad ben. Dit gebeurde na installaties van een paar drivers (dacht ik). Normaal ben ik op het bureaublad in ongeveer 1 seconde, en kan ik gelijk Chrome opstarten. Ik heb van alles en nog wat geprobeerd, ik heb drivers verwijderd, ik heb de logboeken gecontroleerd, verschillende tweaks uitgevoerd maar helaas.

Vandaag heb ik mijn pc geformatteerd. In het begin leek alles goed te gaan, hij startte per direct op. Ik heb dit keer per installatie van een driver mijn pc opnieuw opgestart om te controleren of het aan de drivers lag. Maar nee, alles ging soepel en ik zat op het bureaublad in fractie van een seconde. Alles leek goed te gaan, totdat ik Windows 10 ging updaten, en ja hoor, vanaf dat moment logde windows weer zeer traag in.

Vervolgens heb ik de updates verwijderd (waaronder KB3081436). Maar het hielp niet. Dus ik twijfel nu weer of het door de updates kwam. Ik heb ook niets op het internet kunnen vinden.

Wie of wie heeft dit probleem ook gehad? En wie of wie weet hier misschien een oplossing voor?

Mijn pc:

Intel Core i7 4770k @4.1Ghz
MSI Z87-G45 Motherboard
16GB DDR3 1600 CL9
Msi GTX 980Ti Gaming 6g
Samsung Evo 840 256Gb
Samsung HDD 1TB

Alvast bedankt!!

+ Ik heb vergelijkbare vragen gezien hier op dit forum, maar die mensen hadden een vertraging NA het inloggen (dus wanneer ze al op het bureaublad waren), mijn probleem is dus blijkbaar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet eigenlijk niet of het op win10 draait maar je kan Soluto eens laten draaien tijdens de boot, wordt precies inzichtelijk gemaakt welke processen tijdens de boot lopen en hoeveel tijd ze nemen. Als je het probleem eenmaal weet, zou ik soluto weer verwijderen want het programma gedraagt zich best wel opdringerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 11:55

Swerfer

Hmm...

Ik zou nog een keer de logboeken nalopen:

- Eerst de logboeken wissen en een horloge met seconde aanduiding exact gelijk zetten met de Windows tijd.
- Herstarten.
- Voer je wachtwoord in en druk pas op enter als je seconden op 0 staat op je horloge.
- Zodra je op de desktop bent de logboeken openen en doorspitten.

Elke taak vanaf het moment dat je je wachtwoord had ingevoerd controleren en kijken hoeveel tijd tussen de verschillende taken zit. Kom je een taak tegen die wel of niet succesvol is afgerond, maar wel bijvoorbeeld 15-20 seconden of zo nodig had, dan kan daar je probleem liggen...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga het eerst met soluto proberen. Ik heb nooit van dat programma gehoord, maar ik ga het even opzoeken.

Mocht het niet baten dan zal ik weer eens naar de logboeken kijken. Ik vind het wel raar, want mijn pc is wel net geformatteerd. Het is dus nog schoon!

Either way ik werk momenteel en zal er pas rond een uurtje of 10 naar kunnen kijken. Bedankt voor de reacties en ik zal het jullie vandaag nog laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Beste peeps,

Ik heb net soluto geïnstalleerd. En al voordat ik uberhaupt iets heb gedaan, doet mijn pc het weer normaal -_-
Dit deed die vorig keer ook voor een dag of 2 om vervolgens weer een delay in te lassen.

Nu snap ik er helemaal niets meer van.

Iemand suggesties?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-10 17:41
Wachten tot het probleem weer optreed en dan met soluto controleren. Een probleem troubleshooten is lastig als het niet voor komt. Je kunt iig wel in de logboeken zoeken wat er is veranderd. Je weet wanneer het probleem niet meer voorkwam. Dus voor die tijd is er wat veranderd.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Ik dank al de mensen die de moeite hebben genomen om te reageren. Ik ben jullie zeer dankbaar!

Mijn probleem is op de een of ander manier zomaar uit het niets opgelost, het installeren van soluto op zich heeft het al opgelost. Na het installeren van soluto moet je rebooten zodat het programma kan monitoren welke programma's zich met windows opstarten. Maar mijn computer deed weer "normaal" na het rebooten. Dus ik had helemaal geen tweaks uitgeveord, of soluto zijn gang laten gaan, het rebooten met soluto "aan" leek het op te lossen.

Nu heb ik soluto verwijderd en mijn pc onderhand wel 40x gereboot, hij is retesnel! Het probleem lijkt verholpen te zijn, geen idee hoe en waarom, maar ik ben allang al blij dat die het doet, Mocht die weer zo gek gaan doen, weet ik wat ik moet doen, namelijk Soluto installeren!

Thanks mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Beste mensen,

Tot op heden is mijn probleem nog steeds niet opgelost. Zelfs na het formatteren van mijn computer (5 x zelfs). Het heeft een periode goed gewerkt, maar uiteindelijk begon het weer. Ik had een tijdelijke oplossing gevonden, ik heb het programma "Synei System Utilities" geinstalleerd, en telkens wanneer het probleem optrad heb ik dat programma uitgevoerd (en de extra clean opties angeklikt), zo heeft het weken weer goed gewerkt, maar het kwam zo nu en dan weer terug. Echter sinds vandaag lost Synei mijn probleem ook niet meer op.

Ik heb dus echt letterlijk alles geprobeerd, drivers geupdate, virus en malware scan uitgevoerd, soluto geinstalleerd (die vond geen vertragingen), en het meest extreme mijn pc geformatteerd (en windows 10 opnieuw geinstalleerd).

Vandaag ben ik er achter gekomen dat als ik via ctrl + r en "netplwiz" ervoor zorg dat mijn computer geen wachtwoord vereist om in te loggen, dat er geen delay optreed, dus hij logt per direct in. Terwijl als ik het invoeren van wachtwoord vereis, ik na het intikken van mijn wachtwoord gevarieerd van 15 tot 30 seconden moet wachten. Ook logt hij per direct in na het aanmaken van een nieuwe account (met wachtwoord), na het invoeren van de wachtwoord voor het nieuwe account logt hij ook super snel in!

Mijn PC is dus perfect in staat om instant in te loggen, en dit heeft die altijd ook al gedaan.

Zijn er mensen met suggesties (het probleem lijkt dus iets te maken hebben met het invoeren van wachtwoorden, en niet zozeer achtergrond applicaties).

+ ik heb 15 pagina's aan google gelezen om tot een oplossing te komen, maar mijn probleem lijkt uniek te zijn :( Zelfs formatteren helpt niet.

Update: Het probleem lijkt zich nu ook af te spelen zonder dat er om een wachtwoord wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jouw probleem ligt waarschijnlijk aan een driver of proces waar iets niet goed gaat en de PC vertraagt tot een timeout volgt waarna de PC verder doorgaat.

Een aantal zaken wat je kan proberen:

- Start je PC in safe-mode en kijk of dan wel alles vlot gaat.

- Alle drivers disabelen die je niet nodig hebt om op te starten. Gaat het goed, drivers 1 voor 1 activeren en opnieuw opstarten/inloggen.

- Kijk welke processen automatisch opstarten in het configuratiescherm -> services en deze per x aantal disabelen en opnieuw opstarten/inloggen. Probeer zo te achterhalen welk proces eventueel een probleem geeft.

- Alle hardware die niet nodig is om Windows op te starten verwijderen uit de PC. Daarna kijken of het probleem zich nog steeds voor doet. Nee, dan hardware 1 voor 1 terugplaatsen en weer testen.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Heb je Intel RST drivers vanaf je mobo DVD geïnstalleerd? Dit kan wel aardig overhoop gaan liggen met MSAHCI.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de tips van Swerfer uitproberen. @Vermeulen, nee niet van de DVD maar ik heb de drivers via intel zelf gedownload. Tot zover heeft het echter altijd gewerkt, waarom nu ineens niet meer. Wat raadt je me aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Deze http://msi.com/product/mo...ml#down-driver&Win10%2064 te gebruiken als je ze uberhaupt nodig hebt. Intel RST kán echt een drama zijn, maar MS overruled (na sommige updates) op een niet zo'n nette manier soms ook zomaar Intel RST met hun MSAHCI. Laat dit nou net cruciaal zijn om hier voorzichtig mee om te gaan.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
@Vermeulen, helaas heeft het verwijderen van de intel drivers geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Update: Ik heb net een ander administrator account aangemaakt. Deze account heeft de probleem niet. Zelfs na 6 keer opnieuw opstarten en inloggen. Mijn eigen account echter nog steeds. Ik denk dus niet dat het aan de drivers ligt, want dat andere account heeft precies dezelfde drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Na heel veel zoekwerk heb ik deze logboek gevonden:

De kennisgevingssubscriber van winlogon <GPClient> was niet beschikbaar om een kennisgevingsgebeurtenis te verwerken.

Bron: Winlogon
ID: 6000

Ik heb het opgezocht maar kon niet echt een oplossing vinden. Heeft iemand hier meer kennis over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

samety schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 00:28:
Na heel veel zoekwerk heb ik deze logboek gevonden:

De kennisgevingssubscriber van winlogon <GPClient> was niet beschikbaar om een kennisgevingsgebeurtenis te verwerken.

Bron: Winlogon
ID: 6000

Ik heb het opgezocht maar kon niet echt een oplossing vinden. Heeft iemand hier meer kennis over?
Dat is het grote nadeel van Windows in de Nederlandse taal. Je vind met Google maar weinig vragen en oplossingen in onze taal. Probeer de tekst te vertalen naar het Engels en (gedeeltes daarvan) in Google op te zoeken. Soms kom je dan wel vergelijkbare problemen en oplossingen tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Als ik op winlogon en event 6000 google vind ik genoeg.

Wat ik zo op maak uit de resultaten. Je pc is te druk. Er is een service (nog) niet gestart. Register is corrupt.

Als je 5 minuten wacht voordat je inlog. Gaat het dan wel normaal?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 11:44
Wat voor account gebruik je lokaal, domein (AD) of een Microsoft account?
Indien de 2 laatste opties, dan lijkt het alsof het netwerk nog niet beschikbaar is wanneer je wilt inloggen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
@Meekoh, ik maak gebruik van een online microsoft account. Valt dit op te lossen en wat raadt je mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:58

Nibbz

Postmaster General

samety schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:32:
@Meekoh, ik maak gebruik van een online microsoft account. Valt dit op te lossen en wat raadt je mij aan?
Je zou ook een lokale account aan kunnen maken, kijken of hier de vertraging niet in voorkomt (hoe je dit precies doet weet ik niet, in de Windows 10 installatie kun je aangeven dat je geen Microsoft account hebt, en een 'oude' local account aan kan maken. Zal wel vergelijkbaar iets zijn bij gebruiker toevoegen in het control panel)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
@DarkUnreal,

Ik heb het net geprobeerd, en helaas blijft het probleem voortzetten met een lokale account :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Kijk eens of een service nu op delayed start staat die misschien direct gestart moet worden, of in de clinche ligt met een andere service

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je kan in de event log kijken en dan als source Service Control Manager
Je kan dan zien wanneer welke service is gestart of problemen heeft met op starten.

Had je al een keer 5 minuten gewacht en dan ingelogd?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Pagina: 1