Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wie kan mij helpen met mijn wifi probleem

Pagina: 1
Acties:

• berreb
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-07-2022
Hallo,

Eerst en vooral mijn excuses als deze vraag reeds gesteld is... ik heb wat op dit forum gesnuffeld maar er is zo een overvloed aan informatie dat ik het spoor een beetje bijster ben.

Mijn probleem is hetvolgende: ik had graag op mijn (overdekt) terras een goede wifi verbinding gehad en dat is momenteel niet het geval.

Ik heb een wifi router binnen in mijn garage staan, wanneer ik buiten aan mijn achterdeur sta heb ik met mijn gsm nog steeds goed bereik (3 van de 4 streepje, -67dbm volgens een wifi app), snelheid is ook heel goed... een speedtest geeft mij 50Mbps download snelheid.
Mijn terras begint echter 15m verder en bevind zich achter een gemetste buitengarage, zie schets:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14466549/stuff/wifischetsthumb.jpg

Mijn eerste idee was om met powerline adapters te werken maar ik heb reeds verschillende adapters geprobeerd en die werken niet, ofwel geven ze een enorme trage verbinding.
Een kennis raadde mij een wifi versterker aan, ik heb de zijne eens geprobeerd maar de afstand was ontgoochelend en ook de snelheid was beneden alle peil, zelfs als ik zo goed als naast de versterker sta.

Ik zoek dus nu een oplossing specifiek om mijn bestaand wifi signaal van verder te kunnen ontvangen dmv een externe antenne en die dan aan te sluiten aan een router (?) die dit signaal dan opnieuw kan uitzenden.

Het probleem is natuurlijk dat ik niet weet of zo een externe antenne het signaal wel voldoende kan oppikken, aan het begin van het terras haal ik nog net bereik wanneer ik mijn gsm naar het huis richt (1 van de 5 streepjes, -81dbm) maar de snelheid bedraagt slechts 2Mbps.
Wanneer ik achter de muur stap is het signaal natuurlijk volledig verdwenen.
Ik kan de antenne natuurlijk ook aan het begin van de garage plaatsen en dan met een kabel doorheen de garage naar de router (?) gaan maar de lengte van de garage is 8m, ik weet niet of het signaal dan niet te sterk zou verzwakken door deze kabel?

Wat ik op internet kan terugvinden als "totaalkit" is hetvolgende:
http://www.kabelmaxx.nl/p...ne-met-5-meter-kabel.html
http://www.kabelmaxx.nl/powerwifi-usb-router.html

Ik zou dan de buitenantenne aan de zijkant van de garage monteren (zo dicht mogelijk bij de achterdeur) en de router dan onder het terras plaatsen...

Ik denk dat dat is wat ik nodig heb maar ik vraag mij af of er nog andere merken of oplossingen zijn en of de snelheid van deze verbindingen even goed zijn als bv die die ik aan de achterdeur nog oppik.
Budgetvriendelijker is meegenomen maar ik heb er wel 200€ voor over maar dan wil ik wel zekerheid dat de snelheid goed zit of ik kan deze ook naast mijn powerline adapters in de kast leggen :-(

Alvast bedankt voor jullie meningen en ervaringen!!
Mvg
Wim

Palthe

Elke vraag die betrekking heeft op wifi signaal etc. wordt toch altijd beantwoord met de volgende wedervraag, dus ook weer bij deze; is het niet mogelijk om iets met een LAN kabel te doen richting je terras? En daar dan een simpel access point op zetten bij je terras? Alle andere oplossingen zijn allen suboptimaal ten opzichte van een goede oude CAT6 kabel op 1-10Gb.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Denk dat je ook eens kunt proberen het huidige AP eens dicht bij de achterdeur te plaatsen. Hiermee heb je al een voordeel als de huidige plek.

• berreb
@ palthe
Nee jammer genoeg niet anders was ik wel voor deze oplossing gegaan... oorspronkelijk hadden we het terras op een andere plaats voorzien dichter bij het huis waar wifi bereik geen probleem is...

Richting garage had ik dus enkel elektriciteit voorzien (vandaar eerste testen met powerline adapters) maar jammer genoeg geen extra doorvoerbuis bv... die had anders nu wel handig van pas gekomen...

@ MdBruin
Ik heb al eens een extra wifi router achteraan de keuken geplaatst, wifi signaal aan het begin van het terras is dan heel goed maar wanneer ik achter de muur verdwijn (en dat is ook waar we zitten), verdwijnt ook het signaal

[ Voor 23% gewijzigd door berreb op 12-08-2015 14:21 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24
En geen mogelijkheid om een extra buis te leggen ?
Het is even wat werk, maar het lost je probleem wel op ;)

Moet het natuurlijk wel kunnen

2250 WP Zuid PVoutput

• berreb
@ MdO82 nee jammer genoeg niet tenzij ik de vloer in garage, berging, keuken opbreek, nadien het terras openbreek om dan de vloer in de garage open te breken... ik ben net vader geworden en zou graag mijn kind nog dagelijks kunnen zien... als ik alles openbreek gaat moeder de vrouw haar boeltje pakken denk ik ;-)

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24
Nou ja ik denk het maar even uit gekheid hoor, maar stel dat het zou kunnen vanaf de garage waar de wifi router staat zou je indien je een niet al te grote fundering hebt een gat van 16 of 19mm kunnen boren voor een pvc buis.

Goed dan ben je alleen door de vloer en dan wellicht (maar ik ken je tuin en ruimte niet) kan je naast de garage een opening maken naar het terras achterin.

Edit: hoeft eigenlijk niet eens via de vloer, zou ook via de muur kunnen en dan de pvc-buis vastzetten naar de grond toe.

[ Voor 14% gewijzigd door MdO82 op 12-08-2015 14:29 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11 13:33
Had een vergelijkbaar issue, ook geklungel met poweradapters die werken en uiteindelijk toch kabel gelegd. Ondaks de bezwaren van moeder de vrouw is ze nu uiterst tevreden wanner ze op he tterras zit en de wifi altijd goed is.
Ik zou dan toch voor een kabel (denoods in kabelgootje binnenshuis) en buiten danwel met omweg aan de rand van de garage of huis/tuin langs net onder de stenen door (ipv door extra buis op 60 cm diepte)
Grondkabel cat5e kost +/- €80 voor 100 meter. Laat je met omwegen eens 40 meter nodig hebben, heb je in ieder geval altijd goed signaal aan het eind. Zet er dan een aan het eind een router neer die je ook met LAN kunt aansluiten dan kun je ook daar alle kanten op. Zolang je maar weet war de kabel langsgaat is de kans klein dat je er met een schop doorheen steekt en is de aanpassing aan interieur of terras minimaal doordat je het net onder de stenen neerlegt.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Heb je de wifi versterker wel op een plek gehangen waar het bereik nog WEL goed was of op de plek waar het bereik slecht was?

Garage opruimen? :P vooral metalen voorwerpen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat powerline naar je garage niet goed werkt zal waarschijnlijk komen omdat je een cheap ass grondkabel hebt gebruikt.
Ik denk dat als je al iets aan de buitenkant van de keuken op de noordzijde iets plaatst, je er al bent.
Anders toch echt kabel trekken. Je hebt vast al wel stroom op je terras, trekn er dan door de tuin een datakabel naar toe en monteer het af in een kastje o.i.d.

Palthe

KillerAce_NL schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:39:
Dat powerline naar je garage niet goed werkt zal waarschijnlijk komen omdat je een cheap ass grondkabel hebt gebruikt.
Ik denk dat als je al iets aan de buitenkant van de keuken op de noordzijde iets plaatst, je er al bent.
Anders toch echt kabel trekken. Je hebt vast al wel stroom op je terras, trekn er dan door de tuin een datakabel naar toe en monteer het af in een kastje o.i.d.
Inderdaad, dit. Zoals ik al aangaf, alle andere oplossingen zijn op zijn zachts gezegd suboptimaal. Versterkers is altijd maar een fractie van je originele signaal, powerline idem.

Als je zelf geen tijd hebt, werkspotje? Heb ik zelf ook gedaan voor in-house LAN kabel, nog geen seconde spijt van gehad.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ach kom, 15 mtr, een ochtendje scheppen, leggen en weer toedekken. Zo gedaan.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Kabel is toch echt de enige goede oplossinge. Powerline adapters kunnen goed werken, maar dan vaak alleen indien ze op dezelfde groep zitten. Echter zijn ze erg gevoelig voor storing zoals je ondervonden hebt.

Repeaters kunnen werken, maar eigenlijk alleen als je de repeater halverwege kunt hangen zodat het signaal wat het ontvangt nog snel genoeg is. Ik ben bang dat dat in dit specifiek geval betekent dat de repeater in de tuin moet hangen.

Misschien kun je een AP ophangen speciaal voor buiten aan de achterwand van de keuken, maar dat betekent ook boren en schade aan de muur en is ook geen garantie.

De kabel naar de garage hoeft weinig schade te betekenen, Waar hangt je router? Is het mogelijk via het kruipluik onder het huis te komen en een kabel te leggen, evt. onder de fundering door, zodat je niet hoeft te boren en direct in de meterkast uit komt?

• berreb
ik weet dat een kabel de oplossing is en was dit enigsinds praktisch haalbaar had ik dat ook al lang gedaan maar dit is nu eenmaal geen optie in mijn situatie... ik heb bijna alles zelf gedaan in mijn woning en ben creatief in het zoeken van omwegen en oplossingen maar er is echt geen mogelijkheid om een kabel te leggen zonder grote schade aan te richten

@KillerAce_NL bedoel je de stroomleiding naar de garage? geen cheap-ass kabel, ik heb dure exvb kabel gebruikt (geen merk dat verkocht wordt in de lokale DHZ).

@Tazzios wifi versterker had ik inderdaad geplaatst waar het bereik nog goed was, na het plaatsen van de versterker was het wifi signaal heel sterk (logisch ook) maar de snelheid liet te wensen over.

niemand ervaring met die powerwifi dingen of met verbeterde wifi antennes in het algemeen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Probleem is dat niemand je kan garanderen dat het werkt. Jij gaf aan geen geld meer te willen verspillen...
Hoe loopt je "dure" stroomkabel dan vanaf je garage ? Wel direct naar een groep in de meterkast ? en heb je wel powerline gebruikt van 120 Mbit of meer ? (minder storingsgevoelig).

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
Ok, als je op je terras wel electriciteit hebt, wat dacht je dan van een draadloze verbinding te maken met richtantennes tussen je terras en de garage, en dan op je terras een extra AP plaasen. Dan moet je verbinding prima zijn :) Kost wel wat meer knaken, maar je hoeft iig niet te graven dan.

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hoe hoog is de garage bij het terras? En hoe hoog is je huis zelf? Als het huis een stuk hoger is, is het dan een optie om een AP bovenin je huis te hangen? Misschien is je bereik dan al een stuk beter. En dan wel het liefst een bekabelde AP en geen repeater, want een repeater maakt het altijd beduidend trager.

Edit: nog een vraagje, heb je 2,4 GHz aanstaan in je AP? Want 5GHz komt een stuk minder ver, dus als je dat alleen aan hebt staan zou ik dat eens uitzetten.

[ Voor 20% gewijzigd door francoski op 12-08-2015 15:39 ]

• berreb
KillerAce_NL schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:30:
Probleem is dat niemand je kan garanderen dat het werkt. Jij gaf aan geen geld meer te willen verspillen...
Hoe loopt je "dure" stroomkabel dan vanaf je garage ? Wel direct naar een groep in de meterkast ? en heb je wel powerline gebruikt van 120 Mbit of meer ? (minder storingsgevoelig).
Ik heb een Devolo dLAN 500 Wifi Starter Kit gebruikt... ik kon connectie maken en heb in het begin goede verbinding (dl snelheden van 40mbps of meer) maar na een tijdje valt deze terug naar iets van een 6mbps en verlies ik ook regelmatig de verbinding.
Situatie zou ideaal moeten zijn, ik heb een nieuw stopcontact bijgemaakt in mijn binnengarage rechtreeks op de kring van de buitengarage en de ontvangende unit aangesloten op het eerste stopcontact in mijn buitengarage. Ook al de andere stopcontacten in de buitengarage eens afgekoppeld maar dit maakt geen verschil. Er zit niets anders op deze kring (dus van tellerkast rechtstreeks naar buitengarage)
Ik heb deze meegegeven met een vriend om te testen om te zien of het bij hem beter werkt en om uit te sluiten dat het over een defecte kit gaat

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je garage op een aparte groep of gedeelde groep ?

• berreb
borft schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:31:
Ok, als je op je terras wel electriciteit hebt, wat dacht je dan van een draadloze verbinding te maken met richtantennes tussen je terras en de garage, en dan op je terras een extra AP plaasen. Dan moet je verbinding prima zijn :) Kost wel wat meer knaken, maar je hoeft iig niet te graven dan.
In die richting zoek ik dus een oplossing te vinden, is dit dan wat je bedoelt of bedoel je nog iets anders?

http://www.kabelmaxx.nl/p...ne-met-5-meter-kabel.html
http://www.kabelmaxx.nl/powerwifi-usb-router.html

alvast bedankt

• berreb
KillerAce_NL schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:51:
Heb je garage op een aparte groep of gedeelde groep ?
aparte groep

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dus moest je powerline ook een groep overspringe, grote kans dat dat de issue was.
Ik weet niet of je dat setje nog hebt, if so: even een stopcontact in de meterkast maken op die groep en daar je andere powerline adapter instellen. Dan zitten ze beide in dezelfde vrij onvervuilde groep.

• berreb
KillerAce_NL schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:58:
Dus moest je powerline ook een groep overspringe, grote kans dat dat de issue was.
Ik weet niet of je dat setje nog hebt, if so: even een stopcontact in de meterkast maken op die groep en daar je andere powerline adapter instellen. Dan zitten ze beide in dezelfde vrij onvervuilde groep.
dat is dus wat ik gedaan heb, of begrijp ik u verkeerd? Zie mijn eerdere reply:
Situatie zou ideaal moeten zijn, ik heb een nieuw stopcontact bijgemaakt in mijn binnengarage rechtreeks op de kring van de buitengarage en de ontvangende unit aangesloten op het eerste stopcontact in mijn buitengarage.

• berreb
francoski schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:37:
Hoe hoog is de garage bij het terras? En hoe hoog is je huis zelf? Als het huis een stuk hoger is, is het dan een optie om een AP bovenin je huis te hangen? Misschien is je bereik dan al een stuk beter. En dan wel het liefst een bekabelde AP en geen repeater, want een repeater maakt het altijd beduidend trager.

Edit: nog een vraagje, heb je 2,4 GHz aanstaan in je AP? Want 5GHz komt een stuk minder ver, dus als je dat alleen aan hebt staan zou ik dat eens uitzetten.
woning is hoger dan garage maar las je line-of-sight bedoelt denk ik dat de achtermuur van de garage nog problemen kan veroorzaken maar idd de moeite om dit weekend eens te proberen (heb nog een bekabelde ap liggen)

mijn AP heeft zowel 2.4 als 5 ghz aanstaan, ik heb alle testen met 2.4 ghz gedaan omdat ik ook al gelezen had dat deze verder reikt

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

berreb schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:04:
[...]

dat is dus wat ik gedaan heb, of begrijp ik u verkeerd? Zie mijn eerdere reply:

[...]
Hmm, jah heb ik niet goed gelezen dan.
Pagina: 1