• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:08
Beste,

Geen idee of dit onderwerp hier hoort, of ergens anders, maar t gaat eigenlijk om de CPU.

Ik ben aan t kijken voor een barebone.
Hier wordt vooral op ge-internet en office taken gedaan (99% word).
In eerste instantie met Ubuntu.

Nu ben ik aan t kijken naar een barebone gebaseerd op een Intel j1900 cpu, die is quadcore.
Nu komen er nieuwer celeron n-series aan (3xxx) die zijn echter dualcore.

Nu is de vraag eigenlijk, wat is verder echt t verschil, en ga je dat merken? Technisch gezien dus...

Iemand ervaring met beide..?

Alvast baledankt.

Live from Denmark

• _Garu_
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik draai nu met een Pentium n3700 uit dezelfde serie waar jij op doelt. Deze is plenty snel voor dit soort taken, maaaaaar.... Linux ondersteuning is brak. Ubuntu deed het nog het beste, maar kernel ondersteuning moet eerst omhoog voordat deze processors goed gedragen worden voor met name het grafische deel. Er zijn diverse sites die een vergelijking qua benchmarks bieden, waar uit blijkt dat de oude versie zoals de j1900 niet onderdoet voor de nieuwe n versies. Ik heb hem ook voor de HTPC mogelijkheden gekocht en dat is smullen onder Windows 10 zo lijkt het vooralsnog.

De Pentium is trouwens ook quad core

[ Voor 3% gewijzigd door _Garu_ op 12-08-2015 12:30 ]

• hansie_k
Dat de ondersteuning voor linux/ubuntu niet top is las ik ook her-en-der, maar echt duidelijk werd t me niet...
Ik zat te kijken naar een Brix met de j1900 of de nieuwe NUC met de n3050, ook vanwege de kosten.

Nog een technisch vraagje, enige ervaring met HDMI naar VGA?
Ik wil er graag 2 (oudere) HP VGA monitoren op aansluiten.

Live from Denmark

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Daar heb je HDMI -> VGA convertors voor. Ik betwijfel alleen of het mogelijk gaat zijn om meerdere VGA schermen op één HDMI aansluiting te krijgen.

🖥️ | 🚗

• _Garu_
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-12-2025
Op het bordje dat ik gebruik heb je standaard displayport, dvi d en HDMI, allen tegelijk te gebruiken. Op de bordjes met iets minder snelle processoren wordt via en HDMI meegeleverd, daarmee zou je dus twee vga monitors kunnen aansturen.

Er zijn recent ook wat nuc achtige kastjes op de markt gekomen hiermee, wellicht ook interssant voor je

• hansie_k
MadMarky schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:32:
Daar heb je HDMI -> VGA convertors voor. Ik betwijfel alleen of het mogelijk gaat zijn om meerdere VGA schermen op één HDMI aansluiting te krijgen.
T zou er dan om gaan om 1 op de vga aan te sluiten, en 1 op de hdmi.
Het bestaan van de verloopkabels weet i van, dank je, maar ik bedoelde meer, werkt t ook echt.

Ik ga denk ik voor de Brix j1900 versie.

Live from Denmark

Pagina: 1