Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-05 17:46

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Ik heb net Linux (Mint 17.2) op mijn gloednieuwe laptop (Lenovo G50-70) geinstalleerd.
Werkt allemaal prima, maar ik merk dat na een minuut of vijf mijn netwerk ermee stopt. Ik raak in allerlei "Can't resolve" errors terecht. Het rare is dat het in eerste instantie, na opstarten wel goed gaat.

Nu draai ik een dual boot, samen met Windows 10, en die geeft geen enkel probleem op dat gebied. Die blijft keurig verbinding houden. Dus aan de laptop lijkt het niet te liggen.

Wel had ik Linux aanvankelijk met een ongewenste hostname geinstalleerd (Dikke typfout in de opgegeven naam) Dat viel me direct bij de eerste keer opstarten al op en dat heb ik toen aangepast door de naam in /etc/hostname aan te passen, en de regel in /etc/hosts waar de hostname ook in staat ( 127.0.1.1 hostname )
Verder geen aanpassingen gedaan. Ik vraag me als netwerk leek af of dat er iets mee te maken kan hebben. (Al blijft het vreemd dat het steeds pas na een paar minuten gebeurt)

See that's the trouble with reality, it's taken far too seriously.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:38
Ik heb geen direct antwoord, maar gezien je DualBoot met Windows 10 lijkt het op een driver probleem.

Informatie die men nog nodig heeft minimaal om te kunnen helpen:

Wat voor netwerk: Bedraad / Draadloos?
Welke netwerkkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Probeer eens met een Linux livecd te booten en of je dan hetzelfde probleem hebt. Bijv Knoppix of Kali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 08:30
Hoe ziet je /etc/resolv.conf eruit al het werkt?

Hoe ziet je /etc/resolv.conf eruit als het niet werkt?

• Gooly

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Vandaag gaat het niet lukken om e.e.a. te checken, maar ik ga het zeker doen, en post de resultaten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, het waren een paar drukke dagen, maar ik heb wel wat vreemds ontdekt dankzij jullie reacties. Met name het checken van /etc/resolv.conf.

Deze ziet er altijd hetzelfde uit, of het nu werkt of niet:
code:
1
2
nameserver 127.0.1.1
search home

Ik heb geen verstand van DNS, maar dat leek me niet goed. Temeer omdat de resolv.conf van mijn prima werkende Linux desktop er heel anders uit zag:
code:
1
2
3
4
nameserver 192.168.2.254
nameserver 195.241.77.55
nameserver 195.241.77.58
search home

"Nou, zo opgelost!" zou je denken.
Dus ik haalde mijn controle panel tevoorschijn, zag bij 'Network' dat daar inderdaad alleen 127.0.1.1 als DNS stond ingevuld, en ik nam de settings van mijn desktop over.
Proberen: niks. Misschien beter rebooten.
Na reboot: Niks.
Terug naar de network settings en wat zie ik? De DNS servers staan weer als vanouds; alleen 127.0.1.1

Nu dacht ik welliswaar meteen aan een rechtenkwestie, ware het niet dat ik toch echt mijn root wachtwoord in moest vullen bij het wijzigein van de DNS settings, en dat dat ook gewoon geaccepteerd werd.

Ik ben dus nog steeds één groot vraagteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 11:52

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Dat helpt inderdaad tegen de verdwijnende DNS instellingen. Die blijven nu keurig staan.
Helaas helpt het niet tegen het oorspronkelijke probleem. En het lijkt steeds vager te worden.
Daarstraks ging het aanvankelijk goed (zoals steeds na net rebooten), toen kreeg ik een lange resolve tijd van meer dan een minuut. En net toen ik dacht: "Nee, dat gaat 'm niet meer worden", kwam de betreffende website alsnog naar voren. Dat was dan ook het laatste want daarna kwam er niks meer.

Maar daar kan ik dus heel slecht tegen, het moet werken of niet. Met 'een beetje werken' kan ik helemaal niks :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 11:52
Is het wireless of wired?
Helpt disablen/enablen van je netwerk?
Welke hardware?

[ Voor 53% gewijzigd door technorabilia op 16-08-2015 21:05 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Als je op de afbeelding hieronder klikt, krijg je een screen van mijn desktop op ware grootte, waarop ik e.e.a. aan informatie heb opengezet.

Helemaal bovenin het terminal venster kun je nog net de draadloze netwerkkaart zien (lspci)

Verder heb ik nog in het kader van "Baat 't niet dan schaadt 't niet" nog wat extra venstertjes opengezet waar ruimte was. Bijvoorbeeld om te laten zien dat ik geen proxy gebruik etc.

Tenslotte heb ik ook nog wat intern gepingd en gebrobeert mijn NAS te benaderen, maar dat liep ook op niets uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.ermens.net/stuff/screenshot_klein.jpg

edit:

@kraades, het betreft overigens alleen wireless. Met de UTP kabel werkt het allemaal prima

[ Voor 7% gewijzigd door Gooly op 17-08-2015 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 09:34
Heb je al eens geprobeerd zonder die primary dns? 192.168.2.254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, maar ik wilde eerst zeker weten dat het echt was opgelost.
De boel loopt nu al ruim twee dagen stabiel dus ik ga er van uit dat het opgelost is en het allemaal goed werkt.

Ik kwam uiteindelijk dit topic tegen en de truuk bestond uit
code:
1
echo "options rtl8723be fwlps=N ips=N" | sudo tee /etc/modprobe.d/rtl8723be.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bleugh, googlen op die rtl8723be levert gelijk genoeg hits op idd :X

Sowieso, zou sterk overwegen dat ding te vervangen - het is 1x1 SiSo, dus geen snelheid en slechte ontvangstgevoeligheid, en geen 5GHz support - voor een laptop die nu nieuw verkocht wordt en niet totale bottom-end shit is, is dit echt om te janken, nog los van de driver issues :X

Heb een Lenovo x220 en ben redelijk tevreden van mijn Intel AC-7260 die ik erin heb zitten. Helaas is Lenovo minder happig op eigen upgrades, dus je moet eerst een whitelist-free BIOS flashen voordat je een andere kunt installeren.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1