Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBonenberg
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:59
Hi,

Ik lees regelmatig hier, post weinig, maar ik heb nu toch besloten om hier eens een poging te wagen om mijn probleem te beschrijven en hopelijk wat duidelijkheid te verkrijgen.

Situatieschets:

1) 2x Dell R610 met beide 1x LSI 9207-8e en 1x Intel Ethernet Server Adapter 10 Gbit.
2) 2x SuperMicro sc847e16-rjbod1

Beide Dell R610's worden met SAS kabels aan beide JBOD enclosures gekoppeld en het is de bedoeling dat hiervan een Windows Server 2012R2 Storage Space Failover Cluster gebouwd wordt. Van beide servers loopt er naar beide JBOD enclosures en SAS kabel.

Om een failover cluster te bouwen, moeten beide servers de schijven in de JBOD enclosures kunnen zien en dat is nu net waar het mis gaat. Als ik server 1 aanzet, ziet deze de schijven in de JBOD enclosure, zet ik vervolgens ook server 2 aan, dan ziet deze de schijven ook. Probleem is echter dat dan server 1 niet meer bij de schijven komt. Herstart ik server 1, dan komt deze weer bij de schijven in het JBOD enclosure, maar server 2 niet. Herstart ik dan server 2, kan die er weer bij, maar server 1 niet. Kortom, het ziet er naar uit dat de schijven in het JBOD enclosure slechts door 1 server gelijktijdig aangesproken mogen worden.
Ik kan er echter nergens harde info over vinden. Het hele gebeuren van SAS en single/dual expanders e.d. is me niet echt duidelijk. Mijn normaliter vrij goede Google skills laten me ook in de steek in deze, ik kan niet aan de juiste info komen hierover zo lijkt het.

Het einddoel (2 servers die beide aan 2 enclosures worden gekoppeld en failover kunnen doen) is vrij eenvoudig en ook ondersteund, alleen loop ik vast op het feit dat de schijven in de JBOD enclosures naar het lijkt door slechts 1 server gelijktijdig benaderd kunnen worden.

Ongetwijfeld vergeet ik nu informatie te delen die jullie wellicht nodig hebben om mijn vraag te beantwoorden. Indien mogelijk lever ik dat natuurlijk graag aan.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje in de goede richting helpen.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Is het echt ondersteund dat twee servers met hun eigen SAS controllers met dezelfde enclosures verbinden rechtstreeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denpowel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 19:53
Hey,

Misschien eens nalezen :

http://blogs.technet.com/...nd-failover-clustering-a-
recipe-for-cost-effective-highly-available-storage.aspx
en
http://blogs.msdn.com/b/c.../2012/06/02/10314262.aspx

Het is logisch dat telkens maar 1 server kan schrijven op 1 disk.
Het is ook failover en niet active-active...

2de punt is dat je enclosure niet microsoft certified is voor storage spaces, mogelijk gooit dit roet in het eten.
http://www.windowsserverc...avq=0&OR=1&PGS=25&ready=0

Als je een cluster probeert aan te maken wat voor fouten krijg je dan ?

Groetjes,
Pauwel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBonenberg
Als ik het cluster laat valideren, krijg ik warnings op de schijven. Die zijn namelijk maar op 1 van de 2 nodes zichtbaar op dat moment. Ik heb inderdaad de linkjes die je me aangeeft ook gezien en gelezen, het werd me er niet duidelijker van :? Ik heb de link van de certified enclosures ook gezien opgemerkt dat dit type enclosure niet in de lijst staat, alleen de lijst wordt ook niet echt bijgewerkt, dus ik had er nog niet zo veel aandacht aan geschonken. Ik heb de enclosures ook niet zelf besteld, dat is gedaan toen ik zelf op vakantie was.

@Q:

Van de technet site deze afbeelding even gekopieerd:
Afbeeldingslocatie: https://pwd.bonenberg.net:444/Temp/4Node4Enclosure.png

Wat is dus wil bereiken:
Afbeeldingslocatie: https://pwd.bonenberg.net:444/Temp/2Node2Enclosure.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denpowel
Heb je mpio geactiveerd ?

Step 1 -> https://technet.microsoft.com/en-us/library/jj822937.aspx

• JRBonenberg
Hey Pauwel,

Yes, dat heb ik gedaan. Ik was het technet artikel dat je gelinkt hebt ook aan het volgen. No luck with that :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denpowel
Heb me eens verdiept in het sas verhaal.
Ik vrees dat je deze setup nooit ga werkende krijgen.
Je hebt maar 1 sas expander op je jbod enclosure.

Je moet er minimum 2 hebben voor failover/sharing/cascading te kunnen doen.
Vandaar dat de sc847e24-rjbod1 wel certified is en die van jou niet...

Als ik zoek naar sc847e16-rjbod1 en failover cluster zijn er nog mensen met hetzelfde probleem...

Ik vrees dat ze dus achter je rug de verkeerde bak hebben gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBonenberg
Hey Pauwel,

Dank je wel voor het meedenken en het uitzoeken! Ik heb dezelfde conclusie getrokken na het lezen van de documentatie van de backplanes (daar blijkt separate documentatie van te zijn). Maar eens kijken wat ze er mee willen dan O-)

Groeten Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denpowel
Jeroen, graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:54
JRBonenberg schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:35:
Dank je wel voor het meedenken en het uitzoeken! Ik heb dezelfde conclusie getrokken na het lezen van de documentatie van de backplanes (daar blijkt separate documentatie van te zijn). Maar eens kijken wat ze er mee willen dan O-)
Vergeet niet te controleren of je dual port schijven nodig hebt i.v.m. end-to-end dual domain connectivity.

Mocht er niet op korte termijn de wens zijn het SAS SAN uit te breiden dan is het ook te overwegen single domain te gaan met replicatie.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1