100% gebruik harde schijf ...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-09 00:15
Windows 10 opnieuw geinstalleerd op een geformateerde schijf.
Programma's als winrar en quickpar schieten bij het gebruik ervan de harde schijf regelmatig richting de 100% gebruik waardoor andere acties tijdens dit gebruik ervan bijna niet te doen zijn zo langzaam wordt de laptop op dat moment.
Het betreft een Dell laptop met een i5 processor, 4 gb geheugen en een 250 gb seagate 7200rpm harde schijf.
Loopt de harde schijf ten eind of is dit normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Logisch dat je met rar en par de disk enorm belast. Helemaal een laptop disk, die zijn al niet snel en je draait je OS ook nog eens op dezelfde disk. Ik kan me voorstellen dat je systeem unresponsive wordt.
Maar ehh een 250Gb schijf in zo'n laptop ? heb je er een oude disk in gebouwd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
En als je eventueel wilt weten of je HDD slecht wordt zie Check je SMART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-10 14:09

basdej

OutSystems Consultant

Brabso, dit is normaal Dit zal alleen verbeteren met een SSD

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZZie-D
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 19:26
En weet je zeker dat de disk 7200rpm is? Het inbouwen van een SSD is een aanrader. Zeker ook gezien je nu ook 'maar' een 250GB schijf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:28

DarkSide

theres no place like ::1

Klopt winrar en zeker quickpar zijn intensieve taken.
Zeker op een ouder systeem. Geen idee welke generatie i5 je hebt bv. Maar dat kan al wat schelen.
Verder zijn de meeste laptop hdd's 5400 tpm. Kans is dus ook aanwezig dat je daarom nog trager bent dan een 7200 tpm schijf.
Maar de grootste stap ga je idd maken als je een SSD gebruikt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 27-09 19:07
Of je een SSD wil gaan gebruiken voor rarren en parren is uiteraard een ander verhaal, afhankelijk van de hoeveelheid zal je SSD binnen no-time al flink wat schrijfcycles hebben gedaan wat uiteraard de levensduur niet ten goede komt.

Verder is het zoals door de anderen geven vrij normaal dat een HDD volledig wordt belast bij dergelijke acties... rarren valt nog wel mee, dan kan je nog wel wat doen ernaast. Maar quickpar is enorm belastend op je schijf, dan zal je idd al snel problemen ondervinden door een weinig reactief systeem tijdens het parren.

[ Voor 41% gewijzigd door MicGlou op 12-08-2015 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

DarkSide schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:39:
Klopt winrar en zeker quickpar zijn intensieve taken.
Zeker op een ouder systeem. Geen idee welke generatie i5 je hebt bv. Maar dat kan al wat schelen.
Verder zijn de meeste laptop hdd's 5400 tpm. Kans is dus ook aanwezig dat je daarom nog trager bent dan een 7200 tpm schijf.
Maar de grootste stap ga je idd maken als je een SSD gebruikt.
Juist die I5 is het probleem :P

Par wil gewoon zo snel mogelijk, dus zolang je maar een snelle proc hebt, is de HD altijd de bottleneck en zal die dus 100% gebruiken. SSD als downloaddisk is leuk, maar is meestal wat beperkt gezien de prijs/gb

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Je kan ook Par2 aanpassen. Ik gebruik het in SabNZBD, maar volgens mij is het ook zonder Sab te gebruiken. Zie wat de Par2 parameters kunnen om je disk trashing te voorkomen:

Multi-core PAR2

The Win32 distribution of SABnzbd now comes with a multi-core version of the PAR2 program which will see improvements for those with multi-core processors. For linux or OSX you will need to locate the multi-core versions of par2 yourself, such as this one for linux.
The behaviour of multi-core PAR2 can be influenced by an extra parameter.
This option is only of use to users running the multi-core par2 version, so do not specify the value if you are running the normal (single-core) version of par2.
These are the choices:

-t- : Use it single-core
-t0 : Use multi-core for repairs but not for verify (prevents disk trashing)
-t+ : Always use multi-core

You may need to experiment a bit to get the best behaviour for your system.

Should you have another variant of PAR2, you specify its required parameters here.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
De schijf is inderdaad maar 250GB, maar dat is voor mij genoeg, ik schijf toch alles weg naar een externe schijf (mediaplayer) de grotere bestanden in ieder geval.
En dit is toch echt een 7200 rpm schijf ipv een 5400 rpm schijf .
De processor is volgens mij een 2520m model met maar 3Mb cache.
Op zich bevalt het ding nog prima, alleen tijdens dit soort acties heb ik er dus last van en vroeg me dus af of het normaal is...
Maar zoals ik het hier nu hoor,is dit volledig normaal dat hij de hdd volledig benut aangezien dit de bottleneck is.
Eventueel wil ik wel een SSD aanschaffen zoals de Samsung Evo 850 maar heeft dat veel nut voor mij ?
Ik had al begrepen dat deze op mijn laptop niet volledig benut kan worden doordat mijn processor maar 3Mb cache heeft ? Het hoe en waarom dat zo is weet ik niet, zo ver reikt mijn kennis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:28

DarkSide

theres no place like ::1

Gebruik ook sabnzb en par2. Het uitpakken, controleren en repareren zijn gewoon intensieve taken.
Draai het zelf op een oude AMD 7750 HTPC met 3 TB 7200 WD Red schijven.

Maar je merkt gewoon dat hij het druk heeft. Al kan ik wel gewoon in kodi een film kijken als hij bezig is.
Maar als ik veel moet repareren kan je beter even koffie drinken. En niet tegelijk unrarren en parren en kopieren etc doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je laptop usb 3 heeft dan kun je je laptop ombuwen naar ssd en je bestaande disk als rar/par diks gebruiken. Dan merk je niks. Over USB 3.0 is dit snel genoeg.

Dus clone hdd -> ssd.
HDd in externe behuizing.
Aansluiten op usb 3.0 en gaan met die banaan.

Ik gebruik zelf al 2 jaar een toshiba canvio usb 3.0 voor rar en par :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

DarkSide schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:01:
Gebruik ook sabnzb en par2. Het uitpakken, controleren en repareren zijn gewoon intensieve taken.
Draai het zelf op een oude AMD 7750 HTPC met 3 TB 7200 WD Red schijven.

Maar je merkt gewoon dat hij het druk heeft. Al kan ik wel gewoon in kodi een film kijken als hij bezig is.
Maar als ik veel moet repareren kan je beter even koffie drinken. En niet tegelijk unrarren en parren en kopieren etc doen.
offtopic:
de incomplete folder op je secundaire schijf en die folder excluden van scannen in je virus scanner scheelt wel veel resources! Zodra je uitpakt naar je uiteindelijke download map hapt je virus scanner alsnog gelijk toe als er onraad is :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
KillerAce_NL schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:06:
Als je laptop usb 3 heeft dan kun je je laptop ombuwen naar ssd en je bestaande disk als rar/par diks gebruiken. Dan merk je niks. Over USB 3.0 is dit snel genoeg.

Dus clone hdd -> ssd.
HDd in externe behuizing.
Aansluiten op usb 3.0 en gaan met die banaan.

Ik gebruik zelf al 2 jaar een toshiba canvio usb 3.0 voor rar en par :)
Begrijp het bijna, dus je stelt ergens in het programma in dat rarren en parren alleen gebeurt op de exterene schijf ? Moet met daar dan nog even in verdiepen

Zojuist even snel een test gedaan met crystal disk, maar de conditie van de schijf is verder goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Brabso op 12-08-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Brabso schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:01:
De schijf is inderdaad maar 250GB, maar dat is voor mij genoeg, ik schijf toch alles weg naar een externe schijf (mediaplayer) de grotere bestanden in ieder geval.
En dit is toch echt een 7200 rpm schijf ipv een 5400 rpm schijf .
De processor is volgens mij een 2520m model met maar 3Mb cache.
Op zich bevalt het ding nog prima, alleen tijdens dit soort acties heb ik er dus last van en vroeg me dus af of het normaal is...
Maar zoals ik het hier nu hoor,is dit volledig normaal dat hij de hdd volledig benut aangezien dit de bottleneck is.
Eventueel wil ik wel een SSD aanschaffen zoals de Samsung Evo 850 maar heeft dat veel nut voor mij ?
Ik had al begrepen dat deze op mijn laptop niet volledig benut kan worden doordat mijn processor maar 3Mb cache heeft ? Het hoe en waarom dat zo is weet ik niet, zo ver reikt mijn kennis niet.
'niet volledig benut' is hier wel een heel breed begrip! Je gaat een behoorlijke boost merken met een SSD. :)
Maar repareren en uitpakken blijft beter/is sneller als je de mogelijkheid hebt om dit op een 2e of externe harde schijf te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door GerardVanAfoort op 12-08-2015 12:21 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Lijkt mij ook een prima investering ;-)
Maar kan iemand mij uitleggen hoe het dan zit met de 3Mb processor cache en waarom ik dan (zo goed ik het begreep) de halve snelheid haal van de SSD. Had ik dus een 6Mb processor gehad kon ik deze volledig benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is niet waar je cpu zal niet bottlenecken maar de maximale sata snelheid.
Om een ssd volledig te benutten qua doorvoersnelheid heb je sata3 nodig. Heb je sata 2, dan is de doorvoer lager, maar de snelheidsboost nog steeds enorm omdat de responstijd veel hoger lager is van een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Brabso schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:26:
Lijkt mij ook een prima investering ;-)
Maar kan iemand mij uitleggen hoe het dan zit met de 3Mb processor cache en waarom ik dan (zo goed ik het begreep) de halve snelheid haal van de SSD. Had ik dus een 6Mb processor gehad kon ik deze volledig benutten.
Het ligt niet aan de hoeveelheid cache van je CPU (3Mb of 6Mb), maar aan de snelheid van je SATA poort (3Gbit of 6Gbit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

En een mobility processor heeft een iets lager TDP, dus kost je een klein beetje performance. Zorg bij die intensieve taken dat je de laptop op netstroom aansluit, dan gaat ie niet energy saving mode :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Ok, weer wat wijzer geworden ;-)
Zal eens nagaan wat voor moederbord erin zit of het SATA2 of SATA3 is.
Er zit een Intel Mobile QM67 express chip in welke volgens mij gewoon SATA3 dus tot 6GB ondersteunt.

[ Voor 32% gewijzigd door Brabso op 12-08-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Wat ik ook zou kunnen doen is een bay drive aanschaffen voor de laptop waar dan weer een ssd schijf in kan voor windows etc. en de schijf die er nu in zit gebruiken voor opslag en rarren/ parren.
Is dit een goed plan om het probleem goed aan te pakken denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Brabso schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:25:
Wat ik ook zou kunnen doen is een bay drive aanschaffen voor de laptop waar dan weer een ssd schijf in kan voor windows etc. en de schijf die er nu in zit gebruiken voor opslag en rarren/ parren.
Is dit een goed plan om het probleem goed aan te pakken denken jullie ?
Welk type laptop heb je? Je HDD is hoogstwaarschijnlijk gewoon een 2,5" formaat. Zit er ook een cd/dvd drive in die je misschien nauwelijks gebruikt? Zo ja, dan is het beste je aan te kopen SSD te plaatsen waar de oude HDD zat en de HDD in een caddy op de plaats van de cd/dvd drive..

Sowieso je SSD waar je Windows of Linux enz. op komt bij voorkeur intern, rechtstreeks op SATA.

Edit: uh pricewatch en caddy's... dan maar zo: http://tweakers.net/shopreview/9033/hddcaddy/shopreviews/
Voor heel veel merken betaalbare caddy's beschikbaar!

[ Voor 9% gewijzigd door GerardVanAfoort op 12-08-2015 23:46 . Reden: toevoeging shop voor caddy ]

NRG

• Brabso
GerardVanAfoort schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 23:24:
[...]

Welk type laptop heb je? Je HDD is hoogstwaarschijnlijk gewoon een 2,5" formaat. Zit er ook een cd/dvd drive in die je misschien nauwelijks gebruikt? Zo ja, dan is het beste je aan te kopen SSD te plaatsen waar de oude HDD zat en de HDD in een caddy op de plaats van de cd/dvd drive..

Sowieso je SSD waar je Windows of Linux enz. op komt bij voorkeur intern, rechtstreeks op SATA.

Edit: uh pricewatch en caddy's... dan maar zo: http://tweakers.net/shopreview/9033/hddcaddy/shopreviews/
Voor heel veel merken betaalbare caddy's beschikbaar!
Bedankt voor de info ;-)
Misschien wat off topic, ik heb onlangs een schone windows 10 installatie op mijn huidige schijf gedaan.
Moet ik bij een nieuwe SSD weer een schone installatie doen of kan ik dat gewoon klonen met de bijgeleverde software (samsung) ?
En krijg ik geen problemen met een nieuwe SSD met de activatie van windows (herkennen als ander systeem waarbij de sleutel dus niet werkt en je een nieuwe sleutel moet aanschaffen) ?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Clonen met Samsung Wizard gaat erg makkelijk en ene hdd change zou geen activerings issue's op moeten leveren.

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

^ idd. Windows activatie is binnen 24 uur automatisch gedaan. Indien niet vanwege hardware change, wacht ff 24 uur en activeer dan doormiddel van de gevraagde stappen. 100% procent zeker weet ik het niet of je licentie mee kan. Er is nog te veel onduidelijkheid. Zie ook het 2e ervaringen Win 10 topic. SpartacusNLD is zelf ook in twijfel over licentie upgrades en transfers. Zie: spartacusNLD in "[Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

NRG

Pagina: 1