Harddrive formatteren na vervangen mobo en cpu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-02-2022
Hallo,

ik heb een korte vraag. Gisteren heb ik een nieuwe cpu en mobo besteld, nadat ik een tijdje terug mijn gpu al heb vervangen.

Mijn vraag is of ik na het vervangen van mobo en cpu mijn harde schijven moet formatteren? Windows 10 is geïnstalleerd en draait eigenlijk prima, dus op zich is er voor mij niet zo'n noodzaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 14:38
Heeft je nieuwe Mobo dezelfde chipset als je oude mobo dan hoef je niet te formatteren. Is W10 niet hardware onafhandelijk? (Net zoals W8/W8.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Buiten de hardware compatibiliteit moet je even kijken wat voor soort licentie je windows is. Volgens mij is een OEM licentie namelijk gekoppeld aan een of ander onderdeel van je mobo. Mits die veranderd moet je dus wel een nieuwe key hebben om `m mee te activeren. Maar zelfs dat moet kunnen zonder opnieuw installeren.

Een retail licentie moet overigens helemaal geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
De chipset verandert wel, van een Intel P67 met 1155 socket naar een Intel B85 met 1150 socket. Kan dat problemen opleveren?

Mijn windows versie is overigens een retail volgens mij. Helemaal zeker weten doe ik dit niet want ik ben vanaf windows xp 2x geupgrade naar win7 en nu dus win10. De aanschaf van XP is alweer een tijdje geleden ;)

Maar als ik jullie dus zo begrijp zou een format dus niet nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:28

DarkSide

theres no place like ::1

De nood voor een herinstallatie is niet echt meer aanwezig met moderne windows.
Chipsets en drivers gaan tegenwoordig prima. Het is vaak meer de geruststelling in het hoofd.
Dus gewoon windows geinstalleerd laten en nieuwe drivers etc installeren. Paar x reboten etc. En klaar.

De activatie kom je dan later wel achter.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:16
Jors schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:49:
De chipset verandert wel, van een Intel P67 met 1155 socket naar een Intel B85 met 1150 socket. Kan dat problemen opleveren?

Mijn windows versie is overigens een retail volgens mij. Helemaal zeker weten doe ik dit niet want ik ben vanaf windows xp 2x geupgrade naar win7 en nu dus win10. De aanschaf van XP is alweer een tijdje geleden ;)

Maar als ik jullie dus zo begrijp zou een format dus niet nodig zijn?
De upgrade van Windows 10 die je gekregen hebt van MS is hardware gebonden. Als je nieuwe hardware koopt moet je (eigenlijk) dus ook een nieuwe licentie kopen.

Verder kan je prima je hardware upgraden en de nieuwe drivers installeren en dan werkt het weer perfect. Zeker als je van AMD naar AMD of van Intel naar Intel gaat. De drivers van je oude hardware zijn gekoppeld aan die hardware en zullen dan ook niet meer gebruikt worden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Ok, het is goed om te horen dat ik in principe geen problemen hoef te verwachten, behalve met mijn Windows 10 licentie.

Dat is op zich wel balen, want ik heb weinig zin om alsnog voor Windows 10 te moeten betalen. Heeft Microsoft hier geen regelingen voor, voor het geval men een hardware update doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De regel(ing) is, een nieuwe computer behoeft een licentie van windows. En deze moet je kopen. Was bij je oude computer ook zo, daar heb je een bepaald bedrag betaald voor een windows licentie die gebonden was aan je computer.

Edit, maar...als je een retail had dan is het mogelijk dat windows 10 wel geactiveerd wordt. De manier om hier achter te komen: doe een clean install van windows en zie wat er gebeurd.
Deze clean install heb je waarschijnlijk nodig, maar ik weet niet hoe win10 zal reageren. Je kan natuurlijk als eerste gewoon de HD aansluiten en zien of die wil booten.

[ Voor 44% gewijzigd door Reepje op 12-08-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Ja, ik denk dat ik dat maar gewoon ga doen inderdaad. De boel installeren en zien wat er gebeurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Helaas.... ik heb net de CPU en mobo vervangen en in eerste instantie leek het goed te gaan... Windows leek te starten, maar na even het Windows 10 logo hebben te zien draaien krijg ik een melding dat er iets is misgegaan en dat de computer opnieuw moet worden opgestart.

Daarbij de melding: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Zou dit aan een instelling in de BIOS kunnen leggen? Bijv AHCI vs IDE oid? (deze stond en staat op AHCI, maar misschien iets vergelijkbaars?)

Of betekent dit simpelweg dat ik moet formatteren?? Dank voor de hulp

//Edit: ik zie nu (ik kom wel in soort fout herstelmodus) dat de C-schijf de G-schijf is geworden, mogelijk dat dit dus de problemen geeft! Hoe los ik dit op? Is het een kwestie van de SATA aansluitingen wisselen of kan het ook softwarematig?

//Edit2: soms is de oplossing beduidend eenvoudiger dan verwacht.. Eenmaal opstarten in veilige modus lost dit probleem op. Kennelijk heeft het iets te maken met de nieuwe SATA drivers die de harde schijf aansturen.

Om overigens maar meteen terug te komen op de licentie.. Daar krijg ik nu inderdaad een melding van dat ik een nieuwe zou moeten kopen. Jammer, maar niet geheel onverwacht..

[ Voor 38% gewijzigd door Jors op 14-08-2015 15:19 ]

Pagina: 1