Ventilator videokaart werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• 1shot1kill
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:55
Ik heb een systeem dat ik in 2011 heb samengesteld dat ik vandaag schoon heb gemaakt. 2 jaar niet meer gedaan, dus was erg nodig. Kast en ventilatoren heb ik met een kwast en een flesje perslucht schoongemaakt, de hardware zelf heb ik alleen alleen met perslucht schoongemaakt. (de ventilatoren heb ik uiteraard vast gehouden tijdens het schoonmaken zodat ze niet gingen draaien) Toen heb ik alles weer in gezet had kwam ik er achter dat de ventilatoren van 1 van mijn videokaarten het niet meer deden. (Ik heb 2 × MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC)

Toen ik de pc start dan bewogen ze allebei een seconde en stopten dan weer meteen. De voorste ventilator kreeg ik weer aan het draaien door deze even te helpen, de achterste deed echter niets. Toen heb ik de kaart eruit gehaald, nogmaals met perslucht door de heatsinks gespoten en langs de bewegende delen van de ventilatoren en er weer ingezet, de voorste start nu wel weer uit zichzelf maar lijkt langzamer te draaien dan die in de andere kaart die het wel gewoon doet en de achterste deed nog steeds niets. Weer opnieuw de kaart eruit gehaald, achterste ventilator losgeschroefd maar kon er niets aan ontdekken wat er mis kon zijn, de connector waar beide ventilatoren mee zijn aangesloten op de kaart ook losgehaald en er weer ingeplugd maar het mocht niet baten.

Ik heb de kaarten in mijn pc maar omgewisseld zodat dit nu de 2e kaart is die het minst gebruikt wordt. Heeft er iemand een idee waar dit door kan komen? Zal er stof in de ventilator zitten? Als ik de achterste met mijn vinger probeer te bewegen gaat dit ook iets zwaarder dan de andere. Is het wijs om er nog mee te gamen met 1 werkende vent? De kaart draait idle niet warmer dan voorheen. (44c) Of kan ik beter toch een aftermarket cooler gaan kopen, (als die nog te krijgen zijn voor deze oude kaarten) elke 6950 cooler zou toch moeten passen?

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/b5i1hi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/ftljwz.jpg

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Zou je eens even kunnen proberen om de videokaart fans aan te sluiten op de andere videokaart / met jumper cables verbinden met een fan header op het moederbord?

Kans lijkt me niet groot dat dit het verhelpt, maar het kan geen kwaad om het te proberen ;)

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:58

Fanta

FordPerformance™️

Als de fan wel gaat draaien als je hem een beetje helpt, krijgt hij waarschijnlijk niet genoeg stroom. Dus daar zou ik eerst gaan kijken, even de kabeltjes controleren.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:09

Esumontere

Floep, banaan.

Je kunt ook kijken of je via Afterburner of Catalyst Control Center je ventilatoren even op 100% kunt forceren. Als ze dan wel beiden gaan draaien, komt het inderdaad door te weinig stroom.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12
Mijn TF fans gaan pas draaien bij 60 graden. Je geeft aan dat je kaarten 45 graden zijn.
Zou het niet kunnen dat hij gewoon stil is vanwege de lage temperatuur dat de fans daarom niet draaien.

• 1shot1kill
Thomg schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 01:49:
Zou je eens even kunnen proberen om de videokaart fans aan te sluiten op de andere videokaart / met jumper cables verbinden met een fan header op het moederbord?

Kans lijkt me niet groot dat dit het verhelpt, maar het kan geen kwaad om het te proberen ;)
Zelfde resultaat op een fan header op mijn mobo, de voorste ventilator lijkt nu wel volle snelheid te draaien, maar rammelt af en toe.
Esumontere schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:20:
Je kunt ook kijken of je via Afterburner of Catalyst Control Center je ventilatoren even op 100% kunt forceren. Als ze dan wel beiden gaan draaien, komt het inderdaad door te weinig stroom.
Hoe doe ik dat in CCC? Misschien kijk ik er overheen maar zie het niet zo snel.
rolandos582 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:08:
Mijn TF fans gaan pas draaien bij 60 graden. Je geeft aan dat je kaarten 45 graden zijn.
Zou het niet kunnen dat hij gewoon stil is vanwege de lage temperatuur dat de fans daarom niet draaien.
De andere kaart draait wel gewoon en dit is altijd zo geweest.

Mijn hoofdvraag blijft toch of het veilig blijft om met 1 fan te gamen, ik ga over een tijdje mijn pc upgraden en de videokaarten zijn waarschijnlijk als eerste aan de beurt dus ik weet niet of een nieuwe cooler geen weggegooid geld is.

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-01 11:08

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Bij mijn crossfire setup draaien de fans van de onderste kaart alleen als ik aan het gamen ben, op m'n desktop is het net alsof die GPU gewoon helemaal uit staat.

:)

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-01 07:22

nielsvv

100% Afol

1shot1kill schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:14:
(de ventilatoren heb ik uiteraard vast gehouden tijdens het schoonmaken zodat ze niet gingen draaien)
Waarom heb je deze toen vastgezet?

Bricklink Store - Steam

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
nielsvv schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:30:
[...]

Waarom heb je deze toen vastgezet?
Omdat fans laten draaien door de perslucht nog wel eens stroom wil opwekken en je kaart kan slopen ;)
TS: Mogelijk is er met de perslucht wat stof in de lager van de fan terecht gekomen die je er voorzichtig uit kan krijgen?

Fixing things to the breaking point...

• 1shot1kill
Greveldinges schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:28:
Bij mijn crossfire setup draaien de fans van de onderste kaart alleen als ik aan het gamen ben, op m'n desktop is het net alsof die GPU gewoon helemaal uit staat.
Dit was de bovenste kaart, toen ik er achter kwam dat het niet draaide heb ik hem maar omgewisseld.
RGAT schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:32:
[...]

Omdat fans laten draaien door de perslucht nog wel eens stroom wil opwekken en je kaart kan slopen ;)
TS: Mogelijk is er met de perslucht wat stof in de lager van de fan terecht gekomen die je er voorzichtig uit kan krijgen?
Ik denk ook dat dit het geval is, ik heb de fan van de heatsink gehaald en nogmaals gespoten met lucht maar dat hielp niet. (Het terugplaatsen van de schroeven was trouwens een gedoe waarbij ik uiteindelijk maar een pincet erbij heb gepakt, niet aan te raden)

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-01 11:08

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Heb je ook rekening gehouden met statische elektriciteit? Je zegt dat je de kaarten niet met een kwastje schoon hebt gemaakt, maar heb je ze ook niet toevallig geraakt oid? Dat is de enige oorzaak van het probleem die ik kan bedenken.

:)

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:09

Esumontere

Floep, banaan.

1shot1kill schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:35:
[...]

[...]

Hoe doe ik dat in CCC? Misschien kijk ik er overheen maar zie het niet zo snel.

[...]

De andere kaart draait wel gewoon en dit is altijd zo geweest.

Mijn hoofdvraag blijft toch of het veilig blijft om met 1 fan te gamen, ik ga over een tijdje mijn pc upgraden en de videokaarten zijn waarschijnlijk als eerste aan de beurt dus ik weet niet of een nieuwe cooler geen weggegooid geld is.
Via Overdrive :)

• 1shot1kill
Op 100% gaat ie ook niet draaien, het klinkt er dan alleen maar naar alsof er een drone in mijn computerkamer vliegt door de andere 3 fans. :P

Er zit dus sowieso iets wat de fan tegen houd, als de pc start dan beweegt het ook heel iets maar het lijkt dan of ie weer teruggeduwd wordt. Als ik de kaart eruit heb en de fans allebei met mijn vinger een duwtje geef dan draait de fan die het wel doet een vol rondje terwijl de defecte fan meteen stopt als ik hem loslaat en met dezelfde kracht duw.

Ik heb toen de kaart opnieuw eruit gehaald en de fan losgeschroefd, toen zag ik dat de onderkant van de fan er zonder enige moeite afgehaald kon worden en toen zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/kbu9za.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/xawc4h.jpg

Hoort dit er wel zo uit te zien?

Ik zat me ook af te vragen of dit misschien niet al voor het schoonmaken aan de hand was, ik check namelijk niet dagelijks of mijn fans het nog doen en de temperaturen verschillen niet zoveel met de andere kaart.
Greveldinges schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:10:
Heb je ook rekening gehouden met statische elektriciteit? Je zegt dat je de kaarten niet met een kwastje schoon hebt gemaakt, maar heb je ze ook niet toevallig geraakt oid? Dat is de enige oorzaak van het probleem die ik kan bedenken.
Ik heb alleen de fans uit de kast gehaald en die buiten de kast ermee afgestoft en daarna nog met lucht schoongemaakt, de kast heb ik er alleen mee schoongemaakt op afstand van de hardware, dus vooral de HDD trays (zonder HDD's erin), bodem en achterkant.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik vrees dat die ventilator de geeft heeft gegeven. Zat er trouwens nog vet op dart asje onderaan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• 1shot1kill
Zag er wel zo uit, heb er niet met mijn vingers aan zitten voelen, leek me niet zo´n goed idee.

• 1shot1kill
Hoorde vandaag een raar geluid uit de kast komen toen ik mijn headset af deed tijdens het gamen, toen ging ik in de kast kijken en toen draaide de voorste fan niet en de achterste ineens wel, maar heel langzaam, en die probeerde steeds sneller te gaan maar remde elke keer weer af, elke 4 a 5 seconden. De voorste weer een tikje gegeven en die draait weer, ook na een reboot.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Misschien beetje wd40 op het asje doen? Of invetten of gaat dat niet. (of de lager invetten?)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
invetten van zo'n asje is meestal gewoon uitstel van executie. Ik zou gaan kijken naar vervangende fans of een hele andere koeler

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Misschien is dit een optie?

http://www.amazon.com/Eat...D08010S12HH/dp/B00KCIRCO2

Ziet er uit als dezelfde fans, je kan die fans er los uitschoreven volgens mij. en zo deze nieuwe fans erop schroeven.

[ Voor 36% gewijzigd door rikadoo op 22-08-2015 16:25 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je nog plek hebt zou ik gewoon gaan voor een andere koeler, die twin froozers zijn verdomd slecht. Ik had op mijn hd6870 een pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards) hij is dikker maar koelde ook wel pak beter en vooral stiller :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• 1shot1kill
Ik had voor dit gebeurde geen problemen met de koeling en geluidsproductie van deze kaarten, ik kon ze alleen horen als de kast open was.
rikadoo schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:24:
Misschien is dit een optie?

http://www.amazon.com/Eat...D08010S12HH/dp/B00KCIRCO2

Ziet er uit als dezelfde fans, je kan die fans er los uitschoreven volgens mij. en zo deze nieuwe fans erop schroeven.
Of het verschil uit maakt weet ik niet maar op die fans zitten maar 11 bladen en die op mijn kaart 13, ik zal morgen eens gaan meten hoe groot ze precies zijn.
Pagina: 1