Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Yippee, binnenkort gaan we een dakkapel plaatsen. *O* We moeten 'm alleen nog even uitzoeken.
En dan komt het. Iedere leverancier vindt zijn/haar dakkapel toch echt de beste.

Globaal zijn er drie soorten dakkapellen:

hout
Een houten dakkapel wordt ter plaatse opgebouwd uit - verrassing - houten onderdelen. Dit is de meest arbeidsintensieve, maar toch ook goedkoopste optie.
Vereist by far het meeste onderhoud (verven) en is het minst duurzaam (levensduur 25 jaar) en is daarmee voor ons geen optie.

kunststof
Tegenwoordig zijn de meeste dakkapellen voorzien van een kunststof afwerking (trespa of keraliet). De dakkapel wordt prefab of deels prefab geleverd en in 1 dag geplaatst.
Vereist weinig onderhoud (jaarlijkse sopbeurt) en gaat zo'n 50 jaar mee.
Er wordt beweerd dat keraliet mooier blijft dan trespa.
Rc waarde meestal rond de 4-6

polyester
Is toch ook kunststof? Ja, maar in tegenstelling tot kunsstof dakkapellen wordt een polyester dakkapel in 1x gegoten en is dus naadloos.
Rc waarde: meestal rond de 3.5, maar door het ontbreken van kieren en koudebruggen (sandwich constructie) isoleert een polyester dakkapel toch beter dan een kunststof dakkapel.
Een polyester dakkapel is vaak 2000 tot 3000 euro duurder dan een qua grote vergelijkbare kunststof dakkapel.

Waar ik dus erg benieuwd naar ben is in hoeverre de claims over polyester dakkapellen daadwerkelijk gehaald worden. Is de polyester dakkapel inderdaad beter? Rechtvaardigd dit de meerprijs? Kunnen we warmtebeelden vinden? Ik vond http://nieuws.warmtecheck.nl/2013/01/08/blowerdoor-en-thermografie/ wel interessant om te zien. Hopelijk is dat prutswerk ...

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:35
Hoe breed wordt de dakkapel en wat is de functie van de kamer waarop hij komt te staan?

Indien slaapkamer, zou ik zeggen ga voor kunststof (did it myself). Kieren en niet luchtdicht zal een kern van waarheid in zitten, echter in de praktijk merk ik er helemaal niets van. Ik kan van't winter ook thermografische foto's maken, aangezien ik nu een camera heb, maar daar heb jij nu niets aan. Punt wat ik wil maken is ook dat in de slaapkamer zelden tot nooit gestookt wordt, dus je delta T met de buitentemperatuur is niet bijzonder hoog. Zelfs het argument van babykamer gaat maar voor 1 winter op, daarna hebben ze het in de regel te warm. 3000 euro extra voor 1 winter zijn heel wat kWh'tjes of kuubjes gas. Oftewel dat verdien je nooit terug.

Bovenstaande argumenten gaan een stuk minder op als het geen slaapruimte betreft maar een leefruimte. Dan zou ik meer onderzoek gaan doen en kan ik je helaas niet helpen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15
pas op met de rc-waarden van dakkapellen, ik voel me enorm gen***** door een grote dakkapellenboer die een Rc van 2,5 beloofde met maar 6 cm EPS. Jaren later zag ik dat een zijwand deels glaswol misste en dat de dakpannen niet gezaagd waren maar gewoon onder de zijwanden doorliepen m.a.w. ik had aan beide zijden een strook waar alleen 18mm multiplex tussen binnen en buiten zat.

diskeltische lurker

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:24
Voor alle dakkapellen geldt sinds 1 januari een vereiste Rc waarde van 6 (!!) als ik het goed heb. Aanpassing van het bouwbesluit. Dan maakt het niet suit waar de dakkapel van gemaakt is.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:35
MeTooPV schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:14:
Voor alle dakkapellen geldt sinds 1 januarie een vereiste Rc waarde van 6 (!!) als ik het goed heb. Aanpassing van het bouwbesluit. Dan maakt het niet suit waar de dakkapel van gemaakt is.
Heb je ook een bron, bij mijn weten hoeft alleen bij nieuwbouw te worden voldaan aan het bouwbesluit. En dan heb je gelijk, daken dienen sinds 1-1-2015 een Rc van 6 te hebben.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

technopeuter schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:18:
pas op met de rc-waarden van dakkapellen, ik voel me enorm gen***** door een grote dakkapellenboer die een Rc van 2,5 beloofde met maar 6 cm EPS. Jaren later zag ik dat een zijwand deels glaswol misste en dat de dakpannen niet gezaagd waren maar gewoon onder de zijwanden doorliepen m.a.w. ik had aan beide zijden een strook waar alleen 18mm multiplex tussen binnen en buiten zat.
naam + adres van deze dakkapellenboer?!
Dan weten de duurzame Tweakers waar ze niet aan moeten kloppen ;)

Wij zijn ook al een tijdje aan het oriënteren op de dakkapellen markt. Er wordt veel geclaimd, maar of ze het ook waar kunnen/zullen maken?!

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:24
PolderPloer! schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:29:
[...]
Heb je ook een bron, bij mijn weten hoeft alleen bij nieuwbouw te worden voldaan aan het bouwbesluit. En dan heb je gelijk, daken dienen sinds 1-1-2015 een Rc van 6 te hebben.
Excuus, je hebt gelijk, je mag het Rc niveau van het bestaande dak aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-08 16:40
Denk ook meteen even na of je een kleine airco op de dakkapel wilt (eventueel een die ook kan verwarmen). Wij hebben sinds kort een dakkapel en slapen nu ruim een week op zolder. Met het weer van deze zomer hebben we de airco al een paar keer aangehad. Doordat de airco ook kan verwarmen heb ik de radiator kunnen laten vervallen, wat gunstig was voor de indeling van de slaapkamer.
Onze dakkapel is met Keralit bekleed, die van de buren met Trespa. Persoonlijk vind ik Keralit er strakker uitzien.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:12
Honolulu schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:48:

Waar ik dus erg benieuwd naar ben is in hoeverre de claims over polyester dakkapellen daadwerkelijk gehaald worden. Is de polyester dakkapel inderdaad beter? Rechtvaardigd dit de meerprijs? Kunnen we warmtebeelden vinden? Ik vond http://nieuws.warmtecheck.nl/2013/01/08/blowerdoor-en-thermografie/ wel interessant om te zien. Hopelijk is dat prutswerk ...
Nee, dat is geen prutswerk. Dat waren 15 jaar geleden een state-of-the-art dakkapel met Rc-waardes van 2,5m2K/w (terwijl de norm voor subsidie toen 1,3m2K/w was (je kreeg toen gewoon nog subsidie op iedere m2 isolatie die je aanbracht)) en HR++ beglazing.

We hebben deze dakkapellen afgelopen zomer gerenoveerd, want ze waren na 15 jaar al redelijk aangetast door onvoldoende onderhoud en nu zijn ze deels in keralit en deels hout. Tijdens de renovatie heb ik de isolatie ook deels vervangen door PIR en ongeveer 3 bussen FLEX-schuim per dakkapel leeg gespoten. Ik heb sindsdien nog niet opnieuw getest.

Mijn ervaring als Blowerdoor tester is dat iedere dakkapel lek is (en eigenlijk ieder schuin dak). Dakkapellen en schuine daken komen in drie varianten:
- Lek
- Heel lek
- Extreem lek

Zelfs voor nieuwbouw is een het uitzonderlijk om weinig lekkage te vinden bij een schuin dak.

Het moet in principe wel mogelijk zijn om een dakkapel redelijk luchtdicht te krijgen, maar ik heb het in de praktijk nog niet echt gezien. Het staat of valt volledig met een goed ontwerp en een secure uitvoer. Mijn ervaring met werklui is echter dat ze toch vooral geïnteresseerd zijn in tempo houden en dan gaat het helaas wel eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:09
Bij nieuwbouw moet alleen het dak van de kapel RC 6 hebben, de wangen van dakkapellen mogen gerekend worden als beglazing en daar geldt RC 3,5. Zie ook http://www.bouwhelp.nl/vr...arde_optoppen_woning_2015

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK moet mezelf gaan bijscholen wat de rc waarden betreft. Maar ik heb wel interesse om een dakkapel te laten plaatsen. Ik heb dezelfde informatie gehad omtrent hoeveel soorten er zijn. Dus hout, kunststof en polyester dakkapellen. Ik denk dat ik toch in de kunststof dakkapel wil investeren. Simpelweg omdat het naadloos is en helpt om me energie kosten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Waarom zou een houtendakkapel slecht 25 jaar mee gaan?

Mijn woning is uit 87 en heeft beide orginele dakkapellen nog in goede staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-08 23:33
Houten dakkapel gaat bij goed onderhoudt ook gewoon 50+ jaar mee.
Daarnaast is na 25 jaar de dakkapel niet versleten maar moet je misschien een keer een houten boeiboordje of de bekleding van de zij wang vervangen.

Tip kijk is hoe goed het huidige dak is geïsoleerd (welke Rc-waarde).
Stem hier ook de Rc waarde van de dakkapel op aan met een minimum van 3.0.
Je kunt wel een Rc 10 (technisch bijna niet haalbaar) dakkapel op je dak plaatsen, echter is het dak er rondom Rc 1 dan schiet het niet heel hard op.
Je kun je het vergelijken met een Winterjas waarvan je de Rits open laat staan.

En net als Paul C zegt een dakkapel of schuin dak is heel moeilijk lucht dicht te maken.
Dit omdat er veel verschillende onderdelen bij elkaar komen.
Ook al heb je mensen welke hier heel goed op letten dan nog ontkom je bijna niet aan een lucht lek.
Pagina: 1