Feedback op ontwerp voor scratchbuild gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Hoi allen

Ik ben in de fantaseer/ontwerp fase van een nieuw te bouwen kast voor mijn home media server. Dit is een linux bakje die dag en nacht aan staat, maar eigenlijk niet zoveel doet behalve via Plex Media Server films en series naar mijn iPad en TV streamen.

Momenteel zit deze in een Element Q behuizing, deze maakt veel herrie en is niet zo mooi. Ik wil eigenlijk het geheel in een nieuwe behuizing stoppen en ook zorgen dat het geheel wat stiller is.

Hardware voor deze build:
#Product
1Intel Core i5 4430 Boxed
1Gigabyte GA-H87N-WIFI
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB
1Nofan CR-80EH Copper - Passive
1Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm
1Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 PC3-12800
1Silverstone SFX 300W
1Crucial MX100 128GB

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4548386/hosted/Versie%201.1%20-%20voor.png
Voorkant 2:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4548386/hosted/Versie%201.1%20-%20voor%202.png
Onderkant, 2 fans:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4548386/hosted/Versie%201.1%20-%20onder.png
Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4548386/hosted/Versie%201.1%20-%20achter.png

Idee:
De twee zijkanten wil ik graag van een solide plaat hout maken, bij voorkeur eikenhout of een andere warme houtkleur. Door hier een sleuf te frezen op de plekken waar de tussenpanelen komen (plastic + plexi) kan ik het geheel, hopelijk, zo in elkaar schuiven.

De panelen worden van ondoorzichtig wit plastic (denk ik), omdat ik deze goed kan lasersnijden. Via de TUe kan ik lasersnijden, dus het ontwerpen gebeurt voornamelijk digitaal.
De plexiglas voorplaat krijgt een ronde opening waar de passieve koeler uit kan steken, dit word het lastigste deel. Ik denk er over om de plaat in 2 delen te splitsen zodat hij makkelijker te verwijderen is, maar dan krijg je een lelijke gleuf. Als iemand een suggestie heeft, graag _/-\o_ !

Het achterpaneel zie je nu niet op de tekening, maar dit word ook dicht met luchtsleuven aan de bovenkant.

Qua aansluitingen gebruik ik eigenlijk alleen stroom en netwerk, verder draait de server via VNC zonder monitor. Deze twee aansluitingen komen aan de achterkant. Wellicht dat ik ook een USB paneeltje installeer voor USB sticks en externe harddisks.

De kabels wil ik zoveel mogelijk onzichtbaar wegwerken, en er komen dus gaten in de panelen waar de kabels doorheen gaan richting de 'tussenruimte'.

Aandachtspuntjes:

De CPU is passief gekoeld, en verder zou ik graag alles koelen met de twee Corsair koelers die lucht van onder aanzuigen. Aan de bovenkant en bij de passieve koeler zitten dan openingen waaruit de warme lucht kan ontsnappen. De SFX voeding (ander model dan in de lijst, uit de Element Q behuizing) wil ik ontdoen van zijn behuizing en de fan verwijderen, en ook deze koelen via de corsair koeler.
Zou dit genoeg koelvermogen geven?

Heeft iemand een suggestie hoe ik de plexiglas voorkant mooi kan laten aansluiten op de voor en boven panelen? Hoe zorg ik dat je hier geen kier ziet?

Wat zou een goede manier zijn om de panelen aan elkaar vast te maken? Of zou het inklemmen via de zijkant genoeg stevigheid geven?

Zijn er andere dingen waar jullie bedenkingen bij hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09
Edwin88 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:43:
...

De panelen worden van ondoorzichtig wit plastic (denk ik), omdat ik deze goed kan lasersnijden. Via de TUe kan ik lasersnijden, dus het ontwerpen gebeurt voornamelijk digitaal.
De plexiglas voorplaat krijgt een ronde opening waar de passieve koeler uit kan steken, dit word het lastigste deel. Ik denk er over om de plaat in 2 delen te splitsen zodat hij makkelijker te verwijderen is, maar dan krijg je een lelijke gleuf. Als iemand een suggestie heeft, graag _/-\o_ !

...

Heeft iemand een suggestie hoe ik de plexiglas voorkant mooi kan laten aansluiten op de voor en boven panelen? Hoe zorg ik dat je hier geen kier ziet?

Wat zou een goede manier zijn om de panelen aan elkaar vast te maken? Of zou het inklemmen via de zijkant genoeg stevigheid geven?

Zijn er andere dingen waar jullie bedenkingen bij hebben?
Als je passieve koeler zoals in je plaatje aan de bovenkant groter is dan aan de mobo-kant, dan wordt het lastig. Je zou eventueel kunnen kijken of je hem makkelijk aan je mobo vast kan maken terwijl hij door de plaat heen gestoken is, anders zit er waarschijnlijk weinig anders op dan het schuine voorpaneel uit 2 delen te laten bestaan. Lelijke gleuf kan je mooi maken (verbergen) door er een strip of profieltje (T-profiel, H-profiel) in/op te monteren.

.....

Je zou de boven en voor paneeltjes ook kunnen buigen vanuit de schuine plaat (met de passieve koeler erdoorheen).
Plexiglas is redelijk makkelijk te buigen als je het warm maakt. Een rechte buiging is zelfs heel makkelijk door hem met een gloeidraad te verwarmen.
Gloeidraad opspannen, plaat er ietsje boven neerleggen met de uiteindelijk bolle kant van de vouw naar onderen en dan als het plexiglas begint door te buigen, snel de andere kant opbuigen en bij voorkeur ergens in vast zetten (stukjes hout met groef die hetzelfde is als je uiteindelijke zijplaten) tijdens het afkoelen.
Hierdoor word je voorpaneeltje, je schuine paneel en je bovenpaneeltje 1 stuk wat de stevigheid ten goede komt en je heb geen last van kieren (wel van een bolle vouw)
En als je het echt fancy wil hebben zou je zelfs je onder en schuine achterplaat uit dezelfde plaat kunnen buigen.
Als je dan het geheel in de zijpanelen inklemt, dan is het mijns inziens wel redelijk stevig.

Als je de voor en boven paneeltjes niet doorzichtig wilt hebben zou je na het buigen ook deze stukken kunnen matteren (opschuren met fijn schuurpapier) (zag namelijk dat in je tekening deze wit waren en je schuine voorpaneel doorzichtig)