Na acht jaar weer zelfbouw, world has changed...

Pagina: 1
Acties:

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:19
Op dit moment maak ik, geloof ik, alweer zo'n acht jaar gebruik van een kant-en-klare Dell Dimension 9200 (Core2Duo E6600). Enige wijziging na aankoop is ooit eens het plaatsen van een SSD (OCZ Vertex 2 60GB) geweest met daarbij de installatie van Windows 7 Pro. Het bijbenen van de hedendaagse (web)technieken wordt steeds lastiger (en tevens begin ik me meer en meer te ergeren aan de snelheid van het systeem) waardoor het wel weer eens tijd wordt voor een nieuw systeem.

Ik ben al enige tijd in twijfel over de aankoop van een iMac of toch weer eens een (Windows) zelfbouwmachine in elkaar zetten. Ik ben niet echt gebonden aan OS X of Windows maar aangezien ik ook nog een 13" MacBook Pro Retina (late 2013) heb en ik met de komst van Windows 10 ook op het Windows vlak weer enthousiast ben geworden heb ik nu toch de knoop doorgehakt om voor 'Windows zelfbouw' te gaan. Zowel Windows als OS X blijven hierdoor beide eenvoudig (en native) beschikbaar.

Nu heb ik in het verleden al wel meer zelfbouwsystemen in elkaar gezet (en zal dat voor het nieuwe systeem ook zeker zelf weer gaan doen) maar ik ben niet echt iemand die het laatste hardware nieuws op de voet volgt. Nu heb ik al wat zitten browsen in de vele andere topics die in DAA worden aangemaakt en termen als Haswell en Skylake komen hierin voorbij met daarbij weer verschillende argumenten om voor het ene of juist voor het andere te gaan.

Al met al toch een reden om zelf maar eens een topic aan te maken en wat advies in te winnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De bedoeling van het systeem is wat mij betreft 'all-round'. Denk daarbij aan het standaard surfwerk (inclusief nieuwe technieken als WebRTC en dergelijke) t/m het kunnen werken met meerdere machines in VMware. Ook wil ik graag weer eens een nieuwe game kunnen spelen (rekeninghoudend met 1440p voor een eventueel nieuw scherm wat ik buiten dit topic hou). Verder vind ik de kreet 'future-proof' vaak een beetje loos voor PC hardware maar gezien de leeftijd van mijn huidige systeem kan je begrijpen dat ik niet over 3 jaar het halve systeem weer wil vervangen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik maak even een schatting van tussen de € 1500 en € 1750 euro. Bepaalde keuzes maken om € 100/€ 200 te besparen zijn niet nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er gaat, voorlopig, een scherm mee (1200p, Dell 2407WFP) en ook audio is aanwezig (Bowers & Wilkins MM-1). Verder zal er nog wel een nieuw toetsenbord en muis (Logitech MX Master) komen maar dat vind ik voor dit topic niet relevant.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Browsend in de vele topics en kijkend naar de nieuwe technieken ben ik toch van plan (gezien het budget) om voor deze nieuwe technieken te gaan (of iemand moet me er echt af weten te praten ;)). Voor het lijstje hieronder ben ik dus toch uitgegaan van een Skylake systeem met tevens M.2 storage als bootdrive en additionele SSD voor niet-kritieke data (Dropbox folder storage, tijdelijk rar/unrar materiaal etc.). Snelheid en stilte zijn voor mij belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd goede ervaringen met Asus en Intel gehad. Daar ben ik in het lijstje dus ook vanuit gegaan. Andere suggesties zijn uiteraard altijd welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals al gezegd, snelheid en stilte. Energieverbruik vind ik niet relevant.

Ga je overklokken?
Ik sta eigenlijk overal wel weer voor open dus het eenvoudig realiseren van nog meer snelheid is natuurlijk nooit verkeerd.

Verder zal ik, zoals al aangegeven, ook uit gaan kijken naar een ander scherm maar daar ben ik ook nog over in twijfel. Ik wil graag naar 1440p op 27" (x2 eigenlijk al geldt dat meer voor de productiviteit en niet voor gaming doeleinden) maar ook de nieuwe 34" ultrawide schermen (x1 dan wel :)) zijn zeer interessant wat mij betreft. Kijkende naar onderstaande lijst is deze keuze, volgens mij, verder niet van belang en zal dit altijd wel gaan werken.

Op basis van mijn gebrowse in DAA en, korte, verdieping in een aantal, voor mij, nieuwe termen heb ik dit even bij elkaar geklikt vanavond:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 365,50€ 365,50
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 191,14€ 191,14
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 363,95€ 363,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 134,31€ 134,31
1Cooler Master GM G650M€ 68,-€ 68,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 179,95€ 179,95
1Samsung SM951 256GB€ 191,95€ 191,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.634,70

Lijstupdate1 - Bart in "Na acht jaar weer zelfbouw, world has changed..."
Lijstupdate2 - Bart in "Na acht jaar weer zelfbouw, world has changed..."

Kleine verantwoording van de keuzes:

- Mobo & CPU: Nieuwe technieken (:9~) en dus Skylake CPU en een mobo wat eigenlijk gewoon populair was in de pricewatch :)
- Videokaart: Asus mobo vereist geen Asus videokaart maar waarom ook niet? Een 980 lijkt mij, ook kijkende naar andere DAA topics, overkill en daarbij wordt dan vaak een 970 aangeraden. Bij deze dus..
- Kast & koeler: Populaire strakke kast (ik hoef geen lampjes en dergelijke en ook de hardware hoeft van mij niet zichtbaar te zijn). Ook de koeler schijnt nogal populair te zijn vanwege zijn stilte.
- Geheugen: Populair DDR4 geheugen. Gezien ook de wens voor VMware gekozen voor 16GB. Meer lijkt mij overkill op dit moment.
- Voeding: Tsja, lastig.. Misschien zelfs wel overkill (550W genoeg?)?
- Storage: De M.2 voor de heerlijke snelheid die ermee te halen is (en toch minder dan één euro per GB) + populaire 500GB SATA SSD voor, zoals gezegd, de overige opslag. Voor het nog grotere werk is een NAS aanwezig.

Zaken als een Windows licentie e.d. ben ik niet vergeten maar vind ik voor dit topic ook weer niet relevant.

Ready for some feedback, please be gentle ;)

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:47

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mooie startpost, die zie je niet zo heel vaak...

-CPU en Mobo, normaal zou ik zeggen overkill maar ik denk dat het in jou situatie wel goed te verantwoorden is (VM, hopelijk ook weer 8? jaar meegaan, enz.).

-Als je wil overclocken, en dan ook een stil systeem, dan zou ik persoonlijk uitwijken naar een dikke Noctua. All in 1 waterkoelers zijn wel leuk qua temperatuur maar qua lawaai vind ik ze nog steeds onacceptabel. Het gaat zich dan niet zozeer over het geluid van de fans maar over gepiep en gezoem van pompen wat ik persoonlijk als heel storend ervaar bij bijvoorbeeld mijn eigen H80i. Ik weet niet hoe jij daarover denkt, maar ik zou het lekker op lucht houden.

-Geheugen, gezien VM geen domme keuze, en nog slots over voor eventuele upgrades dus dat zit wel goed.

-GPU: Voor 1080p zeker voldoende (zelfs overkill) maar op 1440P zit je toch al wat krapper dan met say een 390 of 980, waar de 390 het equivalent is van de 980 maar 100 euro goedkoper met meer energieverbruik. Nu zal de 970 nog wel leuk meekomen maar ik verwacht niet dat hij over 3 jaar nog relevant is, ik heb echter ook geen glazen bol en het kan net zogoed zijn dat de games niet vooruitgaan maar dat lijkt me sterk.

-PSU: ook weer een zo-zo'tje, theoretisch gezien is hij erg overkill, praktisch gezien heb je nu wel voldoende ruimte voor hoge overclocks en -volts en bovendien voor een 2de GPU mocht je dit ooit willen. Ik zou toch een iets lager wattage pakken, 650 is toch wel erg veel. Bij een AMD FX en Fury/390X combo met overclocks zou ik het ten zeerste aanraden maar nu is het best wel overkill.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Bart
kuusj98 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:37:
Mooie startpost, die zie je niet zo heel vaak...
Thanks voor de snelle reply!
-CPU en Mobo, normaal zou ik zeggen overkill maar ik denk dat het in jou situatie wel goed te verantwoorden is (VM, hopelijk ook weer 8? jaar meegaan, enz.).
Acht jaar is misschien wel lang maar time flies en zolang heeft het huidige systeem het toch ook wel uitgehouden. De meerdere cores voor VM lijken mij inderdaad zelf ook wel prettig.
-Als je wil overclocken, en dan ook een stil systeem, dan zou ik persoonlijk uitwijken naar een dikke Noctua. All in 1 waterkoelers zijn wel leuk qua temperatuur maar qua lawaai vind ik ze nog steeds onacceptabel. Het gaat zich dan niet zozeer over het geluid van de fans maar over gepiep en gezoem van pompen wat ik persoonlijk als heel storend ervaar bij bijvoorbeeld mijn eigen H80i. Ik weet niet hoe jij daarover denkt, maar ik zou het lekker op lucht houden.
Of ik moet wel erg verkeerd gekeken hebben maar volgens mij heb ik nu ook gewoon luchtkoeling gekozen? :) Ik wil ook zeker niet met waterkoeling gaan werken..
-Geheugen, gezien VM geen domme keuze, en nog slots over voor eventuele upgrades dus dat zit wel goed.
Dat leek mij ook, ga ik erg gekke dingen met VM doen kan ik altijd nog naar 32GB.
-GPU: Voor 1080p zeker voldoende (zelfs overkill) maar op 1440P zit je toch al wat krapper dan met say een 390 of 980, waar de 390 het equivalent is van de 980 maar 100 euro goedkoper met meer energieverbruik. Nu zal de 970 nog wel leuk meekomen maar ik verwacht niet dat hij over 3 jaar nog relevant is, ik heb echter ook geen glazen bol en het kan net zogoed zijn dat de games niet vooruitgaan maar dat lijkt me sterk.
Dan draait de game maar op 1080p :) Het prijsverschil met een 980 vind ik wel weer erg groot als blijkt dat mijn gameambities toch wat tegenvallen..
-PSU: ook weer een zo-zo'tje, theoretisch gezien is hij erg overkill, praktisch gezien heb je nu wel voldoende ruimte voor hoge overclocks en -volts en bovendien voor een 2de GPU mocht je dit ooit willen. Ik zou toch een iets lager wattage pakken, 650 is toch wel erg veel. Bij een AMD FX en Fury/390X combo met overclocks zou ik het ten zeerste aanraden maar nu is het best wel overkill.
Dit dacht ik zelf eigenlijk al wel. Eventuele tips voor een alternatief?

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-12 20:28
Voor 1440p kan je beter een r9 390 kopen, gaat in zowat elke game beter presteren dan de gtx 970 en gaat waarsch ook langer meegaan door de 8GB geheugen.

Afhankelijk van de versie die je neemt is de 390 iets duurder tot even duur

(heb zelf pas een pc gekocht en ben tot deze conclusie gekomen na deze kaarten te vergelijken)

• Bart
Ik zie inderdaad dat het prijsverschil met een R9 390 te verwaarlozen is. Die keuze is dan snel gemaakt uiteraard. Lijstje bijgewerkt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 191,14€ 191,14
1Asus Radeon R9 390 DC2 8GD5€ 371,40€ 371,40
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 134,31€ 134,31
1Cooler Master GM G650M€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.642,15

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-12 20:28
Ziet er goed uit. Alleen de voeding misschien nog aanpassen naar iets als dit:

pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W

Is kwalitatief beter.

En aangezien je precies geen dvd brander gaat gebruiken kan je ook nog wat besparen met de:
pricewatch: Fractal Design Define S

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Build ziet er goed uit. Niet veel aan veranderen.
Heb wel 2 aandachtspuntjes.

De Scythe PCGH editie is net iets (minimaal) stiller dan de gewone versie. Daarvoor lever je wel weer net iets (wederom minimaal) in op de koelprestatie.
Dan nog de koelpasta bijgeleverd bij dit model. Dieptriest. Ook meermaals in de reviews aangegeven. In een belabberd klein kunstof zakje waar je zelf een puntje af moet knippen. Gewoon even 5 euro uitgeven voor een tuubje goed spul!

Dan je GPU video uitgangen. Geen idee waarom maar zoals zo vaak 1x dp en 1x hdmi. Het is mij een raadsel waarom wel 2x DVI.
Omdat je zelf al aangeeft waarschijnlijk met 2 schermen te gaan werken lijkt mij dat je deze ook zonder verloopjes en dergelijke met 2x dp (of hdmi) wilt aansluiten. Gigabyte zit wat dat betreft bijna altijd wel goed 3x dp. Zag in het voorbij klikken ook dat de Asus strix over 3x dp beschikt. Als Asus fan wordt het waarschijnlijk dan laatstgenoemde.

Nogmaals een fijn systeem. Altijd weer smullen om te bouwen.
Succes

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• Kuusj

Kuusj

Bart schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:45:
[...]
*kniiiip*

Dit dacht ik zelf eigenlijk al wel. Eventuele tips voor een alternatief?
Over de koeler, ik wilde eigenlijk zeggen dat ik je aanraad gewoon geen waterkoeler te pakken, maar dat is eigenlijk inderdaad onnodig.

• Bart
M_K_ schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:10:
Ziet er goed uit. Alleen de voeding misschien nog aanpassen naar iets als dit:

pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W

Is kwalitatief beter.

En aangezien je precies geen dvd brander gaat gebruiken kan je ook nog wat besparen met de:
pricewatch: Fractal Design Define S
Beide gewijzigd in de lijst. Optische drive heb ik inderdaad achterwege gelaten en dan is de Define S kast inderdaad wat mooier en bespaart ook geld.
Leijenaar schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:31:
Build ziet er goed uit. Niet veel aan veranderen.
Heb wel 2 aandachtspuntjes.

De Scythe PCGH editie is net iets (minimaal) stiller dan de gewone versie. Daarvoor lever je wel weer net iets (wederom minimaal) in op de koelprestatie.
Dan nog de koelpasta bijgeleverd bij dit model. Dieptriest. Ook meermaals in de reviews aangegeven. In een belabberd klein kunstof zakje waar je zelf een puntje af moet knippen. Gewoon even 5 euro uitgeven voor een tuubje goed spul!
Dit net andere type koeler heb ik inderdaad voorbij zien komen maar ik zag in de pricewatch geen support voor Socket 1151. De site van de fabrikant laat dit wel zien dus alsnog gewisseld bij deze. Wat betreft de Strix videokaart, deze lijkt niet echt lekker leverbaar. Ik zou nog naar een alternatief kunnen kijken maar ik heb niet zo'n issue met de aansluitingen van de huidige kaart. Kleine tube koelpasta bij deze ook toegevoegd.

Nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 380,95€ 380,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 188,-€ 188,-
1Asus Radeon R9 390 DC2 8GD5€ 371,49€ 371,49
1Fractal Design Define S€ 83,47€ 83,47
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 132,95€ 132,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 80,80€ 80,80
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.653,46

• Contrez
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-10-2024
Bart schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:18:
Kleine tube koelpasta bij deze ook toegevoegd.
Volgens mij wordt koelpasta standaard meegeleverd, in ieder geval wel bij alternate:

Toebehoren
2x Montage plaat Intel, 2x Montage plaat AMD, Montage materiaal, Schroeven, Spacer, Fan klemmen, Back plate, Koelpasta, Handleiding

• Bart
Klopt, er werd alleen aangegeven door Leijenaar dat de bijgeleverde koelpaste niet veel soeps is. Vandaar nog even de losse tube.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:06
1x 34" widescreen.. ik raad het je, uit persoonlijke ervaring, aan!
Ik zelf heb deze: pricewatch: Samsung S34E790C Zwart, die is wat prijzig. Maar wat een ding. Had voorheen dual-screen setup.. maar dit is zoveel keer fijner, geen vervelende bezels in het zicht! Mja die prijs..

*sowieso

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:03
Bart schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:48:
Klopt, er werd alleen aangegeven door Leijenaar dat de bijgeleverde koelpaste niet veel soeps is. Vandaar nog even de losse tube.
Daar kan ik het toch niet helemaal mee eens zijn. Toen ik mijn huidige systeem in elkaar ging zetten (3-4 maanden terug) dacht ik dat ik nog een tube koelpasta had liggen maar die bleek uitgedroogd te zijn. Heb toen de meegeleverde pasta maar gebruikt. De verpakking is idd ronduit slecht te noemen, dieptriest. Het spul zelf werkt echter prima. Heb mijn cpu (i5 4590) nog niet boven de 60 graden uit zien komen, zelfs op dagen met een kamertemperatuur van ruim 30+

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 22:16
kuusj98 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:37:
Ik denk dat je misschien met een andere kaart in de war bent, de GTX 980 is een stuk sneller dan de R9 390X.
De R9 390 is 1% sneller dan de GTX 970 op 1440p, op 1080p is de GTX 970 weer sneller dus je kan de R9 390 vergelijken met de GTX 970, absoluut niet de GTX 980.
edit bron http://www.techpowerup.co...r/R9_390_PCS_Plus/30.html

[ Voor 4% gewijzigd door Nature op 12-08-2015 12:12 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van moederborden voor skylake, maar bij de asus republic moederborden heb ik altijd het gevoel dat je 25% extra betaald puur voor de naam. Als je alleen naar de populariteit heb gekeken zou ik eventueel toch wat verder zoeken naar een eventuele roundup van skylake moederborden.

That said: voor de rest ziet het er allemaal wel goed uit.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:20
Ardjee schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:42:
Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van moederborden voor skylake, maar bij de asus republic moederborden heb ik altijd het gevoel dat je 25% extra betaald puur voor de naam. Als je alleen naar de populariteit heb gekeken zou ik eventueel toch wat verder zoeken naar een eventuele roundup van skylake moederborden.

Heb die zelf ook besteld juist omdat die best goed uit de reviews komt.
Zie ook http://nl.hardware.info/r...asrock-asus-en-msi-getest

Komt ie als een van de beste eruit.

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-10 01:45
Weet ik niet of dit erg vloeken is, maar zelf zou ik aan 500gb opslag op die extra ssd niet genoeg hebben. Niet een idee om je m.2 te houden met 2 standaard hdds erbij in raid 0? Scheelt aardig geld + meer opslag.

Als je echt al het grote op je NAS wilt opslaan heb ik niets gezegd, maar zelf vind ik het erg vervelend iedere keer weer met bestanden te moeten slepen omdat die ene schijf weer eens vol is.

• Kuusj

Kuusj

Ardjee schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:42:

Normaal is dat inderdaad wel zo, maar bij deze van RoG lijkt dat wel mee te vallen, en de functies die je krijgt zijn ook nog eens niet verkeerd.

Daarnaast het verhaal van de koelpasta: Ik heb zelf ervaring met 5 pasta's:
- AMD stock = word na ~1000 uur zo hard als beton
- Artic Silver 5 = Is vrij stevig c.q. spreid niet 100% goed uit, je smeert letterlijk zilver op je CPU.
- Cooler Master 412S prut = i.t.t. Artic is het erg week en loopt er zo ongeveer uit, spreid niet geweldig
- Scythe (knipzakje) = Heb niet het idee dat deze veel verschilt van CM prut, dat zakje is echt niet heel onhandig, maar je moet het wel weggooien als het open is geweest
- Noctua prut = goede consistentie, kwam netjes iets over mijn CPU heatspreader heen, lijkt goed te werken

Maar ja, aan het laatste en aan de Artic hangt een flink prijskaartje.
Nature schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat je misschien met een andere kaart in de war bent, de GTX 980 is een stuk sneller dan de R9 390X.
De R9 390 is 1% sneller dan de GTX 970 op 1440p, op 1080p is de GTX 970 weer sneller dus je kan de R9 390 vergelijken met de GTX 970, absoluut niet de GTX 980.
edit bron http://www.techpowerup.co...r/R9_390_PCS_Plus/30.html
En daar zou je inderdaad best wel eens gelijk in kunnen hebben, alleen is de 390X (die bedoel ik dan, hoop ik) dan wel weer ruim 100 euro goedkoper dan de 980 en het 10% performance gap word gecompenseerd door het prijsverschil van +-25%.

Ach, zoveel verschil zit er sowieso niet tussen, laten we gewoon zeggen dat het meer op persoonlijke voorkeur aankomt dan gigantische verschillen in performance.

[ Voor 24% gewijzigd door Kuusj op 12-08-2015 16:03 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik weet niet of het al geroepen is:
Vervang je cpu door een Xeon, geen overbodige onboard gpu meer, super performance voor dezelfde prijs als een i7.

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 13:54
^Geen gek idee.

Xeon 1231 V3 is bijvoorbeeld gewoon een i7, met als enige verschil het ontbreken van een grafische chip.

Probleem is echter, dat deze nog niet verkrijgbaar zijn voor 1151...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb al jaren een Xeon op 1150 en hoef voorlopig nog niet te vervangen (een 1230v2 meen ik). Het enige dat geupgrade gaat worden is de HD7950 over een tijdje.
Tip: neem een extra ssd voor je vm's. Draait héérlijk :)
Ik pomp mijn systeem helemaal vol met vm's die vrolijk swappen op de ssd :) En nog steeds top performance.

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-11 01:42
Inderdaad, xeons zijn erg interessant. Echter is socket 1151 ook niet zo'n gemis, Skylake is nauwelijks sneller dan Haswell. Ik zou inderdaad voor een 1150 Xeon gaan :)

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• Bart
Iedereen nog bedankt voor de aanvullende commentaren. Ik heb besloten toch voor de Skylake i7 te gaan. Mede ook om, in combinatie met het moederbord, volledig van de Samsung M.2 drive te kunnen profiteren (PCI-Express 3.0 x4). Ik begrijp dat dit bij Socket 1150 moederborden weer wat zeldzamer is. Alternatief is X99 als ik het goed begrijp maar daar zit ook weer een ander prijskaartje aan.

Ik snap dat er nog allerlei discussies gevoerd kunnen worden over het gebruik van Xeon i.p.v i7 en of het gebruik van de M.2 echt merkbaar is etc. Feit blijft volgens mij dat ik niet echt een slechte koop kan doen met de uiteindelijk gekozen onderdelen.

Uiteindelijke lijst met bestelde spullen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 188,-€ 188,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,95€ 359,95
1Fractal Design Define S€ 83,47€ 83,47
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 132,95€ 132,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 80,80€ 80,80
1Samsung SM951 256GB€ 197,50€ 197,50
Bekijk collectie